Je to už dvacet let, co Toyota začala vyrábět slavný Prius

Toyota Prius, jejíž vývoj začal v roce 1995, se v Japonsku prodává od roku 1997. Dvě desetiletí uplynuly od doby, kdy Toyota určila směr v automobilovém průmyslu a stále je Prius suverenně nejúspěšnějším hybridem na trhu. Vše odstartoval projekt z roku 1993 s názvem G21.

Na počátku 90. let se v Toyotě tvořila budoucnost. Interní diskuze měly za cíl jedinou věc: Definovat vozidlo pro 21. století, které by dosáhlo průlomu ve spotřebě a úspoře paliva. Ve skutečnosti však vedoucí týmu G21, Takeshi Uchiyamada, stanovil za cíl zvýšení výkonnosti o 1,5 násobek úrovně konvenčního motoru. Bude to totiž až na podzim roku 1994, kdy se v Toyotě rozhodnou pro použítí prvních hybridních technologií.

K první generaci Toyoty Prius však byla velmi složitá cesta. Jejím předchůdcem, věřte tomu či ne, byla Toyota Sports 800 Gas Turbine Hybrid. Již v roce 1975 se na veletrhu v Tokiu objevila tato jednorázová studie, která spojila plynovou turbínu s elektrickým generátorem, dvojicí motorů pro přední kola a dvaceti 12V bateriemi.

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Ale zpět k Priusu. Od jeho prvního modelu z roku 1997 se Toyota dokázala dostat na uctyhodný milník, protože za 20 let poté prodala 10 milionů hybridních vozů. Je to nejspíše ten nejlepší možný způsob oslavy tohoto jubilea. K tomu všemu už jen doplníme fakt, že Prius byl korunován králem hybridů, když se stal nejprodávanějším hybridním vozem na světě.

A na závěr pár čísel. Objem benzínu, který ušetřil Prius za 20 let, by stačil na více než 1,5 milionu výletů okolo země i měsíce. Co se týče CO2, úspory se odhadují na 77 milionů tun oxidu uhličitého, což by stačilo na výrobu 15,4 bilionů šumivých nápojů nebo na zaplnění celé Empire State Building a to přesně 40,788 krát.

A jak šel čas s nejúspěšnějším hybridem na světě? Podívejte se sami:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků