Jaký byl rok 2000 pro Škodovku?

V roce 2000 dokázal největší podnik České republiky Škoda Auto podstatně zvýšit výrobu a prodej automobilů ve srovnání s rokem minulým. Jak na včerejší výroční tiskové konferenci, konané v Mladé Boleslavi, uvedl předseda...
Jaký byl rok 2000 pro Škodovku?
V roce 2000 dokázal největší podnik České republiky Škoda Auto podstatně zvýšit výrobu a prodej automobilů ve srovnání s rokem minulým. Jak na včerejší výroční tiskové konferenci, konané v Mladé Boleslavi, uvedl předseda představenstva Škoda Auto Vratislav Kulhánek, celkově firma v roce 2000 prodala zákazníkům 435.403 automobilů, z toho připadlo na export do bezmála 70 zemí světa 81,4 %. Podíl Škoda Auto na rostoucím českém vývozu dosáhl 9,9 % při hodnotě exportu 112,2 miliardy Kč (1999: 89,5 miliardy Kč). Obchodní bilance Škoda Auto přinesla pro národní hospodářství pozitivní výsledek 40,8 miliardy Kč.

„Škoda Auto je spolu s celým automobilovým průmyslem motorem českého průmyslu a přitahuje svým úspěchem do České republiky další zahraniční investory,“ zdůraznil šéf automobilky. Serióznost majoritního akcionáře, koncernu Volkswagen, pod jehož vedením dosáhla Škoda Auto dynamického rozvoje, vedla k tomu, že vláda České republiky ze své iniciativy koncernu VW prodala zbytkových 30 % akcií automobilky. Volkswagen se tak stal 100procentním akcionářem podniku Škoda Auto.

Roku 2000 dominoval úspěšný náběh výroby modelu Fabia a v jeho závěru vozu Fabia Combi, přičemž tato modelová řada představuje objemově hlavní produkt podniku. Díky velkému zájmu o nové modely, vysokému zájmu o modelovou řadu Octavia a prodeji modelů Felicia a Felicia Combi, dokázala Škoda Auto meziročně zvýšit výrobu o 21,5 % na 450.910 vozů.

Člen představenstva, odpovědný za oblast ekonomie Klaus Wulf, při prezentaci finančních výsledků společnosti vyzdvihl nárůst prodeje a obratu firmy Škoda Auto. Hospodářský výsledek před zdaněním se zvýšil o 9,5 % na 4,175 miliardy Kč, po zdanění pak stoupl o 26,5 % na 3,336 miliardy Kč. Obrat se zvýšil o 23,4 % na 136,283 miliardy Kč. Obratová rendita po zdanění dosáhla 2,4 %.

„Škoda Auto potvrdila svou orientaci na další perspektivu firmy, když pokračovala ve vysoké míře investic (10,2 % z obratu) do nových produktů a s nimi spojených struktur, jako jsou investice do nové modelové řady Fabia a nového závodu na výrobu agregátů. Tyto investice dosáhly výše 13,248 miliardy Kč a ve srovnání s předchozím rokem vzrostly
o 23,7 %,“ řekl Klaus Wulf.

Škoda Auto zvýšila v roce 2000 prodej o 13 % na 435.403 vozů

Škoda Auto prodala v roce 2000 celkem 435.403 vozů a zvýšila tak meziročně dodávky zákazníkům o 13 %. Nejvíce vzrostl prodej na trzích západní Evropy, a to o 19,2 % na 229.109 vozů. Ve střední a východní Evropě (bez České republiky) si vozy Škoda zakoupilo celkem 102.633 zákazníků, tj. o 1,6 % více než před rokem. Na domácím trhu v České republice značka Škoda Auto si růstem prodeje o 6,5 % na 80.882 vozů
a zvýšením podílu na celkovém trhu z 49,6 % na 52,7 % posílila vedoucí postavení.

Postavení nejvýznamnějšího exportního trhu si zachovalo Německo, kde se loni s nárůstem o 15,9%, prodalo 65.219 vozů. Tržní podíl značky Škoda se v Německu zvýšil z 1,5 na 1,9 %. Také na dalších západoevropských trzích si vozy Škoda loni zakoupilo více zákazníků. Ve Velké Británii Škoda Auto prodala loni 30.509 automobilů, což je nárůst o 31,8 % a zvýšení tržního podílu o třetinu na 1,3 %. Prodej vozů Škoda vzrostl dále v Itálii (o 16,8 % na 23.005 vozů), Španělsku (o 12,9 % na 14.834) a Francii (o 2,3 % na 12.053). K podstatnému nárůstu došlo dále např. v Rakousku (19.466, tj. zvýšení
o 21,9 %), Švédsku (18.827, +9,2 %) a v Nizozemí (6.200, +50,5 %).

Celosvětově zůstává pro Škoda Auto druhým nejvýznamnějším exportním trhem a současně největším odbytištěm ve střední Evropě Polsko. Vozy Škoda si zde zakoupilo 39.326 zákazníků, což bylo meziročně o 11,5 % méně, avšak při celkovém poklesu polského automobilového trhu o 25 % se tržní podíl značky Škoda zvýšil z 6,6 % na 7,9 %. Největší tržní podíl 57,2 % zaznamenala Škoda Auto na Slovensku, při loňském nárůstu prodeje o 2,1 % na 32.095 vozů. V Maďarsku si v roce 2000 zakoupilo vozy Škoda 7.707 zákazníků, tj. o 13,2 % více, v Chorvatsku se prodej zvýšil o 78,4 % na 6.732 vozů a v Bosně a Hercegovině o 8,7 % na 2.253 vozů. Rovněž ve východoevropských zemích se prodeje vozů Škoda podstatně zvýšily: v Rusku o 55,6 % na 2.924 vozů, na Ukrajině o 90,9 na 2.627 automobilů či v Rumunsku o 64,8 % na 1.775 vozů. Z dalších trhů lze např. vyzdvihnout zvýšení prodeje v Turecku o 128,4 % na 10.377 automobilů a v Izraeli o 16 % na 2.768 vozů Škoda.

Pokud jde o produkty, na růstu poptávky po vozech Škoda se loni objemově nejvíce automobily modelové řady Octavia, jichž se celkem prodalo 158.503. Model Octavia si z toho zakoupilo 96.253 zákazníků (+ 6,1 %) a modely Octavia Combi 62.250 zákazníků (+18,5 %). Škoda Auto prodala celkem 148.028 automobilů modelové řady Felicia, Felicia Combi a užitkových verzí Pick up, Vanplus a Fun . Automobil Fabia, který získal klíčová mezinárodní ocenění a jenž byl uveden na trh koncem roku 1999, si loni zakoupilo 124.064 zákazníků. Zatím poslední novinku z nabídky značky Škoda, model Fabia Combi, si krátce po zahájení prodeje na konci roku 2000 zakoupilo 4.808 zákazníků.

Pokračuje růst výroby

Za rok 2000 mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých závodech celkem 450.910 vozů. Roční produkce Škoda Auto tak ve srovnání s rokem 1999 vzrostla o 21,5 %. Od roku 1991, kdy Škoda Auto vyráběla 172.074 vozů ročně, se výroba zvýšila téměř trojnásobně.

Výrobním úkolům a potřebě nadále zvyšovat produktivitu byl přizpůsoben stav personálu. K 31. 12. 2000 Škoda Auto zaměstnávala celkem 25.821 lidí, což je meziročně zvýšení o 17,3 %. Z toho bylo 22.576 kmenových zaměstnanců, tj. o 11,2 % více.

Noví dodavatelé

V roce 2000 Škoda Auto nakoupila výrobní materiál celkem za 91,1 miliardy Kč
(1999: 66,1 miliardy Kč). Na dodavatele z České republiky z toho připadlo 66,5 % zakázek (1999: 64,6 %), přičemž počet dodavatelů z tuzemska vzrostl meziročně o 30, tj. na 309 firem. Tuzemský dodavatelský průmysl získává tak díky propojení s mezinárodními partnery nové zakázky od značky Škoda i dalších automobilek a přispívá k úspěchu tuzemského automobilového průmyslu.

Pozitivní prodejní očekávání v roce 2001

Pozitivní vyhlídky dalšího růstu prodeje a tržních podílů na klíčových trzích v roce 2001 umocňuje nabídka atraktivních modelů. Díky úspěšnému náběhu modelu Fabia Combi, který v České republice získal titul Auto roku 2001 a ocenění Nejoblíbenější automobil roku 2001, se očekává zvýšení prodeje tohoto vozu. Modelovou řadu Fabia ve světové premiéře na ženevském autosalonu doplnil nejnověji model Fabia Sedan, jehož prodej bude zahájen letos v květnu. Nabídku špičkově vybavených modelů Octavia, jako jsou luxusní verze Laurin & Klement či sportovní model Octavia RS, rozšířil rovněž ve světové premiéře v Ženevě automobil Octavia 4 x 4, jehož technologie pohonu obou náprav byla zatím využita v modelech Octavia Combi.

Růst prestiže a image tradiční značky Škoda ukázala designová studie Montreaux, která byla jako studie vozu vyšší střední třídy přijata na mezinárodním autosalonu v Ženevě mimořádně příznivě a ukazuje dynamický potenciál a dobrou perspektivu Škoda Auto.

Poznámka: Ilustarční fotografie zachycují stánek mladoboleslavské automobilky na nedávno ukončeném autosalonu v Ženevě.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

VW Transporter 2
Rok výroby: 2011
Stav: 175 197 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 600 km
Cena: 158 000 Kč
VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 313 000 Kč
VW Golf Plus 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 74 189 km
Cena: 203 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků