Je nutné měnit bezpečnostní pásy a airbagy?

Bezpečnostní pásy jsou samozřejmostí, ale už ne tak samozřejmá je občasná kontrrola, kterou bychom jim měli věnovat. Přestože bezpečnost řidičů a cestujících, zejména u nových vozidel, podporují většinou airbagy, důležitost bezpečnostních pásů tím není nijak snížena. Řidič a spolujezdec jsou v případě nehody chráněni jen tehdy, když mají při každé jízdě bez výjimky zapnuté bezpečnostní pásy.
O to důležitější je udržovat i tuto život chránící textilii v dobrém stavu. I když v principu jsou bezpečnostní pásy konstrukčními díly s dlouhou životností, často trpí zejména tehdy, když se s nimi dobře nezachází. V průběhu životnosti automobilu se tito zachránci života nesčetněkrát odírají, především na místech dotyku s kováním pásů, tedy na středních sloupcích a u jazýčku zámku. Zejména tato místa bychom měli pozorně prohlížet a kontrolovat!

  • Jestliže se pás začíná třepit na okrajích a vykazuje-li natržení s hloubkou několika milimetrů, je nutné jej vyměnit. Totéž platí při výskytu „zápichů“, vytržených a zlomených.
  • Pás je třeba vyměnit také po těžkých haváriích, když se na něm ukáží znaky nadměrného protažení při nehodě, např. zvlněný povrch pásu a stopy po natavení či oděru.

Výměna je nutná také v případě, kdy je pás při pomalém vytahování z navíjecího automatu blokován. V žádném případě se nesmí automat otevírat! Chybné manipulace zanechají na bezpečnostním pásu vždy stopy.

Pokud chceme dosáhnout dlouhé životnosti pásů, musíme s nimi dobře zacházet, nemačkat a nelámat je. Pásy z umělých vláken nesnášejí ošetřování chemickými čisticími prostředky. Místo mokrého čištění odborníci doporučují ošetření suchým hadříkem nebo měkkým kartáčkem na oděvy.

Řidič a spolujezdci se dopouštějí řady chyb, při kterých může airbag vážně zranit a zejména malé děti může dokonce i usmrtit. Nejčastější chybou je právě nepoužití bezpečnostních pásů. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Taková srážka může být smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle!

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků