Jakou mají češi pověst v cizině

Jak se Češi chovali v cizině dříve a jak nyní? Co je příčinou změny jejich chování? Můžete s článek souhlasit, nesouhlasit či polemizovat.
Jakou mají češi pověst v cizině

Česká republika patří v celoevropském měřítku ke státům, kde je možnost být účastníkem nebo být usmrcen či zraněn při dopravní nehodě, vysoká. Hlavním viníkem dopravních nehod v České republice je chování řidičů motorových vozidel. Je ovšem velice zajímavé, jak se změní chování českého řidiče po překročení našich západních nebo jižních hranic.

V té chvíli se z většiny českých řidičů stávají řidiči téměř bezproblémoví – dodržují nejvyšší dovolené rychlosti, používají bezpečnostní pásy, neparkují tam, kde je to zakázáno a jejich agresivita mizí. Bohužel neexistují ucelené statistiky nehod v silničním provozu ze zahraničí, na kterých měli účast čeští řidiči, ale podle názoru zahraničních policejních sborů například z Nizozemí, Velké Británie a Slovinska, nejsou s Čechy v zahraničí větší problémy.

Co je příčinou proměny? Lze ji nalézt v několika oblastech:

Pokuty v zahraničí jsou pro českého motoristu mnohem vyšší a často za závažné přestupky převyšují průměrný plat v České republice.

S ohledem na nekompromisní přístup policie doplněný nejistotou ve vyjadřování v cizím jazyce, český řidič v zahraničí nesmlouvá. Svoji roli zde hraje i v zahraničí často používaný systém fixních pokut za konkrétní přestupky, který je rovný a nekompromisní. Tento seznam fixních pokut je veřejný a obě strany vědí, co jaký přestupek stojí. Potom není prostor pro diskusi z jedné nebo druhé zúčastněné strany nebo pro řešení přestupku domluvou. Autorita policistů je v zahraničí na mnohem vyšší úrovni a odvíjí se v první řadě ne od pravomocí policie a jejího technického vybavení, ale právě od nekompromisního a striktního vyžadování práva a chování policisty.

Ovlivnění policisty, např. formou nabídnutí úplatku, je v zahraničí téměř nemožné; možnost vyřídit pokutu prostřednictvím známých odpadá úplně.

I přes to, že ve většině okolních států je přítomnost policie v dopravním proudu nebo obecně v dopravním prostředí menší než u nás, policie častěji reaguje na sebemenší porušení platných předpisů – příkladem může být nepoužívání bezpečnostních pásů, které je v České republice mnohdy velkoryse přehlíženo. 

Velmi agresivní řidič působí v dopravním prostředí v zahraničí poněkud nepatřičně – výjimkou nejsou reakce ostatních řidičů např. v SRN, kteří v tomto případě mobilním telefonem upozorní policii. To souvisí s celkovým náhledem na porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích, které je v zahraničí vnímáno jako asociální a sociálně patologický jev (stejně jako kriminalita) na rozdíl od České republiky, kde porušování pravidel na silnici je například často předmětem „veselých“ historek mediálně známých osob, které je vyprávějí ve sdělovacích prostředcích bez jakéhokoli studu.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků