Je rychlost nebezpečná ?

Otázka, na kterou většina propagátorů bezpečného silničního provozu jaksi podvědomě odpoví ano, nemusí mít při bližším zkoumání, tak jednoznačnou odpověď.
Je rychlost nebezpečná ?

Shodneme se asi na tom, že vysoká rychlost v obytné zóně nebo okolí dětského hřiště je věcí současně trestuhodnou i nebezpečnou a logicky vyžaduje opatření, aby došlo k jejímu omezení.

Rozdílná situace je pak na normální silnici nebo dálnici, kde riziko srážky s chodcem není příliš akutní, nicméně jak mnozí podotknou, hrozí zde nebezpečí jiného druhu a proto jsou rychlostní limity (k nelibosti některých) nedílnou součástí i těchto komunikací. V obou případech však rychlostní omezení bývají „poddimenzovány“ tak, aby i nezkušení řidiči dokázali daný úsek bez zbytečného rizika zvládnout.

Praxe však mnohdy ukazuje, že i toto není řešením a vše často nebývá ani tak otázkou vlastní rychlosti vozidla (i když to úplně neplatí v případě obce), jako spíš schopností řidiče situaci v daný okamžik zvládnout. Přestože je v nedohlednu doba, kdy bude mít účastník silničního provozu na základě svých schopností individuální rychlostní limit, měl by si i dnes v rámci současných silničních pravidel každý řidič stanovit vlastní hranici rychlosti, do které dokáže vozidlo bezpečně ovládnout. Při tomto kroku je pak důležité zvážit několik faktů. 

Rychlá jízda není jenom jízdou po rovině. Přímý směr na plný plyn dokáže zvládnout i začátečník a rychle podlehne iluzi, že se nejedná o kdovíjak nebezpečnou záležitost. K jízdě automobilem však patří i zatáčky a řešení nouzových situací a teprve zde se ukáže, kdo je jaký „šofér“. Hranice bezpečného rychlostního limitu nezáleží jen na řidičských schopnostech, ale dost výrazně i na kvalitách vozidla.

Pokud usedáte za volant nového nebo neznámého auta, měli by jste se důkladně obeznámit s jeho jízdními vlastnostmi a chováním. Jedná se především o odhad brzdné dráhy, nájezdové rychlosti do zatáček, chování ve smyku atd.. Nejvíce se naučíte pochopitelně v mezních situacích, takže pokud chce jezdit rychle a bezpečně, ideální variantou je tréning na uzavřeném autodromu. Hledat limit na běžných komunikacích není nápad z kategorie nejlepších.

Přestože máte vozidlo „zkontrolované“, je rozumné nepřibližovat se při jízdě v běžném provozu k hranici limitu. Stačí trocha písku na vozovce v zatáčce a máte problém.

U vozidel s elektronickými systémy (stabilita, brzdění apod.) nelze spoléhat na to, že vás budou tahat z potíží. Elektronika je schopna vám pomoci, ale fyzikální zákony neoblafnete a zatáčku neprojedete dvakrát rychleji.

Rychlá jízda znamená především plynulost a nepřeceňování vlastních schopností. Jestliže cítíte, že auto nemáte pořádně v ruce, není důvod se o tom přesvědčovat v každé zatáčce. Až s ním „srostete“ bude to lepší.

Čím rychleji jedete, tím více musíte být předvídaví. Chování ostatních účastníků provozu, povrch silnice i spousta dalších věcí, je nutno mít neustále pod kontrolou. Pokud toto zvládnete poskočí váš „bezpečný“ rychlostní limit výrazně nahoru.

Uvedená doporučení jsou však jen zlomek toho, co by řidič, který hodlá jezdit rychle bez zbytečného rizika měl brát v úvahu. Pomineme-li pravidla i dopravní značení a shrneme vše co bylo uvedeno výše, začíná nebezpečná rychlost tam, kde končí vaše schopnost mít vozidlo plně pod kontrolou. To, jestli rychloměr ukazuje v dané chvíli nad nebo pod limit stanovený dopravní značkou, není opravdu v tomto okamžiku důležité. Výjimkou ovšem zůstává oblast se zvýšeným výskytem chodců. V tomto případě opravdu velmi opatrně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

  • 30. 8. 2001 10:37 J Gutvirth

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků