Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!

Využití našel v boji za nižší emise automobilů se vznětovými motory a jeho použití představil Ford ve svém experimentálním automobilu na bázi Focusu.
Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!
Proč čpavek?

Tento Focus má dvě oddělené nádrže – jedna se plní naftou a druhá syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku. Využití močoviny, resp. čpavku zaručuje snížení oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Klepněte pro větší obrázekFord Focus dokáže vyhovět přísným limitům normy ULEV II především díky velmi efektivní redukci částic NOx v katalyzátorech a účinným filtrům zachycujícím pevné částice, zejména saze. V katalyzátorech dochází za pomoci čpavku k vyvázání oxidů dusíku NOx z výfukových plynů.

V praxi se přitom ukázalo, že vodní roztok močoviny je pro tyto účely ideálním zdrojem čpavku. Zředěná močovina je proto v přesně stanovený okamžk ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách (asi jako směs Klepněte pro větší obrázekpro ostřikování čelních skel) je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologciký Ford Focus slouží speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění. 

Kromě katalyzátoru, ve kterém se výrazně redukuje množství oxidů dusíku NOx, je vývojový model Ford Focus plnící normy ULEV II vybavený také efektivními mechanikými filtry, v nichž se zachycují pevné částice, především saze.

Co to přinese?

Klepněte pro větší obrázekStandardy ULEV II, které začnou platit v roce 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent.

Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu (čtyřválcový agregát TDCi řady Ford Duratorq o objemu 1.8 litru) modelu nezměněné dynamické vlastnosti.
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků