Jen 63 000 kilometrů za 28 let: Tuto Škodu Favorit má stále první majitel

Škoda Favorit letos v polovině záři oslaví 30. výročí od svého představení veřejnosti. Tento model mladoboleslavské automobilky dosud slouží v řadě rodin. Zmapovali jsme "životní" osud jednoho takového vozu.

Na den, kdy přebíral tento šedozelený exemplář Škody Favorit 136 L si Václav Cink z Dobříče na severním Plzeňsku vzpomíná velmi dobře. "Bylo to 29. března 1989," říká v rozhovoru s redaktorem Autorevue.cz. 

Ještě předtím si ale v chladném dni během předcházející zimy musel vystát frontu před prodejnou Mototechny v nedalekých Kralovicích, aby se zapsal do pořadníku. "Barvu jsem si vybírat nemohl. Sice byly pro tuto prodejnu přiděleny tři favority v bleděmodrém laku, ale rychle jsem pochopil, že ty dostanou známí prodavačů," říká.

Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Auto má dodnes v naprosto původním stavu. "Měnil jsem pouze jednou výfuk, jinak šlo o běžnou údržbu typu výměna olejů, brzdových destiček, baterie či provozních kapalin," vysvětluje. "Jo, a taky jsme už asi třikrát měnili potahy na předních sedačkách," dodává s úsměvem jeho manželka.

Za celou dobu neměl žádnou nehodu, nepotkala je ani technická závada. Auto nemá žádné výrazné stopy po rzi. "Parkuju v garáži a dvakrát jsem stříkal dutiny Resistinem," vysvětluje. Hlavní důvod zachovalosti  vozu je ale podle nás v tom, že pak Cink s vozem prakticky nejezdil v zimě. Právě malý nájezd kilometrů (jen 63 tisíc při naší srpnové návštěvě) je důvodem toho, že na vozidle má v létě namontované stále původní třináctipalcové pneumatiky Barum OR 37 Economy v rozměru 165/70. "Na zimu ale přezouvám," dodává.

"Až do roku 2007 jsem měl Škodu 1000 MB, kterou jsem vlastnil do roku 1967, a právě tu jsem i v době, kdy už jsem měl favorita, používal na cesty v zimě. Odstavil jsem ji až v roce 1997 a měl jsem ji až do letošního léta. To si ji koupil jeden sběratel veteránů," dodává. S touto "tisícovkou" celkem najezdil 220 tisíc kilometrů.

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Sami jsme si vyzkoušeli, že favorit je stále ve zhruba stejném technickém stavu, jako když opustil výrobní linku. Na technické jsem prošel letos bez problémů," svěřuje se pan Cink.  Na volantu, na pedálech, ani na hlavici řadící páky nejsou patrné žádné výraznější známky opatřené. Jen gumová manžeta řazení u podlahy je roztržená a barva plastů na páčkách blikačů i stěračů se z původní hnědé proměnila v šedou.

Při pohledu do interiéru člověka nejvíce zarazí, jak moc se od té doby proměnila výbava běžných modelů aut. Favorit 136 L neměl původně rádio ani otáčkoměr. Nyní tam (rádio je kazetové) oboje nacházíme. Zejména nás zaujal zvláštní typ otáčkoměru s vodorovnou stupnicí a diodami. "Někdy funguje, někdy ne," říká pan Cink s tím, že ho stejně nepotřebuje. Při naší návštěvě jako na potvoru nefungoval. "Oboje tam dodělal zeť. Tomu taky auto dříve občas půjčoval. "Ten s tím také dojel nejdál, až do německých Alp," vzpomíná dnes již pětasedmdesátiletý důchodce. On sám prý byl nejdále asi v Mariánských Lázních. Ty jsou od Dobříče vzdálené přibližně sto kilometrů. Do práce autem nejezdil. Do plzeňské Škodovky, kde byl dlouhá léta zaměstnaný, dojížděl autobusem.

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Vlastnosti auta přesto panu Cinkovi vyhovují. "Jediné, kvůli čemu konstruktérům spílá, je čep zámku kufru, který trčí uprostřed nakládací hrany. "Nejvíce to vadí, když potřebujete naložit něco těžšího. To si pak o tenhle "hřebík" můžete docela hodně poškodit," uvádí.

Po jiném autě dnes už netouží. "Vlastně jezdíme jen po doktorech, na nákupy a občas na návštěvu. A když ještě dobře slouží, tak proč ho měnit.." loučí se s námi. 

Pozoruhodně zachovalý exemplář stále soužícího vozu si prohlédněte v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků