Jaké helmy používají posádky týmu Škoda Motorsport?

Na první pohled jsou přilby soutěžních jezdců pouze jedním z bezpečnostních prvků. Opak je však pravdou: u špičkových soutěžních posádek se navenek tuctová skořepina proměnila v malé umělecké dílo.
Jaké helmy používají posádky týmu Škoda Motorsport?

Výjimkou nejsou samozřejmě ani posádky továrního týmu Škoda Motorsport, které mají ke svým přilbám doslova citovou vazbu. Jeden má na své přilbě jako hlavní motiv Octavii WRC, druhý barvy svého rodiště, třetí zase komiksovou figurku a další si zakládá na pravidelném leštění.

Ještě před padesáti lety by si automobiloví závodníci klepali na čelo, kdyby některý ze soupeřů startoval v závodě s helmou na hlavě. Spolu se stále rychlejšími automobily však rostly požadavky na bezpečnost závodníků a netrvalo dlouho, aby se kromě motocyklových jezdců staly helmy povinnou součástí výstroje i u závodníků na čtyřech kolech. Až do začátku 80. let však většinou čistě bílé přilby připomínaly spíše hornickou výstroj, moderní typy ochrany hlavy, tak jak je známe dnes, se začaly používat až teprve s rozvojem technologie nových kompozitních materiálů. Většina závodníků na mistrovství světa v rallye ale nechce závodit v tuctově bílé přilbě: tato součást bezpečnostní výbavy naopak slouží k zdůraznění individuality a každý jezdec má na hlavě vlastně originál. Také u posádek týmu Škoda lze i na tak zdánlivě bezvýznamném doplňku, jako je přilba, vypozorovat velké rozdíly.

Snad nejvíce si z továrního týmu Škoda Motorsport na helmách zakládá Armin Schwarz. Celkem má k dispozici osm přileb, z toho pět integrálních a tři otevřené. Nejčastěji ho pak fanoušci mohou ve voze zahlédnout s integrálním typem, neboť jak sám říká, je to o něco bezpečnější. V otevřené helmě absolvuje pouze soutěže v nejteplejších klimatických podmínkách, jako je například Kyperská rallye a Rallye Akropolis. Na každém podniku má pak s sebou nejméně jednu rezervní helmu, stejně jako zbývající členové obou posádek. Na její design je osmatřicetiletý pilot po zásluze pyšný: "Nemám rád jednobarevné helmy. Dvorní designér značky Uvex, která moje helmy vyrobila, mi ručně vytvořil grafiku podle mých představ. Vpředu a vzadu můžete vidět přední a zadní část Octavie WRC, moji národnost symbolizuje německá vlajka. Celý design dotváří loga sponzorů a adresa internetové stránky."

Správným bavorským patriotem je pak Schwarzův spolujezdec Manfred Hiemer, původem rodák ze Starnbergu . I když má jeho přilba díky firmě Sparco rodiště v Itálii, hlavním motivem Manfredovy helmy jsou bavorské národní barvy v kombinaci modré a bílé. Ty pozvolna přecházejí do červenobílé: "To jsou barvy Monaka, které mi nosí štěstí", vysvětluje zkušený německý spolujezdec a dodává: "Stejně jako Armin mám na helmě i obrázky Octavie WRC, používám však zásadně jen integrální přilbu, a to nejen kvůli bezpečnosti, ale i protože je lépe odhlučněná". Integrální přilby snižují okolní hluk na pouhých 25 decibelů, což je především při automobilových soutěžích velice důleži

té. Třetím z týmu, kdo dává přednost zavřené integrální přilbě, je spolujezdec Stéphane Prévot. Hlavním motivem jsou opět národní barvy, tentokrát belgické. Posledních šest let má jeho hlavní zavřená i rezervní otevřená přilba stejný motiv: karikaturu kocoura Silvestra z animovaného seriálu studia Warner Bros "Sweetie a Silvester". Stéphane pro to má jednoduché vysvětlení: "Silvestr je velmi pohodový kocour, řekl bych přesně podle rčení, co na srdci, to na jazyku. Nezkazí žádnou legraci a hlavně: nebojí se! Hodně mých známých má zato, že jsem mu v mnoha ohledech podobný. Takže jsem ho přijal za svého a helma s jeho obrázkem je pro mě určitým talismanem, chcete-li."

Jediným ze členů továrního týmu Škoda Motorsport, který preferuje otevřený typ helmy, je osmatřicetiletý belgický matador Bruno Thiry. Otevřená helma je z nelepších materiálů, kombinující skleněná a uhlíková vlákna, váží necelých 1300 gramů, integrální pak asi o 200 gramů více. Na rozdíl od svého týmového kolegy Schwarze si Bruno nepotrpí ani na příliš složitý design: "Mám dvě helmy, které vozím na každou soutěž, kdyby se jedna náhodou poškodila. Používám otevřený typ, protože je lehčí a také se mi tolik nepotí hlava. Nepotrpím si na nějaké složité kresby, již deset let používám stejnou kombinaci žluté, stříbrné a růžové barvy, doplněnou pouze jménem a krevní skupinou. Zato si však dávám záležet na tom, abych měl helmu vždy čistou a nablýskanou, to je taková moje pověra k dosažení dobrého výsledku."

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků