Jaké vozy se prodávaly v květnu, když bychom vzali jako kritérium palivo? Koresponduje tato statistika i s vývojem cen pohonných hmot?
Prodeje podle typu PH za květen říkají následující: automobilů se zážehovým motorem se prodalo v květnu letošního roku 9216. Tento počet znamená 59,53% podíl na celkových prodejích. Na vznětové motory zbylo 37,68 %, ukazuje statistika SDA.
Zajímá-li vás stejná statistika pro roky zpátky, podívejte se na tabulku níže. Před rokem byl podíl benzinových motorů 57,46 %, na diesely připadlo 39,87 %. V květnu 2009 stačila poptávka po naftových motorech na 31,54% podíl, a ještě rok před tím na 25,08% podíl.V letech 2004 – 2007 se zájem pohyboval od 24 do 27 %.
Tvrdá data tedy říkají následující – v uplynulých letech jsme zde měli v květnu růst zájmu o nafťáky, ten však letos opadl. Sledovat statistiku prodejů podle typu paliva bude zásadní, až budou data za celý rok 2011. Tehdy budeme moci učinit podstatné závěry o oblibě jednotlivých paliv.
Květnové prodeje
| květen 2011 | květen 2010 | květen 2009 | květen 2008 |
zážehové motory | 59,53% | 57,46% | 64,87% | 68,99% |
vznětové motory | 37,68% | 39,87 %. | 31,54 %, | 25,08% |
Pokles zájmu o dieselové motory může být způsobem i snižujícím se rozdílem v ceně benzinu a nafty. Nafta byla před rokem k benzinu levnější o 1,12 koruny na litr. Letos činí rozdíl 0,74. Naftové motory se tedy minulý rok vyplatily z tohoto pohledu o něco více.
A jaký je poslední vývoj cen pohonných hmot?
Natural 95 se k 21. 6. 2011 prodával v průměru za 34,69 Kč/l, vyplývá ze statistiky CCS. Oproti stejnému dni v květnu 2011 byl tak o 0,35 haléřů levnější.
Že ceny pohonných hmot o něco klesly, vidíme i z ročního grafu níže. Ten však ukazuje i méně optimistickou zprávu, a to, že Natural 95 je meziročně o 7,33 % dražší. Loni se totiž prodával za 32,33 Kč/l. Nafta je meziměsíčně levnější o 0,22 haléřů, k 21. 6. 2011 se prodávala za 33,95 Kč/l. Meziročně můžeme sledovat 8,8% cenový růst.
Roční vývoj cen PH