Je čas přezout na letní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi a proto nejenže při vyšších teplotách rychleji odcházejí, ale nemají ani tu správnou přilnavost. Na co si tedy dát pozor?

  • Pneumatiky by měl montovat jen zaškolený pracovník. Používejte vždy jen disková kola předepsané velikosti, v perfektním technickém stavu, tj. mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků rzi a v případě ocelových kol opatřená i ochranným nátěrem.
  • V případě montáže nových plášťů použijte současně i nový bezdušový ventil nebo novou duši. Bezdušové pláště (Tubeless) montujte vždy jen na ráfky s bezpečnostním provedením profilu dosedací plochy (např. typu HUMP).
  • Tlak vzduchu pří montáži (tzv. „dosedací tlak“) může dosáhnout až 150% nejvyšší tabulkové hodnoty, nesmí však přesáhnout 400 kPa.
  • Při montáži bezdušových pneumatik musejí patky pláště překonat profil HUMP. Tlak po překonání této překážky by neměl překročit 330 kPa, jinak hrozí nebezpečí prasknutí patkového lana.
  • Namontovanou nahuštěnou pneumatiku je třeba dynamicky vyvážit.
  • Před montáží nových pneumatik na vozidlo doporučujeme dát zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné, dovyvážit kola přímo na nápravě. Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti.
  • Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.

Tlak v pneumatikách:

  • Hodnoty huštění se vždy vztahují na studenou pneumatiku před vyjetím. Údaje uvedené v tabulkách jsou minimální huštění platná pro rychlosti až do 160 km/h. Tyto však mohou být zvýšeny např. z důvodu jízdní stability.
  • Zvýšení tlaku se doporučuje zejména pro vyšší rychlosti, tj. nad 160 km/h.
  • Pro pneumatiky kategorie rychlosti V (240 km/h), včetně H (210 km/h) se základní tabulkové huštění lineárně zvyšuje o 30 kPa a musí být přizpůsobeno aktuálnímu zatížení vozidla. Dodržování správného huštění je nutné, jinak nevyhnutelně dochází k nepravidelnému opotřebení běhounu. Huštění pneumatik proto kontrolujte pravidelně vždy u studených pneumatik. Nezapomínejte přitom ani na pneumatiku náhradní!
  • Nárůst tlaku v pneumatice během jízdy je normální fyzikální jev a nesmí být za žádných okolností snižován.
  • V případě, že osobní automobil táhne přívěsný vozík nebo karavan, huštění pneumatik zadní nápravy musí být s ohledem na přídavné zatížení od tažného háku zvýšeno o 50 kPa.
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 73 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků