Je rychlost nebezpečná ?

Otázka, na kterou většina propagátorů bezpečného silničního provozu jaksi podvědomě odpoví ano, nemusí mít při bližším zkoumání, tak jednoznačnou odpověď.
Je rychlost nebezpečná ?

Shodneme se asi na tom, že vysoká rychlost v obytné zóně nebo okolí dětského hřiště je věcí současně trestuhodnou i nebezpečnou a logicky vyžaduje opatření, aby došlo k jejímu omezení.

Rozdílná situace je pak na normální silnici nebo dálnici, kde riziko srážky s chodcem není příliš akutní, nicméně jak mnozí podotknou, hrozí zde nebezpečí jiného druhu a proto jsou rychlostní limity (k nelibosti některých) nedílnou součástí i těchto komunikací. V obou případech však rychlostní omezení bývají „poddimenzovány“ tak, aby i nezkušení řidiči dokázali daný úsek bez zbytečného rizika zvládnout.

Praxe však mnohdy ukazuje, že i toto není řešením a vše často nebývá ani tak otázkou vlastní rychlosti vozidla (i když to úplně neplatí v případě obce), jako spíš schopností řidiče situaci v daný okamžik zvládnout. Přestože je v nedohlednu doba, kdy bude mít účastník silničního provozu na základě svých schopností individuální rychlostní limit, měl by si i dnes v rámci současných silničních pravidel každý řidič stanovit vlastní hranici rychlosti, do které dokáže vozidlo bezpečně ovládnout. Při tomto kroku je pak důležité zvážit několik faktů. 

Rychlá jízda není jenom jízdou po rovině. Přímý směr na plný plyn dokáže zvládnout i začátečník a rychle podlehne iluzi, že se nejedná o kdovíjak nebezpečnou záležitost. K jízdě automobilem však patří i zatáčky a řešení nouzových situací a teprve zde se ukáže, kdo je jaký „šofér“. Hranice bezpečného rychlostního limitu nezáleží jen na řidičských schopnostech, ale dost výrazně i na kvalitách vozidla.

Pokud usedáte za volant nového nebo neznámého auta, měli by jste se důkladně obeznámit s jeho jízdními vlastnostmi a chováním. Jedná se především o odhad brzdné dráhy, nájezdové rychlosti do zatáček, chování ve smyku atd.. Nejvíce se naučíte pochopitelně v mezních situacích, takže pokud chce jezdit rychle a bezpečně, ideální variantou je tréning na uzavřeném autodromu. Hledat limit na běžných komunikacích není nápad z kategorie nejlepších.

Přestože máte vozidlo „zkontrolované“, je rozumné nepřibližovat se při jízdě v běžném provozu k hranici limitu. Stačí trocha písku na vozovce v zatáčce a máte problém.

U vozidel s elektronickými systémy (stabilita, brzdění apod.) nelze spoléhat na to, že vás budou tahat z potíží. Elektronika je schopna vám pomoci, ale fyzikální zákony neoblafnete a zatáčku neprojedete dvakrát rychleji.

Rychlá jízda znamená především plynulost a nepřeceňování vlastních schopností. Jestliže cítíte, že auto nemáte pořádně v ruce, není důvod se o tom přesvědčovat v každé zatáčce. Až s ním „srostete“ bude to lepší.

Čím rychleji jedete, tím více musíte být předvídaví. Chování ostatních účastníků provozu, povrch silnice i spousta dalších věcí, je nutno mít neustále pod kontrolou. Pokud toto zvládnete poskočí váš „bezpečný“ rychlostní limit výrazně nahoru.

Uvedená doporučení jsou však jen zlomek toho, co by řidič, který hodlá jezdit rychle bez zbytečného rizika měl brát v úvahu. Pomineme-li pravidla i dopravní značení a shrneme vše co bylo uvedeno výše, začíná nebezpečná rychlost tam, kde končí vaše schopnost mít vozidlo plně pod kontrolou. To, jestli rychloměr ukazuje v dané chvíli nad nebo pod limit stanovený dopravní značkou, není opravdu v tomto okamžiku důležité. Výjimkou ovšem zůstává oblast se zvýšeným výskytem chodců. V tomto případě opravdu velmi opatrně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

  • 30. 8. 2001 10:37 J Gutvirth
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků