Jak správně zlikvidovat autovrak (téma)

Tato zdánlivě jednoduchá záležitost se může stát pěkným oříškem. Vrak totiž nemůžete ponechat svému osudu jen tak na ulici, ale je nutné se ho ekologicky zbavit. Co všechno musíte udělat, aby váš plechový miláček byl vyřazen z evidence motorových vozidel?
Jak správně zlikvidovat autovrak (téma)

Mnoho motoristů určitě řešilo otázku, co udělat se starým vozem, který již dosloužil svému účelu a stojí např. odstavený na zahradě či zabírá místo v garáži, před domem nebo na parkovišti. Opuštěný plechový miláček musí být dle zákona řádně recyklován či ekologicky zešrotován autorizovanou firmou. Také nesmíme zapomenout vůz vyřadit z evidence motorových vozidel.

Před vstupem do Evropské unie stačilo předložit velký technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla. Po vstupu do Unie je potřeba k těmto dvěma listinám doložit navíc potvrzení o likvidaci vozu od firmy, která má oprávnění dosloužilce sbírat a předávat na vrakoviště, případně rovnou likvidovat. Tento zdánlivě jednoduchý úkon může být někdy i úkolem nadlidským.

Ekologie v první řadě

V České republice se každý rok vyřadí z provozu zhruba 170 tisíc vozidel, jejich průměrné stáří je 17 let. Podle některých odhadů se ekologicky zlikviduje pouze 15 procent vyřazených vozidel. Proto nastala potřeba zajistit odbornou likvidaci všech vyřazených vozidel. Z tohoto důvodů musíte předkládat potvrzení o bezpečné likvidaci.

Kdo provádí odbornou likvidaci?

Oprávnění na ekologickou likvidaci mají některá autovrakoviště, popř. provozovny kovošrotu. V každém okresu se nachází minimálně jedno. Ministerstvo životního prostředí vydává pomocí svých krajských úřadů podle zákona 185/2004 certifikáty jednotlivým provozovatelům podle kterých sběr autovraků provádějí.
 
Kde naleznu seznam likvidačních míst?

Seznamy provozovatelů zabývající se likvidací vraků si můžete zjistit na webových stránkách ministerstva životního prostředí.

Problém nastane pokud nemáte možnost se připojit k internetu. Na Registru motorových vozidel tento seznam nedostanete. Je nutné se obrátit na odbor životního prostřední krajského úřadu, případně zkusit štěstí na městských úřadech.

Další problém může nastat když sběrné místo kontaktujete a dozvíte se zde, že likvidace nevykonávají. To se skutečně může stát. Záleží totiž na každé firmě, která dostala povolení, zda tuto činnost momentálně provozuje či ne. Kontrolu úřady neprovádějí, ale to je už jiné téma.

Za vrak peníze? Směšné…

Nepočítejte také s tím, že za své staré auto dostanete od sběren kovového odpadu nějaké peníze. Spíše naopak. V několika provozovnách budete muset ještě za likvidaci a vystavení potvrzení zaplatit. Ceny se liší. Někde převezmou celý vůz zadarmo, jinde budete muset zaplatit. Pokud vůz není kompletní a chybí nějaká část jako je například motor, počítejte s částkou několika set korun. Většinou můžete z vozu vymontovat jen skla, sedačky a kola.

Autovrakoviště většinou za vůz zaplatí. Částka je určena především typem, stářím a stavem vozidla. Záleží jaké množství použitelných náhradních dílů bude možné z vozu využít atd. I zde je však důležité ověřit si, jestli vrakoviště mají potřebná povolení k vydávání potvrzení o ekologické likvidaci.

Vraky v ulicích

Mnoho lidí stále považuje nejlepší způsob zbavení se vozu jeho odstavení v ulicích města. Z vozu odstraní registrační značku a automobil čelí svému osudu. Toto jednání se však majiteli nemusí vyplatit. Magistrát příslušného města, kde vůz zabírá místo, vozidlo zaeviduje a vyvěsí výzvu k odklizení na vozidle samém a na úřední desce města. Pokud se však o automobil do dvou měsíců od výzvy nepřihlásí, stává se majetkem města. Po uplynutí této doby úředníci vůz otevřou a jeho majitele identifikují podle čísla karoserie. Pokud vlastník i přesto vůz neodstraní, je mu naúčtován poplatek za zábor veřejného prostranství i náklady za odtažení vozu.

Starý vůz za nový

Ano, i na takovouto nabídku můžete občas narazit. Většinou se jedná o nabídky časově omezené a vztahují se jen na prodej určitého modelu. I přesto tato nabídka je více než zajímavá. Z ceny kupovaného vozidla prodejce odečte i několik desítek tisíc korun za již dosloužilý vůz, čímž ušetříte čas i peníze za shánění ekologické likvidace. Prodejce totiž tyto staré vozy ekologicky recykluje.

Renault loni nabízel až šedesát tisíc korun za staré vozidlo při koupi jakéhokoliv modelového typu. Akce pod názvem Zelené srdce byla odstartována v červnu. Koncem roku podobnou akci zorganizoval i Volkswagen. Vztahoval se pouze na výkup starých dodávek a sleva 25 000 korun mohla být uplatněna pouze při nákupu modelu Caddy.

Závěr: jednoduše popořadě

Na první pohled jednoduchá záležitost. Větře však, že legální likvidace vozu zabere dostatek času a ukousne i nějakou tu částku z vaší peněženky. Pokud si zjistíte místo, kde vám vůz odeberou a vystaví doklad o ekologické likvidaci, stačí zajít na registr motorových vozidel a odevzdat velký i malý technický průkaz. Pak už zbývá jen návštěva pojišťovny s dokladem o vyřazení vozu z evidence a zrušení povinného, případně havarijního ručení.

bazar

Renault Scenic 1,5
Rok výroby: 2007
Stav: 156 336 km
Cena: 77 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 43 752 km
Cena: 330 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2001
Stav: 117 071 km
Cena: 56 000 Kč
Renault Scenic 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 168 583 km
Cena: 51 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků