Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

S netradičním receptem na snížení počtu obětí dopravních nehod přišly organizace, které zastřešují provozovatele a dodavatele veřejného osvětlení.
Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení a Česká společnost pro osvětlování tvrdí, že lepší osvětlení nočních ulic by mohlo dramaticky snížit počet obětí dopravní nehod.

Na první pohled to vypadá jako úsměvná a velmi průhledná snaha zajistit si lepší odbyt svých výrobků a služeb. Obě společnosti se ale ve společné tiskové zprávě odkazují na studii, jejíž výsledky se zdají být poměrně průkazné.

Studie porovnávala nehodovost na vybraných hlavních tazích před rekonstrukcí veřejného osvětlení a po ní, samozřejmě jen v nočních hodinách. V první skupině silnic, na nichž se kvalita osvětlení po rekonstrukci zhoršila, mělo dojít ke zvýšení počtu nehod o 121 procent.

Hlavním výstupem studie je podle tiskové zprávy analýza druhé skupiny komunikací, kde došlo ke zlepšení kvality osvětlení. Na těchto komunikacích došlo ke snížení dopravní nehodovosti v úsecích s rekonstruovaným veřejným osvětlením o 82 %.

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

„Za zásadní zjištění považujeme 100% pokles nehod s usmrcením a nehod s těžkým zraněním. U nehod s lehkým zraněním pak došlo ke snížení následků dopravních nehod o 23 %,“ cituje komuniké autora studie JIřího Skálu.

V období před rekonstrukcí veřejného osvětlení došlo na všech vyhodnocovaných úsecích v nočních hodinách ke 168 dopravním nehodám. Po provedení rekonstrukce s kladným vlivem na kvalitu osvětlení klesl počet nehod na osm. A podíváme-li se do tabulky sledovaných úseků, vidíme, že výsledky opravdu nevypadají jako náhoda:

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod na sledovaných komunikacích před a po rekonstrukci osvětlení

Slabinou studie je, že porovnává nestejně dlouhá období před a po rekonstrukci, která navíc na jednotlivých úsecích nespadala vždy do stejné části roku. Autoři se ale snažili tento vliv eliminovat výpočtem průměrné denní nehodovosti. Vzorec i podrobnější vysvětlení naleznete v samotné studii, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 5 MB).

Zobrazit tiskovou zprávu
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

dnes | Radek Pecák | 3 příspěvky
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků