Jako ve formuli 1

Řidič osobního automobilu i pilot Formule 1 mají na pneumatiky svých vozů do značné míry totožné požadavky – musí mít perfektní přilnavost a musí jim zajistit dokonalé brzdění i akceleraci. Podmínky práce sportovních pneumatik a plášťů pro běžný provoz jsou však značně odlišné.
Jako ve formuli 1
S trochou nadsázky by se dalo dokonce říci, že příprava dobrého pláště pro osobní automobil je obtížnější než příprava směsi pneumatiky pro monopost F1. Proč? Protože pneumatika pro F1 je vyšlechtěným unikátem, který vzniká na základě mimořádně složitých analýz toho kterého závodního okruhu a každý z partnerských týmů dostává na závod tři druhy pneumatik, připravených přesně pro den „D“. Divize koncernu Michelin odpovědná za přípravu pneumatik pro partnerské týmy F1, má několik specialistů-chemiků, kteří objíždějí spolu se závodními týmy všechny okruhy F1 a přímo na místě sbírají podklady, podle kterých se upravuje receptura výroby plášťů.

Pneumatika pro osobní automobil je naopak citlivě vyváženým kompromisem - musí být výborná jak na vodou skrápěných silnicích severního Skotska, tak na rozpáleném asfaltu španělské Sevilly. Musí perfektně držet stopu při jízdě na plný plyn po německých dálnicích i v nekonečných alpských serpentinách. A navíc každý řidič požaduje, aby jeho plášť měl co nejdelší životnost. V souhrnu tak musí běžná pneumatika pro osobní automobil odpovídat mnohem širšímu spektru podmínek a situací než obutí pro závody F1. I když je výrobní technologie běžných i formulových pneumatik do značné míry shodná, jejich vlastnosti se výrazně liší.

Z následující tabulky lze vyčíst základní rozdíly, které na pneumatiky klade monopost F1 nebo osobní automobil, v tomto případě BMW M3.

Parametr Formlule 1 BMW M3
Pohotovostní hmotnost vozu 500 kg 1570 kg
Podélné zpomalení při brzdění 4 G 1 G
Příčné zrychlení v zatáčkách 5 G 1 G
Výkon motoru 700 k 343 k

Z uvedeného příkladu vyplývá, že poměr hmotnost/výkon je v případě monopostu F1 více než šestkrát vyšší než u sportovního osobního vozu BMW. Také brzdné síly, které musí pneumatika přenést na vozovku, jsou v případě monopostu F1 čtyřikrát vyšší. I když sportovně laděné BMW dokáže z rychlosti 200 km/h zastavit během 5,5 sekundy na dráze dlouhé pouze 160 m, monopost F1 zastaví z rychlosti 300 km/h během dvou sekund na dráze dlouhé jenom 85 m.

Formulová pneumatika musí přenést pětkrát větší příčné zrychlení než plášť vozu BMW. V praxi to znamená, že např. zatáčku o poloměru 100 m dokáže jezdec v monopostu F1 projet rychlostí 250 km/h, stejný řidič za volantem sportovního vozu BMW M3 si může dovolit rychlost nejvýše 110 km/h.

Formule 1 je pro automobilové producenty laboratoří ověřující životaschopnost konstrukcí, které se s určitým odstupem mohou objevit i v sériových modelech a stejně tak je tomu i v případě pneumatik. Michelin před lety např. způsobil v F1 doslova revoluci, když první obul na kola monopostů F1 radiální pláště. A naopak – z poznatků o chování extrémně namáhaných formulových pneumatik těží běžní zákazníci, protože vývojoví specialisté všechny informace získané v „laboratoři F1“ aplikují i při výrobě standardních osobních plášťů.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků