Jak zjistíme, co nám přinesl tuning

Napadlo vás někdy, že byste vámi provedené úpravy motoru či podvozku pořádně otestovali na závodním okruhu? Určitě ano.
Jak zjistíme, co nám přinesl tuning

Možností v Brně i Mostě máte po dohodě s provozovatelem celou řadu, takže jenom vyrazit. Problém ovšem nastane v okamžiku, kdy se máte po absolvování několika okruhů rozhodnout, jaké to vlastně bylo. Téměř vždy poznáte (pokud je úprava dobrá),že auto lépe sedí, více akceleruje atd., podle toho jaké úpravy byly provedeny. Dokážete však odhadnout o kolik, nebo kde je vaše auto rychlejší? Většina lidí si musí objektivně přiznat že ne.

To však není důvod propadnout depresi, protože stejný problém mají i všichni závodní jezdci (včetně špičky) s tím rozdílem, že posouzení provedených úprav na vozidle je pro ně otázkou podstatně důležitější. Na rozdíl od vás však mají situaci drobet jednodušší, protože používají zařízení zvané datalogger. To se stará o sběr potřebných údajů z jízdní dynamiky a ve formě grafů i čísel dokáže posoudit, zda vozidlo je či není rychlejší. To, že tyto údaje používají jezdci také k tomu, aby posoudili svůj jezdecký styl a rezervy při zdolávání okruhu je rovněž věc všeobecně známá, ale v kontextu optimálního nastavení vozu podružná.

A proč se o tom mezi normálními smrtelníky (jestli se tak tuner ovšem dá nazvat) zmiňuji ? Protože podobný systém si pro zábavu můžete klidně pořídit na svou káru i vy a zvesela tak ladit nejen svůj vůz, ale i sebe. Mezi nejznámější a nejuznávanější producenty patří britská firma PI, u které pořídíte systém od hobby provedení až pro variantu F-1. V tom nejjednodušším provedení má zařízení šest vstupních kanálů, kdy je mimo jiné snímáno příčné zrychlení, rychlost i otáčky motoru. Vše je zaznamenáno do paměti a po zastavení si údaje můžete přetáhnout do počítače. Tam vám „chytrý“ software ukáže pomocí grafů, histogramů a číselného vyjádření jak na tom vaše auto po úpravě skutečně je. Pochopitelně že v případě výkonových parametrů se systém nevyrovná měření na brzdě, ale na druhou stranu drsně ukáže fakt, že koní je na vaše vozidlo příliš a je tedy nutno nasypat další prašule do kvalitního podvozku, aby se výkon pořádně přenesl na vozovku. Pokud se trochu zorientujete, dokážete pak vyčíst z grafů i spousta dalších zajímavostí a vůbec se přitom nebudete nudit. Dokázal bych se dokonce v tomto případě vsadit , že leckterý příznivce tuningu vymění obrazovku počítače za svoji také jistě velmi oblíbenou televizi.

A co kromě přenosného počítače (je více in) budete potřebovat. No přece maličkost. V případě nejjednoduších systémů řádově od 60 000, Kč. Špatnou zprávou ale je, že to bývá často daleko víc.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků