Japonské automobilky ožívají pomalu, konkurence cítí šanci

Japonské automobilky ožívají pomalu, konkurence cítí šanci

Automobilový sektor doplatil na březnovou přírodní katastrofu v Japonsku nejvíce. Produkce v dubnu klesala sedmý měsíc v řadě, vývoz se meziročně propadl o více než dvě třetiny. Na vině je především přerušení dodavatelského řetězce. V zemětřesením nejvíce zasažené severovýchodní části Japonska sídlí továrny vyrábějící hlavním automobilkám součástky.

Výpadek jejich produkce spolu s problémy v dodávkách elektřiny znamenal, že výrobní linky se na dlouhé týdny zastavily. Pro konkurenci to znamená jedinečnou šanci. Toyotě se nyní nedostává na tři desítky součástek, což je zlepšení oproti pěti stovkám chybějících komponentů před pár týdny.

Přesto automobilka nepředpokládá, že se jí podaří obnovit běžný provoz dříve než na podzim. Podobně je na tom Honda, v Nissanu jsou o něco optimističtější.

Ve vztahu k americkému trhu přišlo zemětřesení v nejméně vhodný okamžik. Úsporné japonské vozy by Američanům, nervózně pozorujícím rostoucí ceny benzinu, přišly víc než vhod, kdyby si je však mohli koupit. Meziročně japonští výrobci ztratili na americkém trhu podíl odpovídající 4,5 procentního bodu. Výpadku v produkci se konkurenti snaží využít i přímo v Japonsku.

Americká automobilová dvojka Ford doufá, že se jí podaří překonat nevalnou reputaci amerických vozů, které se Japoncům zdají velké pro tamní věčně přeplněná města a nepříliš spolehlivé. „Ford nikdy neměl v Japonsku větší příležitost,“ tvrdí s nadšením Tim Tucker, výkonný ředitel společnosti pro japonský trh. Výrobce už začal přijímat objednávky na upravenou verzi Fordu Explorer, který Japonce vyjde v přepočtu na 938 tisíc korun.

Zemětřesení uspíší proces přesouvání výroby japonských vozů do zahraničí. Toyota plánuje vyrábět v zahraničí 55 procent produkce, Nissan už nyní vyrábí v Japonsku jen čtvrtinu vozů. Jeho mezinárodní síť dodavatelů byla jedním z důvodů, proč jeho výrobu zemětřesení zasáhlo méně než domácí konkurenci.

Zdroj: E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Honda Accord 2
Rok výroby: 1999
Stav: 239 861 km
Cena: 26 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2002
Stav: 226 350 km
Cena: 35 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 52 397 km
Cena: 550 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 97 607 km
Cena: 320 000 Kč
Honda Civic 1,8
Rok výroby: 2012
Stav: 65 428 km
Cena: 296 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 98 544 km
Cena: 176 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků