Jaro: pozor na zrádné počasí

Jaro na Šumavě. Ještě před pár dny bylo dvacet stupňů nad nulou a dnes ráno padla mlha a hustě sněží. Většina řidičů už vyměnila zimní pneumatiky za letní. V noci na 25. března minulého roku napadlo na Šumavě 20 centimetrů sněhu. Ve škarpách skončila řada kamionů...
Jaro: pozor na zrádné počasí

Poznámka: Text byl převzat z tiskové zprávy Aralu. Je už sice trochu „out of date“, ale stále poskytuje několik zajímavých rad.

První jarní den ještě neznamená, že ze silnic nadobro zmizela námraza a sníh. Nárazový vítr, mlhy a sněžení mohou řidiče nepříjemně zaskočit i začátkem dubna. Jarní nástrahy však na řidiče nečíhají pouze v podobě vracejících se nízkých teplot. Z garáží a sklepů ze začínají vynořovat lépe či hůře udržovaní jednostopí miláčkové a s nimi nerozvážní mladíci a neopatrné děti. Automobily potřebují po zimě překontrolovat. Rodiny s dětmi vyjíždějí na výlety, zrádné slunce vyláká na vozovku i ty, kteří by s „oprášením“ auta po zimě ještě počkali. Ani divoká zvěř nenechá řidiče v klidu. Na jaře s chutí přebíhá přes silnice. Příroda se optimisticky zelená a probouzí, ale nechává za sebou řadu smutných pomníčků podél cest.

V uplynulém roce se na našich silnicích stalo téměř dvě stě tisíc nehod, při kterých zahynulo 1215 lidí. Každý den tři lidé. Odhad způsobené hmotné škody dosahuje skoro deseti miliard korun. Jen během jara minulého roku si nehody vzaly přes tři stovky lidských životů. To je sedm autobusů plných lidí. Obětí by ale mohlo být méně. Stačí více ostražitosti, slušnosti, ohleduplnosti a pokory k přírodě.

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčích směsí, proto se za vyšších teplot rychleji opotřebují. Jaká je však cena čtyř pneumatik a lidského života? Pospíchat s přezouváním na letní pneumatiky by řidiči neměli, i když k tomu někdy jarní počasí svádí. Sníh a námraza se může lehce vrátit a následky jsou tragické. Zásadně se mění adheze a vůz se chová zcela jinak, než na suchu. Naopak na kontrolu automobilu po zimě není nikdy brzo. Řidiči by měli začít u celkové očisty vozu, kontroly spojky, brzd a osvětlení. I elektrické kontakty, zástrčky, kabelové spoje i patice žárovek je dobré překontrolovat a ošetřit odvodňovacím sprejem. Velkou péči je nutné věnovat odsolení podvozku, nejlépe tlakovou vodou. Při té příležitosti i překontrolovat stav nátěru spodku. Pokud se někde odlupuje, je na řadě servis. Technici zde mohou odhalit i kvůli mrazům unavené součástky – netěsnící tlumiče, brzdy nebo také akumulátor, který se po celodenním svícení v zimě může opotřebovat. Mnoho servisů nabízí na jaře preventivní prohlídky zdarma. A do kdy je tedy nutné ponechat na autě zimní obutí? Dokud průměrné teploty nestoupnou dlouhodobě nad 10 stupňů, rozhodně však po celou dobu předpokládaných cest na hory.

Motocyklisté, kteří na jaře „vytáhli“ svůj stroj, musí na celkovou kontrolu myslet stejně jako řidiči automobilů. Akumulátor, přes zimu uložený, je třeba dolít a dobít. Motocyklista, který přes zimu nejezdil, potřebuje „jarní záběh“ k obnovení ztracených návyků. Zejména na začátku své sezóny musí být v dopravě opatrný. Vlhké koleje jsou velmi častou příčinou smyků. I když motocyklisté jezdí se zapnutým světlem i ve dne, řidiči automobilů si musí na jaře znovu zvykat na úzkou siluetu motorky. „Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla,“ radí motorkářům motocyklový závodník Pavel Hanzlík.

„Jednou stopou“ však na jaře brázdí silnice i cyklisté. Jsou co do úmrtnosti jednostopých účastníků silničního provozu nejohroženější skupinou. V minulém roce jich zahynulo 99. „Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí také dodržovat zákony,“ upozorňuje Jaroslav Humhal z oddělení prevence Městské Policie hl. m. Prahy. Nepřítelem cyklistů i motocyklistů je špatný stav silnic. Po zimě jsou vozovky plné výmolů, které jednostopé účastníky provozu ohrožují. „Kdyby byly silnice v naprostém pořádku, tak bych cyklistům vytýkal, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak to jde jinak?“ ptá se cyklotrialový závodník Kamil Feifer.

Jaro svou náladou a optimismem zve na silnice rodiny s dětmi. Je nezbytné opakovat pravidla, kterými se jízda s dítětem ve voze musí řídit. Policejní statistiky byly totiž i pro rok 2004 neúprosné. V autech zemřelo 24 dětí. Nevěřitelné na tom je, že patnáct z nich sedělo na sedadle spolujezdce. Vedle někoho, komu plně důvěřovaly. Nejdůležitějším pravidlem je převážet děti mladší 12 let (menší než 150 cm) za použití zádržných systémů, tedy autosedaček, a větší děti připoutávat bezpečnostními pásy. „Dítě, které není v autě připoutáno bezpečnostním pásem nebo v autosedačce, může z vozidla při nehodě snadno vypadnout. Je to krutý pohled na mrtvé malé stvoření, zejména když víte, že zemřelo zbytečně,“ říká šéf středočeských dopraváků Stanislav Huml. A proč řidiči upozorňování na autosedačky ignorují? Pocit vlastní neomylnosti. „Pro většinu řidičů je nepřijatelná myšlenka, že by oni sami mohli při jízdě udělat nějakou chybu,“ dodává dopravní psycholog Jiří Seidlic.

Alkohol si roční období nevybírá. Řádí však prostřednictvím neposlušných řidičů za nástupu teplého počasí. V době, kdy se na jaře otevírají zahrádky hospod, konají se festivaly, přehlídky, jarmarky a poutě. Jen kvůli nedostatečnému sebeovládání nechalo v uplynulém roce devětapadesát lidí na silnicích svůj život. Zbytečně. Statistiky dokazují, že nehody pod vlivem alkoholu mají daleko závažnější následky, než jiné druhy nehod. Úmrtnost je v takových případech dvojnásobná. V české kultuře je alkohol běžnou a neodmyslitelnou součástí společenského života. „Pít alkohol je u nás společensky tolerovaným chováním. Kultura proto vytváří malý tlak, aby se obyčejný člověk v alkoholu omezoval kvůli takové banalitě, jako je řízení,“ říká psycholog Petr Goldmann z psychiatrické léčebny Bohnice. Řidiči, kteří usedají za volant opilí, se však bohužel změní, až když sami někoho zabijí. Za tragickou nehodu spáchanou pod vlivem alkoholu připadá maximální trestní sazba. Trest odnětí svobody až na deset let. Přiměřený čas uvědomit si, zda doživotní obraz mrtvých před očima za ty čtyři panáky stál.

Víte, že:

  • Dokud průměrné teploty nestoupnou dlouhodobě nad 10 stupňů, není třeba spěchat s výměnou zimních pneumatik?
  • Po výměně kol upravíme tlak na maximum tlaku provozního a kola buď zavěsíme, nebo naležato stohujeme?
  • I jezdci na kolečkových bruslích začínají na jaře brázdit silnice. Podle zákona jde o chodce.
  • Autosedačka nesmí být umístěna na sedadle vybaveném airbagem, který nelze vypnout?
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků