Jeep Grand Cherokee: nová generace, nové motory

Pod kapotou třetí generace Jeepu Grand Cherokee si našel svoje místo nejen nový naftový šestiválcový třílitr, ale rovněž také masivní osmiválec 5.7 V8 Hemi. Dva systémy pohonu všech kol, nový podvozek a řízení pak výrazným způsobem ovlivňují jízdní vlastnosti.
Jeep Grand Cherokee: nová generace, nové motory
Seznam kapitol
  1. Nové motory, nová převodovka, velikost, interiér, pohon 4x4
  2. Podvozek a řízení, výbava, fotogalerie

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy.

Premiéra modelu Jeep Grand Cherokee v roce 1992 znamenala revoluci na trhu luxusních vozů SUV. Ve stopách svých předchůdců jde i zcela nový Jeep Grand Cherokee modelového roku 2005, který je navržen a vyráběn s cílem stanovení měřítek ve všech aspektech jeho používání na silnici i mimo ni.

Zcela nová, v pořadí třetí generace modelu Jeep Grand Cherokee má premiéru dnes na 75. ženevském autosalónu. Nová generace nabízí sportovnější charakter s vylepšenou ovladatelností a mimořádnými schopnostmi pro jízdu v terénu. To vše je přitom doplněno značnou mírou komfortu. Výsledkem vývoje je kompletně nový automobil Jeep, který samozřejmě ctí všechny tradiční hodnoty své značky.

„Jeep Grand Cherokee stanovuje měřítka vytříbeného chování na silnicích, mistrovství při jízdě v terénu a špičkové dynamiky díky trojici hlavních vlastností: síle motoru, trakci v terénu a svým tažným schopnostem.“ Tak popsal novinku Thomas Hausch, výkonný ředitel celosvětového prodeje a marketingu Chrysler Group. „S novými motory 3,0 CRD a osmiválcem HEMI 5,7L se systémem MDS nyní poskytujeme všem zákazníkům z Evropy a dalších trhů velmi zajímavou nabídku.“

Nové motory nabízejí více výkonu a síly

Jeep Grand Cherokee svým zákazníkům přináší nejmodernější turbodiesel 3,0 V6 s přímým vstřikováním common-rail (CRD), stejně tak jako zážehový motor 5,7 V8 HEMI, který zároveň slaví svoji premiéru pod kapotou automobilu Jeep. Obě tyto pohonné jednotky dodávají novému Grand Cherokee ve své kategorii mimořádnou dynamiku. Oblíbený osmiválec 4,7L SOHC se v nabídce objeví později.

Zcela nový motor 3,0 l V6 CRD je z nové generace naftových motorů koncernu DaimlerChrysler Group a je zárukou nadprůměrné produkce točivého momentu a tažné síly spojených s vysokou ekonomikou provozu. S vysokotlakým vstřikováním Bosch (tlak více než 200 MPa), turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek a čtyřmi ventily na válec splňuje nový motor emisní normu Euro 4 i bez filtru pevných částic. Nejvyšší výkon má hodnotu 160 kW (218 k) a točivý moment vrcholí 510 N.m při 1800 min -1.

Plynový pedál provedení s turbodieselem je nyní vybaven spínačem kick-down. Jeho přínosem je omezení nepříjemných okamžiků, kdy se převodovka během běžné jízdy přepíná při větším (ale ne maximálním) sešlápnutí plynového pedálu do nejsportovnějšího režimu. Až po skutečně maximálním sešlápnutí plynového pedálu je nyní dostupný nejrychlejší režim řazení kick-down.

Jeep Grand Cherokee je prvním vozem SUV vybaveným systémem vypínání válců MDS (Multi-Displacement System). Motor 5,7 HEMI v případě jízdy vyrovnanou rychlostí nebo mírné akcelerace umožňuje vypnout polovinu válců, čímž se sníží spotřeba paliva v závislosti na jízdních podmínkách až o 20 procent. Pro bezproblémové tažení přívěsů, pro jízdu v terénu, ale také pro běžné cestování je důležitý vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. Motor 5,7 HEMI nabízí 90% maxima svého točivého momentu v rozmezí 2400 až 5100 min -1. Přínosem komfortu a lepšího přizpůsobení vozu aktuálním jízdním podmínkám je elektronický plynový pedál, jehož přínos je zřetelný například i při zapnutém tempomatu.

Pozadu samozřejmě nezůstává ani vysoký výkon motoru 5,7 HEMI , který je na naprostém vrcholu své kategorie. S výkonem 240 kW (326 k) a točivým momentem 500 N.m nabízí skutečně špičkové hodnoty akcelerace, ale také spotřeby paliva.

S oběma pohonnými jednotkami (5,7 HEMI a 3,0 CRD) nabízí Jeep Grand Cherokee možnost tažení až 3500 kg těžkého přívěsu, což je v dané kategorii rekordní hodnota. Za pozornost stojí také objem prostoru pro náklad, který má hodnotu 1908 l a nabízí značnou flexibilitu pro pracovní účely i pro volný čas.

Zcela nová pětistupňová samočinná převodovka

Kompletně nová pětistupňová samočinná převodovka W5A580 zajišťuje ve spojení s motorem 3,0 CDR velmi jemné řazení a optimální ekonomiku provozu. Již existující pětistupňová samočinná převodovka 545RFE používaná ve spojení s motory 4,7 V8 a 5,7 HEMI byla zdokonalena s cílem vyššího komfortu řazení a z pohledu vyšší hmotnosti brzděného přívěsu, jenž smí Grand Cherokee táhnout.

Obě převodovky mají poprvé u vozu Jeep elektronické ovládání, které reflektuje aktuální jízdní styl řidiče. Poloha voliče převodovky v pozici D znamená zcela samočinné řazení, převodovka však nabízí i sekvenční manuální volbu rychlostních stupňů, a to pomocí pohybů voliče vpravo či vlevo. Tato funkce poskytuje řidiči větší kontrolu nad ovládáním vozu jak při jízdě na silnici, tak v terénu.

Proslulá velikost, vzhled a komfort

Design modelu Jeep Grand Cherokee je návratem k atletickým liniím. Příď se sedmi svislými otvory v masce chladiče a výrazně tvarovanými výkonnými světlomety je značně dominantním prvkem celého designu. Zároveň s tím se jedná o jasné zařazení modelu Grand Cherokee do výrobního programu značky Jeep.

Změněny byly proporce s delší přední kapotou a vetší vzdáleností osy přední nápravy od spodního okraje čelního skla. Automobil tak získal mnohem dynamičtější ráz. Tomuto dojmu pomáhá i ploché čelní sklo a úzké A sloupky.

Nový model je o 129 mm delší, 4 mm širší a je posazen na rozvoru delším o 91 mm. Přestože šířka se tolik nezměnila, rozchod kol se zvětšil pro zvýšení vizuálního efektu a ovladatelnosti o 64 mm. Karoserie je ve srovnání s předchozím modelem o 60 procent tužší v krutu, má účinnější aerodynamiku (c x=0,41), což je základ pro nižší spotřebu paliva. Zvýrazněné lemy blatníků karoserii opticky snižují. Větší zadní skupinové svítilny s čirým překrytím dodávají automobilu vážnost. Z celkového pohledu je velikost Jeepu Grand Cherokee zcela optimální pro špičkovou průchodnost terénem a zároveň potřebnou ovladatelnost na běžných silnicích.

Nový interiér s nejmodernější výbavou

Interiér byl významně pozměněn a nyní disponuje dvoubarevným provedením přístrojové desky a dveřních panelů. Sedadla mají výraznější boční vedení, zdokonalenou ergonomii a rozšířené možnosti nastavení. Významně byl zvětšen interiér. Došlo ke zvýšení prostoru pro hlavu, nohy i ramena, zejména potom vzadu, kdy je o 209 mm více pro nohy.

Dramatický a značně elegantní přístrojová deska nabízí značnou dávku preciznosti a účelnosti. Naopak otočná podlaha zavazadlového prostoru a značné množství různých úchytných bodů je zárukou mimořádné variability úložného prostoru. Nový Grand Cherokee může být vybaven moderními prvky výbavy v podobě například satelitní GPS navigace, audiosystému Boston Acoustics, hands free či zadním parkovacím asistentem ParkSense.

Posádka vozu jistě ocení i významné omezení hluku a vibrací při jízdě, kterých bylo dosažením nejen v důsledku detailních změn konstrukce karoserie a ústrojí pohonu, ale také použitím většího množství tlumících materiálů.

Mimořádný pohon všech kol

Na trzích mimo USA jsou v nabídce pro Jeep Grand Cherokee dva systémy stálého pohonu všech kol. Systém Quadra-Trac II vybavený novou jednotkou rozdělení síly motoru NV245 zajišťuje stálý pohon všech kol v závislosti na aktuálních trakčních podmínkách. NV245 obsahuje také elektronicky zařaditelný redukovaný převod.

Propracovanějším systémem je však Quadra-Drive II , která je zárukou nedostižných schopností automobilu v terénu – přesně v duchu nejlepší tradice vozů Jeep. Tento systém sestává z trojice (mezinápravový, přední a zadní) elektronicky ovládaných diferenciálů s omezenou svorností a dovoluje mimořádně flexibilní rozdělení síly motoru mezi jednotlivá kola. Na rozdíl od předchozí generace jsou diferenciály na nápravách Vari-Lock nahrazeny právě elektronicky ovládanými diferenciály, které umožňují rychlejší reakce a optimálnější přenos síly motoru na povrch pod koly.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nové motory, nová převodovka, velikost, interiér, pohon 4x4
  2. Podvozek a řízení, výbava, fotogalerie

bazar

Jeep Wrangler 2,8
Rok výroby: 2013
Stav: 129 102 km
Cena: 630 000 Kč
Jeep Renegade 1,4
Rok výroby: 2016
Stav: 13 066 km
Cena: 440 000 Kč
Jeep Cherokee 2,8
Rok výroby: 2005
Stav: 146 077 km
Cena: 145 000 Kč
Jeep Cherokee 2,4
Rok výroby: 2015
Stav: 51 470 km
Cena: 550 000 Kč
Jeep Wrangler 2,8
Rok výroby: 2013
Stav: 38 757 km
Cena: 850 000 Kč
Jeep Cherokee 2
Rok výroby: 2014
Stav: 58 759 km
Cena: 600 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků