Je rychlost nebezpečná ?

Otázka, na kterou většina propagátorů bezpečného silničního provozu jaksi podvědomě odpoví ano, nemusí mít při bližším zkoumání, tak jednoznačnou odpověď.
Je rychlost nebezpečná ?

Shodneme se asi na tom, že vysoká rychlost v obytné zóně nebo okolí dětského hřiště je věcí současně trestuhodnou i nebezpečnou a logicky vyžaduje opatření, aby došlo k jejímu omezení.

Rozdílná situace je pak na normální silnici nebo dálnici, kde riziko srážky s chodcem není příliš akutní, nicméně jak mnozí podotknou, hrozí zde nebezpečí jiného druhu a proto jsou rychlostní limity (k nelibosti některých) nedílnou součástí i těchto komunikací. V obou případech však rychlostní omezení bývají „poddimenzovány“ tak, aby i nezkušení řidiči dokázali daný úsek bez zbytečného rizika zvládnout.

Praxe však mnohdy ukazuje, že i toto není řešením a vše často nebývá ani tak otázkou vlastní rychlosti vozidla (i když to úplně neplatí v případě obce), jako spíš schopností řidiče situaci v daný okamžik zvládnout. Přestože je v nedohlednu doba, kdy bude mít účastník silničního provozu na základě svých schopností individuální rychlostní limit, měl by si i dnes v rámci současných silničních pravidel každý řidič stanovit vlastní hranici rychlosti, do které dokáže vozidlo bezpečně ovládnout. Při tomto kroku je pak důležité zvážit několik faktů. 

Rychlá jízda není jenom jízdou po rovině. Přímý směr na plný plyn dokáže zvládnout i začátečník a rychle podlehne iluzi, že se nejedná o kdovíjak nebezpečnou záležitost. K jízdě automobilem však patří i zatáčky a řešení nouzových situací a teprve zde se ukáže, kdo je jaký „šofér“. Hranice bezpečného rychlostního limitu nezáleží jen na řidičských schopnostech, ale dost výrazně i na kvalitách vozidla.

Pokud usedáte za volant nového nebo neznámého auta, měli by jste se důkladně obeznámit s jeho jízdními vlastnostmi a chováním. Jedná se především o odhad brzdné dráhy, nájezdové rychlosti do zatáček, chování ve smyku atd.. Nejvíce se naučíte pochopitelně v mezních situacích, takže pokud chce jezdit rychle a bezpečně, ideální variantou je tréning na uzavřeném autodromu. Hledat limit na běžných komunikacích není nápad z kategorie nejlepších.

Přestože máte vozidlo „zkontrolované“, je rozumné nepřibližovat se při jízdě v běžném provozu k hranici limitu. Stačí trocha písku na vozovce v zatáčce a máte problém.

U vozidel s elektronickými systémy (stabilita, brzdění apod.) nelze spoléhat na to, že vás budou tahat z potíží. Elektronika je schopna vám pomoci, ale fyzikální zákony neoblafnete a zatáčku neprojedete dvakrát rychleji.

Rychlá jízda znamená především plynulost a nepřeceňování vlastních schopností. Jestliže cítíte, že auto nemáte pořádně v ruce, není důvod se o tom přesvědčovat v každé zatáčce. Až s ním „srostete“ bude to lepší.

Čím rychleji jedete, tím více musíte být předvídaví. Chování ostatních účastníků provozu, povrch silnice i spousta dalších věcí, je nutno mít neustále pod kontrolou. Pokud toto zvládnete poskočí váš „bezpečný“ rychlostní limit výrazně nahoru.

Uvedená doporučení jsou však jen zlomek toho, co by řidič, který hodlá jezdit rychle bez zbytečného rizika měl brát v úvahu. Pomineme-li pravidla i dopravní značení a shrneme vše co bylo uvedeno výše, začíná nebezpečná rychlost tam, kde končí vaše schopnost mít vozidlo plně pod kontrolou. To, jestli rychloměr ukazuje v dané chvíli nad nebo pod limit stanovený dopravní značkou, není opravdu v tomto okamžiku důležité. Výjimkou ovšem zůstává oblast se zvýšeným výskytem chodců. V tomto případě opravdu velmi opatrně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

  • 30. 8. 2001 10:37 J Gutvirth
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků