Je to už dvacet let, co Toyota začala vyrábět slavný Prius

Toyota Prius, jejíž vývoj začal v roce 1995, se v Japonsku prodává od roku 1997. Dvě desetiletí uplynuly od doby, kdy Toyota určila směr v automobilovém průmyslu a stále je Prius suverenně nejúspěšnějším hybridem na trhu. Vše odstartoval projekt z roku 1993 s názvem G21.

Na počátku 90. let se v Toyotě tvořila budoucnost. Interní diskuze měly za cíl jedinou věc: Definovat vozidlo pro 21. století, které by dosáhlo průlomu ve spotřebě a úspoře paliva. Ve skutečnosti však vedoucí týmu G21, Takeshi Uchiyamada, stanovil za cíl zvýšení výkonnosti o 1,5 násobek úrovně konvenčního motoru. Bude to totiž až na podzim roku 1994, kdy se v Toyotě rozhodnou pro použítí prvních hybridních technologií.

K první generaci Toyoty Prius však byla velmi složitá cesta. Jejím předchůdcem, věřte tomu či ne, byla Toyota Sports 800 Gas Turbine Hybrid. Již v roce 1975 se na veletrhu v Tokiu objevila tato jednorázová studie, která spojila plynovou turbínu s elektrickým generátorem, dvojicí motorů pro přední kola a dvaceti 12V bateriemi.

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Toyota chystá svůj první čistý elektromobil. Má přijít s revoluční baterií!

Ale zpět k Priusu. Od jeho prvního modelu z roku 1997 se Toyota dokázala dostat na uctyhodný milník, protože za 20 let poté prodala 10 milionů hybridních vozů. Je to nejspíše ten nejlepší možný způsob oslavy tohoto jubilea. K tomu všemu už jen doplníme fakt, že Prius byl korunován králem hybridů, když se stal nejprodávanějším hybridním vozem na světě.

A na závěr pár čísel. Objem benzínu, který ušetřil Prius za 20 let, by stačil na více než 1,5 milionu výletů okolo země i měsíce. Co se týče CO2, úspory se odhadují na 77 milionů tun oxidu uhličitého, což by stačilo na výrobu 15,4 bilionů šumivých nápojů nebo na zaplnění celé Empire State Building a to přesně 40,788 krát.

A jak šel čas s nejúspěšnějším hybridem na světě? Podívejte se sami:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků