Je pružnější benzín, nebo nafta?

Při přípravě testu BMW 330d jsem na webu BMW narazil na zajímavá data srovnání pružnosti jednotlivých motorů; údaje jsem umístil do přehledné tabulky. Z ní jasně vyplývá, že ačkoliv má benzínový atmosférický motor srovnatelné, případně nepatrně lepší zrychlení na stovku než přeplňovaný naftový motor (se stejným nebo podobným objemem), má o dost horší pružnost.

Ta se obvykle měří jako zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň a z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň. BMW udává čtyřku i pětku pouze u zrychlení 80-120 km/h. Mrkněte např. na 320i vs. 320d; 15 kW ve výkonu v pružnosti moc benzínu nepomůže, protože atmosférický benzín netáhne příliš dobře odspodu a musí se točit - zde má nafta výhodu. Stejně tak je to vidět u 330i a 330d, kde je nafta jednoznačný vítěz.

Je jasné, že styl jízdy s benzínem je jiný - motor se vytočí a pak jede jako drak; jenže to už roste spotřeba, hluk... (I když u právě BMW se o hluku uvnitř kabiny moc mluvit nedá, viz nedávný test BMW 3318i320i320d325i330i330d`>BMW 320i.) Mimochodem, určitě jste si všimli cenové výhodnosti verze 320d, která stojí jen o pár desítek tisíc více než 318i, a přitom má nižší spotřebu, vyšší výkon, zrychlení, pružnost...

BMW 3 318i 320i 320d 325i 330i 330d
Objem (ccm) 1995 2171 1995 2494 2979 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 6/4 6/4 6/4
Výkon/ot. (kW) 105/6000 125/6100 110/4000 141/6000 170/5900 150/4000
Točivý moment/ot. (Nm) 200/3750 210/3500 330/2000 245/3500 300/3500 410/1500-3250
Zrychlení na 100 km/h (s) 9,3 8,2 8,9 7,2 6,5 7,2
Zrychlení 80-120 km/h 4st. (s) 9,2 8,6 7,5 7,7 6,9 6,1
Zrychlení 80-120 km/h 5st. (s) - 10,8 9,7 10,1 9,1 6,7
Max. rychlost (km/h) 218 226 216 240 250 242
Kombinovaná spotřeba (l) 7,4 8,9 5,5 9,0 9,1 6,6
Nová cena (Kč) 872 400 955 800 895 000 1 035 700 1 185 900 1 145 200

Poznámka: Motor v BMW 330d je skutečná lahůdka mezi naftovými šestiválci. Zapomeňte na to, že nafťák je hlučný, má tvrdý zvuk a duní. 330d se chová téměř jako benzín, má na naftu špičkový zvuk a až neuvěřitelně dobré odhlučnění. Nebýt výraznějších vibrací na neutrál, nepozná laik, že jede s naftou (VW by se mohl učit...). Za posledních 700 km mám spotřebu jen 6,2 l. Více v připravovaném testu.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků