Jen hodina v horkém autě stačí ke smrtícím následkům. I ve stínu!

Řekli byste, že za pouhou hodinu na slunci se palubní deska automobilu může zahřát až na 70 stupňů Celsia?

Českým mediálním prostorem hýbe případ tříleté holčičky v Brně, kterou strážníci téměř v bezvědomí zachránili z rozpáleného auta, zatímco její rodiče nakupovali. Tímto tématem se do velké hloubky zabývali výzkumníci z Arizonské státní univerzity.

Podle výzkumu, který probíhal na různých vozech, může teplota v zaparkovaném autě na přímém slunci vystoupat až na 71 stupňů Celsia. Parkování ve stínu pak příliš nepomůže. V letních teplotách na téměř 50 stupňů během pouhé hodiny.

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Studie používala šest vozidel. Dva hatchbacky nižší střední třídy, dva sedany střední třídy a dva minivany. Všechny ve stříbrné barvě laku. Během tří horkých letních dnů v arizonském Tempe - kde teploty dosahovaly maximálně 41 stupňů Celsia - tým přesunoval auta ze slunce do stínu v různých částech dne. Teplota vnitřního vzduchu a teploty povrchu byly také měřeny po celý den.

Pracovníci zjistili, že u vozidel zaparkovaných na slunci za jedinou hodinu teplota uvnitř dosahuje v průměru 47 stupňů Celsia. Palubní deska měla téměř 70 stupňů, volant 53 a sedadla 51 stupňů Celsia. U vozidel zaparkovaných ve stínu dosahovaly vnitřní teploty v průměru kolem 38 stupňů. Palubka měla 48, volant 42 a sedadla 41 stupňů Celsia.

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Rychlost ohřátí jednotlivých typů aut je snadno odvoditelná. I přesto, že má minivan největší prosklenou plochu, nejvíce tu rozhoduje velikost interiéru. Nejmenší hatchbacky se tak zahřály nejrychleji. Nejvíce jsou ohroženy děti, které ještě nemají tak vyvinutou vlastní termoregulaci. podle výzkumu v takových podmínkách už po měřené hodině může dojít ke smrtelným následkům. Jako až šedesátkrát ročně ve Spojených státech.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků