Je lepší benzínový, nebo dieselový motor? (diskuze)

Největší dilema všech řidičů. Toužíte po výkonu, nebo hledíte spíše na spotřebu? Jste občasným řidičem, nebo najezdíte tisíce kilometrů ročně? Spousta otázek při výběru nového vozu. Jaké jsou vaše zkušenosti? Přispějte do diskuse.
Je lepší benzínový, nebo dieselový motor? (diskuze)

Pamatujete si ještě doby, kdy jste cestou necestou uháněli vstříc světlým zítřkům, avšak radovánky z jízdy vám znenadání přerušil předpotopní automobil s nápisem „diesel“ na zádi? Černý dým vám začmoudil okno, zvuk vznětového motoru vás donutil zapnout rádio a výfukové výpary poslaly vaši maličkost na plicní oddělení. Promiňte, ale tak to s trochou nadsázky opravdu vypadalo.

Dnes je však situace naprosto jiná. Moderní turbodiesely jsou ekologičtější, vykazují hluk o málo vyšší než benzínové alternativy a výkonem jsou na tom více než dobře. Nízká spotřeba však stále zůstává, vyšší pořizovací cena rovněž. Životnost motorů je taky na úplně jiné úrovni. Stále však existují důvody, kvůli kterým by si jej jeho odpůrci nikdy nepořídili. Namátkou můžeme uvést: relativně menší výkon a s tím spojenou dynamiku jízdy, vyšší cenu povinného ručení a pojištění (to souvisí s vyšším zdvihovým objemem motoru a pořizovací cenou), častější garanční prohlídky (u některých modelů už to neplatí), větší opotřebení předních tlumičů a pneumatik (kvůli vyšší hmotnosti motoru) a vyšší pořizovací cenu, což je zřejmě nejpádnější důvod.

Tímto příspěvkem však nechceme rozebírat nudné ekonomické grafy se spoustou vzorečků a čísel, které dokáží vypočítat přesný okamžik, kdy se vám investice do toho či onoho motoru vrátí. Chceme dát prostor především vám, čtenářům. Výše uvedená fakta totiž fakta ani nejsou, každý vůz je jedinečný – stejně jako jeho majitel, proto dáváme prostor diskusi, která bude mít nejen informační, ale také poučnou hodnotu. Majitel šestiválcového turbodieselu BMW 330d (184 koní, max. rychlost 227 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 7,8 s) bude mít jistě jiné zkušenosti než majitel atmosféricky plněné Fabie 1,9 SDI (64 koní, 154 km/h, 18,6 s). Tím samozřejmě nechceme snižovat hodnotu jednotlivých variant a modelů. Od zastánců benzínových motorů zase očekáváme odezvu a argumentaci, proč právě jejich volba je ta správná.

Jako vzor, který může sloužit alespoň k orientačnímu srovnání, jsem zvolil dva modely z domácí produkce. Jak jistě tušíte, jeden je zážehový a druhý vznětový, mají totožnou výbavu, podobné technické údaje, ale rozdílnou cenu. Co myslíte? Komu se vyplatí benzínová a komu dieselová varianta? Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného, jednomu koluje v žilách vysokooktanová krev, druhému ta ekonomická – šetřivá. Podnikatel s mnoha tisíci kilometry na kontě bude zřejmě od svého vozu očekávat něco jiného, než občasný motorista. Posuďte sami.

Model Škoda Octavia 2,0 MPI Elegance Škoda Octavia 1,9 TDI Elegance 
Motor řadový zážehový čtyřválec řadový vznětový čtyřválec
Počet válců  4
Objem 1984 cm3 1896 cm3
Výkon 115 koní/5400 110 koní/4150
Točivý moment 170/2400 235/1900 
Palivo natural 95 motorová nafta 
Max. rychlost 199 km/h 191 km/h
Zrychlení (0-100 km/h) 11,0 s 11,1 s 
Spotřeba (l) 11,2/6,1/8,0 6,6/4,1/5,0 
Pohot. hmotnost (kg) 1235 - 1365 1275 - 1405
Cena (Kč) 524 000 587 000

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků