Jawa začne vyrábět litrovou čtyřtaktní motorku

Jawa začne vyrábět litrovou čtyřtaktní motorku

Tuzemská Firma Jawa Moto vyvinula zcela nový motocykl s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma nedávno dokončila. Jde o první čtyřdobý motor vyráběný firmou Jawa po asi 50 letech.

Ve zprávě uveřejněné na webu týdeníku Ekonom se píše, že tři částečně zamaskované stroje s litrovými dvouválcovými motory firma testuje na silnicích, další pošle na homologační zkoušky. „V Česku chceme do budoucna vyrábět výhradně motocykly luxusní a speciální, tedy policejní či vojenské,“ řekl Ekonomu Jiří Gerle, generální ředitel společnosti Jihostroj Velešín, která Jawu vlastní.
 
Prototypy motocyklů s čtyřdobým motorem Jawa dosahují maximální rychlosti kolem 220 kilometrů v hodině. Základní cena nového modelu přesáhne čtvrt milionu korun. Firma by v budoucnu měla nabídnou také model s objemem válců 1,2 litru.
 
Podle Ekonomu Jawa Moto zásadně obmění výrobní program, zhruba do čtyř let zcela ukončí výrobu motocyklů s tradičními dvoudobými motory. Zároveň přestane v Česku montovat veškeré malé motocykly s dováženými motory o objemu pod 600 ccm.
 
Starší modely značky Jawa možná zcela nezmizí. Vedení firmy totiž jedná s výrobci v Argentině, Rusku a Indii o případném prodeji licence. Motocykly Jawa s tradičními dvoudobými motory se totiž už mohou prodávat jen v zemích s benevolentnějšími ekologickými předpisy. K hlavním trhům firmy tak dnes patří Kuba, Argentina a Panama. Gerle odhadl, že firma za celý letošní rok prodá 1400 až 1600 motocyklů, loni jich bylo necelých 800.
 
Společnost nedávno zahájila výrobu a prodej motocyklu s čtyřdobým motorem o objemu 660 ccm, který je určen pro evropský trh. Jde o první předzvěst nové orientace českého výrobce na motocykly pro bohaté a zároveň o jediný stroj ze současné nabídky, který se má v Týnci nad Sázavou montovat i za pět let. Motor však v tomto případě Jawa nevyrábí, jde o produkt italské firmy Minarelli.

Klepněte pro větší obrázek
Ilustrační foto: Jawa 250/350 (Kývačka).

Zdroj: www.E15

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků