Jak správně předjíždět?

Předjíždění je pravděpodobně nejnebezpečnější a při tom poměrně jednoduchou činností, jež je vykonávaná v různé intenzitě všemi řidiči.
Jak správně předjíždět?
Při předjíždění je velmi důležitý správný odhad vzdálenosti a rychlosti protijedoucího vozidla, proto je nutné, abychom vždy počítali s tím, že protijedoucí automobil jede větší rychlostí než se nám na první pohled zdá, na druhé straně řidič onoho protijedoucího vozidla musí počítat s tím, že naše předjíždění ho přinutí přinejmenším „sundat nohu z plynu“. Nyní si řekněme jak správně předjíždět.

Když se rozhodujeme zda před námi jedoucí auto předjedeme či nikoli, musíme vykonat několik přípravných činností. Jako první se musíme k autu před námi přiblížit na vzdálenost tak malou, aby nám umožnila bezpečné vybočení, ale abychom při samotném předjíždění neztráceli drahocenný čas přibližováním se k předjížděnému autu. Za druhé je nutné zařadit rychlostí stupeň, který mám umožní získat maximální výkon k samotnému předjíždění. U většiny automobilů je jím 3 převodový stupeň. Velkou výhodu mají majitelé automobilů s automatickou převodovkou, protože získají plný výkon motoru pouhým prudkým sešlápnutím plynu.

Když jsme se přiblížili k předjížděnému auto a zařadili odpovídající rychlostí stupeň zkontrolujeme ve středovém a levém zpětném zrcátku, zda již sami nejsme předjížděni. Dalším krokem je zapnutí levého ukazatele o změně směru, hovorově nazývaného „blinkr“, a stále kontroluje situaci před, ale i za námi a pokud je vše v pořádku, začneme předjíždět. Je užitečné nechat „blinkr“ zapnutý po celou dobu naší přítomnosti v levém jízdním pruhu. Blikající „blinkr“ je totiž mnohem lépe vidět než samotné auto, což platí zejména za snížené viditelnosti.

Řidič předjížděného vozidla by nám neměl v předjíždění zamezovat, ostatně bránění v předjíždění je zakázáno i příslušnými právními předpisy.

Jakmile překonáme předjížděné vozidlo plynule se před něj zařadíme a pokračujeme v jízdě. Při zařazování si musíme dát pozor, abychom se nevraceli příliš rychle a tím předjížděné vozidlo neomezili nebo neohrozili.

Každé předjíždění je potřeba dobře zvážit, aby nebylo předjížděním posledním.
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků