Japonští vědci tvrdí, že jednou budou auta z celulózy

Výzkumníci z univerzity v japonském Kjótu se snaží snížit výrobní cenu nanovláken celulózy. Ty by se pak jako zpevňující složka přidávaly do plastů sloužících pro výrobu vozů.
Japonští vědci tvrdí, že jednou budou auta z celulózy

Smrková husa, tedy nákladní letadlo, které nechal americký miliardář Howard Hudges vyrobit v roce 1947, se stala inspirací japonského vědce Hiroaki Yano, profesor japonské univerzity v Kjótu při vývoji nového materiálu, který by jednou při výrobě aut mohl nahradit ocel.

Tím materiálem je celulóza - dřevní buničina. Předpoklady má dobré. Zatímco její hmotnost je při stejném objemu pětkrát nižší, pevnost naopak pětkrát vyšší. Celulóza je totiž základním stavebním kamenem rostlinných buněk, kterým dodává pevnost. Proto vědci doufají, že zejména výrobci elektromobilů, kde nižší hmotnost automaticky znamená větší dojezd, budou výzkum podporovat.

Prý nastává konec kožených sedadel. Jakému materiálu patří budoucnost?

Prý nastává konec kožených sedadel. Jakému materiálu patří budoucnost?

Z celulózy by se využívala nanovlákna. Ta vznikají rozčleněním vláken celulózy na setiny mikronu. (mikron je přitom pouhá tisícina milimetru).

Momentálně činí náklady na výrobu kilogramu celulózového nanovlákna činí v současné době cca 200 českých korun. Pokud se do roku 2030 podaří tyto náklady snížit na polovinu, bude jeho využití již ekonomicky smysluplné.

Ještě dříve, již v roce 2020 chce ale kjótská univerzita představit prototyp vozu, který bude mít řadu dílů na bázi celulózových nanovláken..

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků