Jaro se blíží. Řidiči, dávejte pozor, srážek se zvěří přibývá

Jak reagovat, když vám pod kola skočí srna? Kdy vám pojišťovna zaplatí škodu a jak postupovat, aby plnění proběhlo hladce? To jsou otázky, které většina motoristů řeší až v momentě, kdy k inkriminované srážce opravdu dojde. Přitom je dobré pamatovat na pár základních pravidel, která pomohou podobné nehodě předejít, případně ji zvládnout s co nejmenší újmou. Jarní období je pro nehody způsobené srážkou se zvěří nejrizikovější.

Kdy je střet se zvěří nejpravděpodobnější?

Nehod, které způsobí zvěř, pravidelně přibývá na začátku jara a také na podzim. Největší pravděpodobnost, že na silnici vedoucí lesem nebo polem potkáte vysokou či černou zvěř, je brzy ráno nebo v podvečer. V obou případech hraje svou roli šero, které může způsobit, že je výhled řidiče méně přehledný a jeho reakce na zvěř přebíhající silnici pomalejší než při optimální viditelnosti. Pokud jsou zvířata navíc oslněna reflektory, zůstávají stát na místě a před automobilem neutíkají. Vyplatí se také pamatovat na fakt, že zvěř se většinou přesouvá ve skupině, takže pokud zpozorujete jeden kus, je třeba počítat s dalšími zvířaty, která se mohou pohybovat v okolí. „Slavia pojišťovna zaznamenala nejvíce škod způsobených střetem se zvěří ve Středočeském kraji, nejméně případů máme nahlášených z jihočeského regionu,“ uvádí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny.          

Statistiky varují. Předvídejte

Pod koly automobilů každoročně zahynou stovky tisíc kusů zvěře. „Naše pojišťovna eviduje nejčastěji škody způsobené srážkou se srnami, dále divokými prasaty a zajíci,“ uvádí Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Pokud se automobil pohybuje rychlostí 50 km/hodinu, je srážka se srnou velice nebezpečná, protože zvíře s největší pravděpodobností skončí na předním skle nebo kapotě automobilu. Je-li rychlost vyšší než zmiňovaných 50 km/hodinu, může dokonce dojít k proniknutí zvířete do vozu a zvyšuje se riziko závažnějších zranění řidiče i spolujezdců. Každý rok se objeví také několik případů, které si vyžádají smrtelná zranění.

Jak postupovat, pokud ke srážce se zvěří dojde?

Podobné nehody jsou nejen nebezpečné, ale většinou dojde také k finančním škodám, které nejsou zanedbatelné. „Podle našich statistik se průměrná výše škody při srážce se zvěří za rok 2014 pohybuje kolem 40 000 Kč a oproti předchozímu roku jsme zaznamenali 7% navýšení hlášených škod,“ uvádí Ladislav Bělina. Pokud bychom spočítali celostátní průměr, vyšplhají se škody vzniklé nehodami způsobenými srážkou se zvěří do milionů. Proto se po nehodě vyplatí postupovat tak, aby úhrada pojišťovnou proběhla hladce a bez zbytečných komplikací. Bezprostředně po nehodě kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Operátor vám poradí, jak postupovat. Vyplatí se zavolat policii, která nehodu zdokumentuje a následně zajistí také odklizení mrtvé zvěře. Obecně se také doporučuje zajistit si vlastní fotodokumentaci místa nehody, případně svědky, kteří potvrdí, jak k nehodě došlo.     

Většinou je střet se zvěří ošetřen havarijním pojištěním, případně připojištěním k povinnému ručení. „Slavia pojišťovna například nabízí motoristům připojištění střetu se zvěří k povinnému ručení, které vyjde na 365 Kč ročně,“ uvádí Ladislav Bělina.

Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků