Jen hodina v horkém autě stačí ke smrtícím následkům. I ve stínu!

Řekli byste, že za pouhou hodinu na slunci se palubní deska automobilu může zahřát až na 70 stupňů Celsia?

Českým mediálním prostorem hýbe případ tříleté holčičky v Brně, kterou strážníci téměř v bezvědomí zachránili z rozpáleného auta, zatímco její rodiče nakupovali. Tímto tématem se do velké hloubky zabývali výzkumníci z Arizonské státní univerzity.

Podle výzkumu, který probíhal na různých vozech, může teplota v zaparkovaném autě na přímém slunci vystoupat až na 71 stupňů Celsia. Parkování ve stínu pak příliš nepomůže. V letních teplotách na téměř 50 stupňů během pouhé hodiny.

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Studie používala šest vozidel. Dva hatchbacky nižší střední třídy, dva sedany střední třídy a dva minivany. Všechny ve stříbrné barvě laku. Během tří horkých letních dnů v arizonském Tempe - kde teploty dosahovaly maximálně 41 stupňů Celsia - tým přesunoval auta ze slunce do stínu v různých částech dne. Teplota vnitřního vzduchu a teploty povrchu byly také měřeny po celý den.

Pracovníci zjistili, že u vozidel zaparkovaných na slunci za jedinou hodinu teplota uvnitř dosahuje v průměru 47 stupňů Celsia. Palubní deska měla téměř 70 stupňů, volant 53 a sedadla 51 stupňů Celsia. U vozidel zaparkovaných ve stínu dosahovaly vnitřní teploty v průměru kolem 38 stupňů. Palubka měla 48, volant 42 a sedadla 41 stupňů Celsia.

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Rychlost ohřátí jednotlivých typů aut je snadno odvoditelná. I přesto, že má minivan největší prosklenou plochu, nejvíce tu rozhoduje velikost interiéru. Nejmenší hatchbacky se tak zahřály nejrychleji. Nejvíce jsou ohroženy děti, které ještě nemají tak vyvinutou vlastní termoregulaci. podle výzkumu v takových podmínkách už po měřené hodině může dojít ke smrtelným následkům. Jako až šedesátkrát ročně ve Spojených státech.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků