J.D. Power: majitelé jsou spokojeni s Lexusem, Hondou a Škodou

Není lepší statistika než ta, kterou tvoří sami majitelé vozů. Alespoň si to myslí organizace J.D. Power, která každoročně vyhodnocuje spokojenost řidičů se svými vozy. Výsledkem je pak index spokojenosti naznačující, jak si která značka vede u svých majitelů.

Vlastníci hodnotí svůj vůz z několika pohledů, které mají ve výsledném hodnocení předem danou váhu. Základním pohledem je to, zda vůz splnil očekávání řidiče, tedy zda je vůz tak dobrý, jak řidič před koupí předpokládal. Důraz se ovšem klade i na subjektivní hodnocení spolehlivosti, provozních nákladů, vlastností vozů, design a spokojenost se servisem.

Statistika je to sice zajímavá, ale nemá žádný objektivní základ a její vypovídací hodnota je omezená. Na první pohled neexistuje lepší hodnocení než soudy těch, kteří daný vůz denně používají. Jenže různí lidé očekávají od vozu různé věci a různé skupiny zákazníků rovněž. Proto jsou výsledky obtížně křížově porovnatelné zejména mezi odlišnými třídami vozů. Dá se s přimhouřením oka říci, že Lexus je u náročných zákazníků úspěšnější než BMW a nabízí jim lepší „balíček” produktu a souvisejících služeb, těžko lze ale totéž říci o Škodě či Hondě ve srovnání s BMW či Mercedesem. Vozy prémiového segmentu si kupují zákazníci s mnohem vyššími požadavky na kvalitu vozu a vysokými zažitými standardy souvisejících služeb. Servis Mercedesu pak nemusí být hodnocen stejně kladně, i když bude absolutně pětkrát kvalitnější než obdobná služba Daihatsu.

To jsou ale známá fakta, ve výsledné statistice si jistě každý najde to své... Minimálně vedení mladoboleslavské automobilky musí těšit, že auta značky Škoda a související služby jsou zákazníky vnímány takto pozitivně.

Pořadí žebříčku spokojenosti J. D. Power pro rok 2007

(maximum 1000 bodů)

  1. Lexus - 862 b.
  2. Honda - 845
  3. Škoda -  845
  4. Toyota - 832
  5. Daihatsu - 824
  6. Jaguar - 816
  7. Audi - 812
  8. Mazda - 812
  9. Mini - 811
  10. Volvo - 809
  11. BMW - 807
  12. Mercedes - 807
  13. Volkswagen - 802
  14. Hyundai - 795
  15. Nissan - 794
  16. Subaru - 794
  17. Průměr - 790
  18. Kia - 787
  19. Ford - 781
  20. MG Rover - 781
  21. SEAT - 778
  22. Citroen - 776
  23. Land Rover - 775
  24. Renault - 775
  25. Suzuki - 774
  26. Mitsubishi - 773
  27. Vauxhall - 769
  28. Saab - 766
  29. Chevrolet - 765
  30. Peugeot - 762
  31. Fiat - 756
  32. Alfa Romeo - 754
  33. Smart - 750
  34. Chrysler - 748
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků