Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!

Využití našel v boji za nižší emise automobilů se vznětovými motory a jeho použití představil Ford ve svém experimentálním automobilu na bázi Focusu.
Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!
Proč čpavek?

Tento Focus má dvě oddělené nádrže – jedna se plní naftou a druhá syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku. Využití močoviny, resp. čpavku zaručuje snížení oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Klepněte pro větší obrázekFord Focus dokáže vyhovět přísným limitům normy ULEV II především díky velmi efektivní redukci částic NOx v katalyzátorech a účinným filtrům zachycujícím pevné částice, zejména saze. V katalyzátorech dochází za pomoci čpavku k vyvázání oxidů dusíku NOx z výfukových plynů.

V praxi se přitom ukázalo, že vodní roztok močoviny je pro tyto účely ideálním zdrojem čpavku. Zředěná močovina je proto v přesně stanovený okamžk ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách (asi jako směs Klepněte pro větší obrázekpro ostřikování čelních skel) je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologciký Ford Focus slouží speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění. 

Kromě katalyzátoru, ve kterém se výrazně redukuje množství oxidů dusíku NOx, je vývojový model Ford Focus plnící normy ULEV II vybavený také efektivními mechanikými filtry, v nichž se zachycují pevné částice, především saze.

Co to přinese?

Klepněte pro větší obrázekStandardy ULEV II, které začnou platit v roce 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent.

Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu (čtyřválcový agregát TDCi řady Ford Duratorq o objemu 1.8 litru) modelu nezměněné dynamické vlastnosti.

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2011
Stav: 150 054 km
Cena: 234 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků