Štítky, které vyjadřují vlastnosti pneumatik způsobem přehledným pro spotřebitele, nemusí vždy říkat pravdu. Upozornil na to německý výrobce pneumatik Continental s odkazem na zkoušky zimního obutí, které prováděl německý autoklub ADAC ve spolupráci se spotřebitelským institutem Stiftung Warentest.
„Při testu přilnavosti na mokrém povrchu v kategorii menších pneumatik v rozměru 165/70 R 14 byla nejlepší zimní pneumatikou ContiWinterContact TS 850, která má na štítku EU klasifikaci C a z rychlosti 80 km/h dokáže vůz zastavit na vzdálenosti 36,2 m. Nejhoršího výsledku dosáhla pneumatika asijského výrobce, rovněž s klasifikací C, jež ovšem k zastavení vozu potřebovala 49,6 m,“ uvedl Continental v tiskové zprávě. Její úplné znění naleznete zde:
Continental AG vyzývá k lepší kontrole klasifikace na EU štítcích pneumatik
Continental vyzývá regulační orgány, aby přistoupily k „přiměřeným, ale svým způsobem odstrašujícím“ sankcím pro výrobce, kteří na štítcích neuvádějí pravdivé informace.
„Energetický“ štítek pneumatiky ContiWinterContact TS 850
Štítek obsahuje tři povinné údaje: třídu valivého odporu (A-G), třídu přilnavosti na mokru (opět A-G) a vnější hlučnost (údaj v dB). Stejně jako v případě domácích spotřebičů nestanovuje údaje na štítcích nezávislá certifikační autorita, ale samotní výrobci a dovozci. Členské státy EU jsou nicméně povinny provádět dohled nad trhem. Součástí dohledu mají být i zkoušky toho, zda deklarované hodnoty na štítcích odpovídají skutečnosti.
Povinné značení pneumatik štítky zavedla Evropská unie od 1. listopadu 2012.