Výzkumníci z univerzity v japonském Kjótu se snaží snížit výrobní cenu nanovláken celulózy. Ty by se pak jako zpevňující složka přidávaly do plastů sloužících pro výrobu vozů.
Smrková husa, tedy nákladní letadlo, které nechal americký miliardář Howard Hudges vyrobit v roce 1947, se stala inspirací japonského vědce Hiroaki Yano, profesor japonské univerzity v Kjótu při vývoji nového materiálu, který by jednou při výrobě aut mohl nahradit ocel.
Tím materiálem je celulóza - dřevní buničina. Předpoklady má dobré. Zatímco její hmotnost je při stejném objemu pětkrát nižší, pevnost naopak pětkrát vyšší. Celulóza je totiž základním stavebním kamenem rostlinných buněk, kterým dodává pevnost. Proto vědci doufají, že zejména výrobci elektromobilů, kde nižší hmotnost automaticky znamená větší dojezd, budou výzkum podporovat.
Z celulózy by se využívala nanovlákna. Ta vznikají rozčleněním vláken celulózy na setiny mikronu. (mikron je přitom pouhá tisícina milimetru).
Momentálně činí náklady na výrobu kilogramu celulózového nanovlákna činí v současné době cca 200 českých korun. Pokud se do roku 2030 podaří tyto náklady snížit na polovinu, bude jeho využití již ekonomicky smysluplné.
Ještě dříve, již v roce 2020 chce ale kjótská univerzita představit prototyp vozu, který bude mít řadu dílů na bázi celulózových nanovláken..