Jak správně předjíždět?

Předjíždění je pravděpodobně nejnebezpečnější a při tom poměrně jednoduchou činností, jež je vykonávaná v různé intenzitě všemi řidiči.
Jak správně předjíždět?
Při předjíždění je velmi důležitý správný odhad vzdálenosti a rychlosti protijedoucího vozidla, proto je nutné, abychom vždy počítali s tím, že protijedoucí automobil jede větší rychlostí než se nám na první pohled zdá, na druhé straně řidič onoho protijedoucího vozidla musí počítat s tím, že naše předjíždění ho přinutí přinejmenším „sundat nohu z plynu“. Nyní si řekněme jak správně předjíždět.

Když se rozhodujeme zda před námi jedoucí auto předjedeme či nikoli, musíme vykonat několik přípravných činností. Jako první se musíme k autu před námi přiblížit na vzdálenost tak malou, aby nám umožnila bezpečné vybočení, ale abychom při samotném předjíždění neztráceli drahocenný čas přibližováním se k předjížděnému autu. Za druhé je nutné zařadit rychlostí stupeň, který mám umožní získat maximální výkon k samotnému předjíždění. U většiny automobilů je jím 3 převodový stupeň. Velkou výhodu mají majitelé automobilů s automatickou převodovkou, protože získají plný výkon motoru pouhým prudkým sešlápnutím plynu.

Když jsme se přiblížili k předjížděnému auto a zařadili odpovídající rychlostí stupeň zkontrolujeme ve středovém a levém zpětném zrcátku, zda již sami nejsme předjížděni. Dalším krokem je zapnutí levého ukazatele o změně směru, hovorově nazývaného „blinkr“, a stále kontroluje situaci před, ale i za námi a pokud je vše v pořádku, začneme předjíždět. Je užitečné nechat „blinkr“ zapnutý po celou dobu naší přítomnosti v levém jízdním pruhu. Blikající „blinkr“ je totiž mnohem lépe vidět než samotné auto, což platí zejména za snížené viditelnosti.

Řidič předjížděného vozidla by nám neměl v předjíždění zamezovat, ostatně bránění v předjíždění je zakázáno i příslušnými právními předpisy.

Jakmile překonáme předjížděné vozidlo plynule se před něj zařadíme a pokračujeme v jízdě. Při zařazování si musíme dát pozor, abychom se nevraceli příliš rychle a tím předjížděné vozidlo neomezili nebo neohrozili.

Každé předjíždění je potřeba dobře zvážit, aby nebylo předjížděním posledním.

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků