Jakou mají češi pověst v cizině

Jak se Češi chovali v cizině dříve a jak nyní? Co je příčinou změny jejich chování? Můžete s článek souhlasit, nesouhlasit či polemizovat.
Jakou mají češi pověst v cizině

Česká republika patří v celoevropském měřítku ke státům, kde je možnost být účastníkem nebo být usmrcen či zraněn při dopravní nehodě, vysoká. Hlavním viníkem dopravních nehod v České republice je chování řidičů motorových vozidel. Je ovšem velice zajímavé, jak se změní chování českého řidiče po překročení našich západních nebo jižních hranic.

V té chvíli se z většiny českých řidičů stávají řidiči téměř bezproblémoví – dodržují nejvyšší dovolené rychlosti, používají bezpečnostní pásy, neparkují tam, kde je to zakázáno a jejich agresivita mizí. Bohužel neexistují ucelené statistiky nehod v silničním provozu ze zahraničí, na kterých měli účast čeští řidiči, ale podle názoru zahraničních policejních sborů například z Nizozemí, Velké Británie a Slovinska, nejsou s Čechy v zahraničí větší problémy.

Co je příčinou proměny? Lze ji nalézt v několika oblastech:

Pokuty v zahraničí jsou pro českého motoristu mnohem vyšší a často za závažné přestupky převyšují průměrný plat v České republice.

S ohledem na nekompromisní přístup policie doplněný nejistotou ve vyjadřování v cizím jazyce, český řidič v zahraničí nesmlouvá. Svoji roli zde hraje i v zahraničí často používaný systém fixních pokut za konkrétní přestupky, který je rovný a nekompromisní. Tento seznam fixních pokut je veřejný a obě strany vědí, co jaký přestupek stojí. Potom není prostor pro diskusi z jedné nebo druhé zúčastněné strany nebo pro řešení přestupku domluvou. Autorita policistů je v zahraničí na mnohem vyšší úrovni a odvíjí se v první řadě ne od pravomocí policie a jejího technického vybavení, ale právě od nekompromisního a striktního vyžadování práva a chování policisty.

Ovlivnění policisty, např. formou nabídnutí úplatku, je v zahraničí téměř nemožné; možnost vyřídit pokutu prostřednictvím známých odpadá úplně.

I přes to, že ve většině okolních států je přítomnost policie v dopravním proudu nebo obecně v dopravním prostředí menší než u nás, policie častěji reaguje na sebemenší porušení platných předpisů – příkladem může být nepoužívání bezpečnostních pásů, které je v České republice mnohdy velkoryse přehlíženo. 

Velmi agresivní řidič působí v dopravním prostředí v zahraničí poněkud nepatřičně – výjimkou nejsou reakce ostatních řidičů např. v SRN, kteří v tomto případě mobilním telefonem upozorní policii. To souvisí s celkovým náhledem na porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích, které je v zahraničí vnímáno jako asociální a sociálně patologický jev (stejně jako kriminalita) na rozdíl od České republiky, kde porušování pravidel na silnici je například často předmětem „veselých“ historek mediálně známých osob, které je vyprávějí ve sdělovacích prostředcích bez jakéhokoli studu.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků