Jak to vidím já: Fabia Junior a Svět motorů

Svět motorů jsem vždy považoval za seriozní a technicky erudovaný časopis. Článek s nadpisem Kontroverzní benjamínek ve SM 04/2002 je však naprosto mimo tento rámec.
Jak to vidím já: Fabia Junior a Svět motorů

Úvahy typu: „Téměř s jistotou ale můžeme tvrdit, že standardní pneumatiky budou u jinak velmi dobrého podvozku jeho nejslabším článkem“ či „Dovolíme si dokonce tvrdit, že na parkování s vozem Fabia Junior při absenci posilovače řízení nebude mít žena dostatek sil“, přece nemůže novinář bez dostatečné praktické zkušenosti prezentovat! Abych byl ovšem spravedlivý, v mnoha věcech s redaktory R. Poláčkem a J. Hlisnikovským musím souhlasit. Ale popořádku.

Fabia Junior je sporným pokusem oslovit motoristy, kteří používají vozidlo především jako dopravní prostředek k přesunu z místa A do místa B bez zbytečných výstřelků moderního pohodlí. Tato klientela, podle mého názoru, může ovšem činit značné procento „běžných motoristů“, pro které rozdíl v ceně 30 tisíc Kč představuje několikaměsíční plat a přece si chtějí pořídit nové auto. A to ani nemluvím o současné akční nabídce, díky níž lze tento moderní vůz sice s litrovým motorem pořídit za cenu vyběhlé Felicie (229 tis. Kč).

I když srovnání s původním celohliníkovým motorem, který debutoval ve Š 1000 MB je zavádějící (dnešní parametry zejm. průběh točivého momentu jsou „o něčem jiném“), vzhledem k rozdílu hmotností obou vozů se opravdu jeví použití litrového motoru ve Fabii příliš optimistické. Ovšem existuje i varianta s motorem 1.4 44 kW! A více než padesátikilová úspora hmotnosti proti Fabii Classic pak má také nezanedbatelný vliv na spotřebu paliva.

Ochuzení vozidla o víko kapsy přístrojové desky, kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, zpožďovač vnitřního osvětlení, osvětlení popelníku a zadní madla není nijak tragické, jak správně konstatujete i SM. Stejně tak souhlasím s tím, že absence seřizovacího sloupku řízení neznamená vzhledem k optimální poloze volantu žádný problém. Ovládání posuvu předních sedadel je díky „felicijské“ hrazdičce dokonce příjemnější. V testu Fabie Junior však zapomněli uvést, že tzv. „bolestné změny“, konkrétně uzamykatelné hrdlo palivové nádrže, lze objednat jako mimořádnou výbavu. Vybavení pravých předních dveří vnější vložkou zámku by technicky také nebyl problém, ale tato výbava není nabízena pro zanedbatelný zájem. Odjišťování zadního víka pouze páčkou u řidiče pak nelze vůbec považovat za ztrátu, protože se alespoň při hledání vnějšího tlačítka neušpiníte. V málokterém z vozů nejnižší cenové kategorie také najdete pylový a prachový filtr. A štítek s určením typu auto nedělá, alespoň ho nelze ukrást.

„Chybějící“ plato za sedadly ovšem opravdu nevypadá moc hezky, nehledě k lákání nenechavců. Při naložení většího nákladu je ale často nutné ho demontovat a takhle odpadne problém s jeho přechodným umístěním. Nepřesný je i jeden v článku uveřejněný snímek, který byl patrně způsoben tím, že se do testu dostal ještě ne zcela sériový vůz. Dnes totiž z výrobního pásu sjíždí i Juniory s horním plastovým obkladem 5. dveří, stejně jako je na nich použito sériové 3. brzdové světlo.

A teď k hlavnímu spornému bodu uvedeného článku, použitým pneumatikám a s tím spojeným jízdním vlastnostem a ovladatelnosti. Výrobce pro tuto nejlevnější variantu Fabie bez servořízení předepisuje pneumatiky 155/80 R13. Vůz s pneumatikami 185/60 R14 by se tedy na silnici neměl nikdy objevit, natož aby s nimi byl testován a ještě z takového testu byly vyvozovány výše uvedené závěry!

Je pravda, že u vozu o hmotnosti více než 1000 kg nebude parkování bez posilovače řízení tím nejpříjemnějším zážitkem. Rychle jsme si však odvykli. Není to tak dávno, co jsme museli manévrovat s vozem dokonce prostřednictvím jiného než hřebenového řízení a většina řidičů se staršími vozidly, tedy bez posilovače, jezdí dodnes. A ještě dlouho asi bude, protože na nové nemá. Právě těm se zavedením tohoto modelu možnost koupě moderního vozu přece jen přiblížila.

Závěrečné hodnocení testu: „Felicia byla mnohonásobně lepší nabídkou (byť s nižší úrovní jízdních vlastností, komfortu sezení a bezpečnosti)“ mě zaráží stejně jako výše uvedená konstatování o jízdních vlastnostech bez jejich odzkoušení. Co vlastně tedy od nových vozů očekáváme, když toto vše není pokrokem? Pak se samozřejmě nelze shodnout ani na vhodnosti investice za posilovač řízení (30 tis. Kč) při porovnání s Fabií Classic a naopak za silnější motor 1.4 44 kW (10 tis. Kč) u Juniora. Pro ty, kteří musí uvažovat o tom, co si mohou dovolit, také jistě nebude podstatná metalíza a hliníková kola.

Výroba Felicie skončila, s tím se nedá nic dělat. Technicky mnohem vyspělejší Fabia přináší ale i v provedení Junior mnohem více jak po stránce bezpečnosti (čtyři hvězdičky při hodnocení crash testů podle metodiky Euro NCAP), jízdních vlastností (o podvozku Fabie se nemluví jinak než v superlativech), designu atd. za srovnatelnou cenu. Dočkali jsme se levnější a úspornější Fabie. Jen tak dál!

Poznámka: Článek vyjadřuje stanovisko autora a je zveřejněn bez obsahových úprav.
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků