Ještě přísnější snížení emisí CO₂ u aut! Europoslanci podpořili nový návrh

Evropský parlament se do budoucna opět snaží ještě více snížit emise oxidu uhličitého u nových aut. Nový návrh dále zpřísňuje normy, které již byly uvedeny pro rok 2021.

V Evropském parlamentu se dále bojuje za radikální snižování emisí CO₂ u automobilů. Nejnovější myšlenka zpřísnění tak dále překračuje původní normy Evropské komise. Podle europoslanců by musela nově vyrobená auta od roku 2030 vypouštět o 40 % CO₂ méně. Komise přitom dříve uváděla snížení o 30 % od roku 2021.

Další krok ve snižování emisí je nyní pouhým návrhem, který Evropský parlament schválil poměrem hlasů 389 proti 239. Následně bude probíhat vyjednávání s členskými státy EU, tudíž se může plán europoslanců o konečné podobě emisních limitů kvůli řadě kompromisů ještě změnit.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Pravidla pro rok 2021 uvádí, že nově vyrobené vozidlo nebude moci produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Jelikož ale bude tato hodnota ještě přepočítána dle nové metodiky měření, návrhy Evropské komise i Evropského parlamentu jsou zatím uváděny v procentech, ne v gramech.

Jak uvádí ČTK, na ještě přísnější návrh bohužel nemají jednotný názor jak čeští europoslanci, tak ani další členské státy EU. Zatímco se z některých českých stran ozvalo podpoření návrhu ve smyslu určování ekologických a technologických trendů, řada poslanců zmiňuje, že požadavky na snížení emisí ignorují situaci na trhu i technologické možnosti automobilek.

Paříž 2018: Kia e-Niro chce zaujmout Robertem De Niro a dojezdem 485 km

Paříž 2018: Kia e-Niro chce zaujmout Robertem De Niro a dojezdem 485 km

Z členských států se na nový návrh dívalo kriticky například Německo, které podpořilo mírnější návrh Evropské komise udávající snížení o 30 % od roku 2021. S rozsáhlým automobilovým průmyslem se totiž Německo obává ještě silnějších hospodářských dopadů. Na druhou stranu Francie s podpořením nového návrhu dále vyzývala k odvážnějším cílům na poli snižování emisí.

V Lucembursku se bude 9. října konat schůzka ministrů životního prostředí, kde se bude o společném postoji jednat. Rakouské předsednictví EU plánuje dojít ke kompromisu a navrhnout limit 35 %, který se mimochodem shoduje i s dosavadním postojem České republiky.

Filtry pevných částic se stěhují do benzinových motorů. Jsou strašákem?

Filtry pevných částic se stěhují do benzinových motorů. Jsou strašákem?

Součástí nejnovějšího návrhu europarlamentu je i pravidlo, které by nutilo výrobce odvádět do rozpočtu EU pokuty za případné neplnění emisních limitů. Finance by dále sloužily k přeškolování pracovníků zasažených změnami v automobilovém sektoru. Souběžně je cílem europoslanců i zvýšit prodeje elektromobilů a hybridů.

„Asi nejhorší na celém zpřísnění emisních limitů je, že jsou stanovovány arbitrárně bez hluboké a technicky podložené diskuse s odvětvím, které patří mezi ekonomické pilíře hlavních evropských ekonomik. Musíme se připravit, že za dekádu bude v Evropě úplně jiný automobilový průmysl – z pohledu velikosti, struktury a produktů,“ řekl ČTK automobilový expert z poradenské firmy EY Petr Knap.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků