Vozy SUV hýbou automobilovým průmyslem. Skoro se až zdá, že kdokoli, kdo přijde s novým vysokým crossoverem, bude mít problém stíhat uspokojovat zájem zákazníků. Doplácí na to především rodinná MPV. V nedávném testu Citroënu Grand C4 Picasso jsme však ukázali, proč mohou pro rodinu být stále lepší volbou velkoprostorové vozy s nezvýšeným podvozkem:
SUV však velice zdatně konkurují i klasickým kombi. Zatímco v minulých dílech jsme porovnávali tovární tabulky obou karosářských variant, nakonec jsme se vydali na polygon na Autodromu v Mostě, abychom vyzkoušeli dynamické parametry příbuzných konkurentů.
Pro tento test jsme zvolili dvojici, kterou Češi znají nejlépe a která má k sobě technicky blízko. Řada lidí dnes volí mezi Škodou Superb kombi a prvním mladoboleslavským SUV - Kodiaqem. A oba vrcholné modely také sdílí více techniky, než by se na první pohled zdálo.
Terénně vyhlížející Kodiaq má například stejně subtilní, otevřeně lisovaná ramena přední nápravy jako Superb. Stejně jako zadní příčná ramena a kompletní pohon všech kol. Těhlice jsou však u kodiaqu dimenzované lépe a SUV má také vyšší zdvihy odpružení, což ještě v době končícího Yeti neplatilo. Ten se musel spokojit vpředu se stejnými, vzadu dokonce s menšími zdvihy než Octavia.
Oba vozy jsme si převzali také ve shodných a nejoblíbenějších motorizacích. Pod kapotou jsme měli dvoulitrové turbodiesely s výkonem 110 kW, řadili jsme manuálně a výkon byl distribuován na všechna čtyři kola.
Souboj jsme rozdělili do pěti disciplín. Nešlo nám ani tak o to, jaké auto bude lepší, protože jsme s auty neprojížděli terénem. Tam superb nemá co dělat. Naopak kodiaq je se svou vyšší hmotností a těžištěm zde na polygonu v jednoznačné nevýhodě. Chtěli jsme spíše zjistit, jak velký rozdíl je v jízdních vlastnostech obou vozů.
Spotřeba paliva
Začněme naměřenou spotřebou paliva. S oběma auty jsme jezdili za sebou - stejným tempem a ve stejném provozu. Absolvovali jsme dvě trasy. První byla městská - vedla z pražských Nových Butovic do Hostivaře. V cíli ukázal palubní počítač v superbu 4,7 litru na sto kilometrů, kdežto Kodiaq spotřeboval o dvě desetiny více. Jeli jsme v poledním čase, kdy doprava byla plynulá a měli jsme i štěstí na semafory. Jinak bychom se ve městě s takto velkými auty "pod pět" určitě nedostali.
Druhá trasa kombinovala dálnici a silnici první třídy. Z okraje Prahy na autodrom v Mostě oba vozy jely úplně stejným tempem, vždy dodržovaly povolené limity rychlosti, přesto rozdíl činil osm desetin litru. Superb jel za 5,2, kodiaq za rovných šest litrů. Podobný rozdíl najdete i v technických údajích - Superb má kombinovanou spotřebu psanou za 4,6 litrů, kdežto Kodiaq normovaně spotřebovává 5,4 litru.
Stabilita v zatáčkách
Prvním skutečně dynamickým porovnáním byla jízda v oblouku. Měřili jsme maximální rychlost, kterou vůz byl schopen dosáhnout na konci hodně "utažené zatáčky" následující za poměrně prudkým klesáním. Využili jsme hladký povrch s nátěrem, který je i za sucha méně přilnavý než klasický silniční asfalt. Všichni řidiči přitom měli za úkol jet co nejvíce "na limitu", ale současně se udržet uvnitř vymezeného jízdního pruhu.
Pro kompletní fotogalerii z průjezdu obloukem klikněte na miniatury
Oba vozy se nejprve projevily vrozenou nedotáčivostí. Jakmile však auto zjistilo, že je čas prudce zatočit, vložil se do hry elektronický "samosvor" XDS, který přibrzdí vnitřní kolo a vrátí přední nápravu do hry. Uprostřed oblouku pak obě auta vynikala neutralitou, kterou před výjezdem na asfaltovou rovinku bylo možné převést až do příjemné přetáčivosti, to když pomocí pedálu plnu elektronice napovíte, že chcete zatočit ještě více. Zadní kola skrze spojku Haldex dostanou více výkonu a o zábavu je postaráno.
Auta jsme vyzkoušeli i v "mokrém" vyhýbacím manévru. Zde šlo ale spíše o rychlé reakce řidiče
Už při první výměně každý ze tří šoférů, kteří se testu účastnili, hovořili o velkém rozdílu mezi oběma vozy. V Kodiaqu je vyšší těžiště zkrátka znát a i když s náklony statečně bojuje, v Superbu je jízda na limitu přesnější a o poznání lépe se v oblouku vede.
To se potvrdilo i při našem měření. Na suchu Superb bezpečně zatáčku projel rychlostí 38,5 km/h, zatímco Kodiaq se hrnul ze zatáčky již po překročení pětatřicítky. Po pokropení byl rozdíl ještě větší. Superb na stejném místě jezdil třicítkou, Kodiaq jen pětadvacet.
Vyhýbací manévr
Oba vozy byly vybaveny adaptivními tlumiči DCC, z čehož těžil zejména Kodiaq při vyhýbacím manévru. S oběma vozy jsme mezi kuželky vjížděli rychlostí 65 km/h. Kodiaq nás překvapil jistým chováním, manévr zvládl bez jakýchkoli záludností.
Pro kompletní fotogalerii z vyhýbacího manévru klikněte na miniatury
Po přesednutí do Superbu jsme si však opět připadali mnohem jistěji. Svůj díl na tom jistě má i fakt, že vnímání rychlosti v SUV je jiné a člověk limit vnímá dříve. Stejně však musíme znovu konstatovat, že kombi tuto disciplínu zvládlo lépe. V náhlém manévru si občas pomohlo i velice lehkým vybočením zádě, což kvitujeme. Hlavně ale řízení působí o dost přesněji, kuželky může řidič míjet s milimetrovou přesností a s celým autem se nemusí tak prát, jako v SUV.
Ještě jednoho rozdílu, který s vyhýbacím manévrem úplně nesouvisí, jsme si všimli. Při opakovaném přesedání zaujme, že oba vozy mají jinak citlivý pedál spojky. Kodiaq ji totiž musí mít kvůli sedmimístnému uspořádání a tahání těžších přívěsů jinak dimenzovanou. Zřejmě rozdílné konstrukční stáří obou aut pak způsobuje, že zatímco Superb se s automatickou ruční brzdou rozjíždí jakýmsi mírným zhoupnutím, kdy se brzda nestačí pořádně uvolnit, v Kodiaqu nic takového necítíte.
Slalom
Tradiční disciplínu nemůžeme opomenout a tak jsme zamířili i k za sebou vysazeným kuželům. Opět nepřekvapí, že vyšší Kodiaq s delšími zdvihy odpružení se nechá rozhoupat snáze, než Superb.
Pro kompletní fotogalerii ze slalomu klikněte na miniatury
Rozdíl na shodné dráze činil více než sekundu. Superb trať absolvoval řádně a nejrychleji za 24 sekund, Kodiaq za 25,4.
Brzdění
Poslední disciplína má s bezpečností co do činění možná nejvíce. Jakým pro nás však bylo překvapením, když Kodiaq nakonec právě v této disciplíně ukořistil své jediné vítězství.
Své důvody však tato skutečnost má. Předně Kodiaq má větší kola. Oba vozy sice měly osmnáctipalcové disky. Při šířce 235 mm má však testované SUV pneumatiky s profilovým číslem 55. To Superb má profil 45, bočnici tedy o dva centimetry menší.
Dalším důvodem pro úspěch kodiaqu v této disciplíně je vyšší užitečná hmotnost a z toho pramenící výkonnější brzdová soustava. Znát je to i z místa řidiče, kdy je pedál brzdy tužší a celý systém působí více "napumpovaný", což má i svá negativa v podobě horšího dávkování. Výsledky testu brzd si prohlédněte v tabulce:
|
sucho 50 - 0 km/h |
mokro 50 - 0 km/h |
sucho 80 - 0 km/h |
mokro 80 - 0 km/h |
Kodiaq |
8,6 m |
10,4 m |
24,5 m |
31,2 m |
Superb |
9 m |
11,6 m |
25,8 m |
33 m |
Závěr: S rozdíly je třeba počítat, jsou však menší, než kdy předtím
Náš den na mosteckém polygonu potvrdil předpokládané. SUV zkrátka na obratnost příbuzných kombi nestačí. Při nájezdu do zatáčky tak musí řidič s horšími vlastnostmi počítat a svoji rychlost snížit minimálně o deset procent oproti hodnotě, jakou tudy běžně jezdí s hatchbackem, sedanem nebo kombíkem.
Důležité je ale současně zdůraznit, že obrovská popularita SUV sice téměř vytlačila pravověrné off-roady, ale vysoké čtyřkolky na silnici nikdy nejezdily tak jistě, jako dnes.
Škodu Kodiaq jsme po okruhovém mučení vzali i na polní cestu, podívejte se na fotogalerii: