Jen 63 000 kilometrů za 28 let: Tuto Škodu Favorit má stále první majitel

Škoda Favorit letos v polovině záři oslaví 30. výročí od svého představení veřejnosti. Tento model mladoboleslavské automobilky dosud slouží v řadě rodin. Zmapovali jsme "životní" osud jednoho takového vozu.

Na den, kdy přebíral tento šedozelený exemplář Škody Favorit 136 L si Václav Cink z Dobříče na severním Plzeňsku vzpomíná velmi dobře. "Bylo to 29. března 1989," říká v rozhovoru s redaktorem Autorevue.cz. 

Ještě předtím si ale v chladném dni během předcházející zimy musel vystát frontu před prodejnou Mototechny v nedalekých Kralovicích, aby se zapsal do pořadníku. "Barvu jsem si vybírat nemohl. Sice byly pro tuto prodejnu přiděleny tři favority v bleděmodrém laku, ale rychle jsem pochopil, že ty dostanou známí prodavačů," říká.

Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Auto má dodnes v naprosto původním stavu. "Měnil jsem pouze jednou výfuk, jinak šlo o běžnou údržbu typu výměna olejů, brzdových destiček, baterie či provozních kapalin," vysvětluje. "Jo, a taky jsme už asi třikrát měnili potahy na předních sedačkách," dodává s úsměvem jeho manželka.

Za celou dobu neměl žádnou nehodu, nepotkala je ani technická závada. Auto nemá žádné výrazné stopy po rzi. "Parkuju v garáži a dvakrát jsem stříkal dutiny Resistinem," vysvětluje. Hlavní důvod zachovalosti  vozu je ale podle nás v tom, že pak Cink s vozem prakticky nejezdil v zimě. Právě malý nájezd kilometrů (jen 63 tisíc při naší srpnové návštěvě) je důvodem toho, že na vozidle má v létě namontované stále původní třináctipalcové pneumatiky Barum OR 37 Economy v rozměru 165/70. "Na zimu ale přezouvám," dodává.

"Až do roku 2007 jsem měl Škodu 1000 MB, kterou jsem vlastnil do roku 1967, a právě tu jsem i v době, kdy už jsem měl favorita, používal na cesty v zimě. Odstavil jsem ji až v roce 1997 a měl jsem ji až do letošního léta. To si ji koupil jeden sběratel veteránů," dodává. S touto "tisícovkou" celkem najezdil 220 tisíc kilometrů.

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Sami jsme si vyzkoušeli, že favorit je stále ve zhruba stejném technickém stavu, jako když opustil výrobní linku. Na technické jsem prošel letos bez problémů," svěřuje se pan Cink.  Na volantu, na pedálech, ani na hlavici řadící páky nejsou patrné žádné výraznější známky opatřené. Jen gumová manžeta řazení u podlahy je roztržená a barva plastů na páčkách blikačů i stěračů se z původní hnědé proměnila v šedou.

Při pohledu do interiéru člověka nejvíce zarazí, jak moc se od té doby proměnila výbava běžných modelů aut. Favorit 136 L neměl původně rádio ani otáčkoměr. Nyní tam (rádio je kazetové) oboje nacházíme. Zejména nás zaujal zvláštní typ otáčkoměru s vodorovnou stupnicí a diodami. "Někdy funguje, někdy ne," říká pan Cink s tím, že ho stejně nepotřebuje. Při naší návštěvě jako na potvoru nefungoval. "Oboje tam dodělal zeť. Tomu taky auto dříve občas půjčoval. "Ten s tím také dojel nejdál, až do německých Alp," vzpomíná dnes již pětasedmdesátiletý důchodce. On sám prý byl nejdále asi v Mariánských Lázních. Ty jsou od Dobříče vzdálené přibližně sto kilometrů. Do práce autem nejezdil. Do plzeňské Škodovky, kde byl dlouhá léta zaměstnaný, dojížděl autobusem.

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Vlastnosti auta přesto panu Cinkovi vyhovují. "Jediné, kvůli čemu konstruktérům spílá, je čep zámku kufru, který trčí uprostřed nakládací hrany. "Nejvíce to vadí, když potřebujete naložit něco těžšího. To si pak o tenhle "hřebík" můžete docela hodně poškodit," uvádí.

Po jiném autě dnes už netouží. "Vlastně jezdíme jen po doktorech, na nákupy a občas na návštěvu. A když ještě dobře slouží, tak proč ho měnit.." loučí se s námi. 

Pozoruhodně zachovalý exemplář stále soužícího vozu si prohlédněte v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků