Jaroslav Svěcený potkal jelena (hvězdy za volantem)

Houslový virtuos Jaroslav Svěcený, “populizátor“ houslové hudby, patří k nejlepším ve svém oboru nejen v Česku. Jaký je za volantem?
Jaroslav Svěcený potkal jelena (hvězdy za volantem)

Jakým vozem v současné době jezdíte?

Jezdím Mazdou 6 ve verzi liftback.

Jaké vozy jste vystřídal, popř. jaký byl váš nejoblíbenější?

Můj první vůz byla ojetá Lada, hodně se do ní vešlo, ale v zimě trochu tancovala na silnici, když byl kufr prázdný. Potom jsem měl Passata ještě v hranaté verzi - to bylo mé zamilované auto - říkal jsem mu malý tank. Tehdy jsem tvrdil, že nikdy nebudu jezdit japonskými auty. Asi před 10 lety jsem hrál na slavnostním zahájení prodejního centra Mazdy v Hradci Králové a pan generální ředitel mně na pár dní půjčil klíčky od šestdvašestky a bylo vymalováno. Dost ho tenkrát šokovalo, když jsem mu řekl, že auto jezdí fakt dobře, ale hlavní je, že se mi do něj vejde cembalo i více houslí dohromady. Pro moje koncertování je totiž auto stejně důležité jako housle - musí být reprezentativní, spolehlivé a praktické zároveň.

Klepněte pro větší obrázek

Dodržujete rychlostní limity a jak se vám jezdí po českých komunikacích?

Určitě nejsem svatý, pouze Svěcený, ale snahu mám. Na řadě českých komunikacích stejně rychle jet nemůžete. Auta u nás dostávají pořádně zabrat a bohužel ani nové úseky silnic dlouho kvalitativně nevydrží. A přitom náklady na výstavbu jsou prý i několikanásobně vyšší než v jiných západních zemích...

Jak se ohodnotíte jako řidič, kolik km najezdíte ročně?

Vzhledem k tomu,že jsem velký fanda do aut a především v zahraničí jezdím občas automobilové závody všeho druhu, tak se na běžných komunikacích chovám klidně. Ročně najezdím okolo 60 000 km, což je dost.

Máte nějakou veselou příhodu za volantem?

Před třemi lety jsem při návratu z koncertu už z dálky (naštěstí) zpozoroval jelena. Ani se nehnul, přijel jsem k němu, on mi vzápětí předvedl baletní kreaci, poté se uklonil směrem ke mně a důstojně odkráčel. Jelen - umělec.

Berete stopaře, popř. stopoval jste někdy?

Brával jsem hodně vojáky tam, kde jsem to dobře znal. Dnes jsem v tomto směru mnohem opatrnější. Jako student jsem občas stopoval, nikdy ne sám, ale to byla jiná doba.

Klepněte pro větší obrázek

Dovedete poskytnout první pomoc?

Jako student Akademie múzických umění jsem absolvoval vojenskou katedru, školili nás na zdravotníky, takže bych to snad zvládl.

Co říkáte bezpečnostním akcím typu "Kryštof" a jaké máte zkušenosti s Policií ČR, platíte často pokuty?

Kryštof, proč ne, ale v tom to není. Změnila se kvalita chování společnosti, což se logicky promítá i na silnici. Ti, co jezdí předpisově, mnohým jiným překážejí. Agresivita a narcismus - to je opravdu vražedné spojení. To se policisté „ukryštofují“. Co se mne týče - často špatně parkuji, hlavně v Praze. Nechci, ale tam, kde hraji, to kolikrát jinak nejde. Musím ale říct, že policisté se ke mně většinou chovají korektně, těch slušných je mezi nimi určitě dost a jejich povolání v dnešní době opravdu není procházka růžovou zahradou.

Byl jste účastníkem dopravní nehody? Jak a kde?

Na parkovišti, mé stojící auto "políbilo" vyjíždějící. Byl to ale tzv. francouzák - škoda za 40 000.

Jak se díváte na motorkáře?

Respektuji je, ale mám z nich trochu strach. V klidu sleduji pouze "harleyáře". To není jen jízda, ale životní styl.

Co by jste poradil, popř. doporučil či popřál čtenářům AutoRevue.cz?

Vládu, která začne řešit naše jízdní komunikace ve prospěch nás všech.

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků