J.D. Power v Anglii: Japonci stále na vrcholu

Právě zveřejněné výsledky britského kola renomované ankety J.D. Power nejsou revolucí. Favority zůstávají auta z Japonska.
J.D. Power v Anglii: Japonci stále na vrcholu

TUV, ADAC, JDP?

Ano, těžko se kdy dočkáme průzkumu, jenž by vedl k zjištění nejspolehlivějších aut současnosti, protože všechny budou vždy svým způsobem zavádějící. Počet závad na technické kontrole (TUV)? Pokud se sem odhodláte s kritickou závadou, vypovídá to spíše o řidiči než o vozidle. Počet přivolaných asistenčních služeb (ADAC)? Jaké závady jsou skutečně fatální a opravdu vyžadují asistenci a které jsou „jen” obtěžující a nepříjemné, ale dojedete s nimi do servisu? Spousta otázek.

Proto jsou výsledky podobných anket často takřka protichůdné. Přesto je třeba veškeré žebříčky brát jako svým způsobem relevantní, asi jen těžko se stane, aby na prvním místě statistik TUV nebo ADACu stanul zcela nespolehlivý vůz.

Americká agentura J.D. Power již řadu let provádí svůj výzkum jinak: dotazuje se přímo majitelů nových automobilů na jejich spokojenost s konkrétním vozem a značkou, servisem a podobně. V dotaznících je políček opravdu hodně a jsou předkládány desetitisícům řidičů v Německu, Francii a VelkéBritánii. J.D. Power se také soustředí na Severní Ameriku, Asii a Afriku.

Zní to jako dobrý nápad, ale i výsledky J.D. Power mají svá úskalí. Spokojenost zákazníků není nějakým absolutním kritériem, ale vypovídá spíše o střetu očekávání s realitou. Zákazník, který si pořídí vůz s image dokonalého auta, od nějž vcelku pochopitelně očekává až božské vlastnosti, bude zřejmě zklamán prvním drobným problémem či sebemenším zaváháním servisu. Zvláště pokud jde o vůz dražší. Naopak zákazníci vozů s problematickou image mnohdy nečekají od svých aut příliš a pokud fungují, jsou mimořádně spokojeni. Zejména tímto pohledem jsou mnohdy zdůvodňovány úspěchy české Škody, která je (nebo alespoň do nedávna byla) v zahraničí levnější značkou, ale kvalita jejích produktů je přinejmenším standardní. V případě dražších úspěšných značek, jako je Lexus, by to ale nasvědčovalo až neuvěřitelné kvalitě těchto aut a jejich servisního zázemí, protože očekávání (a i cena) u těchto vozů těžko mohou být nízká. Ale nepředbíhejme.

V Británii vládnou Japonci

Právě byly publikovány výsledky britského kola, jež bylo uskutečněno ve spolupráci s magazínem What Car? a vykrystalizovalo v index CSI (Car Customer Satisfaction Index). Studie zahrnuje 28 značek a 100 modelů.

Za nedostižný vrchol je brán v celkovém hodnocení zisk 1 000 bodů. S tímto etalonem jsou srovnávány jak jednotlivé vozy, prodávané v Anglii, tak i samotné automobilky. Celkem se tentokrát v Anglii vyjádřilo 16 000 respondentů, kteří svůj vůz provozují dva roky. Zákazníci ve Velké Británii si po debaklu místního automobilového průmyslu jasně oblíbili japonská auta, což i letos potvrdili vyjádřením své uživatelské spokojenosti s těmito vozy, mezi které se podařilo vklínit pouze naší Škodovce. Zcela nejúspěšnějším autem se již druhým rokem stala hybridní Toyota Prius, jež dosáhla 901 bodů, následují Honda Jazz (872 b.), Lexus (861 b.) a Škody Octavia a Fabia se shodným ziskem 852 bodů.

Ve značkách stanul na vrcholu Lexus, a to už poosmé v řadě. Lexus exceluje ve třech ze čtyř zásadních okruhů: ve spolehlivosti, úrovni servisního zázemí a lákavosti modelů. Jedinou z hlavních kategorií, kde Lexus nezvítězil, byly náklady na palivo, pojištění a údržbu. K titulu nejoblíbenější značky stačilo Lexusu 866 bodů, následují česká Škoda (846 b.), Honda (844 b.), Toyota (836 b.) a Jaguar (833 b.).

Pojďme se ale na výsledky podívat v celé jejich kráse.

J. D. Power CSI 2008, Velká Británie, automobilky:

1. Lexus
2. Škoda
3. Honda
4. Toyota
5. Jaguar
6. Mercedes – Benz
7. Audi
8. Mini
9. Mazda
10. BMW
11. Subaru
12. Volvo
13. Nissan
14. Volkswagen
(průměr, hodnota 803 bodů)
15. Ford
16. Land Rover
17. Hyundai
18. Vauxhall (Opel)
19. Saab
20. Suzuki
21. Seat
22. Peugeot
23. Renault
24. Citroën
25. Kia
26. Chevrolet
27. Mitsubishi
28. Fiat (774 bodů)

J. D. Power CSI 2008, Velká Británie, čelní pozice v kategoriích:

Minivozy
1. Toyota Aygo
2. Fiat Panda
3. Peugeot 107

Nižší třída
1. Honda Jazz
2. Toyota Yaris
3. Škoda Fabia

Nižší střední třída
1. Škoda Octavia
2. Toyota Corolla
3. Honda Civic

Střední třída
1. Toyota Prius
2. Lexus IS
3. Honda Accord

Vyšší a luxusní třída
1. Jaguar S-type
2. Mercedes-Benz třídy E
3. Audi A6

MPV
1. Honda FR-V
2. Volkswagen Golf Plus
3. Toyota Corolla Verso

SUV
1. Honda CR-V
2. Toyota RAV4
3. Land Rover Discovery

A jak byste hlasovali vy? Jste spokojeni se svým vozem, nebo jste od něj čekali více?

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků