Jakou mají češi pověst v cizině

Jak se Češi chovali v cizině dříve a jak nyní? Co je příčinou změny jejich chování? Můžete s článek souhlasit, nesouhlasit či polemizovat.
Jakou mají češi pověst v cizině

Česká republika patří v celoevropském měřítku ke státům, kde je možnost být účastníkem nebo být usmrcen či zraněn při dopravní nehodě, vysoká. Hlavním viníkem dopravních nehod v České republice je chování řidičů motorových vozidel. Je ovšem velice zajímavé, jak se změní chování českého řidiče po překročení našich západních nebo jižních hranic.

V té chvíli se z většiny českých řidičů stávají řidiči téměř bezproblémoví – dodržují nejvyšší dovolené rychlosti, používají bezpečnostní pásy, neparkují tam, kde je to zakázáno a jejich agresivita mizí. Bohužel neexistují ucelené statistiky nehod v silničním provozu ze zahraničí, na kterých měli účast čeští řidiči, ale podle názoru zahraničních policejních sborů například z Nizozemí, Velké Británie a Slovinska, nejsou s Čechy v zahraničí větší problémy.

Co je příčinou proměny? Lze ji nalézt v několika oblastech:

Pokuty v zahraničí jsou pro českého motoristu mnohem vyšší a často za závažné přestupky převyšují průměrný plat v České republice.

S ohledem na nekompromisní přístup policie doplněný nejistotou ve vyjadřování v cizím jazyce, český řidič v zahraničí nesmlouvá. Svoji roli zde hraje i v zahraničí často používaný systém fixních pokut za konkrétní přestupky, který je rovný a nekompromisní. Tento seznam fixních pokut je veřejný a obě strany vědí, co jaký přestupek stojí. Potom není prostor pro diskusi z jedné nebo druhé zúčastněné strany nebo pro řešení přestupku domluvou. Autorita policistů je v zahraničí na mnohem vyšší úrovni a odvíjí se v první řadě ne od pravomocí policie a jejího technického vybavení, ale právě od nekompromisního a striktního vyžadování práva a chování policisty.

Ovlivnění policisty, např. formou nabídnutí úplatku, je v zahraničí téměř nemožné; možnost vyřídit pokutu prostřednictvím známých odpadá úplně.

I přes to, že ve většině okolních států je přítomnost policie v dopravním proudu nebo obecně v dopravním prostředí menší než u nás, policie častěji reaguje na sebemenší porušení platných předpisů – příkladem může být nepoužívání bezpečnostních pásů, které je v České republice mnohdy velkoryse přehlíženo. 

Velmi agresivní řidič působí v dopravním prostředí v zahraničí poněkud nepatřičně – výjimkou nejsou reakce ostatních řidičů např. v SRN, kteří v tomto případě mobilním telefonem upozorní policii. To souvisí s celkovým náhledem na porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích, které je v zahraničí vnímáno jako asociální a sociálně patologický jev (stejně jako kriminalita) na rozdíl od České republiky, kde porušování pravidel na silnici je například často předmětem „veselých“ historek mediálně známých osob, které je vyprávějí ve sdělovacích prostředcích bez jakéhokoli studu.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků