Jako ve formuli 1

Řidič osobního automobilu i pilot Formule 1 mají na pneumatiky svých vozů do značné míry totožné požadavky – musí mít perfektní přilnavost a musí jim zajistit dokonalé brzdění i akceleraci. Podmínky práce sportovních pneumatik a plášťů pro běžný provoz jsou však značně odlišné.
Jako ve formuli 1
S trochou nadsázky by se dalo dokonce říci, že příprava dobrého pláště pro osobní automobil je obtížnější než příprava směsi pneumatiky pro monopost F1. Proč? Protože pneumatika pro F1 je vyšlechtěným unikátem, který vzniká na základě mimořádně složitých analýz toho kterého závodního okruhu a každý z partnerských týmů dostává na závod tři druhy pneumatik, připravených přesně pro den „D“. Divize koncernu Michelin odpovědná za přípravu pneumatik pro partnerské týmy F1, má několik specialistů-chemiků, kteří objíždějí spolu se závodními týmy všechny okruhy F1 a přímo na místě sbírají podklady, podle kterých se upravuje receptura výroby plášťů.

Pneumatika pro osobní automobil je naopak citlivě vyváženým kompromisem - musí být výborná jak na vodou skrápěných silnicích severního Skotska, tak na rozpáleném asfaltu španělské Sevilly. Musí perfektně držet stopu při jízdě na plný plyn po německých dálnicích i v nekonečných alpských serpentinách. A navíc každý řidič požaduje, aby jeho plášť měl co nejdelší životnost. V souhrnu tak musí běžná pneumatika pro osobní automobil odpovídat mnohem širšímu spektru podmínek a situací než obutí pro závody F1. I když je výrobní technologie běžných i formulových pneumatik do značné míry shodná, jejich vlastnosti se výrazně liší.

Z následující tabulky lze vyčíst základní rozdíly, které na pneumatiky klade monopost F1 nebo osobní automobil, v tomto případě BMW M3.

Parametr Formlule 1 BMW M3
Pohotovostní hmotnost vozu 500 kg 1570 kg
Podélné zpomalení při brzdění 4 G 1 G
Příčné zrychlení v zatáčkách 5 G 1 G
Výkon motoru 700 k 343 k

Z uvedeného příkladu vyplývá, že poměr hmotnost/výkon je v případě monopostu F1 více než šestkrát vyšší než u sportovního osobního vozu BMW. Také brzdné síly, které musí pneumatika přenést na vozovku, jsou v případě monopostu F1 čtyřikrát vyšší. I když sportovně laděné BMW dokáže z rychlosti 200 km/h zastavit během 5,5 sekundy na dráze dlouhé pouze 160 m, monopost F1 zastaví z rychlosti 300 km/h během dvou sekund na dráze dlouhé jenom 85 m.

Formulová pneumatika musí přenést pětkrát větší příčné zrychlení než plášť vozu BMW. V praxi to znamená, že např. zatáčku o poloměru 100 m dokáže jezdec v monopostu F1 projet rychlostí 250 km/h, stejný řidič za volantem sportovního vozu BMW M3 si může dovolit rychlost nejvýše 110 km/h.

Formule 1 je pro automobilové producenty laboratoří ověřující životaschopnost konstrukcí, které se s určitým odstupem mohou objevit i v sériových modelech a stejně tak je tomu i v případě pneumatik. Michelin před lety např. způsobil v F1 doslova revoluci, když první obul na kola monopostů F1 radiální pláště. A naopak – z poznatků o chování extrémně namáhaných formulových pneumatik těží běžní zákazníci, protože vývojoví specialisté všechny informace získané v „laboratoři F1“ aplikují i při výrobě standardních osobních plášťů.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků