Jako v Le Mans: 24 hodin na českém elektroskútru

Jako v Le Mans: 24 hodin na českém elektroskútru

Český elektroskútr překvapil svým výkonem. Propagátoři elektrických vozidel s ním ustavili světový rekord v dosud neexistující disciplíně, když na velodromu v Praze-Strašnicích ujeli na jednostopém stroji za 24 hodin 1136,3 kilometru. Rekordní jízda probíhala na sériově vyráběném elektrickém skútru české výroby a dohlíželi na ni komisaři z pelhřimovské agentury Dobrý den, kteří rekord zapíšou do České knihy rekordů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Organizátoři rekordní jízdy chtěli vyzkoušet, co dokáže elektroskútr v reálném prostředí, a vozidlo předčilo jejich očekávání, protože v daném čase ujelo asi o dvacet procent větší vzdálenost, než odhadovali.

Na stroji se střídali jezdci jako při závodě 24 hodin Le Mans a technici přibližně v hodinových intervalech měnili pohonné akumulátory za nově nabité. Jeden akumulátor by měl skútr pohánět až pět hodin, ale technici ho měnili dříve, aby předešli případným technickým potížím.

Hlavní předností elektrického skútru jsou podle propagátorů elektrických vozidel nízké náklady na provoz - ujetí stokilometrové trati stojí necelou pětikorunu. Skútr může na jedno nabití ujet až 120 kilometrů, maximální rychlost může přesáhnout 50 kilometrů v hodině.

Elektrické motory jsou účinnější než spalovací; zatímco u spalovacího motoru slouží k pohybu vozidla jen asi 35 procent spotřebované energie a zbytek se přemění na teplo, efektivita elektromotoru je devadesátiprocentní. Ten bývá u skútrů zabudován v zadním kole, takže se energie přenáší přímo na vozovku.

Životnost akumulátoru je asi 100 tisíc kilometrů. Elektrické skútry mají také zvýhodněné povinné ručení, nulovou silniční daň a při dobíjení z domácí elektrické sítě se jezdce netýká žádná spotřební daň za pohonné hmoty.

Zdroj: www.E15

 

 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků