Jaký byl automobilový rok 2003

Coby občané České republiky jsme prožili zajímavý rok, jako řidiči motorových vozidel máme také na co vzpomínat. Ohlédněte se s námi za událostmi uplynulých 12 měsíců, připomeňte si, co důležitého se na automobilovém poli událo.
Jaký byl automobilový rok 2003

Rok 2003 nezačal příjemně. Nad Irákem se stahovala válečná mračna, postoje evropských mocností k otázce napadení země vedené Sadámem Husajnem nebyly jednotné. USA s Velkou Británií zavelely k útoku později, než se předpokládalo, první bomby dopadly na Irák 20. března 2003. Přestože Sadám sliboval tuhý odpor, spojenecká vojska hlásila 9. dubna dobytí Bagdádu. Diktátorský vůdce zmizel.

V předvečer války vrcholil v České republice boj o prezidentské křeslo. Po několika neúspěšných pokusech byl 28. února zvolen prezidentem bývalý předseda ODS – Václav Klaus. V půli června vyjádřili občané České republiky souhlas se vstupem země do Evropské unie (stalo se tak v referendu). V letních měsících nebojovali Češi s velkou vodou, nýbrž extrémním suchem.

Konec roku poznamenalo zatčení Sadáma Husajna. Svržený diktátor nekladl odpor, spolupracoval také při výslechu. V posledních prosincových dnech o sobě dala vědět příroda. Katastrofální zemětřesení, které zasáhlo jihovýchodní Irán, připravilo o život asi 20 tisíc lidí.

Ve světě čtyř kol

Události na poli automobilismu se odvíjely dle obvyklého scénáře. Rok 2003 otevřela detroitská autoshow následována mezinárodním autosalonem v Ženevě. Brzy po skončení ženevské autoshow začali výrobci uveřejňovat fotografie novinek určených pro frankfurtský autosalon. V období mezi dvěma klíčovými autosalony si čeští fanoušci odskočili do Brna, aby zhlédli světovou premiéru pětkového BMW a prohlédli si na vlastní oči Fabii RS a WRC.

Okurkovou sezónu zpestřil Volkswagen oficiálními fotografiemi nového Golfu. V té době již veřejnost diskutovala o nové Mazdě3 a třetí generaci Opelu Astra. Devátý měsíc roku – září – opanoval frankfurtský autosalon. V záplavě novinek vynikalo několik modelů v čele s  pětkovým Golfem, šestkovým BMW, novou Astrou, Mazdou3 a dalšími. V Evropě nadále stagnoval prodej nových osobních automobilů, docházelo k omezování výroby.

Autosalony

Autosalony patří ke světlým okamžikům automobilového roku. Pořadatelé se letos vytáhli, když překonali počtem exponátů, výstavní plochou i návštěvníky předchozí ročníky. České milovníky automobilů potěšil brněnský autosalon, jehož úroveň rok od roku stoupá.

Ženeva

Stálice v automobilovém kalendáři - mezinárodní autosalon v Ženevě - přivítal desítky novinek a stovky tisíc návštěvníků s otevřenou náručí. Navzdory nelichotivé situaci klíčových evropských ekonomik se bylo na co dívat. Mezi největší hvězdy patřil Ford Focus C-MAX, Volkswagen Touran, Fiat Idea a Panda (tehdy ještě Gingo), Renault Scénic, nezapadla také Fabia RS a WRC. (podrobné informace)

Brno

Největší tuzemský autosalon otevřel brány 7. června. V parném letním počasí zavítalo do prostor výstaviště kolem 120 000 návštěvníků. Pořadatelé připravili divákům zajímavou podívanou, ze zástupu vozů vyčnívalo BMW řady pět, které si odbylo v Brně světovou premiéru. Atmosféru velkého autosalonu dotvořil bohatý doprovodný program a soutěž o nový osobní automobil. (podrobné informace)

Frankfurt

Frankfurtská autoshow byla pojata ve velkém stylu. Obří výstaviště hostilo desítky premiér, návštěvníci nachodily mezi  naleštěnými exponáty hezkou řádku kilometrů. Králem autosalonu byl dávno před zahájením vyhlášen Volkswagen Golf 5, pozornosti neunikla také nová Astra, Mazda3, BMW řady 6 a jiné. (podrobné informace)

Nové modely

Volkswagen Golf 5

Málokterý vůz byl očekáván s takovou netrpělivostí jako pátá generace Volkswagenu Golf. Miláček (nejen) německých občanů potěšil všechny, kteří upřednostňují evoluci před revolucí. Úplně jiný, přesto stále stejný - takový je nový pětkový Golf. Dokonalý mix jízdních vlastností, konzervativního vzhledu se sportovním nádechem a moderními pohonnými jednotkami staví Golf na špici svého segmentu. Úspěch ale není zaručen. Souběžně s oficiálním představením Golfu byla uvedena třetí generace Opelu Astra, která se německého bestselleru vůbec nebojí. Naopak... (podrobné informace)

Opel Astra III

Astra číslo tři vyrazila do světa s moderním designem, inteligentním podvozkem, bohatým vnitřním prostorem a živými motory. První testy vyznívají příznivě, nakolik se automobilu podaří ohrozit pozici nového Golfu, ukáže až čas. Zajímavé bude střetnutí obou rivalů na českém trhu, kde dosahovaly předchozí generace vozů slušných prodejních výsledků. Klíčovým faktorem bude výbava a cena. (podrobné informace)

Mazda3

Japonská odpověď na Golf či Astru nese jméno Mazda3. Novinka ze stáje japonského výrobce použije v boji o zákazníka podobné zbraně jako její soupeři. Základem jsou vynikající jízdní vlastnosti, dostatečný vnitřní prostor, vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti a rozumná cena. Brzy po svém uvedení na český trh vybojovala Mazda3 titul Automobil roku 2004. (podrobné informace)

Fiat Panda

Malé autíčko italského původu dokázalo překvapit. Poté, co bylo přejmenováno z Ginga na Pandu (na nátlak Renaultu), dokázalo vybojovat prestižní titul Evropský automobil roku a prosadit se na jednolitých evropských trzích. Z testů vyšla Panda se vtyčenou hlavou,  Italové našli v nové Pandě okamžitě zalíbení. Panda se líbí i mimo Itálii, prvotní výsledky naznačují, že se Panda rozšíří také v České republice. (podrobné informace)

Další novinky roku 2003:

Život českého řidiče

V české kotlině se děly v roce 2003 zajímavé věci. Nejprve se diskutovalo a následně konalo zrušení kategorie M1, odsouhlasilo se také zvýšení spotřební daně na benzín a motorovou naftu (od 1.1. 2004). Pod patronací svatého Kryštofa proběhla celostátní dopravně-bezpečnostní akce Kryštof, v jejímž rámci pokutovali policisté řidiče za rychlou jízdu, jízdu pod vlivem alkoholu, nedodržování předpisů, ale také chybějící nůžky v lékárničce, rezavý výfuk nebo sjeté pneumatiky.

Pohled do roku 2004

Do nového roku 2004 vstoupíme ve společnosti detroitské autoshow, v průběhu měsíce ledna a února očekáváme oficiální podobu novinek pro ženevský autosalon. Na seznamu novinek nalezneme kromě druhé generace Fordu Focus také druhou generaci „naší“ Octavie. Mnohými změnami projde samotné Autorevue.cz. Těšit se můžete na podrobné zpravodajství ze Ženevy i Frankfurtu, zdokonalené testy a videa, zásadní změna čeká design našeho magazínu. V zásobě máme mnoho dalších novinek.

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 263 026 km
Cena: 62 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků