Je pružnější benzín, nebo nafta?

Při přípravě testu BMW 330d jsem na webu BMW narazil na zajímavá data srovnání pružnosti jednotlivých motorů; údaje jsem umístil do přehledné tabulky. Z ní jasně vyplývá, že ačkoliv má benzínový atmosférický motor srovnatelné, případně nepatrně lepší zrychlení na stovku než přeplňovaný naftový motor (se stejným nebo podobným objemem), má o dost horší pružnost.

Ta se obvykle měří jako zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň a z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň. BMW udává čtyřku i pětku pouze u zrychlení 80-120 km/h. Mrkněte např. na 320i vs. 320d; 15 kW ve výkonu v pružnosti moc benzínu nepomůže, protože atmosférický benzín netáhne příliš dobře odspodu a musí se točit - zde má nafta výhodu. Stejně tak je to vidět u 330i a 330d, kde je nafta jednoznačný vítěz.

Je jasné, že styl jízdy s benzínem je jiný - motor se vytočí a pak jede jako drak; jenže to už roste spotřeba, hluk... (I když u právě BMW se o hluku uvnitř kabiny moc mluvit nedá, viz nedávný test BMW 3318i320i320d325i330i330d`>BMW 320i.) Mimochodem, určitě jste si všimli cenové výhodnosti verze 320d, která stojí jen o pár desítek tisíc více než 318i, a přitom má nižší spotřebu, vyšší výkon, zrychlení, pružnost...

BMW 3 318i 320i 320d 325i 330i 330d
Objem (ccm) 1995 2171 1995 2494 2979 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 6/4 6/4 6/4
Výkon/ot. (kW) 105/6000 125/6100 110/4000 141/6000 170/5900 150/4000
Točivý moment/ot. (Nm) 200/3750 210/3500 330/2000 245/3500 300/3500 410/1500-3250
Zrychlení na 100 km/h (s) 9,3 8,2 8,9 7,2 6,5 7,2
Zrychlení 80-120 km/h 4st. (s) 9,2 8,6 7,5 7,7 6,9 6,1
Zrychlení 80-120 km/h 5st. (s) - 10,8 9,7 10,1 9,1 6,7
Max. rychlost (km/h) 218 226 216 240 250 242
Kombinovaná spotřeba (l) 7,4 8,9 5,5 9,0 9,1 6,6
Nová cena (Kč) 872 400 955 800 895 000 1 035 700 1 185 900 1 145 200

Poznámka: Motor v BMW 330d je skutečná lahůdka mezi naftovými šestiválci. Zapomeňte na to, že nafťák je hlučný, má tvrdý zvuk a duní. 330d se chová téměř jako benzín, má na naftu špičkový zvuk a až neuvěřitelně dobré odhlučnění. Nebýt výraznějších vibrací na neutrál, nepozná laik, že jede s naftou (VW by se mohl učit...). Za posledních 700 km mám spotřebu jen 6,2 l. Více v připravovaném testu.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků