Je to už dvacet let, co Toyota začala vyrábět slavný Prius

Toyota Prius, jejíž vývoj začal v roce 1995, se v Japonsku prodává od roku 1997. Dvě desetiletí uplynuly od doby, kdy Toyota určila směr v automobilovém průmyslu a stále je Prius suverenně nejúspěšnějším hybridem na trhu. Vše odstartoval projekt z roku 1993 s názvem G21.

Na počátku 90. let se v Toyotě tvořila budoucnost. Interní diskuze měly za cíl jedinou věc: Definovat vozidlo pro 21. století, které by dosáhlo průlomu ve spotřebě a úspoře paliva. Ve skutečnosti však vedoucí týmu G21, Takeshi Uchiyamada, stanovil za cíl zvýšení výkonnosti o 1,5 násobek úrovně konvenčního motoru. Bude to totiž až na podzim roku 1994, kdy se v Toyotě rozhodnou pro použítí prvních hybridních technologií.

K první generaci Toyoty Prius však byla velmi složitá cesta. Jejím předchůdcem, věřte tomu či ne, byla Toyota Sports 800 Gas Turbine Hybrid. Již v roce 1975 se na veletrhu v Tokiu objevila tato jednorázová studie, která spojila plynovou turbínu s elektrickým generátorem, dvojicí motorů pro přední kola a dvaceti 12V bateriemi.

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Ale zpět k Priusu. Od jeho prvního modelu z roku 1997 se Toyota dokázala dostat na uctyhodný milník, protože za 20 let poté prodala 10 milionů hybridních vozů. Je to nejspíše ten nejlepší možný způsob oslavy tohoto jubilea. K tomu všemu už jen doplníme fakt, že Prius byl korunován králem hybridů, když se stal nejprodávanějším hybridním vozem na světě.

A na závěr pár čísel. Objem benzínu, který ušetřil Prius za 20 let, by stačil na více než 1,5 milionu výletů okolo země i měsíce. Co se týče CO2, úspory se odhadují na 77 milionů tun oxidu uhličitého, což by stačilo na výrobu 15,4 bilionů šumivých nápojů nebo na zaplnění celé Empire State Building a to přesně 40,788 krát.

A jak šel čas s nejúspěšnějším hybridem na světě? Podívejte se sami:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Kde je problém?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků