Již delší dobu se vedou debaty o tom, zda budou současné moderní vozy spolehlivé i po mnoha letech provozu. Dnes na silnicích potkáme velké množství dvacetiletých vozů a jejich dobrou službu často svalujeme na jednoduchost konstrukce, která mimo několik mechanických části neobsahuje zranitelné díly. Současné vozy jsou naopak doslova protkány elektrickými rozvody a systémy. Jejich subtilnost a náchylnost na poruchy je tedy daleko větší. Jak budou dnešní vozy spolehlivé za 20 let?
Na toto dnes odpoví přesně jenom věštec, ale rakouský autoklub ARBO přišel se zajímavou statistikou. V ní uvádí, k jakému typu závad museli mechanici nejčastěji vyjíždět. Jak se z tohoto přehledu ukazuje, opravdovou slabinou vozů a to nejen současných, ale všech, je elektrika a elektronika. Poruchy těchto části tvořily více než 60 procent všech výjezdů. Naopak mechanické problémy byly v drtivé menšině.
Důvody pro výjezdy mechaniků
- Elektroinstalace - 29 % z výjezdů
- Vadný/vybitý akumulátor - 23 %
- Mechanické závady - 14 %
- Elektronické systémy - 12 %
- Nedostatek paliva/špatné palivo - 6,5 %
- Ztráta klíčů/zamčené vozidlo - 5 %
- Vady na pneumatikách/defekty - 4 %
- Problémy s chladícím systémem - 2,4 %
- Ostatní závady - 4,1 %