Jen hodina v horkém autě stačí ke smrtícím následkům. I ve stínu!

Řekli byste, že za pouhou hodinu na slunci se palubní deska automobilu může zahřát až na 70 stupňů Celsia?

Českým mediálním prostorem hýbe případ tříleté holčičky v Brně, kterou strážníci téměř v bezvědomí zachránili z rozpáleného auta, zatímco její rodiče nakupovali. Tímto tématem se do velké hloubky zabývali výzkumníci z Arizonské státní univerzity.

Podle výzkumu, který probíhal na různých vozech, může teplota v zaparkovaném autě na přímém slunci vystoupat až na 71 stupňů Celsia. Parkování ve stínu pak příliš nepomůže. V letních teplotách na téměř 50 stupňů během pouhé hodiny.

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Hrozivá nehoda Škodovky: Historická závodní 130 LR letěla přes střechu

Studie používala šest vozidel. Dva hatchbacky nižší střední třídy, dva sedany střední třídy a dva minivany. Všechny ve stříbrné barvě laku. Během tří horkých letních dnů v arizonském Tempe - kde teploty dosahovaly maximálně 41 stupňů Celsia - tým přesunoval auta ze slunce do stínu v různých částech dne. Teplota vnitřního vzduchu a teploty povrchu byly také měřeny po celý den.

Pracovníci zjistili, že u vozidel zaparkovaných na slunci za jedinou hodinu teplota uvnitř dosahuje v průměru 47 stupňů Celsia. Palubní deska měla téměř 70 stupňů, volant 53 a sedadla 51 stupňů Celsia. U vozidel zaparkovaných ve stínu dosahovaly vnitřní teploty v průměru kolem 38 stupňů. Palubka měla 48, volant 42 a sedadla 41 stupňů Celsia.

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Rychlost ohřátí jednotlivých typů aut je snadno odvoditelná. I přesto, že má minivan největší prosklenou plochu, nejvíce tu rozhoduje velikost interiéru. Nejmenší hatchbacky se tak zahřály nejrychleji. Nejvíce jsou ohroženy děti, které ještě nemají tak vyvinutou vlastní termoregulaci. podle výzkumu v takových podmínkách už po měřené hodině může dojít ke smrtelným následkům. Jako až šedesátkrát ročně ve Spojených státech.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků