Jaké jsou nejoblíbenější barvy aut dneška? A co v budoucnu?

Staronovým králem je stříbrná

Společnost PPG Industries, jeden z největších dodavatelů barev pro automobilový průmysl, každoročně vydává žebříček těch nejoblíbenějších barevných odstínů mezi zákazníky nových automobilů. A nezůstává pouze u toho, experti firmy se snaží vždy odhadnout, jaké barvy budou nejoblíbenější v následujících letech. Je tomu již moho let, co žebříček nejpopulárnějších barev ovládla stříbrná, a tak málokoho překvapí, že se na špici udržela i v letošním roce. Její pozice je takřka neotřesitelná, dnes téměř každý čtvrtý vyrobený vůz na světě (24 %) sjíždí oděn do odstínů metalické šedi a neočekává se, že by její pozice mohla být v brzké době ohrožena. Stříbrná je velmi populární v Evropě, Asii i Severní americe a dnes neexistuje prakticky žádný významný světový trh, který by tuto barvu ignoroval.

Druhé místo uhájila bílá s šestnáctiprocentním zastoupením. Její silná pozice pramení zejména z velké popularity v Americe a Asii, v Evropě je mezi koncovými zákazníky bílá považována za příliš obyčejnou a dnes už jí ani ve firemních flotilách nespatřujeme tak často, jako tomu bylo dříve.

Klepněte pro větší obrázek
Bílá barva je v USA populární i u exklusivních vozů. Typický Evropan si v bílé umí představit jen dodávku...
Foto: e90post

O třetí místo se dělí černá s červenou. Třináct procent znamená pro černou ústup ze slávy, zákazníci stále více preferují odstíny šedé místo zcela černé barvy a nelze očekávat, že by se tento trend do budoucna měnil. Klasická červená naopak zaznamenává postupný vzestup, ale velkou budoucnost jí nelze věštit. Přirozené maximum červené nebude daleko za 15 % podílu.

Nejoblíbenější barvy letošního roku

Barva Podíl
Stříbrná 24 %
Bílá 16 %
černá 13 %
Červená 13 %
Modrá 12 %
Zelená 7 %
Ostatní 13 %
Speciální barvy 3 %

Další dvě místa obsadily modrá (12 %) a zelená (7 %), další dvě klasické barvy, které se v posledních letech staví do opozice nudným špičkám žebříčku. Zbylým barvám zůstává 13 % a mezi nimi dominují odstíny hnědé, béžové, měděné, oranžové, a barev se speciálními kovovými příměsemi.

Budoucnost? Přírodní odstíny a proměnlivé barvy

Právě těm speciálisté firmy věští růžovou budoucnost. Společnost očekává, že nadvláda stříbrné pomine během šesti let. Ještě mezi lety 2009 a 2010 mají u nových modelů automobilek hrát prim odstíny šedé metalízy, další léta má však ovládnout sílící obliba přirozenějších přírodních barev, kterými stříbrná, ale ani bílá a černá rozhodně nejsou. Nejvíce se očekává od odstínů hnědé, následované zelenou, modrou a oranžovými až zlatavými odstíny. Stříbrná, černá a bílá neupadnou v zapomnění, ale na první tří příčky prý mohou zapomenout. Jane Harrington z PPG dává pro rok 2012 největší šance na první trojku hnědým odstínům, tmavějším šedým barvám a modré.

Odhad budoucí popularity barev není věštěním z křišťálové koule, společnost se touto aktivitou zabývá již přes 20 let a její odhad trendů byl vždy pozoruhodně přesný. Vývoj módy, provedení spotřebního zboží, ale i designu a architektury obecně, to vše hraje roli při určování budoucích trendů.

Krom zmiňovaných barev je velká šance na úspěch připisována i barvám více či méně měnícím své odstíny podle úhlu světla a jeho intenziy. Tzv. „effect pigments” a kovové částice přidávané již dnes do některých barev zvětšují hloubku odstínu a jeho jakousi zářivost. Perleťová bílá je jednou z takových barev a v luxusním segmentu je zejména v USA a asijských zemích již dnes žádaná. Také proměnlivé odstíny modré zažívají boom, který by měl během následujících pěti až deseti let stále sílit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jedno „auto” ráno, druhé odpoledne a třetí večer, i tak má vypadat naše barevná budoucnost...
Foto: e90post

A co vy, jak se s postupem času vyvíjely vaše „barevné preference”, jakou barvu byste pro své auto zvolili dnes a jaké šance na úspěch dáváte odhadům PPG? Věříte budoucí nadvládě hnědých barev a slábnoucí popularitě dnešní klasiky? A líbí se vám barvy, které vypadají každou chvíli jinak?

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků