Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

S netradičním receptem na snížení počtu obětí dopravních nehod přišly organizace, které zastřešují provozovatele a dodavatele veřejného osvětlení.
Jak zvýšit bezpečnost provozu v ulicích? Prý stačí rozsvítit

Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení a Česká společnost pro osvětlování tvrdí, že lepší osvětlení nočních ulic by mohlo dramaticky snížit počet obětí dopravní nehod.

Na první pohled to vypadá jako úsměvná a velmi průhledná snaha zajistit si lepší odbyt svých výrobků a služeb. Obě společnosti se ale ve společné tiskové zprávě odkazují na studii, jejíž výsledky se zdají být poměrně průkazné.

Studie porovnávala nehodovost na vybraných hlavních tazích před rekonstrukcí veřejného osvětlení a po ní, samozřejmě jen v nočních hodinách. V první skupině silnic, na nichž se kvalita osvětlení po rekonstrukci zhoršila, mělo dojít ke zvýšení počtu nehod o 121 procent.

Hlavním výstupem studie je podle tiskové zprávy analýza druhé skupiny komunikací, kde došlo ke zlepšení kvality osvětlení. Na těchto komunikacích došlo ke snížení dopravní nehodovosti v úsecích s rekonstruovaným veřejným osvětlením o 82 %.

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

Rozhovor s konstruktérem: vývoj světlometu pro Octavii III

„Za zásadní zjištění považujeme 100% pokles nehod s usmrcením a nehod s těžkým zraněním. U nehod s lehkým zraněním pak došlo ke snížení následků dopravních nehod o 23 %,“ cituje komuniké autora studie JIřího Skálu.

V období před rekonstrukcí veřejného osvětlení došlo na všech vyhodnocovaných úsecích v nočních hodinách ke 168 dopravním nehodám. Po provedení rekonstrukce s kladným vlivem na kvalitu osvětlení klesl počet nehod na osm. A podíváme-li se do tabulky sledovaných úseků, vidíme, že výsledky opravdu nevypadají jako náhoda:

Klepněte pro větší obrázek
Počet nehod na sledovaných komunikacích před a po rekonstrukci osvětlení

Slabinou studie je, že porovnává nestejně dlouhá období před a po rekonstrukci, která navíc na jednotlivých úsecích nespadala vždy do stejné části roku. Autoři se ale snažili tento vliv eliminovat výpočtem průměrné denní nehodovosti. Vzorec i podrobnější vysvětlení naleznete v samotné studii, kterou si můžete stáhnout zde (PDF, 5 MB).

Zobrazit tiskovou zprávu
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků