Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

147 komentářů

Q
20. října • 10:40

milion mil ve slunne kalifornii to nic neni.. co takhle nejaky tankodrom, napriklad jezdit po ceskych okreskach a dalnicich. pohonne ustroji by to asi vydrzelo, ale zbytek auta bude po pul roce nepretrziteho jezdeni na odpis :-)

MOJE JMÉNO
18. října • 12:14

Jsem celkem dost překvapen. Bez rozvodovky ke hnacím kolům to asi nejde, ale fakt jsem netušil, že je v elektroautě i převodovka.:-O ?

Kuk Vykuk
19. října • 3:26

U M3 se v ní dokonce i mění volej. ;-)
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7y... ...

MOJE JMÉNO
19. října • 9:43

Ej Vy mínusáři :-D Celou dobu všude slyším, jak jsou elektroauta provozně a technicky nenáročná a jednoduchá a teď se dočtu o převodovce. Myslím to vážně. K čemu je v Tesle s elektrickým motorem převodovka?? Elektromotor je přeci velmi efektivní s plným točivým momentem téměř od nuly. Tak k čemu převodovka, která vnáší složitost, údržbovost, nezanedbatelné mechanické ztráty, zvyšuje hmotnost a omezuje zástavbu vozu. Možná je můj dotaz nadmíru laický, ale fakt to nechápu.

Petr
20. října • 0:28

Nejedná se o převodovku, ale reduktor. Auto má asynchronní motor digitálně řízený invertorem s IGBT tranzistory (to znamená, že cívky se netočí ale jsou "napevno" připojené a stojí staticky na místě), reduktor a diferenciál. Jediná rotační součást je v motoru kovová klec ve které se indukuje protichůdné magnetické pole a ložiska. Rotuje v podstatě magnetické pole, které tou klecí otáčí (generované pomocí tranzistorů). Frekvencí proudu do cívek se regulují otáčky a amplitudou kroutící moment. Jedná se o velmi jednoduchý a geniální vynález. Prostě tam nic neškube ani nekmitá a díky tomu, že ta klec má neustále skluz oproti hlavnímu magnetickému poli, chová se motor jako "tlumič" a u takového pohonu z jeho podstaty nelze vyvolat žádné škubání nebo vibrace. Všechna síla je přenášena bez mechanického kontaktu jenom přes magnetické pole mezi klecí spojenou s koly a těmi stojícími cívkami. Tento motor ze své podstaty lze také použít jako generátor a odebírat energii z kol a uchovávat ji zpět do baterie, to znamená regenerativní brzdění např. až 100 koní (jakoby 100 koní působí proti pohybu jízdy), brzdění je velmi intenzivní a auto automaticky rozsvicuje brzdová světla.

Petr
20. října • 0:33

A ten reduktor je tam proto, že např. elektromotor u BMW i3 ma rozsah otáček 0 - 20 000 tisíc přičemž od 0 otáček je k dispozici 250Nm kroutícího momentu. Reduktor tyto otáčky redukuje na otáčky které jsou potřeba dostat na kola. Je to v podstatě pevný převod, protože 20 000 na kole by bylo k ničemu. Z toho také plyne maximální rychlost 155km/h = 20 000 otáček na motoru. Toto číslo je dáno tím, že výkonová elektronika v BMW i3 umí generovat střídavý proud o frekvenci 0 - 20kHz při při amplitudě až 350 Ampér (výkon motoru 125kW).

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
MOJE JMÉNO
20. října • 6:59

Díky za vyčerpávající vysvětlení. Je vidět že máš přehled. B-]

Petr
20. října • 18:48

Není zač. Já jsem vzděláním elektroinženýr a přemýšlel jsem o koupi EV, tak jsem se začal o technické řešení zajímat, abych se nenapálil... Také jsem si spočítal ekologický dopad výroby a provozu. Čísla jsou volně k dispozici, takže to lze přesně spočítat bez tendenční propagandy a odkrýt pravdu podloženou fakty. Hodně mě to zájimalo když vychází tolik "studií" a nechtěl jsem ze sebe nechat dělat blbce.

Zvědavec
21. října • 8:33

Když to po takové době nebylo opotřebováno, tak to asi znamená, že mnohé části vozu jsou nevhodně navrženy tak, že jsou zbytečně předimenzovány, což může prodražovat výrobu. Byly v tom vašem výpočtu "bez tendenční propagandy" zahrnuty i údaje z podobné detailní fyzické rozborky konkrétních vozidel, jako to dělá třeba Sandy Munro (https://bit.ly/2Pcn68l... )?

Petr
21. října • 9:54

Munro reporty jsou velmi užitečné, Musk se už také nechal slyšet, že na základě posledního reportu na Model 3 budou provedeny modifikace výroby.Velmi zajímavý je tento report http://www.hybrid.cz/elektromobil-bmw-i3-nejvi... ... V podstatě jsem si i kvůli tomuto reportu to auto koupil a nebál se koupit si ho ojeté.

Petr
21. října • 9:12

Jenže předimenzovat reduktor není totéž jako předimenzovat převodovku. Ono se to přeci "jen" skládá ze 4 ložisek, dvou ozubených kol a dvou hřídelí. Při ceně této extrémně důležité součástky by byl člověk blbec, aby neprovedl lehké naddimenzování a kdo četl knihu Elon Musk, moc dobře ví, jak tento člověk přemýšlí. V Tesla pracují totální špičky v inženýrských a materiálních oborech, pro lidi z celého světa je velká prestiž pracovat v Tesle stejně jako SpaceX, Apple, Google apod. Tyto firmy tedy opravdu přitahují přední mozky z celého světa napříč obory.Ke složitosti výroby hodně napovídá vyjádření BMW o tom, že k výrobě EV je potřebná polovina energie oproti ICE automobilu."Více než trvale udržitelné: uhlíková vlákna použitá na BMW i3 jsou 100% vyráběna z energie získávané ve vodních elektrárnách. Výroba BMW i3 v německém Lipsku je ze 100 % zásobena energií z větrných elektráren. A ve srovnání s ostatními modely BMW se energie potřebná k výrobě se snížila o polovinu."Zdroj:
https://www.bmw.cz/cs/all-models/bmw-i/i3/20... ...

Petr
21. října • 9:18

A Tesla také používá slitiny vyvinuté v metalurgickém oddělení SpaceX a úzce s ním spolupracuje. Pokud ví, jakou metalurgii použít na lopatky turbočerpadel kyslíko-methanových raketových motorů, tak nějaký reduktor je pro ně opravdu legrace. Vývoj motorů mají kompletně in-house. Rakety Falcon 9 také obsahují velké množství různých slitin a úspěšné starty ukazují, že to mají zvládnuté velmi dobře.Koho zajímá, počtení ze:
https://www.teslarati.com/spacex-superalloys-raptor... ...

Dany88
22. října • 1:41
Kuk Vykuk
18. října • 10:56

Zase děláte reklamu Tesle? :-DB-]

Petr
20. října • 0:38

Tak se mrkněte na mobile, kolik je tam Tesel s nájezdem přes 400 000km... Elektrický pohon (myslím bezkomutátorový na střídavý proud) je prostě geniální vynález a hlavně geniálně jednoduchý. Ono také Tesly až do roku 2017 mají v ceně doživotní nabíjení zdarma i po změně majitele, takže to ještě bude hodně zajímavá ojetina! Jen si spočtěte když si kupujete ojetý diesel kolik si musíte připravit peněz na opravy a servis. Životnost baterií je 6000 cyklů x 300km = 1,8 milionu km plus celohliníková karoserie. Takže jen měníte gumy a spotřební věci typu tlumičů.

runner42
20. října • 12:36

Ano, zajímavá ojetina to skutečně je. Hlavně proto, že za polovinu pořizovací ceny si můžete vybírat mezi desítkami vozidel s nájezdem 7-30 tisíc km. Zdá se, že někteří majitelé poněkud z původního nadšení vychladli.A ta životnost baterií 6000 cyklů, to je vtip dne.

Petr
20. října • 14:30

Buďte tak laskav a o tématu si něco zjistěte, aby jste tu nemusel trollovat.https://syonyk.blogspot.com/2016/01/electric-car-batt... ... I pokud se budeme bavit o 3000 cyklech, je to pořád milion km. To je daleko za morální životností většiny auto (kolik mají průměrně auta najeto než jdou sešrotovat).https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-... ... Pokud chcete zpochybňovat reálnou statistiku na vzorku 286 aut používaných v reálném provozu, tak to už chce hodně velkou dávku ignorantství.A pokud se budeme bavit o recyklaci, zrovna včera vydaná zpráva o end-to-end recyklaci.https://www.greencarreports.com/news/1119405_bmw-sets-up-... ...

Jiri Jelinek
2. ledna • 11:42

No a vy byste si mohl zjistit něco o tom, že Li-ion článek je elektrochemický systém, který přirozeně degraduje v čase i když se třeba nepoužívá, takže jen úplný ignorant odvozuje životnost čistě od počtu cyklů. Malý myšlenkový pokus - za rok udělám 10cyklů, takže pak ta baterie podle vaší "teorie" bude mít životnost 300let? ;-)
No a že jste naiva bez znalostí, který umí jen hltat ty optimistické verze reality, recyklace li-xx článků je vysoce náročná, získané suroviny jsou výrazně dražší než ty nově vyrobené (= zvýšení ceny baterií do EV) a jde o buď energeticky náročný pyrolytický proces (=emise CO2), který získá jen malou část surovin nebo recyklace na chemickém základu, což je fakt ekologická "mňamka".
https://www.trideniodpadu.cz/post/zpackan%C3%A1-recykl... ...

runner42
21. října • 10:09

Hele, já se fakt nechci bavit o životnosti lithiových baterií ani v řádu 3000 cyklů, to je ztráta času.Můžeme diskutovat něco jako s 80% využíváním akupacku se dostaneme někam na 1500 PSEUDO-cyklů. Ano, to je možné. Ale zajímavé ani pokrok to není, protože ekonomika provozu pak vypadá sakra jinak.

Petr
20. října • 14:21

Většina jich přechází na nové modely, nebo jsou to fleet vozidla obměňované každé 3 roky. Ano, za sedmičkové BMW si dle vaší logiky také můžete koupit 12 fábií :-D

runner42
21. října • 9:25

Fleetová vozidla s nájezdem 15000 km a náklady 4€/km? Jaaaasně.Přechází na nový model? A jaký?Jaké BMW, jaké Fábie?? Vůbec vám nerozumím.Vymýšlíte blbosti.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
21. října • 10:02

Zkuste se podívat na cenu ojetin Tesla v Německu, to mluví za vše. Já už to sleduji 2 roky a stále marně čekám abych mohl se svými finančními možnostmi zakoupit. Pak se podívejte na propad adekvátním benzinových, nebo naftových strojů... Např. BMW 750i 2017 najeto 24800km pořizovačka 130.898,81- Euro nyní 66.790,-Euro to máte dle vašich propočtů 2,6€/km :-DMohu se zeptat u jakého vozidla jste došel na ty 4Eura? A mohl bych ho vidět v odkazu, prosím? :-Dhttps://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html...

runner42
21. října • 10:26

No, sedmičkové BMW je trochu jiná třída, než střední třída Modelu S a uvedený roční nájezd mi přijde v podstatě normální.Moc se mi to nechce hledat, tak namátkou první co najdu:
https://www.autoscout24.de/angebote/tesla-model-s-85... ... Pořizovačka byla kolik... 110.000 éček?

Petr
21. října • 11:34

Takže 770 koňové auto na vzduchovém podvozku s pokročilým asistentem a náhonem na všechna kola je pro tebe střední třída, jo? Tak to palec nahoru a klobouk dolů :-DŽe se ti moc nechce hledat, o tom mluví všechny tvé příspěvky. Nejsem jediný kdo to vidí. :-D

runner42
21. října • 12:38

Ano, je to střední třída, segment E (executive), stejně jako Audi A6 a BMW 5.
Sedmičkové BMW je o třídu víš v F segmentu (luxury).Na prohledávání internetu nemám čas, baví mě diskuze a když někdy výjimečně posílám odkaz, tak jen proto, že jsem sám článek četl a zaujal mě.
Nemám problém, pokud se někomu nepozdávají mé názory. Mě jsou také názory některých více a některých méně sympatické. To je svoboda každého a jsem otevřen diskuzi o nich. Pokud tím myslíš mínusy u mých příspěvků, které mi tu předevčírem během pár minut naklikala nějaká introvertní dobrá duše bez názoru, tak k tomu nemám co říct :)PS: Pohon všech kol, vždy a jen pohon. Náhon je u mlýna.

Petr
21. října • 23:21

Runnere, prosím tebe, už to svinstvo nehul.The Euro Car Segment classification is S-segment (sports car), or "Oberklasse" (F-segment) in Germany.https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/... ... Srovnatelná vozidla:
ALPINA B7 BITURBO
AUDI A7, S7, RS7
AUDI A8, S8
BENTLEY CONTINENTAL
BENTLEY MULSANNE
BMW 6ER
BMW 7ER
CADILLAC CTS
JAGUAR XJ
LEXUS LS
MASERATI QUATTROPORTE
MAYBACH
MERCEDES CL-KLASSE
MERCEDES CLS
MERCEDES S-KLASSE
PORSCHE PANAMERA
ROLLS-ROYCE GHOST 4
ROLLS-ROYCE PHANTOM
ROLLS-ROYCE WRAITH
TESLA MODEL S
VW PHAETON

runner42
22. října • 12:42

Lituji, ale tento germánský systém tříd registrací není v souladu s číselníky MD ČR ani s regulací Evropské komise č.4064/89 a tudíž si dovoluji ho ignorovat, byť by si marketing Tesly jistě přál něco jiného. A teď věcně. Ruku na srdce, pokud někdo dává do jedné třídy s MB S-classe a RR Phantom o metr a půl kratší a vysloveně sociální Model S, měl by se nad takovým systémem tříd ještě zamyslet.
To by totiž mohl mít v jedné třídě s Modelem S i krátkou Fábii a dávalo by to větší smysl.

Jóžo
22. října • 12:52

Nařízení Rady (EHS) č. 4064/89 ze dne 21. prosince 1989 o kontrole spojování podniků.Pozri poznámky k nariadeniu Rady (EHS) č. 4064/89 [„Kontrola fúzií v Európskej únii“,Európska komisia, Brusel- Luxemburg, 1998]tebe dočista jebe chalan

kkk
22. října • 15:50

Je to výnos ...........:-Dhttps://www.youtube.com/watch...

runner42
22. října • 15:44

Ano, to je správně. Podle tohoto nařízení totiž dochází ke spojování automobilek. EK pro tyto účely definovala rozdělení trhu do jednotlivých tříd A(mini) až J (SUV).Pokud mi nevěříte, nahlédněte do některého rozhodnutí podle uvedené regulace, například zde:
http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases... ...
Doporučuji se zaměřit na odstavec 9.Těším se tvoji reakci, chalane.

Jóžo
22. října • 16:25

Kde je tam prosím teba definované akým spôsobom je tá klasifikácia definovaná?Nuže chalan, ať sa nehádame, čo povieš na toto:BMW M5 2016 560 Hp, 39 700km new price 122000EURO, now 59900EURO
down 62100EURO / 39 700km = 1,56EUR / kmhttps://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html... TESLA Model S 2016 525 Hp, 55 500km new price 115000EURO, now 73400EURO
down 41600EURO / 55 500km = 0,75EUR / kmhttps://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html... nebudu ti nič hovoriť o nákladoch na servis 500+ Hp auťa v tvojom segmentu E

runner42
22. října • 19:28

Promiň, ale zbytek si dohledej sám.K ceně M5 mám jediné. Stav vozidla neodpovídá deklarovanému stáří a nájezdu.
Auto na fotografiích má natočeno o 100tisíc víc. Minimálně.

pan Michaelidis
18. října • 10:20

Rad bych videl litrovej trivalec po milionu kilometru... :-)

vana
18. října • 10:37

Za cenu Tesly si jich můžeš koupit deset a dohromady těch 1000 mil dají taky bez větších problémů. A budeš mít pravidelně nové auto

Lupen
18. října • 18:31

spíš myslíš "auto" :-) Doma si užívám 2.5l benzín v M6, jezdím rychle +10-20nad limit, předjíždím ale jsem předvídavý a za 7l/100 není problém. Soused jezdi s 1,2HTP za víc :D A jeho druhé auto, super mega škoda 3 válec je tak výborná, že se ji teď zbavuje a jde do M2 :-) V 50ti dostal konečně rozum. Radši 10 let starou Toyotu hybrid nebo Mazdu s NORMÁLNÍM motorem než co 2 roky nový tří válec;-)

MOJE JMÉNO
19. října • 9:50

Velmi málo 10 let starých aut je lepších než auto nové. Až Ti za dva-tři roky najdou díry v podlaze, budeš mít sice skvělý motor, ale Tvá popelnice bude bez TP. Soused měl třeba smůlu, nebo se prostě chová k autu jako dobytek a ani o tom možná neví. K mazdě jediné : motory fajn, ale ochrana proti korozi stále katastrofa. A je úplně jedno, kolika mínusářů jsem se tímto dotknul. Je to prostě fakt. Stačí do vyhledávače napsat : mazda koroze a budete číst až do večera...

Lupen
20. října • 23:42

Ta má popelnice má 2 roky a je bez koroze;-) Klidně bych měl Superba kdyby byl lepší auto ale je nepohodlný a bouchá od zadu, za ty prachy fakt nééé. Taky jsem psal i o Toyote ale tu radši nezmiňuješ bo ti to nesedí do krámu. Dotkl jsem se tvé škodovky 3 válcové a si z toho špatný? Brácha měl Fobii 2 1.2TSI 1x nový motor, 1x část motoru a kompresor klimy, pak šla z domu a to vše do 50 000Km! I kdyby Magda zrezla po 10 letech, tak je to lepší volba a od druhe generace je to 100% ok :-) a firemní 1.8TSI zase žrala 1l oleje na 5000km, fakt paráda :D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
MOJE JMÉNO
21. října • 6:46

http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/auta-s-nejho... ... ... hned první odkaz, který na mně vyskočil. Mazdě tam věnují celý odstavec..A brácha by už se měl naučit nejezdit jako čuně. U nás ve firmě těch TSIček bylo celkem dost a problémy se vyskytly jen u jediného. A zrovna to byl největší dobytek který nechápe co znamená pojem studený motor a dochlazeni... já s tím najel skoro 1/4 Mega se spotřebou 5,8 a motor byl a stále je v absolutním pořádku. Včetně původního turba....

Lupen
22. října • 14:36

A kdyz pouzijes googel, zjistis ze skoda/vw mela homady problemu: za poslednich 10 let napr. 1.2TSI, 2.0TSI PD, 1.8TSI, 2.0TSI a to pisu jen o motorech:D Na kazdy odkaz s problemy Mazdy ti najdu 10 s problemy VW, a jak jsme psal, Toyota je temer bez poskrvrny, jen v casti produkce byla zvysena spotreba olej ale se skodou se to neda srovnat:-) Uzivej si svuj vlhky skoda sen, ja radsi poradne auta, ktere je zabava ridit nebo pohodlna auta, nemam rad nepohodlna auta, ktera se ridi stezi prumerne;-)

Lupen
22. října • 14:30

Ospravedlnuj si to jak chces, japonec vydrzi i kdyz ho ridi cune, VW ne, to rika o kvalite dost;-)

MOJE JMÉNO
22. října • 17:12

Nepotřebuji nic ospravedlňovat. Je naprosto jasný a neoddiskutovatelný fakt, že atmosféra prostě z principu snese podstatně hrubší zacházení, než turbomotor. Ten prostě vyžaduje více slušnosti od toho za volantem. Japonci a Korejci s malorážkami začali až poslední dobou, když už jsou obecně největší neduhy známé od průkopníků. A nikdy nikde jsem nenapsal, že Mazda, či jiný japončík dělá špatné motory. Naprosto souhlasím s opakem. Jen jsem zmínil, že Mazda hnije stále a za tím si stojím. Proto bych si ji nikdy nekoupil, dokud se to nenaučej .:-D

Dulík
20. října • 23:35

Mluvis o prvni generaci mazde 6 a to jeste predface, vsechny ostatni jsou ok, ano nejsou premianti v antikorozni ochrane ale 20let daj bez problemu;-) Jinak se podivej na O1, opravoval jsem hromadu prahu, ktere jsem "provrtal" prstem ruky ty ochrano :D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ota
22. října • 9:33

tak O1 byla cenove trochu jinde nez M6, ne? t omuzes porovnavat treba Logana vs Fabii 1 ... at jsme trochu jinde

Rudolf
18. října • 7:19

Toto auto může tolik km ujet v běžném provozu za 10 let. Protože na ujetí 1,5 mio. km bude připojen na nabíjecí stanici z 10 let celé 2 roky. Takže, po 10 letech, a třeba plus 2 roky nabíjení možná, až na motor :-) to bude šunka.:-))

Petr
20. října • 0:48

Rudolfe ty jsi asi nedával ve škole pozor. Je k údivu, že jsi schopen ze sebe dělat pitomce jenom kvůli tomu, že nezvládáš násobilku.Spotřeba 16kWh/100km (nadsazená)
Spotřeba po 1 600 000km = 256MWh
Výkon nabíječky Tesla = 120kW
Doba potřebná pro nabití = 2150hodin = 89 dníRudolfův alternativní vesmír - 730 dní
realita - 89 dníSamozřejmě je to hloupost, protože 95% nabíjecích objemů se odehrává přes noc při parkování. Průměrný český RD má rezervovaný příkon 3x25A 400V což odpovídá asi 18kW příkonu. Takže od 20h do 6h teoreticky v krajnosti doplníte 180kWh energie což odpovídá 1125km dojezdu a kdo sakra ujede každý den 1000km!!! Spíš ujedete průměrně 50km a to vám stačí dobíjecí výkon 1kW (méně než rychlovarná konvice) přes noc!!!

Rudolf
20. října • 18:17

Mel jsem k zapujceni Nissan, jmeno uz nevim. Plne elektricky. Ujel jsem s nim necelych 1500 km za vikend. Prevzal jsem ho nabite, poprve jsem byl na nabiti po 300 km, 2 hod., pak jedno dobiti z bytu, mezi 4 az 5 hodinami. Po ceste zpet opet 2 hod. na rychlo v Nemecku a doma dobiti na plno. Ze zasuvky zase 4 -5 hod. Tak na 1500 km 12 hod. Je pravda, ze jsem jel prevazne ve tme, klimatizace atd. A to nemluvim o planovani, kde se pripojim po ceste.

Petr
20. října • 18:37

Jenže Tesla není Nissan.Nabíjecí výkony:- obyčejná Schuko zásuvka (dvoukolík) => 3.6kW
- CEE 5-kolík 16A 400V (malá červená zásuvka na míchačku) => 11kW
- CEE 5-kolík 32A 400V (velká červená zásuvka na míchačku) => 22kW- Chademo, CCS stejnosměrné rychlodobíjení => 50kW (nabíječky u Kauflandu, Lidlu a ČEZ)- privátní síť Tesla Supercharger, pouze vozy Tesla => 120kWSpotřeba je asi 16kWh/100km, takže si lehce spočtete kolik km dobijete např. za 20min z jaké zásuvky.

LOL
22. října • 7:58

tak pozor, to není výkon (a už vůbec ne nabíjecí), ale příkon.
Konverze na SS napětí vhodné k nabíjení totiž není 100% dokonalá, stejně jako není dokonalé samotné nabíjení akumulátorů, ani jejich nabíjecí křivka.Kromě toho, že nejbližší supercharger je až v Olomouci, bych osobně moc nevěřil, že časté nabíjení tímto způsobem nebude mít vliv na životnost baterie akumulátorů. (teda ne že by 20-minutové "tankování" bylo něco, co bych chtěl podstoupit každých pár set km...)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ruda Diesel
22. října • 12:59

Myslíš tu životnost, která podle tebe neexistuje? Není to trochu argumentace kruhem?

Ruda Diesel
22. října • 12:58

A odkud to bereš prosím tě? V Praze se teď staví druhý Supercharger, jeden je ve Vestci, dále je na D1 u Humpolce a také v tom Olomouci.Vestec u Prahy
8 Superchargers, available 24/7, up to 120kWD1 Humpolec
6 superchargers, available 24/7, up to 120kWOlomouc
8 Superchargers, available 24/7, up to 120kWhttps://www.tesla.com/en_EU/findus...

Kenny
17. října • 23:06

Elektro autum popravde moc nerozumim. Ale vim, kdyz se na aute obcas meni nebo opravuje alternator. Takze si myslim, ze nekonecnou zivotnost to mit zrovna nebude. Navic vyrobci si to pohlidaji, aby to po zkonceni zaruky zacalo na necem blbnout. Jinak najet million s nejakym strednim autem neni problem, pokud se k autu clovek chova rozumne a je to tzv. "po kupe". Ono druha vec je taky stani ve vlhku nebo pocet studenych startu atd atd. Kazdy se jen diva na pocitadelko km, pritom je to jen jedna velicina.

Petr
20. října • 1:13

Elektroauta používají dva typy motorů,v obou případech se jedná o stroje využívající rotačního magnetického pole (jak už název vypovídá, jediné co rotuje je "neviditelné" magnetické pole).1) asynchronní motory
Tyto motory využívá například Tesla. Stator tvoří cívky a rotorem je ocelová klec na ložiscích ve které se indukuje magnetické pole působící proti hlavnímu magnetickému poli generovanému cívkami. Tyto pole na sebe navzájem působí a protože jak říká název, hlavní magnetické pole rotuje, toto pole působí na klec a tím vytváří kroutící moment. Který je přenášen na kola. Pro lepší vysvětlení je nutná znalost elektromagnetické indukce.2) synchronní motory s permanentními magnety
Tyto motory využívá např. BMW a místo ocelové klece obsahují na rotoru soustavu permanentních magnetů a na rozdíl od asynchronních motorů, kde se magnetické pole rotoru vytváří až druhořadě pomocí indukce, tyto motory mají magnetické pole neustále a proto neumí pracovat se skluzem. Frekvence proudu tedy musí být zcela totožná s otáčkami motoru, potom dojde k magnetickému "uzamčení" rotoru a statoru, pokud dojde ke zvýšení frekvence proudu do cívek, dojde k okamžitému urychlení rotoru na otáčky shodné s frekvencí proudu do cívek. Tento výkon je přenesen "bezdrátově" pouze pomocí magnetického pole (stejně jako když jste ve škole tlačili dva magnety stejné polarity a ony se odpuzovaly). Tento konkrétní motor má účinnost cca 97%, což je neskutečné číslo.Krása je v tom, že se na motoru vůbec nic nehýbe, nemá žádné komutátory ani podobné věci. Jen pevné cívky napevno připojené a rotor na ložisku.Tato konstrukce je možná jen díky obrovskému pokroku na poli polovodičů v posledních několika letech. Konstrukce totiž nemá nic společného se 100 let starými EV na stejnosměrný proud, jak se mnozí domnívají (obsahovaly kartáče a uhlíky).Toto je zcela nahrazeno velmi pokročilými digitálními měniči obsahujícími IGBT tranzistory, které jsou schopny v reálném čase generovat ze stejnosměrného napětí v baterii střídavý proud o požadované frekvenci od 0Hz až do 30kHz a při tom pracovat s proudem v případě Tesly až 1600Ampér! Frekvencí se řídí otáčky motoru, velikostí proudu se řídí kroutící moment.Pro toho kdo chce pochopit jak funguje rotační magnetické pole a asychronní elektromotor, vysvětluje ho následující video:
https://www.youtube.com/watch...

Ota
22. října • 9:30

proste jako kazdy motor v novejsi pracce/susicce/teplenym cerpadlu se zarukou 10 a vice let .. akorat se tomu davaji extra nazvy ... jale obecne se tomu rika invertor i v ty tesle to tak nazyvaji

Joe Doe
18. října • 10:45

Tesla nema alternator. Ani Prius nema alternator.

vana
18. října • 10:35

Sám říkáš že elektroautům nerozumíš tak tu zbytečně trousíš mylné příměry k alternátoru. Asynchronní i synchronní elektromotor s permanentními magnety jsou zařízení podstatně jednodušší a spolehlivější než alternátor ve spalováku

josephko
17. října • 20:18

To bude jedna z najväčších výhod elektromobilov - výrazne nižšie servisné náklady. A ten rozdiel oproti spaľovákom bude rásť s rastúcim vekom a výkonom áut.
U spaľovákov je obrovský rozdiel servisovať benzín 1,6- ku a štvorlitrový osemvalec. U elektromobilov budú servisné náklady týkajúce sa pohonu veľmi podobné. Takže ak to zhrniem - elektromobil bude (v porovnaní so spaľovákom) pre majiteľa tým výhodnejší, čím bude starší...
Tento trend vidieť na trhu ojazdených áut už dnes - najlepšie sa predávajú hybridy...

lazywriter
20. října • 16:28

Jo, jasně. Však je to taky elektrika, která v nových autech vydrží nejdýl, viď?

Petr
20. října • 16:42

lazywriter tak já mám BMW 535d GT r.v. 2010 (8 let staré auto) s nočním viděním s detekcí chodců, head-up displayem, elektrickým tažným, adaptivním tempomatem, hlídáním mrtvých úhlů, detekcí jízdních pruhů, adaptivními elektrickými tlumiči, adaptivními světlomety, automatickými dálkovými světly, zadní náprava na měchu s elektrickým kompresorem a hifi s 10 repro. Myslím si, že je to extrémní množství elektroniky a ještě hodně staré, to auto má asi 8 řídících jednotek. Musím zaklepat, po 8 letech a 240 tisících km nemám jediný problém s elektronikou a vše funguje na jedničku.

Joe Doe
17. října • 22:18

Jo, chlapce, prichadzas s faktami a logikou na forum plne nabozenskych extremistov.
Vacsina dodnes nechape princip full hybridu, nepozna rozdiel medzi cvt a ecvt, a nemaju mentalnu kapacitu pochopit, ako je mozne, ze 11kW Zero ma krutak a zrychlenie ako Fireblade.

LOL
19. října • 7:01

kolik stojí akupack pro tvé auto? ;-)

Anti-automat
17. října • 19:45

Elektromotor na nasom panelakovom vytahu ma ,najazdenych, 10x tolko.

Fic
17. října • 17:48

Jaxe dalo čekat, odpůrci EV začali prskat jaxvině. Největší ejakulát má ten co upřesňuje, a hned další je ten, co už jednou převodovku viděl...

Jan
17. října • 18:44

Tak jedna převodovka to nebyla jen pro představu a za druhé to že EV je slepá ulička ví každé dítě na základní škole. Jak by řek klasik tohle počínání s EV je pi..cou ke zdi.Ale rozhodně nemá cenu dlouhosahle tohle téma rozebírat.

josephko
17. října • 20:25

A ľudia nebudú nikdy lietať v strojoch ťažších ako vzduch, pretože lietanie je vyhradené len pre vtákov. ("experti" z konca 19. storočia)
Osobná doprava vo vlakoch je nezmyslom, pretože pri vyšších rýchlostiach sa ľudia v dôsledku náporu vzduch zadusia (podobní "experti" z polovice 19.storočia)
Budúcnosť patrí koňom (citát riaditeľa veľkej americkej banky, keď ho Ford žiadal o pôžičku na fabriku na výrobu automobilov).
Navrhujem zrušiť Patentový úrad, pretože všetko už bolo vynájdené (riaditeľ Parížskeho patentového úradu niekedy na konci 19. storočia).
Firma IBM v 70.rokoch: Budúcnosť nepatrí malým osobným počítačom, ale veľkým sálovým superpočítačom. Spojené štáty ich budú potrebovať asi päť.
Blahoželám - k týmto "expertom" si sa pripojil aj ty.
:-D

LOL
19. října • 15:57

tak proč teda nemůžu koupit elektrokáru s reálným dojezdem 1200km, když už 100 let tu máme dokonalé elektromotory, pane experte?

Kuk Vykuk
21. října • 21:40

Chtěj radši 2000 km ať nemáš strach že nedojedeš :-P:-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
LOL
22. října • 7:35

těch 1200 km považuji za spodní hranici, samozřejmě, protože reálný dojezd s běžným jízdním stylem a komfortem bude cca poloviční až dvoutřetinový. A opravdu se nechci na cestách zdržovat hodinovým dobíjením (a to v případě, kdy bych narazil na rychlodobíjecí stanici).
2000km dojezd by byl samozřejmě lepší, ale realisticky uznávám, že na tohle dnešní technologie nemá ani náhodou.

Kuk Vykuk
18. října • 11:07

Počítače nikdy nebudou potŕebovat vétší paměť než....
"vizionář" Bill GatesMyš je u počítače k naprosto k ničemu.
John C. Dvorak - vážený novinář PC magu :-DB-]Je to jen banda namyšlenejch kašparů

Saman
17. října • 15:55

no je potreba upresnit, ze nejde o najeti 1 milionu mil, ale o symulaci najezdu 1 milionu mil, takze motor s prevodovkou proste nekde na stolici se zatezi jakoze treba 2 tun odbzuceli symulovane jakoze 1 milion mil, takze neco jako treba ze motor hodinu frci v rezimu kde by jakoze najel treba 100 mil, pak si da na minutu oddych, pak zas treba 2 hodky jakoze 150 mil, pak zas minuta oddych a takhle porad dokolecka jezdi a stoji dokud jakoze nenajede 1 milion milnajet s jednim autem 1 milion mil v provozu by totiz znamenalo testovat nekolik let, ale timhle testovanim na stolici to maj sfoukle za par mesicu

MiM
7. listopadu • 20:02

Kdo vam "symuluje" cestinu...

Petr
17. října • 16:38

Tak to zkus nasimulovat s nějakým koncernovým chrastítkem a uvidíme za jak dlouho ho poneseš v kyblíku do konťáku..

Jan
17. října • 17:32

Tak jestli tomu někdo věří že převodovka vydrží 1milon mil aniž by měla jediný zub otlaceny tak je u mě de..il. Nějakou tu převodovku už jsem měl v rukách ale tohle je fejk jak prase

Jan
17. října • 17:32

Tak jestli tomu někdo věří že převodovka vydrží 1milon mil aniž by měla jediný zub otlaceny tak je u mě de..il. Nějakou tu převodovku už jsem měl v rukách ale tohle je fejk jak prase

Joe Doe
17. října • 22:11

Tesla nema prevodovku. Ani Prius nema prevodovku.

Saman
17. října • 17:42

tak prevodovky ktere vydrzi i vice se delaji, ale ne do aut v seriove vyrobe, u aut je problem v tom ze zaprve prilis prevodovych stupnu, zadruhe prilis caste razeni, a zatreti cena, pokud se vyrobni cena auta musi vejit do rekneme 150-200 tisic (prumerne auto okolo 1 milionu pro zakaznika), tak se neda cekat ze prevodovka vydrzi bez repasu a pece vice nez par set tisic kilometru neb jeji cena v aute bude tak na 15-20 tisicich, otazkou ale je jak moc je ta "prevodovka" nakladna u elektromobilu, kde se vezmes radi jen doprtedu a dozadu, tedy zmena "vzdy" v klidovem stavu a s pocetne min dily, muzou si vesmes dovolit za stejnou cenu udelat tu prevodovku nasobne kvalitnejsi nez u prevodovky s vice stupni pro fosilni motorizace

Toky
18. října • 12:54

Ty si fakt myslíš, že auto s konečnou cenou pre zákazníka 1milión má výrobnú cenu 150-200tisíc?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Saman
18. října • 17:17

delam pro Skodovku, ja si nic myslet nemusim

Jan
17. října • 18:38

Ale i tak ten elektro motor má kroutak jako prase a nevěřím že by to nenechalo jedinou známku na zubů té prevodovky. A pochybuji že se to dělá z jiné o oceli než klasické prevodovky. Ale stema kvaltama je to sice částečně pravda ale nejvic jsou zuby otlačené tam kde se dlouhodobě dotýkají a jsou v zátahu. Takže na petkach a šestých kvaltech je vidět opotřebení..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Saman
17. října • 20:40

ty otazky budou vesmes zodpovezene rekneme v rpistim desetileti, az nejake Tesly realny najezd 1 milion mil daji a treba je nekdo rozebere, zatim jsou tusim rekordmani nekde u 700 tisic mil s modelem S, urcite pak budou rozborky v mediich propirane prozatim je u takoveho najezdu problem spise baterie nez elektromotor a prevodovka ktere tvori relativne smesnou cast ceny vozu, respektive ceny vozu se servisem na takovy najezd

puch
17. října • 16:06

Proč upřesnovat něco, co je snad jasné? A kromě toho, upřesnění od někoho, kdo místo "simulace" napíše "symulace" a ani v roce 2018 ještě neobjevil, že věta začíná velkým písmem a končí tečkou, je zcela zbytečné.

Scarab
17. října • 15:52

Tady, ale vůbec nejde o životnost pohonného ústrojí, ale akumulátoru!!!
A to jak o kapacitu, závislost kapacity na venkovní teplotě a na míru samovybíjení a závislost samovybíjení na vnější teplotě, počet nabíjecích cyklů a samozřejmě také o účinnost nabíjení a její závislost na teplotě. No a samozřejmě o závislost všech těchto veličin na stáří akumulátoru!!!

Kuk Vykuk
18. října • 11:39

Jsi blbej nebo navedenej? Když se testuje životnost převodovky tak se asi netestuje životnost baterie. Při těch krouťákách co elektromotor dává je dobrý vědět jak se s tím převodovky a Tesla vypořádala. B-]
Ale jestli kvůli bateriím nemůžeš spát, tak si data o jejich životnosti vygůgli někde jinde, třeba tady ;-)
https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-... ...

Elpin E. (Elpin)
18. října • 7:43

Dle dosavadních zjištění ze statistických dat je i po ujetí 200 tisíc km Modelu 3 kapacita baterie na víc jak 90% oproti novému stavu.Zdroj: https://insideevs.com/teslanomics-examines-tesl... ...

runner42
18. října • 9:24

V odkazovaném článku není ani slovo o Modelu 3.To ale navadí. Prostě další Enronův zázrak. Měl by už být minimálně blahořečen.
Zbytek světa se plahočí v bahně s 30% degradací po 500 cyklech.

Joe Doe
18. října • 10:43

Aha, takze pravdu mas ty, pretoze tvrde exaktne data podporene tisickami aut z realneho sveta su nic oproti tvojmu nazoru.Uz sme tuto debatu viedli pri debate o bateriach Priusu.Ty ale prides s dogmatickym tvrdenim '30% degradací po 500 cyklech' bez toho, aby si mal co i len sajnu o konstrukcii baterie, charge/recharge/discharge manazmente atd.V tvojom malickom svete mas pravdu ty a statisice majitelov Priusov s 300+ tisickami km neexistuju. Sorry, chlapce, ale si intelektualny mrzak.

Pupik
18. října • 18:07

S ranerem se neprete, takovy omezenec ma jen svoji pravdu, na relevantni protiargumenty neodpovi a bude porad vytahovat to same i kdyz to nejde srovnavat. NIKDY se nezastavi a nezamysli se nad sebou, neresit ho.:-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jirka.cerveny
19. října • 20:50

No jo. To je sice hezký, rok tu ale píše že je Tesla odepsaná že ji shortuje, smál sem se a za rok ztratila pětinu hodnoty. Musk psal že má investory, runer tady tvrdil že lže a jak to dopadlo víme.
Já mám skoro rok rezervaci na Model 3 a fakt už si nejsem jistej že někdy reálně bude, zatím co runer na tom dělá peníze a jen se tady směje.
Viděl jsem ho jako ty ale fakt je že já prachy nemám a on jo.

Kuk Vykuk
21. října • 21:38

A co ti brání taky na Tesle nevydělávat peníze? Těch upů a downů tam maj požehnaně. A neboj von v tom zase žádný zásadní částky nemá ani nevydělává B-]

runner42
18. října • 11:54
Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
kkk
18. října • 21:51

Doplnění pro neznalé běžně maji ni-Mh stovky cyklů a v teste nejsou šlo přiklad!!!

LOL
22. října • 7:47

takže auta používají Ni-MH? A nabíjejí je v rozsahu 10-90% kapacity? A jak řeší paměťový efekt?

kkk
22. října • 12:18

Ano toyota je u hybridů používá, životnost 10let bez problémů a nabíjejí je v rozsahu 8.999999-88.123456789%:-D proč by je měli nabíjet dle vašich požadavků zákazníka to nezajímá ,toho zajímá životnost a záruka P.S nejste dvojče runnera;-)

kkk
18. října • 21:27

Ni-Mh baterie mají desítky tisíc cyklů, určitě si vygůglujete kde se to používá a proč a pak si to zkuste dát do souvislostí s teslou, Joe Doe vám to naznačil.PS řeknu vám tajemství spalováky také neběží stále na 100%, důvod vám snad dojde:-D

Elpin E. (Elpin)
18. října • 10:05

Hmm, někde jsem to četl, možná jsem se spletl.Jinak moc nerozumím tomu sarkasmu. Ať už je to Musk nebo někdo jiný, je přece dobře že se v této oblasti dělají pokroky a že už v současnosti dokážeme vyrobit baterie, které vydrží opravdu dlouho v dobré kondici (a ne jak ty v mobilech co jsou za dva roky na polovině kapacity), protože ropa tady opravdu nebude napořád a je třeba už v současnosti něco dělat a ne jen čekat až se objeví něco co ropu kvalitativně nahradí, protože to taky vůbec nemusí přijít...

runner42
18. října • 11:53

Ne, nedělají se žádná zásadní pokroky. Vyšší životnost je fikce, kterou vytvářejí výrobci vozidel. Pozor, nikoliv článků - ti degradaci přiznávají, viz například zde https://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files... ... Výrobci vozidel pak nehrají čistou hru. Akupack o kapacitě 50kWh označí za 40kWh a zbývající skrytou kapacitu používají pro maskování degradace. Proto je po 200 cyklech akupack "jako nový"... přitom jeho kapacita skrytě klesla o 10%.
Nemuselo by to vadit, pokud by ovšem zákazník neplatil za 50kWh akupack.Situace je asi taková, jako byste si v Praze koupil čtyřpokojový byt za 10 milionů a pak deset let bydlel v jednom pokoji. Po těch deseti letech se můžete plácat po ramenou, že váš byt je jako nový, přesněji vybydlen jen z jedné čtvrtiny. Super. Jen škoda, že jste ho musel zaplatit celý.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
20. října • 1:41

V testu jde článek "na krev", to nelze srovnávat. Battery management v autě neumožní vybití baterie pod 10% a nabití nad 90%, to je hlavní ochrana před degradací. Pro toho kdo se o problematiku zajímá doporučuji toto video:https://www.youtube.com/watch...

LOL
22. října • 7:45

to reklamní video mě pobavilo, díky. :-Dvšecičko je růžovoučký, Elonek bude xsmrti vylágrovaný baterky používat v gridu, umřelé baterky se dají v akupacku individuálně měnit a podobný fláky... to je snad cílený na lidi is IQ pod 80.

Elpin E. (Elpin)
18. října • 12:26

"Ne, nedělají se žádná zásadní pokroky." Můžeme polemizovat o tom co je to "zásadní" pokrok. Každopádně bavíme se o životnosti baterie, ne o tom jestli se dělají zásadní pokroky."Vyšší životnost je fikce". Takže ty data sesbírané od majitelů Tesel na které jsem odkazoval výš a které dokazují vysokou životnost baterií je výmysl? Z čeho vycházíte vy?Degradaci baterií nikdo nezpochybňuje (dokument Panasonicu dokazuje jen degradaci jednoho konkrétního typu baterie, zřejmě pro laptopy). Jde o to že Tesla ve svých bateriích používá kromě Lithia i kobalt, nikl a hliník, což právě dává bateriím Tesly onu dlouhou životnost. Jiní výrobci používají jiné technologie o jiných vlastnostech.

runner42
18. října • 14:03

Ano, jsou to výmysly a neznalost.
Článek NCR18650B je použit v Tesla Model S.Teď vám zůstává jen možnost obvinit Panasonic, že lže o vlastních bateriích.

Elpin E. (Elpin)
18. října • 14:43

A já tvrdím že země je placatá a kdo říká že ne tak si vymýšlí a nic neví. Hlavně že v tom máte jasno :-)Pokud je článek opravdu použit v Tesle tak to samozřejmě ještě neznamená že se jeho správným a optimálním použitím (chlazení, nepřebíjení atd.) nemůže prodloužit životnost. Což se dle praktických poznatků z provozu (nebo-li nesmysly jak tomu říkáte) ukázalo.

runner42
18. října • 16:14

To mě nepřekvapuje, že věříte v placatou zemi. Stejně tak věříte v nedegradující baterie v Teslách a určitě i věříte počtům vyrobených Modelů 3 a v ziskovost Tesly. Věřte si čemu chcete.
Já patřím do skupiny, která pochybuje.

MiM
7. listopadu • 19:58

Znova pro mene chapave, predrecnik pouze uvedl domnku, ze setrnych pouzivanim lze u aku VYRAZNE ovlivnit zivotnost. A ja doplnuji, ze stejne tak klasicke motory jsou technicky vzato bez problemu schopny ujet 500 000km, pouze s ohledem "na prasata za volantem" je skutecnost jinde.

r223
20. listopadu • 9:50

Ono jich i většina ujede, akorát na tachometru se to neobjeví :D

Elpin E. (Elpin)
19. října • 7:12

To bude nejspíš ten problém, ty vaše "skupiny". Já do žádné skupiny nepatřím, zjistím si fakta a na základě toho si udělám názor. Ze začátku jsem byl stejný skeptik ohledně elektrických aut jako vy, ale úspěch Tesly mě přesvědčil o opaku.Na pochybování není nic špatného, ale pokud pochybujete o něčem co je fakticky dokázáno tak si ostatní tak akorát ťukají na čelo jestli jste normální. Je to jako říct že země je placatá nebo že jsme nikdy nebyli na měsíci. O tom se taky hodně pochybuje :-)

runner42
19. října • 8:56

Úspěch Tesly??? Člověče, jaký psudohumanitní obor jste studoval?
Tesla je firma. Praha je město. Smyslem existence firmy je tvořit zisk. Smyslem Pražského magistrátu je zajistit co nejlepší fungování města.
Tvoří Tesla zisk? Zisk tvoříla ta husa Krnáčová a ještě se chlubí tím, co ušetřila.
O úspech se nejedná ani v jednom případě.Ale zpátky k Tesle - vy považujete za úspěch, když firma o 45 tisících zaměstnanců s tržní kapitalizací 45 miliard dolarů za 15 let existence nevyrobila ani tolik aut, co malá Škoda Auto za půl roku??
Žvanit, to by jim šlo. Výsledky nula.

PK
20. listopadu • 13:43

LOL, tenhle a další Vaše komentáře zrají jako víno. Už uznáváte úspěch Tesly, když je nejhodnotnější automobilkou na světě a její objem výroby i zisků každoročně rostou?

Pilot
19. října • 15:23

.. časem se ještě ukáže jak na tom Tesla je.Nicméně, k tomu článku NCR18650B. Sám je používám je v několika různých aplikacích.Udávaná degradace, platí pro vybíjení článku proudem 1C na napětí 2,5V a nabijí je do 4,2V. Zjistěte si sám co ve skutečnosti znamená, zjistěte si jak s články pracuje Tesla a potom pochopíte, proč mohou vydržet o tolik déle, i když sám výrobce na první pohled uvádí jakoby něco jiného.

Ota
22. října • 9:02

nabijeni 0.5C .. no ty jo . to u ty "cerpacky" zkejsne pekne dlouho

Petr
20. října • 1:46

Přesně tak, stejnosměrná nabíječka nikdy nedodá více než 400V což je 4V na článek. Auto má také velmi propracovaný battery management který striktně využívá jen rozsah 10%-90% a v reálu pokud auto jede, tak v rychlosti 100km/h je potřeba k udržení konstatní jízdy asi 17kW výkonu což při 7104 kusů jednotlivých článků 18650 v případě Tesly Modelu S a napětí 3,6V odpovídá vybíjecímu proudu 0,66A a to je 0,2C oproti 1C v testovacím dokumentu nebo-li 5x menší vybíjecí proud.

runner42
20. října • 12:12

LOL mě už předběhl, je to přesně jak píše. Hodnota 100km/h úplně mimo.
Dlouhodobý rychlostní průměr osobního auta je v ČR 40km/h, přičemž provoz ideální ustálenou rychlostí tvoří malé procento celkového kilometrového nájezdu.
Skutečnost je taková, že především ve městech (a to je ten pravý ráj elektromobilů dle jejich zastánců) se rychle střídají velmi nízké a velmi vysoké vybíjecí proudy.

Petr
20. října • 14:47

A právě proto tu máme studii na vzorku 286 aut fungujících v reálném provozu vy ignoranti. Co je víc než 286 studií ve všech podmínkách?A v rychlosti 140km/h je to 0,3C. To pořád není 1C a také pořád nemáte totální přebíjení a vybíjení do 0%!

runner42
20. října • 20:21

Já mám k dispozici anonymizované údaje z provozu 98 tisíc aut v ČR.
Tudíž mě vaše teorie o konstantní zátěži a hodnoty vybíjení při ustáleném výkonu nechávají chladným.PS: Máte údaje 286 aut? Ze statistického hlediska máte úplné h****

Petr
20. října • 20:33

Kde chybí argumenty, nastupují bludy. Argumentoval jste 1 testem 1 jednoho článku Panasonic a já argumentuju 286 auty po 7104 článku.Je to tedy 2 miliony versus 1.Jak již zde bylo řečeno, buď jste navedenej, nebo blbej :-D

runner42
20. října • 23:43

Za jeden test jednoho článku považujete specifikaci výrobce? Který btw vyrábí Tesle všechny články?
Tak to jo, tady vážně není o čem.

Petr
21. října • 8:50

Já mám na svém EV najeto 70 tisíc km a je staré 4 roky. Koupil jsem ho při nájezdu 36 tisíc km z druhé ruky. Jezdím s ním každý den a moc dobře vím, jak si baterie vede. K tomu se jedná o první generaci baterie SAMSUNG SDI (2014). Nájezd odpovídá asi 560 cyklům za extrémních podmínek jak říkáte vy - neustálá rekuperace a akcelerace. Autu hodně nakládám a má 166 koní. Degradace je nyní na úrovni 10% a auto prosím parkuji venku i v minus 20 stupních! Jenže toto odpovídá 220 tisíc km u Tesly! Baterie je stále ve výborné kondici a výkon auta je maximální. Mám ještě 300hp bi-turbo diesel, ale ten už vytahuji tak 1x za 14 dní a brzo půjde do světa. Když do něho sednu z EV, tak to prostě nejede. Pokud mi nevěříte, tak vám můžu poslat fotku, nebo už nevím jak vám to vysvětlit :-D

runner42
21. října • 9:59

Já vám samozřejmě rád věřím, že jste si kupil ojeté šidítko i3. To s tím nepoužíváním a prodejem dieslu vám věřím už méně. Spíš než jak často ho vytahujete napište, kolik má nájezd.Ohledně udávané degradace mám jen jedinou otázku - Jak ji měříte?Jinak mě zaujala ekonomika provozu vašeho malého městského auta - 7Kč/km jen v poklesu hodnoty, to je masakr.

Petr
21. října • 10:14

Asi jste v i3 nejel, že :-DS dieselem jsem najel 50 tisíc km za 2 roky, úplně stejně jako jezdím s i3. Je to BMW 535d GT 222kW celkem najeto 240 tisíc km. Velmi rychle si u EV zvyknete, že vám nafta teče ze zdi na baráku a auto si vytopíte a vyklimujete (elektrický kompresor) telefonem než vyjdete z domu bez snížení dojezdu (auto je na zásuvce) :-DDegradaci měřím úplně jednoduše, ve skrytém menu palubního počítače je uvedena aktuální maximální kapacita baterie. Pak vezmete původní kapacitu 18.8kWh vydělíte to 100 a aktuální max. kapacitu vydělíte 0.188kWh a máte zbývající %. Také to velmi přesně sedí na dojezd. Do menu je třeba klíč k odemčení a ten klíč tvoří součet 4 posledních číslic VIN.A kde jste na tu ekonomiku přišel? Já to auto koupil za 24 tisíc EUR a elektřinu mám v tarifu d56d a mé spotřebě za 2,3Kč/kWh včetně DPH. Spotřebu mám dlouhodobě 13,3kWh/100km což je asi 0,3059Kč na km v palivu. Kolik myslíte, že je amortizace toho dieselu, když stál nový 2,6 milionu Kč? P.c. 2 600 000Kč - zůstatková 300 000Kč = 2 300 000Kč / 240 000km = 9,58Kč / km.

runner42
21. října • 10:46

BMW i3 jsem testoval 19.11.2014, popis mé zkušenosti naleznete i zde na autorevue a od té doby jím zcela opovrhuji :)A uvědomujete si, že uvedené měření není měření skutečné degradace, že?Jinak ohledně dieslu... ano, ztráta hodnoty může být i taková, jakou uvádíte. U spotřebního zboží, které zastarává, je pokles hodnoty v čase velmi výrazný. Ekonomicky to dává smysl pouze v případě, že hodně jezdíte. Čím vyšší nájezd, tím nižší vliv poklesu hodnoty v čase na TCO přepočtené na jeden kilometr.
Ekonomicky dává diesel nad 2 miliony smysl v případě, že jezdíte 40.000 kilometrů ročně. Nedává smysl v případě, že jezdíte 10.000 kilometrů.Problém elektromobilů není malý dojezd. Ani cena. Je to kombinace faktorů, která z nich dělá ekonomický nesmysl.

Petr
21. října • 11:30

Jsi natvrdlý? Řekneš mi, prosím tě, jaké máš vzdělání?Když vezmu ten údaj z BC a údaj o spotřebě na 100km a vydělím to, najedu přesně tolik nebo víc. Co na tom není skutečného???Diesel
200 000 km x spotřeba 9.1l = 18 200l nafty x 33Kč => 600 600Kč palivo
10x výměna oleje, filtry x 12 000Kč = 120 000KčEl.
200 000km x 14kWh/100km = 28 000kWh x 2.4Kč => 67 200Kč palivo
10x výmeňa vzduchový filtr kabina, brzdovka x 2700Kč => 27 000KčNepočítám zatrhlé žhaviče, vstřiky, zadřené turba, DPF filtry a další legrácky. Mě naštěstí potkaly jen ty žhaviče. To se může stát, dejme tomu.

runner42
21. října • 13:07

Vzdělání? Pokud myslíš formální akademické, tak mám vysokou školu s oborem zaměřeným na řízení v technických oborech. Nejvíc jsem se zaměřoval na téma simulace vývoje bezpečnostních atributů v rozsáhlých bioinformačních systémech.
Dnes vlastním několik společností zaměřených na bezpečnost.
Doufám, že jsem uspokojil tvoji zvědavost :)Ohledně měření - degradaci samozřejmě nemůžeš měřit palubním počítačem. Nebo víš, jak vypadá skutečné využívání jednotlivých článků?
Jediný věrohodný údaj by si získal rozebráním batterypacku a opakovaným změřením jednotlivých článků od 0-100%.
Všechno ostatní je jen přesné počítání nepřesných čísel, nejlepší možný odhad založený na empirické zkušenosti. Ale přesnost to nemá žádnou, natož z toho odhadovat životní cyklus batterypacku.Jednoduše pro méně chápavé - postavím batterypack, který nebude 1000 cyklů vykazovat žádnou degradaci. A pak naráz spadne na 50%. Žádný problém. Jen bude vzhledem k udávané kapacitě nesmyslně drahý.

MiM
24. listopadu • 19:11

Aaa dalsi miliardar travi cas mezi pojidanim kaviaru zlatou kartou a casem kdy obstastnuje svet svm moudrem...:-D:-D

Petr
21. října • 13:20

Výborně a na jaké téma jsi dělal diplomovou práci?My se tady celou dobu bavíme o degradaci battery packu, ty jsi nesmyslně vytáhl degradaci článku. Je šikovnost výrobce pomocí jaké strategie BMS dosáhne životnosti. Jako uživatele mě to vůbec nezajímá, ale zajímá mě degradace dojezdu vozidla na jedno nabití v závislosti na proběhu vozidla což je v připadě BMW i3 90% dojezdu nového vozidla po najetí 70 000km.

runner42
21. října • 13:45

Jak vyplývá z mého oboru, osobní údaje neposkytuji.To se mýlíš, zajímat by tě to mělo. Protože ta "šikovnost" může ve výsledku vést k nelineární degradaci celkové kapacity batterypacku. Tudíž nějaké pseudo číslo 10% po 70 tisících km je nic nevypovídající.

Petr
21. října • 14:36

Přesně na tohle jsem čekal a mám pro tebe špatnou zprávu. Tou zprávou je foto max. kapacity baterie, která má najeto 199 tisíc km :-)http://www.imagehosting.cz/... Další počtení máš níže... za předpokladu že umíš anglicky a nehoníš to přes translator :-)https://www.bmwblog.com/2017/04/24/bmw-i3-long-te... ...

runner42
21. října • 17:58

Znova opakuji - údaj k ničemu, když nevíš, kolik to bude za dalších 10.000 km. Pokud to padne, tak je auto v podstatě spotřebováno s nulovou zůstatkovou hodnotou.

LOL
22. října • 7:39

Runnere, klobouk dolů před tvou trpělivostí. Ale myslím, že tyhle věrozvěsty nepřesvědčíš.
:-D

runner42
23. října • 12:09

Dokud neupalují oponenty na hranicích, budu se pokoušet ;-)

kkk
23. října • 15:56

Zrodil se nám tu nový bojovník,který se vžívá do role Husa, Bruna atd.Vaše skromnost je obdivuhodná :-D

Ruda Diesel
22. října • 12:40

O čem tady diskutujete. Ty auta reálně jezdí, je jich už statisíce a baterky nedegradují. Podle toho co tady tvrdíte jich už polovina měla být dle vaší představy světa spálena na obrovské skládce. Jenže ony pořád jezdí a pomalu se rozjíždí recyklační linky.Je to asi něco jako když spolek přátel ploché Země na twitter napsal "máme přatele okolo celého světa" :-D Svědci Jehovovi jsou proti runnerovi alias LOL tvrdí amatéři.

runner42
23. října • 7:18

Trochu protimluv, ne? Tak nedegradují, nebo se řeší, co s nimi?
Elektromobily jezdí doslova pár let s mikro ročními nájezdy. A i tak už to jsou problémové ojetiny.

Kuk Vykuk
23. října • 11:33

Nikam nedojedou a v zatáčkách jim upadávaj kolečka :-D

Petr
21. října • 23:30

Zase jsi mimo a to ze dvou důvodů.1) BMW poskytuje na baterie záruku 8let/100 000km v EU a 8let/100 000miles v USA
2) baterie je koncipovaná jako plug & play a je tedy rozebiratelná, toto je také oficiální postup opravy v případě aktivace zárukyhttps://www.youtube.com/watch... zde je fyzické složení battery packu a jeho rozebiratelnost na 8 modulůhttps://www.youtube.com/watch... https://www.youtube.com/watch... a zde je první vlaštovka pro verzi 94Ah
https://www.ebay.com/itm/Battery-module-for-el... ...

Petr
21. října • 16:55

To je také důvod, proč jsem pro výpočet ekonomiky provozu použil zrovna 200 000km.Takže v součtu po 200 000km úspora jen na palivu a oleji 620 000Kč a to nekončíme.Chceš teď spočítat ekologickou stopu pro český energertický mix s tím, že tam započtu těch 20 000kWh elektřiny nutných k výrobě a přepravě 18 200l nafty?

runner42
21. října • 18:09

Počítali jsme to tady několikrát, počítal to i můj fleet manager a je to nesmysl.
Už jen to, že porovnáváš i3, což je prdítko velikosti Kia Venga s něčím se spotřebou 9.1 litru nafty.
Porovnej to s tou Vengou a reálným nájezdem i3, který je do 150 tisíc - pořizovací cena Vengy je 300 tisíc, k tomu 315 tisíc na palivo a 100 tisíc na servis. Takže suma sumárum 715.000 Kč. BMW i3 pořizovací cena 900 tisíc a dál to ani nemá smysl počítat.Ano, prosím spočítej, kolik je energetická náročnost výroby 6.5 litru benzínu, které Venga spotřebuje na 100km. Ale přesně prosím, jen benzín jako lehkou frakci, nic co se destiluje až následně. Ne že budeš žonglovat energetickou náročností destilace litru ropy. Chci čistě benzín, žádný petrolej, naftu, ani asfalt.

LOL
20. října • 11:53

Super. A teď statistika: Typická chybovost kvalitní výroby je cca 99,5%, tudíž v jedné Tesle je minimálně 35 slabých/vadných článků. S ohledem na délku využívání a způsob zapojení (a nabíjení) bude dříve či později docházet k rozvážení jednotlivých baterií akumulátorů, což povede k dalšímu poškozování jiných článků v těchto bateriích. Čili problém není vyřešen, jen oddálen, na dobu po záruce.
A jen tak mimochodem: auto tráví nejvíce času zrychlováním a zpomalováním, případně jízdou vyšší rychlostí (typicky dálničních 130km/h), což popírá tu selanku s vybíjecím proudem 0,66A - ale tahle 100km/h teorie zřejmě vysvětluje teslisty coby brzdy provozu.

runner42
19. října • 17:28

Proč časem? Dneska Tesla představila novou verzi svého shitcaru. O čtvrt milionu dražší než konkurence, přesto stále ztrátová a k tomu bonus pro klienty v podobě sníženého dojezdu.Jako shorter se smíchy popadám za břicho.

LOL
18. října • 20:30

Nemá smysl tyhle budižkničemu, neschopné si zjistit fakta, o čemkoli přesvědčovat. Oni mají svou svatou víru... :-D

kkk
18. října • 21:08
LOL
19. října • 6:59

Tak hlavně jsou to lidi, kteří plánují svézt se na baterkové horečce a vydělat na tom prachy, protože hloupé a nevzdělané populaci lze natlačit do hlav prakticky jakoukoli polopravdu. O nic víc nejde a nic na tom nezmění PR články.Jen by mě tak zajímalo - pročpak se ty skvělé "nekonečné" akumulátory nedávají třeba do mobilů, když Li-něco nemají problémy s teplotami (až do cca 65°C)? Proč každá mobilní baterka degraduje už po půl roce používání (tj. cca 200 nabití), když tu jsou ty báječné akumulátory? Proč i systémy UPS vyžadují výměnu akumulátorů, navzdory tomu, že do nich koupím ty nejlepší možné "dvanáctileté" modely od Panasonicu, nebo dokonce Li-ion modely? Proč je dodnes největší problém (a v podstatě i cyklický výdaj) domácích solárů akumulace energie?

kkk
22. října • 12:25

Protože spotřební elektronika,a to zatím elektromobily nejsou.Domníváte se že baterie, nabíječka a nabíjení u mobilu je stejné jako u elektromobilu?:-D

Elpin E. (Elpin)
19. října • 7:08

Tady to nějak ožilo :-)Na to že máte jasně utvořený názor jak je to všechno podvod a jak jsou všichni kdo bateriím věří hloupí, tak máte docela dost nevyjasněných otázek.Doporučuju tato dvě videa na youtube:
https://www.youtube.com/watch...
https://www.youtube.com/watch...

LOL
19. října • 10:08

Já nemám "názor," já mám reálné praktické zkušenosti jako člověk, co elektro vystudoval, pracuje v oboru a aktivně se o tuto oblast zajímá.Takže se ptám na výrobce a partnr. akumulátorů, které mají vydržet roky bez poškození! Nějaké YT pro losery mě nezajímá.

runner42
19. října • 8:33

Videa jsem shlédl a nenašel nic, co by bylo v rozporu s mým a podporovalo vaše tvrzení. Můžete být konkrétní, v čem přesně vám tato videa dávají za pravdu?

E15
17. října • 15:26

to jen potvrzuje, už známé, že elektromobily jsou prakticky dokonalé až na malou drobnost... baterie :-P

Tom
19. října • 8:57

Je to ale hloupost uživatelů. Musk chtěl místo dobíjení na "čerpacích stanicích" baterie rychle roboticky vyměňovat a pomalu šetrné dobíjet. Bylo by to rychlejší než čerpání fosilniho paliva a uživatelé by měli stále k dispozici relativně svěží baterie. Ty na odpis by se vyřadily.
Průzkum který dělali ale ukázal, že na to uživatele nejsou ochotni přistoupit. Zřejmě proto, že si koupili vůz s novým akumulátorem. A to byl velmi krátkozraký postoj...

Otrava
17. října • 18:10

Každé auto: http://goo.gl/iKiiV3... je dokonalé. Rozhodující je jen CENA. Příkladem budiž nová Tesla jednoho kolegy. Už půl roku leží v servisu a nikdo neví co s tím. Jednu jistotu má, auto takto vydrží věčně. :-D

dema
23. ledna • 21:38

to neni pravda, videl si nekdy Jaguara nebo ALfaRomeo ? takovy shity . . nebo MB, BMW, Audi s nejakou perlou uvnitr, treba reznuti prahu, speceny turba, praskani prevodoveho stupne v TT (jeden maly nyt a prevod 2+3 je v riti, staci to jen cely rozdelat a nahradit sroubem za 6 Kc, kterej je nekolikanasobne pevnejsi, ale za rozdelani das 30 tisic) atd

Doporučujeme

Články odjinud