Uplynulý týden přinesl pořádnou sněhovou nadílku a potrápil řidiče na okreskách, dálnicích i ve městech. Zdroj: Goodyear

Uplynulý týden přinesl pořádnou sněhovou nadílku a potrápil řidiče na okreskách, dálnicích i ve městech. | Zdroj: Goodyear

Zejména v horských oblastech motoristé nazouvali sněhové řetězy, které by měly být nedílnou součástí povinné výbavy, byť to zákon nevyžaduje.

Zejména v horských oblastech motoristé nazouvali sněhové řetězy, které by měly být nedílnou součástí povinné výbavy, byť to zákon nevyžaduje.

Některé modely aut však jejich instalaci neumožňují kvůli malému prostoru v podbězích, nebo na to nejsou jejich asistenční a jízdní systémy uzpůsobené. Zdroj: Goodyear

Některé modely aut však jejich instalaci neumožňují kvůli malému prostoru v podbězích, nebo na to nejsou jejich asistenční a jízdní systémy uzpůsobené. | Zdroj: Goodyear

Není na škodu si nazutí řetězů vyzkoušet doma v teple.

Není na škodu si nazutí řetězů vyzkoušet doma v teple.

S tím si natrénujete i správné dopnutí, které je třeba po pár desítkách ujetých metrů zkontrolovat. Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

S tím si natrénujete i správné dopnutí, které je třeba po pár desítkách ujetých metrů zkontrolovat. | Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

Na trhu už jsou i sady s automatickým dopnutím, kde to nemusíte řešit a je tam i pojistka správného upevnění. Zdroj: Pneufloryk (Pewag Servomatik RSM 76)

Na trhu už jsou i sady s automatickým dopnutím, kde to nemusíte řešit a je tam i pojistka správného upevnění. | Zdroj: Pneufloryk (Pewag Servomatik RSM 76)

Pokud už jedete na sněhu či ledu (na holém asfaltu riskujete poškození auta, nadměrné opotřebení řetězů, a ani silnici samotné to neprospívá), je nutné sledovat silnici a řetězy nazout s předstihem, nikoliv až v kopci, kdy ztratíte trakci.

Pokud už jedete na sněhu či ledu (na holém asfaltu riskujete poškození auta, nadměrné opotřebení řetězů, a ani silnici samotné to neprospívá), je nutné sledovat silnici a řetězy nazout s předstihem, nikoliv až v kopci, kdy ztratíte trakci.

Pochopitelně je obouváte na poháněnou nápravu, ale není od věci použít dvě sady na všechna kola.

Pochopitelně je obouváte na poháněnou nápravu, ale není od věci použít dvě sady na všechna kola.

U pohonu obou náprav je to logické, ale u předokolky zmírníte přetáčivost a u pohonu zadní nápravy zase nedotáčivost. Zdroj: Goodyear

U pohonu obou náprav je to logické, ale u předokolky zmírníte přetáčivost a u pohonu zadní nápravy zase nedotáčivost. | Zdroj: Goodyear

 Zdroj: Goodyear

| Zdroj: Goodyear

 Zdroj: Goodyear

| Zdroj: Goodyear

 Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

| Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

 Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

| Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

 Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

| Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)

Zejména v horských oblastech motoristé nazouvali sněhové řetězy, které by měly být nedílnou součástí povinné výbavy, byť to zákon nevyžaduje.
Některé modely aut však jejich instalaci neumožňují kvůli malému prostoru v podbězích, nebo na to nejsou jejich asistenční a jízdní systémy uzpůsobené. Zdroj: Goodyear
Není na škodu si nazutí řetězů vyzkoušet doma v teple.
S tím si natrénujete i správné dopnutí, které je třeba po pár desítkách ujetých metrů zkontrolovat. Zdroj: Alza (COMPASS ÖNORM V 5117)
14
Fotogalerie

Jak správně nasadit sněhové řetězy? Začněte už doma. Některá auta je ale vůbec nepodporují

Jestli vyrážíte do hor, nezapomeňte na sněhové řetězy. Použití je snadné, ale má svá pravidla. Některá auta je vůbec nepodporují

Uplynulý týden přinesl pořádnou sněhovou nadílku a potrápil řidiče na okreskách, dálnicích i ve městech. Zejména v horských oblastech motoristé nazouvali sněhové řetězy, které by měly být nedílnou součástí povinné výbavy, byť to zákon nevyžaduje. Zatímco použití zimních gum je striktně dané, obutí sněhových řetězů nařizuje pouze na konkrétních úsecích značka C5a a ukončovací C5b. Jinak je jejich užití zcela na uvážení řidiče.

Problém ale nastává už při samotném výběru. Většina sad je univerzální a dokáže se přizpůsobit rozměrům kola. Některé modely aut však jejich instalaci neumožňují kvůli malému prostoru v podbězích, nebo na to nejsou jejich asistenční a jízdní systémy uzpůsobené. Informaci najdete v manuálu, případně v technickém průkazu spolu s konkrétním rozměrem kol.

Jako vždy platí, že štěstí přeje připraveným. Není na škodu si nazutí řetězů vyzkoušet doma v teple. Za vánice i se zkřehlými prsty vám to pak půjde lépe. S tím si natrénujete i správné dopnutí, které je třeba po pár desítkách ujetých metrů zkontrolovat. Na trhu už jsou i sady s automatickým dopnutím, kde to nemusíte řešit a je tam i pojistka správného upevnění. Klasické řetězy mají průměr 9 mm, pro sportovní vozy a auta se zadním náhonem existuje tenčí 7mm varianta.

Základem je předvídavost. Pokud už jedete na sněhu či ledu (na holém asfaltu riskujete poškození auta, nadměrné opotřebení řetězů, a ani silnici samotné to neprospívá), je nutné sledovat silnici a řetězy nazout s předstihem, nikoliv až v kopci, kdy ztratíte trakci. Pochopitelně je obouváte na poháněná kola, ale není od věci použít dvě sady na všechna kola. U pohonu obou náprav je to logické, ale u předokolky zmírníte přetáčivost a u pohonu zadních kol zase nedotáčivost.

Protože se změní chování vozu, vypněte veškeré možné asistenty, které by mohla nezvyklá situace mást. Maximální rychlost s řetězy je omezená na 50 km/h. Po použití je nezapomeňte očistit a ideálně nechat přes noc vyschnout. Pokud vám v aute očka k sobě přimrznou, opětovné použití bude složité. Opotřebení sledujte průběžně. Ocelový řetěz je možné otočit naruby a „sjet“ ho i z druhé strany. Pak už je to na novou sadu.

Je tu i několik alternativ. Jednou z nich jsou protiskluzové pásky, které sice zaberou méně místa, ale navlékání po jednom nemusí vyhovovat každému. Protiskluzové obaly na celá kola fungují jen na ledu a například v Rakousku nejsou považovány za plnohodnotnou alternativu k řetězům. Jde spíše o vyprošťovací příslušenství. Navíc se rychle opotřebují.

Doporučujeme

Články odjinud