Je lepší benzínový, nebo dieselový motor? (diskuze)

Největší dilema všech řidičů. Toužíte po výkonu, nebo hledíte spíše na spotřebu? Jste občasným řidičem, nebo najezdíte tisíce kilometrů ročně? Spousta otázek při výběru nového vozu. Jaké jsou vaše zkušenosti? Přispějte do diskuse.
Je lepší benzínový, nebo dieselový motor? (diskuze)

Pamatujete si ještě doby, kdy jste cestou necestou uháněli vstříc světlým zítřkům, avšak radovánky z jízdy vám znenadání přerušil předpotopní automobil s nápisem „diesel“ na zádi? Černý dým vám začmoudil okno, zvuk vznětového motoru vás donutil zapnout rádio a výfukové výpary poslaly vaši maličkost na plicní oddělení. Promiňte, ale tak to s trochou nadsázky opravdu vypadalo.

Dnes je však situace naprosto jiná. Moderní turbodiesely jsou ekologičtější, vykazují hluk o málo vyšší než benzínové alternativy a výkonem jsou na tom více než dobře. Nízká spotřeba však stále zůstává, vyšší pořizovací cena rovněž. Životnost motorů je taky na úplně jiné úrovni. Stále však existují důvody, kvůli kterým by si jej jeho odpůrci nikdy nepořídili. Namátkou můžeme uvést: relativně menší výkon a s tím spojenou dynamiku jízdy, vyšší cenu povinného ručení a pojištění (to souvisí s vyšším zdvihovým objemem motoru a pořizovací cenou), častější garanční prohlídky (u některých modelů už to neplatí), větší opotřebení předních tlumičů a pneumatik (kvůli vyšší hmotnosti motoru) a vyšší pořizovací cenu, což je zřejmě nejpádnější důvod.

Tímto příspěvkem však nechceme rozebírat nudné ekonomické grafy se spoustou vzorečků a čísel, které dokáží vypočítat přesný okamžik, kdy se vám investice do toho či onoho motoru vrátí. Chceme dát prostor především vám, čtenářům. Výše uvedená fakta totiž fakta ani nejsou, každý vůz je jedinečný – stejně jako jeho majitel, proto dáváme prostor diskusi, která bude mít nejen informační, ale také poučnou hodnotu. Majitel šestiválcového turbodieselu BMW 330d (184 koní, max. rychlost 227 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 7,8 s) bude mít jistě jiné zkušenosti než majitel atmosféricky plněné Fabie 1,9 SDI (64 koní, 154 km/h, 18,6 s). Tím samozřejmě nechceme snižovat hodnotu jednotlivých variant a modelů. Od zastánců benzínových motorů zase očekáváme odezvu a argumentaci, proč právě jejich volba je ta správná.

Jako vzor, který může sloužit alespoň k orientačnímu srovnání, jsem zvolil dva modely z domácí produkce. Jak jistě tušíte, jeden je zážehový a druhý vznětový, mají totožnou výbavu, podobné technické údaje, ale rozdílnou cenu. Co myslíte? Komu se vyplatí benzínová a komu dieselová varianta? Každému samozřejmě vyhovuje něco jiného, jednomu koluje v žilách vysokooktanová krev, druhému ta ekonomická – šetřivá. Podnikatel s mnoha tisíci kilometry na kontě bude zřejmě od svého vozu očekávat něco jiného, než občasný motorista. Posuďte sami.

Model Škoda Octavia 2,0 MPI Elegance Škoda Octavia 1,9 TDI Elegance 
Motor řadový zážehový čtyřválec řadový vznětový čtyřválec
Počet válců  4
Objem 1984 cm3 1896 cm3
Výkon 115 koní/5400 110 koní/4150
Točivý moment 170/2400 235/1900 
Palivo natural 95 motorová nafta 
Max. rychlost 199 km/h 191 km/h
Zrychlení (0-100 km/h) 11,0 s 11,1 s 
Spotřeba (l) 11,2/6,1/8,0 6,6/4,1/5,0 
Pohot. hmotnost (kg) 1235 - 1365 1275 - 1405
Cena (Kč) 524 000 587 000

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků