Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!

Využití našel v boji za nižší emise automobilů se vznětovými motory a jeho použití představil Ford ve svém experimentálním automobilu na bázi Focusu.
Je možné využít čpavek v automobilu? Ano!
Proč čpavek?

Tento Focus má dvě oddělené nádrže – jedna se plní naftou a druhá syntetickou močovinou, což je sloučenina na bázi čpavku. Využití močoviny, resp. čpavku zaručuje snížení oxidů dusíku NOx ve výfukových plynech vznětového motoru na tak nízkou úroveň, jaké až dosud u konvenčních vznětových motorů nebylo možné dosáhnout.

Klepněte pro větší obrázekFord Focus dokáže vyhovět přísným limitům normy ULEV II především díky velmi efektivní redukci částic NOx v katalyzátorech a účinným filtrům zachycujícím pevné částice, zejména saze. V katalyzátorech dochází za pomoci čpavku k vyvázání oxidů dusíku NOx z výfukových plynů.

V praxi se přitom ukázalo, že vodní roztok močoviny je pro tyto účely ideálním zdrojem čpavku. Zředěná močovina je proto v přesně stanovený okamžk ve formě velmi jemných kapiček rozprašována do katalyzátoru. Močovina, která je uložena v malých nádobkách (asi jako směs Klepněte pro větší obrázekpro ostřikování čelních skel) je nehořlavá a bez zápachu.

Pro pravidelné doplňování močoviny pro ekologciký Ford Focus slouží speciální zdvojené pistole u čerpacích stojanů nafty. Při společném doplňování nafty a močoviny se zároveň plní samostatné nádrže obou kapalin, takže řidič nemusí kontrolovat zvlášť stav resp. množství močoviny a popřípadě zastavovat u čerpací stanice k jejímu samostatnému doplnění. 

Kromě katalyzátoru, ve kterém se výrazně redukuje množství oxidů dusíku NOx, je vývojový model Ford Focus plnící normy ULEV II vybavený také efektivními mechanikými filtry, v nichž se zachycují pevné částice, především saze.

Co to přinese?

Klepněte pro větší obrázekStandardy ULEV II, které začnou platit v roce 2007, předpokládají snížení množství NOx a pevných částic ve výfukových plynech ve srovnání s dnes platnými limity asi o 90 procent.

Upravený Ford Focus tyto limity bez problémů plní i dnes – a přitom vykazuje proti výchozímu (čtyřválcový agregát TDCi řady Ford Duratorq o objemu 1.8 litru) modelu nezměněné dynamické vlastnosti.
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

včera | Jan Mička | 25 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky