Japonské automobilky ožívají pomalu, konkurence cítí šanci

Automobilový sektor doplatil na březnovou přírodní katastrofu v Japonsku nejvíce. Produkce v dubnu klesala sedmý měsíc v řadě, vývoz se meziročně propadl o více než dvě třetiny. Na vině je především přerušení dodavatelského řetězce. V zemětřesením nejvíce zasažené severovýchodní části Japonska sídlí továrny vyrábějící hlavním automobilkám součástky.

Výpadek jejich produkce spolu s problémy v dodávkách elektřiny znamenal, že výrobní linky se na dlouhé týdny zastavily. Pro konkurenci to znamená jedinečnou šanci. Toyotě se nyní nedostává na tři desítky součástek, což je zlepšení oproti pěti stovkám chybějících komponentů před pár týdny.

Přesto automobilka nepředpokládá, že se jí podaří obnovit běžný provoz dříve než na podzim. Podobně je na tom Honda, v Nissanu jsou o něco optimističtější.

Ve vztahu k americkému trhu přišlo zemětřesení v nejméně vhodný okamžik. Úsporné japonské vozy by Američanům, nervózně pozorujícím rostoucí ceny benzinu, přišly víc než vhod, kdyby si je však mohli koupit. Meziročně japonští výrobci ztratili na americkém trhu podíl odpovídající 4,5 procentního bodu. Výpadku v produkci se konkurenti snaží využít i přímo v Japonsku.

Americká automobilová dvojka Ford doufá, že se jí podaří překonat nevalnou reputaci amerických vozů, které se Japoncům zdají velké pro tamní věčně přeplněná města a nepříliš spolehlivé. „Ford nikdy neměl v Japonsku větší příležitost,“ tvrdí s nadšením Tim Tucker, výkonný ředitel společnosti pro japonský trh. Výrobce už začal přijímat objednávky na upravenou verzi Fordu Explorer, který Japonce vyjde v přepočtu na 938 tisíc korun.

Zemětřesení uspíší proces přesouvání výroby japonských vozů do zahraničí. Toyota plánuje vyrábět v zahraničí 55 procent produkce, Nissan už nyní vyrábí v Japonsku jen čtvrtinu vozů. Jeho mezinárodní síť dodavatelů byla jedním z důvodů, proč jeho výrobu zemětřesení zasáhlo méně než domácí konkurenci.

Zdroj: E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků