Jak správně předjíždět?

Předjíždění je pravděpodobně nejnebezpečnější a při tom poměrně jednoduchou činností, jež je vykonávaná v různé intenzitě všemi řidiči.
Jak správně předjíždět?
Při předjíždění je velmi důležitý správný odhad vzdálenosti a rychlosti protijedoucího vozidla, proto je nutné, abychom vždy počítali s tím, že protijedoucí automobil jede větší rychlostí než se nám na první pohled zdá, na druhé straně řidič onoho protijedoucího vozidla musí počítat s tím, že naše předjíždění ho přinutí přinejmenším „sundat nohu z plynu“. Nyní si řekněme jak správně předjíždět.

Když se rozhodujeme zda před námi jedoucí auto předjedeme či nikoli, musíme vykonat několik přípravných činností. Jako první se musíme k autu před námi přiblížit na vzdálenost tak malou, aby nám umožnila bezpečné vybočení, ale abychom při samotném předjíždění neztráceli drahocenný čas přibližováním se k předjížděnému autu. Za druhé je nutné zařadit rychlostí stupeň, který mám umožní získat maximální výkon k samotnému předjíždění. U většiny automobilů je jím 3 převodový stupeň. Velkou výhodu mají majitelé automobilů s automatickou převodovkou, protože získají plný výkon motoru pouhým prudkým sešlápnutím plynu.

Když jsme se přiblížili k předjížděnému auto a zařadili odpovídající rychlostí stupeň zkontrolujeme ve středovém a levém zpětném zrcátku, zda již sami nejsme předjížděni. Dalším krokem je zapnutí levého ukazatele o změně směru, hovorově nazývaného „blinkr“, a stále kontroluje situaci před, ale i za námi a pokud je vše v pořádku, začneme předjíždět. Je užitečné nechat „blinkr“ zapnutý po celou dobu naší přítomnosti v levém jízdním pruhu. Blikající „blinkr“ je totiž mnohem lépe vidět než samotné auto, což platí zejména za snížené viditelnosti.

Řidič předjížděného vozidla by nám neměl v předjíždění zamezovat, ostatně bránění v předjíždění je zakázáno i příslušnými právními předpisy.

Jakmile překonáme předjížděné vozidlo plynule se před něj zařadíme a pokračujeme v jízdě. Při zařazování si musíme dát pozor, abychom se nevraceli příliš rychle a tím předjížděné vozidlo neomezili nebo neohrozili.

Každé předjíždění je potřeba dobře zvážit, aby nebylo předjížděním posledním.
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků