Jakou motorku si vybrat?

Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Není motorka jako motorka, supersportovní motocykl s výkonem 1000 koní na tunu má jiné poslání než městský skútr nebo ostré enduro. Podle čeho motorky dělíme? A které mají vaše sympatie, popř. na kterých jezdíte?
Jakou motorku si vybrat?

Úvod pro laiky, motorkáři prominou

Co se týče motorek, kterým jsme se nedávno začali věnovat, na AutoRevue jste si zatím mohli přečíst dva testy (další se připravují), reportáž ze srazu a rozsáhlou diskusi na téma motorkáři vs. automobilisté. Mezitím se v redakci připravuje katalog motocyklů s technickými parametry, fotografiemi, cenami, prodejci atd. Zatím jsme si ale neřekli nic o motorkách jako takových, zvláště o tom, do jakých kategorií se řadí. Motorkáři prominou, ti to určitě znají, ale pro nemotorkáře (případně začátečníky) je vysvětlení nutné.

Je to o pocitech

O nesporných výhodách i nevýhodách motocyklů nemusíme diskutovat. Z těch praktických je to obratnost v městském provozu, v některých případech spotřeba a zejména poměr výkon/cena. Ceny „velkých“ motorek začínají pod hranicí dvě stě tisíc, což je běžná cena ojetých automobilů. Na druhou stranu si v zimě nezajezdíte, což ale nemusí být případ třeba Kalifornie. Ono srovnávat auto s motorkou ani tak nejde, motocykl je většinou brán jako doplněk pro ty, kteří už vůz mají. Najdou se ovšem i opačné extrémy. Pokud to shrneme, motocykl je více o pocitech, nadšení, romantice a dobrodružství.

Na okruh, do města nebo do terénu?

Není ovšem motorka jako motorka, stejně jako mezi automobily, i zde najdeme velké množství rozdílů ať už v poslání, výkonu nebo značce. Začátečník zřejmě potřebuje jiný stroj než ostřílený kozák a holka ve městě bude jezdit rovněž na něčem jiném než kluk z vesnice u lesa. Pojďme si nyní jednotlivé kategorie motocyklů projít, každý výrobce má sice své vlastní rozdělení, my to však pojmeme univerzálněji.


Supersport

Pomyslná špička ledovce, oblast astronomických výkonů a závodní ambice. Supersportovní stroje jsou vesměs deriváty závodních strojů, vyžadují zkušenost a zejména opatrnost. Výkony královské třídy tisícovek sahají k hranici 180 koní a jejich hmotnost většinou pod 200 kilogramů, na tunu váhy tedy můžete dostat i 1000 koní! Honba za co největším výkonem je podle odborných názorů již přehnaná, takový výkon lze jen stěží využít na silnici, proto se musíte vydat na okruh. Do kategorie supersportů samozřejmě spadají i nižší objemy, nejčastěji jde o šestistovky. Nejznamější zástupci kategorie: Honda CBR, Honda VTR, Yamaha YZF-Rx, Kawasaki Ninja ZX-xR, Suzuki GSX-R, Aprilia RSV, Ducati 9xx atd.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sportovně-cestovní/Touring

Kdo ustoupí radikálnímu výkonu a dá přednost raději komfortu a možnosti pohodlně cestovat, je pro něj připravena tato třída. Většinou jde rovněž o plnokapotované stroje, které ovšem vynikají pohodlnějším sezením, lepší ochranou před větrem a cestovním předurčením. Teoreticky zde můžeme zařadit i nejrychlejší motocykly světa jako Hondu CBR 1100 XX Blackbird, Suzuki Hayabusu 1300 a Kawasaki ZX-12R, kteří mezi sebou bojovali o to, kdo dřív překročí magickou hranici 300 km/h. Nejsou to ryzí supersporty, spíše dálniční expresy a proto bych je zařadil sem. Jinak zde patří cestovní motocykly od BMW, Honda VFR, Yamaha FJR, Kawasaki ZZR atd.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Silniční/Naked

Možná nejzábavnější cestovní motocykly patří právě sem. Streety, naháče, uličníci do města. Jak už jsme naznačili, většinou jde o motorky bez kapotáže. Nejde jim ani tak o maximální rychlost jako spíš o obratnost, zrychlení a drsný vzhled. Zřejmě nejznámějším motocyklem je v této třídě Suzuki Bandit, bestsellerem poslední doby je také Honda Hornet nebo Yamaha Fazer. Modely od Kawasaki známe pod zkratkou ZRX nebo Z. Všechny tyto motocykly se nabízejí s různými objemy motoru. Jejich devizou je poměrně nízká cena, za což můžeme poděkovat absenci kapotáže. Motor většinou pochází z nějakého supersportu starší generace. Zatímco japonští výrobci zde hledí zejména na výkon a praktickou použitelnost, Italové si rádi libují v designu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Chopper/Cruiser

Výkon, styl, svoboda – tak charakterizuje Suzuki jeden ze svých modelů. Pro nás je to rozvalený posez, řidítka vysoko, nohy daleko vepředu a plynulé cestovní tempo. Největším hráčem zde zůstává Harley-Davidson, který má hlavní slovo spíše na domácím trhu, v Evropě a zejména u nás můžeme vidět choppery spíše japonské výroby, které jsou vesměs levnější. Honda má svou řadu VT Shadow a VTX, Yamaha XVS DragStar, popřípadě XV Virago, XV WildStar nebo Warrior. Suzuki známe pod heslem Marauder nebo Intruder. Kawasaki své choppery značí písmeny VN – vše záleží na objemu, který se v této kategorii může vyšplhat až ke dvěma litrům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Enduro

Motorky pro všechny, kteří občas musí vyslyšet volání přírody. Patří zde velké cestovní koráby jako Honda Varadero, Suzuki V-Strom nebo BMW řady GS, se kterými můžete klidně objet celou zeměkouli. Jsou silné a výkonné na silnici, nezaleknou se ovšem ani lehkého terénu. Pokud máte rádi ostřejší terén, můžete sáhnout po klasickém enduru XT od Yamaha, KLR od Kawasaki nebo DR od Suzuki. Nabízí se také výrobci jako KTM či Husqvarna. Pro opravdové hardcore jezdce jsou zde ostrá endura a motokrosové speciály, to už je však možná jiná kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Skútry

Tato městská vozítka patří vůbec k nejprodávanějším, zvláště na jihoevropských trzích, kde je skútr nejrychlejší možností, jak se někam v přeplněném velkoměstě proplést. Před několika lety byly na trhu výhradně padesátky, postupem času se objemy jejich motorů začaly zvyšovat a nyní se můžeme setkat i s tvz. maxiskútry o objemu 600 ccm. Základem je komfort a jednoduchá ovladatelnost, nevylučuje se ovšem ani jízda po dálnici, kde lze s takovým skútrem dosáhnout i rychlosti přes 150 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Představili jsme si základní kategorie motocyklů, stejně jako v automobilovém průmyslu, i zde můžeme nalézt nuance, na základě kterých daný motocykl stojí na pomezí dvou tříd. Pokud je tlak výrobců silný, vznikají potom i nové třídy motocyklů. Tohle je ovšem nutný základ. S možnými rozdíly se setkáme postupem času.

Otázka pro čtenáře: Jaké motocykly se nejvíce líbí vám, popř. jaký motocykl vlastníte?

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků