Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep

Jeep Renegade | Zdroj: Jeep

Jeep Renegade Zdroj: Jeep
Jeep Renegade Zdroj: Jeep
Jeep Renegade Zdroj: Jeep
Jeep Renegade Zdroj: Jeep
10
Fotogalerie

Jeep Renegade slaví 10 let: Auto pro holky i do terénu. I na staré platformě se pořád drží

Kompaktní SUV do terénu i do města se stále prodává téměř po celém světě. Jeho kořeny leží v hluboké minulosti.

Premiéru měl v roce 2014 na autosalonu v Ženevě a nejen pro milovníky značky představoval velké sousto – vyvinuli ho na italské platformě, měl se vyrábět v Evropě, Brazílii a Číně, z ikonického Wrangleru si půjčil typické prvky ve formě kulatých světel a slavné masky… Tradicionalistům moc velkou radost neudělal, což ale značce vzhledem ke slušným prodejům mohlo být šumafuk.

Z hlediska techniky Jeep Renegade stál a stále stojí na jedné z verzí platformy SCCS, jejíž kořeny sahají vlastně až do roku 2002, kdy Fiat Auto a GM Europe vytvořily společné konstrukční centrum pro sdílené komponenty pod vedením Ulricha Schmalhora, experta na kompaktní vozy z Opelu. Prvním vozem na původní „malé“ SCCS se stal Fiat Grande Punto, později se přidaly modely Fiorino a Qubo, Opel Corsa čtvrté a páté generace, dvojková Meriva a také Alfa Romeo MiTo.

Od roku 2007 se na prodloužené verzi (LWB) vyráběl Fiat Linea, v roce 2012 pak přichází na scénu Fiat 500L na prodloužené a navíc rozšířené verzi SCCS. A o dva roky později přicházejí na scénu Fiat 500X a právě Jeep Renegade na platformě přizpůsobené pro využití pohonu všech kol, který nebyl povinný. Nicméně kromě stylu to tato malá krabička uměla v terénu – systém pohonu 4x4 byl dostupný ve verzích Active Drive s automaticky připojovanou zadní nápravou, nebo Active Drive Low s možností napevno zapnout čtyřkolku a využít kratší převody pro simulaci redukce 20:1.

Verze Renegade Trailhawk s tradičním puncem Trail Rated, kterým Jeep označuje v terénu velmi schopné modely, se skutečně nemusela a stále nemusí bát drsnějšího prostředí. Brodění zvládá v hloubce 48 centimetrů, má světlost 21 centimetrů, přední i zadní nájezdové úhly jsou přes 30 stupňů.

Dnes je model Renegade dostupný pouze s plug-in hybridním pohonem, který kombinuje motor 1.3 Turbo s elektromotorem na zadní nápravě. Je docela zajímavé podívat se na historii prodejů – v USA začínal v roce 2015 na 61 tisících prodaných kusech, o rok později zažil rekord se 106,6 tisíci kusy a po modelovém roce 2023 (u nějž se prodalo 27,5 tisíc kusů) přestal být nabízen.

V Evropě startoval v prvním plnohodnotném roce na trhu (2015) na 54 tisících a až do roku 2020 vždy překonal 70 tisíc prodaných kusů, i když „pandemických“ 59 tisíc také nebylo špatných.

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud