Japonští vědci tvrdí, že jednou budou auta z celulózy

Výzkumníci z univerzity v japonském Kjótu se snaží snížit výrobní cenu nanovláken celulózy. Ty by se pak jako zpevňující složka přidávaly do plastů sloužících pro výrobu vozů.
Japonští vědci tvrdí, že jednou budou auta z celulózy

Smrková husa, tedy nákladní letadlo, které nechal americký miliardář Howard Hudges vyrobit v roce 1947, se stala inspirací japonského vědce Hiroaki Yano, profesor japonské univerzity v Kjótu při vývoji nového materiálu, který by jednou při výrobě aut mohl nahradit ocel.

Tím materiálem je celulóza - dřevní buničina. Předpoklady má dobré. Zatímco její hmotnost je při stejném objemu pětkrát nižší, pevnost naopak pětkrát vyšší. Celulóza je totiž základním stavebním kamenem rostlinných buněk, kterým dodává pevnost. Proto vědci doufají, že zejména výrobci elektromobilů, kde nižší hmotnost automaticky znamená větší dojezd, budou výzkum podporovat.

Prý nastává konec kožených sedadel. Jakému materiálu patří budoucnost?

Prý nastává konec kožených sedadel. Jakému materiálu patří budoucnost?

Z celulózy by se využívala nanovlákna. Ta vznikají rozčleněním vláken celulózy na setiny mikronu. (mikron je přitom pouhá tisícina milimetru).

Momentálně činí náklady na výrobu kilogramu celulózového nanovlákna činí v současné době cca 200 českých korun. Pokud se do roku 2030 podaří tyto náklady snížit na polovinu, bude jeho využití již ekonomicky smysluplné.

Ještě dříve, již v roce 2020 chce ale kjótská univerzita představit prototyp vozu, který bude mít řadu dílů na bázi celulózových nanovláken..

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků