Jak správně zipovat aneb řazení do jízdních pruhů

76 komentářů

Pirát s kloboukem :-)
17. dubna • 10:10

Kdo aspoň občas jezdí a má přiměřený počet koleček ví, že zip je značně kontraproduktivní záležitost...
Zařazení na konci těsně před zúžením je srovnatelné se stopkou - řidiči z končícího pruhu se logicky nemají kam zařadit a pokud pak často za cenu zastavení průběžného, pomalé a opatrného rozjíždění a zastavování všech kolem; jinak řečeno kolaps či zácpa...
Je to taky o slušnosti vs. agresivitě...
Normální slušný a společenský řidič (jsou-li u nás nějací) se zařadí včas a plynule pokračuje, současně pak ale pozoruje ty agresivní, kteří ho "předjíždí", aby v zúžení zastavili dopravu a brzdili všechny ostatní.
A i teoreticky představme si jen 2 pruhy, v obou je plynulý provoz s průměrnou rychlostí například 90km/h, dojde-li k zúžení a auta se nenaštosují pod bezpečnostné vzdálenosti zbývají jen 2 možnosti - buď všichni zrychlí na 180 a budou plynule pokračovat nebo se zpomalí průjezd, čím víc "pitomých" pravidel typu ZIP, tím hůř... Nebo si snad někdo myslí že ve zúžení i bez ev. omezení a jiných problémů bude kolona pokračovat původních 90km/h ?
Myslím, že zip by se měl doplnit i zákazem předjíždění a zákazem omezování ostatních - pokud někdo způsobí nevyhnutelný kolaps měl by asi být sankcionován podobně jako tehdy, když se zařazuje tak, že donutí auto za sebou zpomalit (což teoreticky asi možné je).
Případně aktuálně by se to dalo přirovnat třeba i k hypersmetištím v době covidové - stojí te si v široké uličce ve frontě k pokladně, ale na záda Vám funí někdo, kdo neumí nebo nechce do 2m napočítat, držíte si odstup alespoň před sebou, ovšem kdyby i tady platil ZIP, tak těsně před pásem přiběhne někdo z opačné strany smetiště a zařadí se před Vás...
Ano ten kdo se takhle rychle dostal k pokladně bude jistě velmi spokojen, ale všichni před, nyní za ním už méně a je jich jistě podstatně víc...
A to ani nemluvím o českém vybržďovacím koloritu - kolona jede třeba 70-90 po úseku dalnice, v nejkratší možné vzdálenosti před omezením ale všichni využijí plný výkon svých motorů, aby tam byli první a vzápětí brzd, aby náhodou o km/h nepřekročili limit v následném omezení počasí klidně navzdory, takže si v zimě třeba i "zatančí" a zastaví provoz úplně :-)

Majkl
22. srpna • 17:12

No je hezký, že tady řešíte ZIP.... ono by taky kolikrát stačilo, nejezdit jak lempl.... Je hezký se starat o to jak funguje ZIP, ale pokud pak někdo jede v tom omezení (na 50ce) 20 km/h tak je nějakej ZIP úplně k ničemu.

Veronika
27. srpna • 22:26

Opět jsem se o tom dnes přesavědčila na výpadovce z Olomouce směrem na Globus (Mohelnice). Pravý pruh ucpaný (častokrát se dokonce blokují i 2 semafory) a levý prázdný. Jako pokaždé jsem se vydala v levém pruhu a opět jeden řidič z pravého pruhu vyjel do levého a zablokoval levý pruh. Nebudu popisovat rozzuřené obličeje řidičů v pravém pruhu, které jsem míjela. Fakt k pobavení - posádky celého auta otočené ke mně a cosi řvoucí a mlátící rukama kolem hlavy. Smutný obrázek našich řidičů - blbost, neznalost a neurvalost.

Petr Ch.
9. ledna • 18:17

Součástí pravidel silničního provozu pro jízdu v jízdních pruzích je již několik let tzv. pravidlo střídavého řazení („zipování“) jehož účelem by mělo být zajištění větší plynulosti provozu a zrovnoprávnění řidičů ve všech pruzích při sbíhání provozu do menšího počtu jízdních pruhů (např. uzavírka při rekonstrukci, dopravní nehoda, překážka v jízdním pruhu apod.).
Víte, že pokud není intenzita provozu tak vysoká, že se ve všech sbíhajících se pruzích vytvoří řady vozidel, nelze vůbec toto pravidlo uplatnit?
Pravidlo zipu se předně uplatní pouze v situaci, kdy se kvůli sbíhání provozu do menšího počtu jízdních pruhů vytvoří souběžné řady vozidel. Zákon stanoví, že v takové situaci umožní řidiči vozidel v průběžném pruhu střídavé řazení řidičům vozidel z druhého pruhu.Toto je stanovisko právní kanceláře. je dobré se nad ním zamyslet aby si madam nemyslela ( jak je na první pohled patrné a je tak vedená celá diskuze) že se zipuje vždy, všude a za jakýchkoliv okolností.

jjjlll
23. března • 13:25

V pravidlech by měla být zakotvena přímo povinnost použití volného pruhu až k místu zůžení. Tím by se konečně zacpala ústa těm rádoby slušným, co mají spoustu důvodů zařadit se do průběžného co nejdříve a těm v končícím pruhu spílat.

robo
12. srpna • 10:21

na vsetky matematicke a ine dokazy a bludy, ze zips nefunguje mam len toto ->

oblecte si na seba zimnu bundu a skuste sa zaZIPSovat - ZIPS bude zapadat pekne jeden za druhym a velmi rychlo ste v teple ;)
ked mate ZIPS pokazeny a zasekne sa vam a ide len jednou stranou hore druha sa vam bude skrucat- kym budete v teple aj zmrznete ;)

ZIPS funguje, len ho ludia musia dodrziavat - a musi sa zaradovat tesne pred prekazkou ;)

rony
18. dubna • 9:54

len je tu jeden problem:1. situacia: vo volnom lavom pruhu na konci ktoreho je prekazka (zebra) ide auto cca 2-3x rychlejsie. Chce "zipovat" (alebo aspon on si to mysli). Tak vyhodi smerovku, prida a chce sa zasunut pred voz, ktory je PRED NIM v pravom pruhu. Omyl.2. situacia: idem vo volnom pravom pruhu a v lavom pruhu PRED SEBOU vidim blikat smerovkou voz (vidim jeho zadnu smerovku) pred prekazkou ako sa chce dostat do mojho pruhu. Takze ho pustim. To je ZIPovanie.Ja teda myslim, ze ZIPOVANIE je to, v situacii 2.Samozrejme situacia 1. je velmi cast pretoze ludia sa ak poznaju situaciu zaraduju do pruhu, ktory nekonci prekazkou ale situacia 1. rozhodne nie je zipovanie ale drzost :)) pretoze vodic predpoklada, ze niekto PRED NIM je povinny VEDIET, ze sa niekto vzadu vali a chce sa pichnut pred neho. Omyl. Pustat ho ma vodic, ktory vidi umysel "pichnut" sa pred sebou.Staci si pozriet najnovsie pravidla, kde je zipovanie jasne naznacene a nespoliehat sa na vlastne usudky a predstavy o zipovani.

guest
25. listopadu • 11:04

bod 1) je presne situace ktera se malo zminuje,ale pritom je casta ... jsem rad, ze to tady nekdo zminil.

Ondra
9. srpna • 22:42

Tady se to snad hemží samími blbci !!!!!!!!! Pokud je na dálnici zůžení do jednoho pruhu tak nastavá zip, takže na jedné straně se jede a na druhé taky a těsně před zůžením je onen zip, tak co nechápete ???????!!!!!!! To že Policie jsou taky blbci za to nemůžu... Ve městě je možno využívat kteréhokoliv jízdního pruhu...

nik
7. srpna • 13:14

Jasně, R10 přes Labe u Staré Boleslavi je klasika - jen bych rád věděl, kdo by byl viníkem případné nehody v situaci: jeden jel zprava, pak se doprava zařadil ten přede mnou, pak jel další zprava, takže podle pravidel teď prostě MUSÍM jet já z levého, ale ten zprava mne nepustí a naboří to do mně - podle pravidel se vozidla zařazují střídavě, takže je porušil on. A tu máš čerte kropáč, jak se dokáže, kdo byl teď na řadě? A jen tak mimochodem, ve směru od Prahy všichni ti mamlasové ucpávající pravý pruh nejradši už někde od Horních Počernic blokují naprosto nesmyslně jízdu lidem odbočujícím relativně dost daleko před zúžením směrem na  Brandýs nad Labem ...
A kvůi všem těm, co se "chytře" řadí doprava už nejméně půl kilometru před zúžením, byl dělal jedno: zúžení bych provedl do levého pruhu a teprve tak po 50 až 100 metrech bych ho převedl doprava. To bych rád viděl, jak by tady argumentovali všichni ti bojovníci proti střídavému zařazování až v místě zúžení, jestli by začali tvrdit, že se má jet už daleko předem hezky spořádaně v levém pruhu, když průběžný je on ...

Zzziiipppeeerrr
6. srpna • 21:06

...pravidlo zipu, rozhodne ANO. ale je zapotrebi, aby toto pravidlo se zacalo provadet nejmene 500 metru pred dany mistem (podle hustoty provozu) a to zpusobem, kdy se srovnavaji rychlosti vozidel, tak aby rychlost s vozidlem jedoucim pred nami byla totozna. plati pro oba jizdni pruhy. v tu chvili odpada nutnost zakazu predjizdeni a jinych sporu. staci dodrzovani odstupu od vozidla jedouci pred nami at uz v levem ci pravem jizdnim pruhu a nemuze vzniknout stav, kdy by jednotliva auta musela zpomalovat, ci uplne zastavovat, tak jak to bezne vidame. pote uz nastava to dane pravidlo ZIPU, ktere je v mediich podle me zcela spatne vysvetlovano. je to pouze na nas, zda v tu danou chvili budeme myslet jednotne, ci nikoliv. aby zip spravne pracoval, musi byt spravne vyroben!!! mejte se, a diky za tu chvilku...snad se v tomto vsichni nekdy zlepsime. mnoho stastnych kilometru bez nehod a problemu
PS: KEEP YOUR DISTANCE (min.2 sec)...je to jedna z nejdulezitejsich veci v sil.provozu, tak si to uz lidi konecne uvedomte!!!

Riccardo
4. srpna • 16:24

Já už takhle jezdím rok a často mně nekdo blokuje nebo troubí. Ale už jsem se naučil objíždět i blokéry - asi se pak o ně pokouší infarkt, ale to je jejich věc. Jinak pokud je tam značka zákaz předjíždění, tak se skutečně nesmí jet rychleji než jedou auta vpravo ...

Riccardo
5. srpna • 15:38

Možná je to kravina, ale když je tam značka zákaz předjíždění tak raději dávám pozor na přátele s pendreky a kšiltovkami ... taky se musím přiznat, že před lety jsem též patřil k těm blockerům, ale to tady nebyla žádná osvěta a v zahraniční jsem tenkrát ještě nejezdil ...

Zipar
5. srpna • 12:35

Ta posledni veta je ale kravina. Pri soubezne jizde, to je tehdy, kdy plati zip, se zadne predjizdeni nekona. Uz ten paragraf tady nekdo i odcitoval.

Riccardo
4. srpna • 16:25

...

MaxvRS
3. srpna • 21:12

Málokdo dokáže dojet až na konec pruhu a tam se teprve zařadit, většina se řadí buď dřív nebo později jakmile vidí nějakou mezeru, ale vždy je to předčasné a né podle pravidla zipu. Prostě to chce nebát se že mě pak nikdo nepustí, dojet až na konec dát blinkr a začít se zařazovat, krom svátečních jezdců v neděli odpoledne na R10 u Staré Boleslavy to funguje.
A nejlíp se mi zařazuje s Patrolem

jirka
3. srpna • 18:45

Aniž bych chtěl kohokoliv namíchnout, konstatuji že to tu vypadá přesně jako na silnici. Od laskavého pouštění zbloudilých vidláků až po nekompromisní vyžadování logiky předpisů, či snad důkaz matematickým modelem o výhodnosti toho či onoho průjezdu hrdla. Já si myslím, že kdyby se tohle všechno pustilo k vodě a docela obyčejně se v okamžiku, kdy je jasné, že dvěma pruhy to dál nejde, jezdilo ob auto z každého pruhu, tak bude život jednodušší. Zrovna tak, na semaforem neřízené a beznadějně přecpané křižovatce. Nedá mi to, abych se znovu neodvolal na to, že kdyby byli místo toho anonymního nešťasníka ve vedlejším autě vaši rodiče, nebo děti, tak je tam automaticky pustíte, i kdyby udělali sebevětší kopanec. On se může stát nedopatřením každému a v civilizovaných zemích se tohle neřeší. Velkoryse to přejít je normální slušnost.

marepa
3. srpna • 19:03

no ja bych spis rekl, ze problem je v tom, ze si plynulost provozu vyklada kazdy jinak a vytvari si svoje pravidla, ktera dodrzuje...
jednou je to v zakone, ze zip funguje a ma se pouzivat.. ale kdyz tady ctu prispevky lidi, co o tom pochybuji... tak je mi jasne, ze to same pak delaji na silnici, a tim padem pak vznikaji kolony a auta stoji :)

MH
3. srpna • 17:29

Cituji vaše poučení: "Správně mají oba pruhy jet souběžně až k samotné uzávěře, kde probíhá střídavé řazení do pokračujícího pruhu. Celé pravidlo zipu je postaveno na tom, že je komunikace do poslední chvíle využita a díky tomu se kolona před omezením netvoří tak dlouhá a jízda je plynulejší....Díky střídavému řazení v místě zúžení se propustnost zvýší až o 50 %." 
Probůh co je to za nesmysl? Plynulost je určena výhradně propustností  ve zúženém místě, tj. množstvím aut, které zde projedou za jednotku času. Je tedy naopak v zájmu plynulosti, aby se auta řadila do jednoho pruhu dostatečně v předstihu a neřadila se až u samotné uzávěry. Tím se totiž propustnost naopak velmi snižuje neboť auta musí ještě více zpomalit, nehledě na to, že řada řidičů to oprávněně považuje za agresivní způsob jízdy a brání se tomu. Slušný řidič se zařadí včas, jakmile je zřejmé, že před přakážkou začíná předjíždět řidiče v průjezdném pruhu.  Zip přeci slouží k něčemu úplně jinému: umožnit zařadit se řidičům do obsazeného pruhu s předností v jízdě tam, kde by to nebylo jinak možné (např. v místě nehody apod).  
Vysvětlete prosím, jakým fyzikálním zázrakem se zipem zvýší propustnost až o 50 %.

kruch
3. srpna • 19:23

Ach boze... mel byste si nejdriv precist jake situace zip resi.
A v zajmu plynulosti ve zuzeni a jejiho zvyseni je dulezite, aby byl jasny a jediny zpusob jak resit zanik jednoho pruhu, aby vsichni chudaci v zacpe meli jasno co kazdej druhej bude delat, a nemuseli chaoticky brzdit/rozjidet se podle toho kdy se kdekdo rozhodne zaradit - odtud mozny zvyseni plynulosti; s fyzikou zakladni skoly bohuzel v realnem zivote nevystacite.
A tim zpusobem je v soucasnoti zip.

fr
3. srpna • 14:06

V Kromeříži je to běžné. Tři sta metrů kolona a pokud chceš jet po levé straně a před kolejama zahnou do pravého pruhu, který vede do města (levý je odbočující), tak by řidiči do tebe nejraději nabourali!
Co by se ale potom stalo? Kdo nese vinu?

prst
4. srpna • 8:43

To je vcelku typická situace ... dva pruhy a jeden vede rovně a druhý je najednou odbočovací (například světelná křižovatka v Místku směr OV - zvlášť v neděli při návratu lidí z beskyd je to mňamka). To ovšem není /nebo je?/ typické zúžení 2 do 1. Platí i tady pravidlo zipu? Není to spíš něco o řazení do jízdních pruhů při průjezdu křižovatkou? Co na to litera zákona.

ViSt
4. srpna • 11:09

Přesně tak, to je jiná situace, tady se už většina cpe přes plnou do jiného pruhu - to není zip.

Moik
3. srpna • 17:10

sankta simplicita

Moik
3. srpna • 17:09

svatá prostoto

HáRoš
3. srpna • 16:57

Město není dálnice (což ovšem neznamená, že tam zip neplatí). V Praze se řidiči taky řadí do jednoho pruhu (aby ti co odbočují, nemuseli čekat) a pokud se tam nějaký vesničan nacpe tím odbočovacím, pomyslí si cosi o vidlácích a pustí ho (nejpozději druhé auto). Vidláci, v tomto případě nezapomeňte poděkovat !!

atnarfus
5. srpna • 21:27

Tak to Pražáci používejte i v Pelhřimově, každý pražák co jede od Hradce, jede levým pruhem, když všichni balíci stojí v pravém frontu na semaforech. Dvacet metrů před křižovatkou zjistí že je v odbočovacím pruhu a začne se cpát doprava. Týpek se poučí natolik že si to na dalších světlech zopákne.

Fakt to z devadesáti procent dělaji pražáci.

Cwb
3. srpna • 12:38

Jediny rozdil mezi zipem a nezipem je, ze pri zipu jsou mensi fronty. Zuzenym pruhem vic aut neprojede, iji dybyste zezrali kybel asfaltu...

Takze bud zip ci nezip, nejhorsi su obe moznosti naraz.

Jogurt
3. srpna • 12:54

Právě že zúženým pruhem víc aut projede při důsledném dodržování zipu protože je výrazně vyšší propustnost hrdla a to limituje celkovou průjezdnost.

Skyline
3. srpna • 13:23

Jak se muze zvysit propustnost hrdla, kdyz zvysim pocet "pritoku"? Jestlize hrdlem za minutu projede 10 aut, je (podle me) uplne jedno, jestli to bude 10 v jednom pruhu, nebo 5 z kazdeho. Model by me fakt zajimal.

HáRoš
3. srpna • 16:52

Na první pohled to vypadá opravdu podezřele, ale zipováním (sjížděním do předem dané mezery bez čekání, jestli někdo zastaví a pustí mě) se zvýší rychlost vozidel vstupujících do hrdla.

marepa
3. srpna • 18:58

dokonce sem na to videl i pocitacovou simulaci .. a presne jak pisete, .. tim, ze je zarazovani plynulejsi, tak tech aut projede opravdu vic ... protoze auta nezastavi.. jen zpomali, zazipujou a pokracuji dal ...
kdezto kdyz jsou vsichni v pravem, tak nekteri zacnou zastavovat .. pak stoji skoro vsichni, ... pomalu se rozjizdi .. atd .. proste zip opravdu protlaci vic aut !! je to prokazane.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
dědek.
3. května • 9:29

Já jsem někde viděl počítačovou simulaci, kde se jeden chlap prostřílel s pistolkou přes armádu se samopaly a granátomety.

Anonym
1. října • 16:20

Rád bych nějakou počítačovou simulaci která dokazuje, že je řazení aut do jednoho pruhu pomocí zipu těsně před zůžením rychlejší viděl. Jak na papíře tak pomocí mé simulace Zip jen brzdí plynulost provozu. Zip se začíná v optimálních podmínkách vyplácet až v okamžiku, kdy auta v modelu dovedou zrychlit na dvojnásobnou rychlost v nulovém čase, což je prakticky možné jen když stojí(což ostatně alespoň u nás zip zařídí téměr 100% X).
Nesnažím se říct že zip je špatná věc, naopak je to velice jednoduché řešení které je možné použít kdekoilv a tudíž je univerzální. Ale kdokoliv kdo tvrdí že zip něco urychlí je na omylu a pokud se ohání simulací tak ať ji předvede!

Jogurt
3. srpna • 9:41

Zipovat v českých zemích je neproveditelné dobrodružství, takže ve světě ověřené zvýšení propustnosti komunikace díky zipu o cca 30% se u nás prostě nekoná.
Za prvé: Pokud se někde zužují dva pruhy do jednoho, vždy se najde dement v kamionu či dodávce, který dva kilometry před místem zúžení vyrobí špunt a souběžnou jízdu až k místu zúžení a tedy střídavého řazení znemožní. Proč tak činí je otázkou pro klinické psychiatry. Policie tento nešvar - ostatně jako skoro vše - ignoruje.
 
Za druhé: Pokud už nedejbože není blb v kamionu přítomen a špunt nevytvoří, najde se v pruhu průběžném vždy dostatek strejců s kloboukem na hlavě doplněných o hošíky s kšiltovkou na hlavě případně další exoty bez pokrývky hlavy, kteří si radši odřou nárazník o auto před sebou, než by střídavé řazení jak jim ukládá litera zákona umožnili. Proč tak činí je opět otázka pro psychiatra. Policie tento nešvar - ostatně jako skoro vše - ignoruje.
 
Takže vždy, když dojedete pětikilometrovou kolonu před zúžením na dálnici, Jižní Spojce nebo před spojením dvou pruhů do jednoho v Horní Dolní, nerozčilujte se, zůstaňte v klidu a uvolněte si zip u kalhot, abyste věděli, jaké pravidlo zipu doma v Českém Absurdistánu vlastně platí.
 
P.S. Kam vlastně zmizely policejní hlídky, které v hojné míře kontrolovaly nesmyslný zákaz předjíždění před spojením dvou pruhů? Logickou úvahou docházím k tomu, že by měly být na stejných místech a kontrolovat exoty, držící se výše uvedených pravidel jedna a dvě. Jenže oni tam nejsou, nekontrolují, fronty utěšeně rostou.

marepa
3. srpna • 18:56

tohle bylo moc krasne naspane.. skoda ze tady neni ten smajlik tleskani :)
jinak rad bych dodal, ze uz sem zazil "fungujici" zip u nas v brne (ale zatim jenom jednou) ..
nicmene proti zipu v nemecku to bylo porad malo plynuly, pomaly .. ale aspon trochu posun kupredu.
v tom nemecku mne to fakt dostalo, jak vsichni zacaly delat pred sebou misto na auto zleva .. a najednou svih svih a vsichni projely :)

p
17. srpna • 0:46

zacaly, projely, ...
Teda v tom německu je ale ženskejch ...

Haya1
3. srpna • 10:07

souhlas

Moik
3. srpna • 9:41

Tenhle článek se tu už objevil, autorevue asi potřebuje rozproudit diskuzi.
Můj názor je opačný. Řadit se máme podle možností v takovém místě, kde se zařadíme nejplynuleji. Klidně 100m před uzavírkou, klidně 10m před uzavírkou. Pravděpodobnost, že se zařadím plynule 10m před uzavírkou, do už zhuštěneého jednoho pruhu je ale malá, takže se nejspíš stane, že zpomalím celou kolonu.
Takže přehodnoťte přístup, nejde vůbec o to, jak daleko, ale o to, jak plynule.
Ale když nám vadí, že my jsme se už zařadili a nějakej pražák nás předjede a pak se tam sere, co? No když se tam nasere plynule, tak je vše ok. To se ale spíš nestane, protože před koncem uzavírky se tam nevejde a musí přibrzdit nebo zastavit a při zařazení do kolony už brzdí...Jezdil jsme v UK, funguje to tam takhle a ke spokojenosti.
V UK se taky bliká při vjezdu na kruháč a to tak, že kdo sjíždí posledním sjezdem - teda doprava(tady v CZ) tak bliká už před kruháčem a celej kruháč doprava a řadí se na pravou stranu silnice(při sjíždění jen přepne blinkr). Kdo jede prvním nebo druhým bliká doleva a řadí s na levou stranu.

atnarfus
5. srpna • 21:19

Je to přesně tak, zipování tak jak je všude prezentováno je nesmysl. Do jednoho pruhu se nevejde víc aut, ať se řadí jak chtějí. Je důležité, aby místem zůžení auta jela plynule co největší rychlostí. Pokud se začnou těsně před zůžením spojovat dva pruhy, díky váhavosti a opatrnosti (já raději počkám jestli mne ten druhý opravdu pustí), se plynulost naprosto naruší, navíc hrozí značné nebezpečí nehody na nejhorším místě. Když se auta zařadí to jednoho pruhu nějaký kus před uzavírkou, tak zůžením samotným už jedou plynule a projede jich tak maximum.

goes
3. srpna • 9:57

jenze to, ze se auta neradi plynule na konci, tedy u zuzeni je jen o tom, ze ridici v prubeznem jizdnim pruhu to zarazeni neumoznuji a v tom je ten problem. Pokud by ridici v prubeznem pruhu stridave pousteli ty lidi, razeni by bylo nesmirne rychle a plynule.

Navic to, ze ty se zaradis treba preda pana A 200metru pred zuzenim zapricini to, ze pan A, kdyz dojede k zuzeni si rekne "tak ja jsem uz nekoho pustil 200metru pred zuzenim a tak uz prece nebudu poustet dalsi" a v tom okmaziku to prestava fungovat. Proste, kdyz jedu v levem pruhu, dojedu nakonec a tam se zaradim a ne to, ze se zaradim kdesi Xset metru predem, toto je spatny postup a toto prave zapricinuje tu neplynulost.

Je zajimave, ze existuje cast populace a ridicu, kterym ZIP nedela problem, stridave se radi, jako by o nic neslo, ale pak existuje par "tupcu" kteri se radi Xset metru predem, pak nepousti a jeste delaji ublizene, ze nekdo si to zkrati v tom levem.

Moik
3. srpna • 17:04

Na dálnici jsem služeb zipu snad nikdy nevyužil...vždycky se snažím vejít do nějaké mezery, jsem rád, když mě ten za mnou neprotrobí...ale znovu si myslím, že jet až do konce a tam si vynucovat puštění není slušný. Obvzlášť, když vidím, že za mnou někdo nechal 100m díru, ale borec prostě potřebuje přede mě. Nemám problémy někoho pustit. Jen myslím, že problém je na obou strancáh, ne jen té, co vás nechce pustit...

ACE.
3. srpna • 11:31

Zip se nevžije za pár let, tuším že to bude trvat skoro jednu generaci.

Lupo
3. srpna • 9:01

No je super, že všichni tady víme, že se při jízdě na kruháč blikat nemusí, že víme jak funguje zip, že po dálnici jezdíme vpravo, ale proboha, kde vy všichni lidi jste. Když jsem na silnici, nikoho z Vás nepotkávám... Anebo jen opravdu malou hrst. Asi je to tím, že my co jsme zapálenáí do AR a diskusí tady - v tom máme jasno, ale zbytek národa ???
Denně potkávám lidi co blikaj na kruháči doleva (jednopruhovej) a lidi co nevyužívají zip, zařadí se brzo a pak akorát nadávají jaký my co to dodržujeme jsme gauneři, idioti atd... o jízdě v pravém pruhu mimo obec ani nemluvím...

ja
3. srpna • 12:47

jen jestli to nejsou bludny holandani - tam to maji udajne ve vyhlasce

Marel
3. srpna • 8:40

Bylo by dobre kdyby se psalo i o tom: Jak spravne jezdit v pruzich po dalnici, protoze rada lidi si mysli, ze kdyz ma dalnice 3 pruhy tak se jezdi hlavne v prostrednim pruhu a zapomina se na pravy pruh. Tam nasadi rychlost 110Km/h a jede tak po celou dobu a nic ho nezajima.

jirka
3. srpna • 8:25

Článek je jasný, pravidlo už mnoho let také. Potíž je v tom je v tom, že dokud se nepostaví na silnici policie, tak se dodržuje asi jako všechny ostatní  předpisy.  Ať přijedu do Česka odkudkoliv, vždy mám pocit, že jsem se dostal do lapáku. Tam taky visí na chodbě  Řád, ale ve skutečnosti to funguje trochu jinak. Přitom by třeba stačilo, kdyby si každý představil, že v tom druhém autě sedí jeho rodiče nebo děti.   

Cikcak
3. srpna • 8:13

Ono to v praxi s tou zvýšenou propustností při zipování není tak horké, protože zvláště při hustším provozu si každý rozmyslí, počítat s tím, že ho ten vedle pustí se zazipovat, a tak se provoz " v hrdle" logicky zpomalí. Pokud platí zákon o zachování hmoty, celková prostustonost je dána proustností právě toho jednoho pruhu za zúžením (jak rychle a s jakými rozestupy v něm auta jedou), a pravidlo zipu slouží spíš k tomu, aby jeden pruh nebyl "vyšachován". Když by se řidiči se lidi uměli zipovat jako na výrobní lince, pak by ta propustnost vyšší byla... 
 

wolf09
3. srpna • 8:12

Cituji z tohoto článku:

"Mnoho řidičů na dálnicích se řadí již několik set metrů před samotným zúžením do pravého pruhu a vytvářejí dlouhé kolony a ještě označují řidiče jedoucí v levém pruhu za gaunery"

Citace z minulého článku:

"Na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla platí povinnost jízdy v pravém jízdním pruhu. Ostatní pruhy (levý, popř. střední) slouží výhradně k předjíždění, popř. objíždění."

Takže v jednom článku platí povinnost jet na dálnici v pravém pruhu a v druhém ne.

Bobek
3. srpna • 10:32

Nezbývá, než to stále opakovat: nejedná se o předjíždění, ale o souběžnou jízdu. Pak jsou si všechny pruhy rovny.

wolf09
3. srpna • 10:49

Ale souběžná jízda je na dálnici kromě města zakázána viz předchozí článek.

Bobek
3. srpna • 11:01

To není pravda.
$12 odst. 3:
"Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen souběžná jízda); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu."
Pokud myslíte ustanovení, že v obci mohou vozidla užívat současně všech jízdních pruhů, jedná se o odst. 2. Ani se zde nepíše o souběžné jízdě, nejsem odborník, ale tudíž to pravděpodobně ani souběžná jízda není.
No a pak v odst. 5 máme náš oblíbený zip

BB
3. srpna • 20:17

Přečtěme si ještě jednou pořádně citaci. Když je v pravém pruhu kolona vozidel, kterou v levém pruhu objíždí jedno vozidlo, tak se nikdy nemůže jednat o souběžnou jízdu. Vozidlo v levém pruhu totiž nemá ona vozidla jedoucí před ním. Jsem-li v levém pruhu sám, nebo je v dálce přede mnou jiné vozidlo, PŘEDJÍŽDÍM ! ! !

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Bobek
4. srpna • 11:43

Jako když hrách na stěnu hází. Viděli jste někdy agitku Besipu, jak se chovat před zúžením na dálnici? Tedy že se má jet v obou pruzích až k místu zúžení a pak zipovat?
O jednom vozidle nepadlo slovo - nešlo mi o situaci, kdy v levém pruhu nejede vůbec nikdo, to je pak skutečně předjíždění. Na tom ostatně také není nic špatného, představte si kolonu pomalu jedoucích kamionů (třeba i bez zúžení) - předjeli byste je, nebo se táhli za nimi?
Prostě pokud vznikne kolona pouze v pravém pruhu, je to špatně. Je to ale problém jen a pouze těch, kteří v ní stojí. Smutné pak je, že někteří z nich ignorují pravidlo zipu, když na něj dojde... Ještě závěrem, poslední dobou jsem pozoroval jisté zlepšení situace, např. u zúžení (most) na padesátémnějakém kilometru D1 to poměrně fungovalo - stání v obou pruzích i zip (aspoň tedy když jsem jel okolo ) Ještě kdyby se nenašli pitomci, kteří to střihnou odstavným pruhem, těm bych vzal řidičák, občanku i očkovací průkaz.

Moik
3. srpna • 17:06

Dobře překroucený, Bobku  Když je pravej pruh plnej a ty to celý švihneš v levým, tak nepředjíždíš...hmmm teeedaaa

goes
3. srpna • 8:22

spatne si to vykladas. Tu jde o to, ze pokud jedes v tom levem pruhu, tak ze se nazaradis do praveho jakmile uvidis ceduli s tim, ze se to spojuje do jednoho, ale dojedes na konec a tam se zaradis. Ja jakmile vidim zuzeni a v pravem dlouhou kolonu, automaticky jdu do leveho a jedu az na konec a tam se radim...

goes
3. srpna • 7:47

To je zajimave, protoze pred cca dvemi lety u Olomouce, nez se dodela obchvat, tak na te rovince (ve smeru od Brna) bylo zuzeni a u te Benzinky, nebo par metru za ni byla cedule zakaz predjizdeni a zuzeni do praveho pruhu. A na zacatku zuzeni staha hlidka a jednoho po druhem, co jeli v levem brali, za ten zakaz predjizdeni. Argumentovali tim, ze pokud by se tam mohlo predjizdet, musela by tam byt zaroven zanacka o stridavem razeni, coz nebyla, tudiz smula... holt clovek se na nic nemuze spolehnout.

Haya1
3. srpna • 8:12

jo pamatuji na to.Ale dnes už snad policajti něco o zipu ví ( pokud nemyslíme rozparek u kalhot )

Tomáš Marný
3. srpna • 8:11

Soudruhům příslušníkům by měl někdo vysvětlit rozdíl mezi předjížděním a souběžnou jízdou. BTW mně jednou přistihli při odbočení přes plnou čáru k benzínce. Tak jsem jim vysvětlil, že na místo ležící mimo silnici přes jednoduchou plnou můžu. Asi mně nevěřili, protože někam telefonovali, pak mně znechuceně vrátili papíry a řekli "jeďte". Ještě než jsem odjel, měli dalšího, ten se navíc hned při vystoupení přiznal, že s sebou nemá papíry a příslušník významně: "Tak jakpak to s Vámu uděláme...".

kruch
3. srpna • 15:21

benzinka coby misto lezici mimo silnici? hmmm

Tomáš Marný
3. srpna • 19:23

A kde teda? Na středové čáře?

Riccardo
4. srpna • 16:19

Místo ležící mimo silnici je pouze takové místo, které naní standardně napojeno na silniční síť. Ještě jsem takovou benzinku neviděl ...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
atnarfus
5. srpna • 21:09

Místo ležící mimo silnici je např i parkoviště.

Jmé no a příjme ní
3. srpna • 7:04

Vytisknout a nalepit vsem kdo vjizdi na dalnici na predni sklo :^)
A k tomu druhy papir kde bude Pri vjezdu na kruhac se neblika

Pacous
3. srpna • 8:25

A jeste bych pridal, ze na dalnici se tremi pruhy se nejezdi uprostred...

I. M. Bur
3. srpna • 9:11

No tak to pozor, prostredni pruh je naopak uplne nejvhodnejsi pro jizdu, protoze na nej byva zamereno nejmin radaru a taky se z neho neodbocuje na zadny sjezd

Pacous
3. srpna • 9:23

Nojo!!! Diky za vysvetleni, to me nenapadlo! Od dnesniho dne zacinam jezdit uprostred!

Dee
3. srpna • 8:20

Pri vjezdu na kruhac se blika. Je to v pravidlech. Blika se pri vjezdu i vyjezdu. Je to blby, ale je to tak.

pepicek
24. května • 18:17

Tohle není pravda - viz. zákon o provozu na pozemních komunikacích - 361/2000 Sb., paragraf 30, odstavec 5.

Ridic
8. července • 16:02

Blikalo se,muselo. Nyní asi 1,5 roku se nebliká nesmí (při vjezdu). Pokud hned odbočuješ, dej co nejdříve po vjezdu, sám dávám jěště těsně před vjezdem na těch malých.
Chtělo by to občas se seznámit se změnami a ne vycházet z toho, co bylo platné před 30-ti lety. To byla ještě 60-ka ve městě a také ji dnes neuhádáte.

Wran
5. srpna • 10:24

No tak az do tebe na kruhaci z prava nekdo vleti, tak se nediv. Blikanim pri vjezdu na kruhac davas najevo, ze chces na hned na prvnim vyjezdu vyjet ven.

ACE.
3. srpna • 11:23

Při nájezdu na kruháč blikej, jen když vzápětí odbočuješ vpravo.

Lexx
3. srpna • 8:41

Kdes to slyšel? Jsi si jistý, že je to napsáno v zákoně? Nebo si to pouze vymysleli tvůrci učebnice pro autoškoly? My jsme se totiž zhruba před rokem učili, že při vjezdu na kruháč blikat nemusíš, ale v jedné učebnici byl obrázek s blikajícím autem vjíždějícím na kruháč. Ale myslím, že v zákoně to není.

Matt
3. srpna • 9:12

nas to ucili tak, ze "muzes, ale nemusis"

ja
3. srpna • 12:43

nic si z toho nedelejte, jsou zeme, kde se pri vjezdu na kruhak dle okolnosti blika doprava i doleva...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
puck
4. srpna • 7:58

stridave ?

Doporučujeme

Články odjinud