Je lepší hliník nebo ocel? Chevrolet zničil Ford F-150 a má odpověď

22 komentářů

strox
11. června • 18:21

A za jak dlouho pri tomhle zachazeni ta vana od chevy zrezne? mesic, dva? hlink nikdy.

Stan
11. června • 14:36

Obojí jsou to pěkný shity

JirkaK
10. června • 12:35

Už název je trochu zavádějící - určitě nejde o hliník, ale spíš o dural, nebo jinou slitinu hliníku s dalšími kovy. Je to stejný rozdíl jako mezi železem a ocelí.
Otázka je, proč si v té Americe taková auta kupují. Když to bude na tvrdou práci, je to blbost. Většinou ale asi jde o stejnou masírku jako SUV a rádobyoffroady u nás. A takové auto může mít k pracovnímu pikapu hodně daleko a nevadí to. Stačí že tak navenek vypadá.

mrazik
9. srpna • 12:55

Ford F-150 tam ma vetsina remeslniku, ale pouzivaji ho ne prevoz drobneho materialu atd. Dovoluji si tvrdit, ze v tom ve videu nikdo dlazebni kostky vozit nebude, na to uz jsou vyssi rady Ford F.

Antiautomat
9. června • 14:50

Hm no nic v zlom, ale to, ze ocel je pevnejsia ako hlinik vie uz absolvent zakladnej skoly. Teda aspon u nas. Naozaj skvely objav :)

honza
9. června • 17:16

Jenže to je napěťová pevnost. Pevnost nějakého tělesa, např. v ohybu, je dána také rozměry. A např. pro ohyb platí, že napětí (při neměnném ohybovém zatížení) klesá s druhou mocninou tloušťky (výšky) průřezu. S ohledem na to, že hliník má hustotu přibližně 3x menší, lze s ním i přes menší napěťovou pevnost zhotovit konstrukci pevnější než je ocelová při srovnatelné nebo i nižší hmotnosti. Ne nadarmo se letadla nedělají z ocelových plechů... Problém hliníku bude spíš v ceně vlastního materiálu a patrně i v ceně technologie zpracování (tváření).

Antiautomat
12. června • 12:37

Zrovna lietadla by som sem neplietol. Lietadla ocel samozrejme maju, cele to z alobalu byt nemoze. Trebars znamy MiG25, ktory ked si preliezli v Japonsku, neverili, ze take nieco jednoduche a z obycajneho materialu moze takto lietat. Okrem toho, na najviac exponovaných miestach ma ocel aj posledny dopravny Boeing, ktory je prezentovany casto /mylne/ ako full-kompozit. Ocel je aplikovana tam, kde je prave jej vlastnosti /kde by sa hlinik zdeformoval ako spongia/, najviac treba. To, ze je to obalene alobalom, neznamena ze to vdaka tomu alobalu drzi pokope.

Antiautomat
12. června • 12:24

....ach jaj, tak este raz. Tvrdim ze ocel je pevnejsia ako hlinik. Bodka.
Nebavim sa o tom, co je to gulate, hranate, onake a makove.
Suhlas? Nesuhlas? Ak nesuhlas, potom dokaz.

qwertz
10. června • 7:32

Jenže ta konstrukce bude i přes přijetalné hodnoty pevnosti pořád "měkká".

honza
10. června • 12:21

Audi A8 je měkké, Ferrari jsou měkká, rámy jízdních kol jsou jako bláto.... Nepleteš si tvrdost materiálu s tuhostí konstrukce?

Jjac7^817^^420-03-/*-
11. června • 2:07

Tady to lita lita hlava nehlava: Pevnost, tvrdost, tuhost ... vsechno jedno. On tu sice temer nikdo nevi co to je (bez toho aby se ptal strejdu Googla), ale o to vetsi odbornik.

sokar
9. června • 11:33

Každej ví, že je ocel pevnější. Amíci to potřebujou vidět názorně. Alespoň to roztřídí zákazníky na ty co mají pickup na hrubou práci a na ty co ho chcou jen do obchodu na nákup.

Hqgd76356
9. června • 10:15

Take trestim oci, ze je hlinik na americkem pick-upu. Cely zivot myslim, ze se odstehoval do Humpolce a zatim ten previt utekl do Ameriky! :-D

Míra
9. června • 9:10

Ať si každý koupí co chce.

Jacob
9. června • 8:54

Jaa teda neviem ako zaobchadzaju sudruhovia s autami za velkou mlakou ale niekto si zrejme pomylil pickup s tatrovkou... hentak valit dlazbu na korbu.... :-O ale na druhu stranu pouzit hlinik na korbu takeho typu auta... :-/

kErb
9. června • 9:51

Souhlas. Bagrem tam kameny sypat asi nebudeme, ale ten kufřík s nářadím je taková ta běžná "nehoda" a na tom Fordu se teda podepsal pěkně. Myslím, že to s tím hliníkem na korbě trochu podělali.:-(

baribal
9. června • 10:56

no malokdo pouziva pick up bez plastovy vany na korbe, ja radeji vemu o par stovek lehci hlinik, ktery mi uspori palivo a vycpu to plastovou vanou, nez ocel.

Hartge
9. června • 11:37

ta plastová van s hliníkem je těžší než ocel

strox
11. června • 18:18

těžko. ocel je při stejným objemu 3x težší.

pepa
10. června • 6:58

To je možné, ale plastová vana s hliníkem je proti poškození odolnější než samotný ocelový plech. A ocel s plastovou vanou je zase těžší než hliník s plastovou vanou. To bychom mohli tu odolnost stupňovat stále výš. Nehledě nato, že hliník má sice poloviční pevnost oceli, ale také třetinovou měrnou hmotnost. Takže, pokud by chtěli jít s odolností hliníkové vany na úroveň ocelové vany, pořád by byli o třetinu lehčí. :-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
qwertz
10. června • 7:30

Pevnost hliníku můžete kompenzovat množstvím materiálu, pak ten poměr pevnost/hotnost jistě vypadá skvěle. Problém je, že tvrdost hliníkové slitiny zůstane pořád stejná (tj. nízká), takže cokoli vám do té korby upadne, bude pořád způsobovat podobné díry, jen se občas neprotlačí skrz.

honza
10. června • 12:23

Podívej se na nějakou firemní dodávku, jak má uvnitř promačkané plechy. Ocelové...

Doporučujeme

Články odjinud