Jak velkou šanci mají mladí jezdci prosadit se v F1? Mizivou

Charles Pic, Giedo van der Garde, Jules Bianchi, Sam Bird – dnes pro široké publikum málo známá jména, avšak nezpochybnitelné talenty dnešní doby, kteří už jen čekají na pozvánku některého z týmů F1. Ta ale nepřichází. Ne že by o ně nebyl zájem. Důvod, proč někteří minou svou příležitost, a do formule 1 se tak možná nikdy nedostanou, je daleko prozaičtější: je obsazeno.

Klepněte pro větší obrázek

Výběr jmen zmíněných výše není náhodný. Jedná se o jezdce z první pětky průběžného pořadí letošního ročníku formule GP2. Tím, kdo ve výčtu chybí, je Francouz Romain Grosjean, který už ve formuli 1 startoval v sedmi závodech roku 2009. Ten jediný má jako současný lídr šampionátu reálnou šanci se do formule 1 dostat, a to možná už letos, až si v Itálii při posledním dějství formule GP2 zajistí titul šampióna. Podobně jako před ním Timo Glock, kterému titul GP2 v sezoně 2007 přinesl angažmá u Toyoty.

Pohled do statistik prozradí, že od roku 2005, kdy byla formule GP2 založena, se do F1 dostalo 19 jejích závodníků. Z toho jen dva dokázali ve formuli 1 vyhrát (Lewis Hamilton a Heikki Kovalainen). Na straně druhé se do F1 nedostal jeden šampión formule GP2: Ital Giorgio Pantano, který se podobně jako Glock pokoušel o návrat do královny motorsportu, ale doplatil na svůj pokročilý věk.

Klepněte pro větší obrázek

Startovní listina F1 je nezvykle stabilní: McLaren, Ferrari, Mercedes mají jezdce pod smlouvami, u Red Bullu se očekává podpis smlouvy s Markem Webberem, své závodníky nedávno potvrdil tým Sauber (Japonec Kobajaši a Mexičan Pérez).

Současný náhradní a testovací pilot Maranella, Francouz Jules Bianchi, tvrdí, že startovní listina F1 je pro rok 2012 zablokovaná: „Nevím, co se příští rok bude dít, je to těžké.“ U formule GP2 je navíc absolutně nezbytné bojovat o titul, zůstane-li vyzrálý závodník v soutěži o nějaký ten pátek déle, jinak ztrácí kredit. Pro Bianchiho by to byla třetí sezona v GP2. „To je už riskantní, nemáte-li titul ve třetí sezoně, je s vámi konec,“ říká.

Situaci dále komplikuje zákaz sezónního testování. Týmy tak nemají šanci dát mladíkům prostor pro získání prvních zkušeností. Existuje možnost nasadit nováčka do pátečního tréninku, ale pouze výměnou za regulérního závodníka, takže týmy této možnosti málo využívají. Týmy tak preferují zkušenost, protože se zákazem testování je nasazení nováčka rovnou do velké ceny jasnou ztrátou. Není pochyb o tom, že jakkoli talentovaný je, někdo zkušenější by dokázal podávat ještě o něco lepší výsledky, než Sergio Pérez u Saubera, který potřebuje každý bod jako sůl – vyšel by ale samozřejmě dráž. Týmy jsou přeci jen ochotnější prodlužovat smlouvy se závodníky, kteří už něco pamatují: Rubens Barrichello či Mark Webber. Navzdory poklesu formy bude Felipe Massa i po roce 2012 nepochybně žádaným jezdcem.

Není ale všem dnům konec: hlavní jednání ze strany managementu jezdců začnou až s koncem sezony v Itálii o druhém zářijovém víkendu. Existují nepotvrzená místa a klíčem k nastavení trendu pohybů na trhu s jezdci je Robert Kubica. Ten bude mít vliv na to, kde skončí současný lídr formule GP2 Romain Grosjean. A ten zase na ty ostatní.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Více na F1sport.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků