Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!

Využití našel v boji za nižší emise automobilů se vznětovými motory a jeho použití představil Ford ve svém experimentálním automobilu na bázi Focusu.
Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!
Proč čpavek?

Tento Focus má dvě oddělené nádrže – jedna se plní naftou a druhá syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku. Využití močoviny, resp. čpavku zaručuje snížení oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Klepněte pro větší obrázekFord Focus dokáže vyhovět přísným limitům normy ULEV II především díky velmi efektivní redukci částic NOx v katalyzátorech a účinným filtrům zachycujícím pevné částice, zejména saze. V katalyzátorech dochází za pomoci čpavku k vyvázání oxidů dusíku NOx z výfukových plynů.

V praxi se přitom ukázalo, že vodní roztok močoviny je pro tyto účely ideálním zdrojem čpavku. Zředěná močovina je proto v přesně stanovený okamžk ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách (asi jako směs Klepněte pro větší obrázekpro ostřikování čelních skel) je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologciký Ford Focus slouží speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění. 

Kromě katalyzátoru, ve kterém se výrazně redukuje množství oxidů dusíku NOx, je vývojový model Ford Focus plnící normy ULEV II vybavený také efektivními mechanikými filtry, v nichž se zachycují pevné částice, především saze.

Co to přinese?

Klepněte pro větší obrázekStandardy ULEV II, které začnou platit v roce 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent.

Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu (čtyřválcový agregát TDCi řady Ford Duratorq o objemu 1.8 litru) modelu nezměněné dynamické vlastnosti.
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků