Jak správně zipovat aneb řazení do jízdních pruhů

V posledním díle seriálu o silničních pravidlech jsme psali o jízdě po dálnici a předjíždění. V dnešním díle si řekneme, jak správně využívat pravidlo zipu a jakých chyb se řidiči dopouštějí při řazení do jednoho jízdního pruhu při zúžení.
Jak správně zipovat aneb řazení do jízdních pruhů

Pravidlo zipu se využívá tam, kde se dva jízdní pruhy zužují do jednoho. Povinností řidičů je střídavě se řadit do toho pruhu, který pokračuje dále. S využitím zipu se můžeme setkat nejen při uzavírkách, kde se dva pruhy sjíždějí do jednoho a vše je řádně označeno dopravním značením, ale i v situacích,  kdy na pravidlo zipu neupozorňuje dopravní značka, tj. např. v místě nehody atd.

Stále neumíme správně zipovat

Mnoho řidičů na dálnicích se řadí již několik set metrů před samotným zúžením do pravého pruhu a vytvářejí dlouhé kolony a ještě označují řidiče jedoucí v levém pruhu za gaunery. A neprávem. Správně mají oba pruhy jet souběžně až k samotné uzávěře, kde probíhá střídavé řazení do pokračujícího pruhu.
Celé pravidlo zipu je postaveno na tom, že je komunikace do poslední chvíle využita a díky tomu se kolona před omezením netvoří tak dlouhá a jízda je plynulejší.

Časté nešvary

Na dálnicích se stále můžeme setkat s kamiony či osobními vozy, kteří úmyslně před zúžením blokují levý pruh, aby je nikdo nepředjel. Neuvědomují si však, že tímto chováním porušují dopravní předpisy a dopouštějí se neoprávněného bránění plynulosti silničního provozu a zajišťují si v rozporu se zákonem přednostní jízdu. V takovém případě můžete informovat policii na dopravní přestupek.

Častým jevem je také agresivita, se kterou se můžeme setkat u řidičů čekajících v pravém pruhu, kteří odmítají pustit dle pravidla zipu vozy řadící se z levého pruhu. Mají totiž pocit, že doplácí na svoji slušnost. Jenže pravidlo zipu platí a má ho možnost využít každý. Také se můžeme setkat s řidiči, kteří kolony řadících se vozů podjíždějí odstavným pruhem, což je vážný dopravní přestupek.

Správně v praxi

Dochází-li k uzávěře levého jízdního pruhu, na což již několik stovek metrů dopředu upozorňují dopravní značky, mohu využít tohoto pruhu až do poslední chvíle. Pak probíhá řazení aut střídavě do pravého jízdního pruhu dle pravidla zipu. Díky střídavému řazení v místě zúžení se propustnost zvýší až o 50 %.

Souběžná jízda v souvislých pruzích není považována za předjíždění, tudíž není třeba se řadit například v místě, kde je před uzavírkou značka zákaz předjíždění. Dle vyjádření PČR se již značka „zákaz předjíždění“ nepoužívá v těchto místech před zúžením.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků