Je pružnější benzín, nebo nafta?

Je pružnější benzín, nebo nafta?

Při přípravě testu BMW 330d jsem na webu BMW narazil na zajímavá data srovnání pružnosti jednotlivých motorů; údaje jsem umístil do přehledné tabulky. Z ní jasně vyplývá, že ačkoliv má benzínový atmosférický motor srovnatelné, případně nepatrně lepší zrychlení na stovku než přeplňovaný naftový motor (se stejným nebo podobným objemem), má o dost horší pružnost.

Ta se obvykle měří jako zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý převodový stupeň a z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň. BMW udává čtyřku i pětku pouze u zrychlení 80-120 km/h. Mrkněte např. na 320i vs. 320d; 15 kW ve výkonu v pružnosti moc benzínu nepomůže, protože atmosférický benzín netáhne příliš dobře odspodu a musí se točit - zde má nafta výhodu. Stejně tak je to vidět u 330i a 330d, kde je nafta jednoznačný vítěz.

Je jasné, že styl jízdy s benzínem je jiný - motor se vytočí a pak jede jako drak; jenže to už roste spotřeba, hluk... (I když u právě BMW se o hluku uvnitř kabiny moc mluvit nedá, viz nedávný test BMW 3318i320i320d325i330i330d`>BMW 320i.) Mimochodem, určitě jste si všimli cenové výhodnosti verze 320d, která stojí jen o pár desítek tisíc více než 318i, a přitom má nižší spotřebu, vyšší výkon, zrychlení, pružnost...

BMW 3 318i 320i 320d 325i 330i 330d
Objem (ccm) 1995 2171 1995 2494 2979 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 6/4 6/4 6/4
Výkon/ot. (kW) 105/6000 125/6100 110/4000 141/6000 170/5900 150/4000
Točivý moment/ot. (Nm) 200/3750 210/3500 330/2000 245/3500 300/3500 410/1500-3250
Zrychlení na 100 km/h (s) 9,3 8,2 8,9 7,2 6,5 7,2
Zrychlení 80-120 km/h 4st. (s) 9,2 8,6 7,5 7,7 6,9 6,1
Zrychlení 80-120 km/h 5st. (s) - 10,8 9,7 10,1 9,1 6,7
Max. rychlost (km/h) 218 226 216 240 250 242
Kombinovaná spotřeba (l) 7,4 8,9 5,5 9,0 9,1 6,6
Nová cena (Kč) 872 400 955 800 895 000 1 035 700 1 185 900 1 145 200

Poznámka: Motor v BMW 330d je skutečná lahůdka mezi naftovými šestiválci. Zapomeňte na to, že nafťák je hlučný, má tvrdý zvuk a duní. 330d se chová téměř jako benzín, má na naftu špičkový zvuk a až neuvěřitelně dobré odhlučnění. Nebýt výraznějších vibrací na neutrál, nepozná laik, že jede s naftou (VW by se mohl učit...). Za posledních 700 km mám spotřebu jen 6,2 l. Více v připravovaném testu.

bazar

VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 350 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 161 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků