Jestli vám záleží na vypouštěných emisích, jezděte na CNG

26 komentářů

miro
16. listopadu • 23:04

Údaje z článku ovšem vycházejí z toho že všechna elektřina pro elektroauta jsou vyráběna v tepelných elektrárnách na uhlí.Těch je ale jen určité procento,svůj díl vyrobí i atomové elektrárny vodní,větrné elektrárny a i sluneční kolektory.Právě malé soukromé sluneční kolektory by byly vhodným zdrojem pro napájení baterií aut. A nevzdávám se ani možnosti že sluneční kolektor bude součástí automobilu.Stejně většina automobilů po většinu dne stojí a může se dobíjet.

sy35
6. října • 12:55

Ehm, pokud stále platí a to i pro automobily tato studie http://www.arb.ca.gov/diesel/idrac/presentation... ... tak CNG žádná příjemná věc není. Nakonec ani aktuální verze http://proelektrotechniky.cz/elektromobilita/156.php... o CNG moc hezky nehovoří...

JB
7. října • 22:34

Uvedená americká studie (přes odkaz na pdf) se vztahuje k motorům do autobusů, a to ještě 15 let starým. Je trochu otázkou, jak velkou relevanci to má pro současné osobní automobily a jejich motory, které jsou v případě CNG asi většinou navrhované a zabudované jako tovární vestavba (např. použití CNG vstřikovačů apod.). Porovnání CNG, benzínu a dieselu v reálném provozu by samozřejmě bylo velmi zajímavé, ale "kupodivu" se takové informace moc nevyskytují...

KK
6. října • 12:12

Jazdite na hybridoch a plug-in hybridoch. Spotreba nizsia ako maju porovnatelne diesle, nizsia ako LPG a cast/celu elektrinu si auto vyrobi samo.

kafík
6. října • 9:17

Nemyslím si, že by auto na CNG byla nějaká výhra. Jezdím s ním zatim jen 4 roky, ale nemožnost natankovat plyn při cestě je velmi otravná. Taky tankovat každejch 300 km neni zrovna příjemný. Mezi nevýhody lze ještě přičíst snížený výkon motoru, který je při obsazení 4 lidi + bagáž v táhlých kopcích dost znát. Ono oktávka v kombíku na 75 kw 1,6 je už tak docela dost a ještě udusit to plynem nebyl uplně nejšťastnější nápad (podotýkám, že to byl nápad někoho v Itálii, ne můj). Nevím, jestli je to tak znatelnej rozdíl u nových aut, ale u mýho to poznat je. Až se jednou nezadaří a Kokťa se rozpadne, do plynu už znova asi nepůjdu.

Marek
6. října • 23:18

Ne vždy je na vinně pouze slabší motor. Mnohdy je to i špatně zvolený typ plynového agregátu, nebo je špatně vyladěný, nebo už není v nejlepší kondici. U vás bych to ale viděl spíše na citelně těžkou CNG nádrž a slabší motor vs. plně obsazené auto.

kafík
7. října • 22:05

No spíš jsem se špatně vyjádřil. Na benzín neni problém v táhlym kopci držet 90 na 5, při jízdě na plyn podřazuji na 4 a plyn do podlahy. Ale je fakt, že rozdíl mezi prázdnym a plnym autem je dost znát. Na druhou stranu pánovi, co mi plyn dělá, se to teď povedlo vyladit docela dobře, takže ted už je jen o tom, abych si každé předjetí kamionu třikrát promyslel a nechal si dostatečně dlouhou rozjezdovou dráhu...

Tom
6. října • 21:19

Hmm, jenze to neni firemni zastavba. Ta firemni je asi trosku lepe udelana. Navic zadna atmosfera s objemem 1,6 nebude pri obsazeni 4 lidmi trhat asfalt...

kafík
7. října • 22:02

Nejde mi o trhání asfaltu, spíš mi vadí, že se musí víc točit, aby se udržela na devadesáti. Při Jízdě na benzín s tím není problém na pětku, na plyn podřazuju na čtyřku a plyn do podlahy...

Kankunen
6. října • 6:48

Jenže se to musí otočit naopak. Prosadit CNG se musí směrem z vrchu. Image plynu je ted jako alternativní palivo ne jako další běžné.

Marek
5. října • 22:30

Jsem spíše zastáncem LPG. Máme v rodině 3 auta a všechny na LPG. Na nic jiného už nejezdíme dobrých 10 let. Benzín pouze v nouzi, nebo na zvýšení dojezdnosti při cestě za hranice. Zvažoval jsem před nedávnem i CNG, protože finančně vychází ještě o něco lépe než LPG, ale má pro mě několik podstatných nevýhod, pro které jsem nakonec CNG zavrhl a zůstávám nadále u LPG.
1. Příliš těžká nádrž CNG, čímž velmi trpí zadní náprava a výrazně se tak podílí na její nižší životnosti.
2. Velmi malá kapacita CNG nádrže (max. 15kg).
3. Velmi malej dojezd, daný malou kapacitou nádrže, cca. 300 - 350km.
4. Citelně dražší přestavba na pohon CNG, vůči pohonu na LPG.
5. Velmi slabá síť čerpacích stanic na CNG, což u tak malého dojezdu je poněkud podstatný problém.
6. Delší návratnost investic do přestavby na CNG.Jen tak pro srovnání na LPG u nejmenší nádrže při natankování 43L plynu (motor 1.4 a druhý 1.2) je dojezd cca. 430 až 470km. U střední nádrže na natankování 53L je dojezd cca. 510km (motor 2.0, 4x4, automat).

lojza
6. října • 10:37

1) ano souhlas do levnejsich aut se davaji ocelove nadrze. Do drazsich modelu Zafira apod kompozitove.vazi stejne jako nadrz na LPG.
2) nadrze se delaji i na 36 kg - VW Caddy, touran 24 kg, zafira 25kg.
3) dojezd u techto aut 400-500km bez problemu
4) prestavba na CNG je mnesmysl, musi se kupovat auto tovarne udelany na CNG
5)pocet stani cn aCNG oproti LPG je zatim samozrejme nizsi,ale pomerne rychle vyrustaji nove stanice na CNG
6) u prestavby ano, ale z ekonomickeho hlediska je prestavba blbost
7) kdo zkusi tovarne predelany auto na CNg do lpg jit nemuze podl emeho nazoru.
8) s CNG mohu do podzemnich garazi, s LPG nikoliv
9)CNg bude vice podporovano vladou kvuli nizsi emisim oproti LPG
10) s LPG jsem najel 280 000km a CNG ma muj soused Tourana dlouhodoba spotreba CNG 4.6 kg/100km. Najeto 50 000Km. dva palubni PC coz zadne LPG neumi,pokud vim ani tovarne udelane.motor 150 koni.

Marek
6. října • 23:08

2. Ale já mám na mysli toroidky (ne ty obrovské válce), pro umístění do aut typu hatchbak, combi nebo sedan. SUV, MPV, ani mini dodávky, nejsou středem mého zájmu.
4. V tom případě, by to dle vás byl nesmysl i u LPG. Máme v rodině jediné auto s origo nástavbou LPG, jinak všechny ostatní jsou předělávané dodatečně a spokojenost. Jenom je potřeba mít vhodný motor na přestavbu a systém LPG a šikovného plynaře. Jakákoliv část se z toho obejde, výsledek bude nevalný, ne-li doslova špatný.
5. Když myslíte? ;-) Jen tak na okraj, ve třetím největším městě v republice jsou čtyři. To je dle vás to zlepšování? Pro mě spíše těžký zámrz.
7. Příklad: můj kamarád je nucen jezdit služebním vozem nejmenované velké firmy, která CNG nádrže dokonce ve svém provoze vyrábí a je velký propagátor CNG. Vlastní i vlastní čerpací stanici na CNG. S jízdním projevem je spokojen, ale ta mizerná síť čerpacích stanic jej doslova drtí, protože si třeba na služebkách musí zajíždět i 50km, protože nemají dovoleno jezdit na benzín, aby se mohl v klidu dopravit k další čerpačce CNG. Takže si musí trasu vždy pečlivě plánovat s ohledem na čerpačky CNG :-D Tohle u LPG vážně nehrozí, protože je pomalu na každém rohu.
8. To mi vůbec na LPG nevadí, protože do podzemních garáží nejezdím a to ani s benzínem, z důvodu příliš velkého smradu, který produkují tolik u nás oblíbené diesely.
9. Jste si tím jist?
10. S tím pal. počítačem máte určitě pravdu. Nicméně jsem zvyklí jezdit do úplně prázdné nádrže a tankovat do plně nádrže a podle počtu km si lehce spočítat reálnou spotřebu, takže tohle mě opravdu netrápí. Navíc po pár nádržích LPG už víte kolik km najedete.
CNG má pro mě zatím pouze jednu jedinou výhodu a tím je jeho větší účinnost a tím větší ekonomická efektivita. Nicméně tu u mě hned zabije jeho citelně vyšší pořizovací cena za CNG pohon a tím i návratnost. U LPG mám vždy návratnost nejpozději do 1,5 roku v závislosti, jak je vůz využíván. Zatím jsem vždy vyměnil vozy v rodině do 4 let jeho užívání s výjimkou jednoho, které má již 8 let, jenom proto, že mi vyhovuje ve všem. Všechny vozy prodávány vždy v perfektním stavu s vyladěným LPG systémem. Výměna ostatních byla, ne z důvodu nespokojenosti s LPG nebo používané motorizace, ale spíše z důvodu požadavků na vůz jako takový (jízdní vlastnosti, komfort, variabilita vozu, kvalita jeho zpracování). A hlavně nejsem zastánce oturbených motorů, ale výkonnějších atmosfér. Zplynovat něco třívalcového nebo TSI, nebo dokonce Korejce, do toho bych nešel ani v případě origo nástavby.

honza
5. října • 23:26

Kdyby se LPG masově rozšířil, některé nák. centra by mohla zkrachovat... S metanem je to o něco lepší. Ale obecně oba plyny budou vždy nějakým rizikem v uzavřených prostorech.

Marek
6. října • 23:33

Problém v podzemních garážích bych neviděl. Navíc je otázkou času, než bude vjezd i LPG vozům do nich povolen. Je to spíše otázkou legislativy a povinností instalace několika čidel. Systém odvětrávání musí mít dnes všechny.
Osobně mám LPG nádrž při požáru vozu za bezpečnější, než tu benzínovou.
Spíše bych se obával, že v případě masovějšího rozšíření, by jej vláda ihned výrazně zdanila.

honza
7. října • 17:01

Problém není bezpečnost při požáru, ale nebezpečnost při úniku - je sice pěkné, že uniklé LPG zaznamenají čidla, ale co s tím, když stačí jen malinká jiskřička z jakéhokoliv elektrického zařízení? O prostředí nebezpečí výbuchu mám velmi dobré ponětí z profese. Zařízení, která mohou v takovém prostředí pracovat a která mohou výbuch iniciovat, se dělají ve speciálním fyzickém provedení, které vylučuje, aby při svém provozu mohla nebezpečnou výbušnou atmosféru iniciovat. CNG (metan) aspoň utíká ke stropu a tak se dá lépe zvládnout i v těch garážích.

Robin Hudeček
26. dubna • 23:45

Nebezpečí při úniku je sice relevantní, ale chápal bych tuto obavu někdy před dvaceti lety. Současné systémy (já mám například ve svém voze systém magic http://www.levnelpg.cz/systemy-lpg/)... jsou při PRAVIDELNÉ REVIZNÍ KONTROLE dle mého názoru bezpečnější, než benzínová nádrž. Opravdu doba již pokročila, já se tedy ve voze cítím bezpečně.

Ficus
5. října • 21:57

Jezdim na elektriku.
Tedy pokud netahnu skoro třítunovej bagr, nebo fůru štěrku...Nabíjím bud ze soláru, nebo na vodní elektrárně.
Nějakej stlačenej plyn co zbyl od oběda 30km daleko, se mnou ani nehnul...

miro
5. října • 19:53

A nebylo by lepší dobíjet elektroauta ze solárních panelů, nebo je mít rovnou na autě? To už by nešlo namítat skoro nic,jen by panely způsobovaly stín.

honza
5. října • 23:30

Stín by byl v létě jako bonus, hlavně při stání na slunku. Dvě mouchy jednou ranou.

Atnarfus
5. října • 20:06

Přesně takové nápady jsem měl na prvním stupni základní školy. Na druhém jsme už měli fyziku.

5. října • 21:04

😉

Jan Havránek
5. října • 18:04

Už si pro to CNG běžím. Mít nejbližší plnící stanici 50km od baráku byl vždycky můj sen :-)

Akai
5. října • 20:18

Hustota není nic moc, ale lepší se to. ;-)

VDC
5. října • 14:28

Nezáleží

Spekulace
5. října • 13:48

Jak jsou asi na tom z hlediska emisí třeba auta na biolíh? ;-)

Doporučujeme

Články odjinud