Jak zjistíme, co nám přinesl tuning

Napadlo vás někdy, že byste vámi provedené úpravy motoru či podvozku pořádně otestovali na závodním okruhu? Určitě ano.
Jak zjistíme, co nám přinesl tuning

Možností v Brně i Mostě máte po dohodě s provozovatelem celou řadu, takže jenom vyrazit. Problém ovšem nastane v okamžiku, kdy se máte po absolvování několika okruhů rozhodnout, jaké to vlastně bylo. Téměř vždy poznáte (pokud je úprava dobrá),že auto lépe sedí, více akceleruje atd., podle toho jaké úpravy byly provedeny. Dokážete však odhadnout o kolik, nebo kde je vaše auto rychlejší? Většina lidí si musí objektivně přiznat že ne.

To však není důvod propadnout depresi, protože stejný problém mají i všichni závodní jezdci (včetně špičky) s tím rozdílem, že posouzení provedených úprav na vozidle je pro ně otázkou podstatně důležitější. Na rozdíl od vás však mají situaci drobet jednodušší, protože používají zařízení zvané datalogger. To se stará o sběr potřebných údajů z jízdní dynamiky a ve formě grafů i čísel dokáže posoudit, zda vozidlo je či není rychlejší. To, že tyto údaje používají jezdci také k tomu, aby posoudili svůj jezdecký styl a rezervy při zdolávání okruhu je rovněž věc všeobecně známá, ale v kontextu optimálního nastavení vozu podružná.

A proč se o tom mezi normálními smrtelníky (jestli se tak tuner ovšem dá nazvat) zmiňuji ? Protože podobný systém si pro zábavu můžete klidně pořídit na svou káru i vy a zvesela tak ladit nejen svůj vůz, ale i sebe. Mezi nejznámější a nejuznávanější producenty patří britská firma PI, u které pořídíte systém od hobby provedení až pro variantu F-1. V tom nejjednodušším provedení má zařízení šest vstupních kanálů, kdy je mimo jiné snímáno příčné zrychlení, rychlost i otáčky motoru. Vše je zaznamenáno do paměti a po zastavení si údaje můžete přetáhnout do počítače. Tam vám „chytrý“ software ukáže pomocí grafů, histogramů a číselného vyjádření jak na tom vaše auto po úpravě skutečně je. Pochopitelně že v případě výkonových parametrů se systém nevyrovná měření na brzdě, ale na druhou stranu drsně ukáže fakt, že koní je na vaše vozidlo příliš a je tedy nutno nasypat další prašule do kvalitního podvozku, aby se výkon pořádně přenesl na vozovku. Pokud se trochu zorientujete, dokážete pak vyčíst z grafů i spousta dalších zajímavostí a vůbec se přitom nebudete nudit. Dokázal bych se dokonce v tomto případě vsadit , že leckterý příznivce tuningu vymění obrazovku počítače za svoji také jistě velmi oblíbenou televizi.

A co kromě přenosného počítače (je více in) budete potřebovat. No přece maličkost. V případě nejjednoduších systémů řádově od 60 000, Kč. Špatnou zprávou ale je, že to bývá často daleko víc.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků