Jak snížit emise: novinky ve vývoji DaimlerChrysleru

Koncern DaimlerChrysler, pod který patří i Mercedes-Benz, hodlá v následujících letech výrazně snížit emise automobilů. Chce toho dosáhnout optimalizací spalovacích motorů, čistšími palivy, hybridními pohony a palivovými články.
Jak snížit emise: novinky ve vývoji DaimlerChrysleru
Seznam kapitol
  1. Optimalizace spalovacích motorů, menší spotřeba, čistší paliva
  2. Zemní plyn, biogenní paliva, hybridní pohon, palivové články

Poznámka redakce: Následující text pochází z tiskové zprávy Mercedes-Benzu.

Koncern DaimlerChrysler předložil pětistupňový plán na snížení výskytu CO2 ve výfukových plynech. Ten předpokládá využití všech ještě možných úspor od účinnějších pohonů přes čištění výfukových plynů až po obnovitelná paliva. DaimlerChrysler nabízí vůbec nejširší spektrum různých technologií vedoucí ke snížení spotřeby paliva a emisí osobních a užitkových vozů. Tato opatření jsou obsažena v iniciativě „Energie pro budoucnost“. Mercedes-Benz s jeho dvaceti modely má mezi německými automobilovými značkami největší nabídku osobních vozů splňujících ekologickou normu EU 4 a u naftových motorů využívajících filtr pevných částic.

V krátko- a střednědobém časovém horizontu sází koncern i nadále na značný potenciál benzínových a naftových motorů. Navíc spolupracuje s petrochemickým průmyslem na palivech jako je zemní plyn a biomasa, která naše životní prostředí zatěžují jenom minimálně. Zároveň DaimlerChrysler vyvíjí hybridní pohon, který je mezistupňem na cestě k bezemisní mobilitě využívající palivové články.

Další optimalizace spalovacích motorů

Vzhledem k tomu, že spalovací motor bude ještě dlouhá léta na automobilovém trhu dominovat, má jeho vylepšování ten největší efekt. Inovačními technologiemi a novými koncepty snížil koncern DaimlerChrysler jenom v Evropě emise oxidu uhličitého (CO2) u flotily svých vozů od roku 1995 zhruba o 17 procent. To se žádnému jinému výrobci automobilů nepodařilo. Díky novému přímému vstřikování pomocí technologie common-rail klesla ve stejném období spotřeba osobních vozů s naftovým motorem o více než 25 procent, přičemž jízdní komfort a radost z jízdy ještě stouply.

Koncern DaimlerChrysler vidí v  pokračující důsledné optimalizaci spalovacích motorů ještě další výrazný potenciál pro snížení spotřeby a škodlivých emisí. U benzínových motorů je třeba  věnovat pozornost spotřebě, u hospodárných naftových motorů se vývoj musí soustředit hlavně na emise. Přitom nelze slevit z výkonu a točivého momentu, aby zákazník nepřišel o potěšení z jízdy.

Velká budoucnost naftových motorů s technikou CDI

Mercedes-Benz zavedením vstřikování CDI (Common-rail Direct Injection) v roce 1997 zahájil nový technologický věk naftových motorů osobních vozů. Kromě více než desetiprocentní úspory na spotřebě paliva oproti známým naftovým motorům s předkomůrkou se touto technologií podařilo z hlediska jízdních výkonů a jízdního komfortu srovnat krok s nejlepšími benzínovými motory stejné objemové třídy. Druhou generací technologie CDI v roce 2002 došlo k dalšímu výraznému zlepšení jízdních výkonů, spotřeby a emisí. Nový Mercedes E 320 CDI dosahuje při skvělých výkonových charakteristikách (maximální výkon: 150 kW/204 k, maximální točivý moment: 500 Nm) spotřebu 6,9 l na 100 km.

Od roku 2004 nabízí DaimlerChrysler Jeep Liberty 2,8 CRD, který je prvním lehkým terénním vozem v USA poháněný naftovým motorem.

DaimlerChrysler využije všechny inovační schopnosti, které zavedením technologie CDI a homogenního spalování vznětového motoru sníží emise pevných částic a oxidů dusíku až na hranici měřitelnosti. Vůbec první filtr pevných částic na světě pracující bez podpory aditiv, který byl v říjnu 2003 zaveden u modelových Tříd C a E, umožňuje spolehlivě plnit přísné emisní požadavky normy EU 4, jejíž platnost nabývá účinnosti v roce 2005. V Německu objednává 83 procent zákazníků nové vozy Třídy C vybavené filtrem pevných částic vzniklých spalováním nafty, zatímco ve Francii to jsou pouhé 0,2 procenta. Už nyní mohou být modely Mercedes-Benz Viano a Vito, jako první vozy tohoto segmentu, objednávány s filtrem pevných částic. Ten je nejprve montován do modelů Viano 2.0 CDI (80 kW/109 k) a Viano 2.2 CDI (110 kW/150 k), obdobně pak do odpovídajících modelů Vito 111 CDI a Vito 115 CDI hodnocených podle EU 4/III. S dodávkami těchto modelů se počítá od ledna 2005.

Technika CDI má svoje opodstatnění i pro malé naftové motory. To potvrzuje zcela jednoznačně smart fortwo cdi, dvousedadlový vůz pro městský provoz. S pracovním objemem pouhých 0,8 l, ale pozoruhodným výkonem 30 kW/41 k, je tento tříválec v současnosti nejen vůbec nejmenším naftovým motorem s technikou CDI na světě, ale pohání také v Evropě nejžádanější tzv. třílitrový automobil patřící z hlediska spotřeby do té nejnižší třídy.

Menší spotřeba benzínových motorů

Také u benzínového motoru pracují inženýři koncernu DaimlerChrysler na dalším jeho vývoji. Inteligentní kombinace různých technologií jako jsou fázové posunutí zdvojeného zapalování, recirkulace spalin, snížení pasivních odporů klasických mechanismů a promyšlené využití lehkých materiálů přinesly v posledních letech značné pokroky v úspoře paliva. K těmto opatřením patří ještě přeplňování mechanicky poháněným kompresorem, chlazení stlačeného vzduchu, variabilní natáčení vačkových hřídelí, čtyřventilová technika a vyrovnávací hřídele v bloku motoru, které se mimo jiné používají u moderních motorů TWINPULSE vozů Mercedes-Benz. Pro blízkou budoucnost je i tady možné počítat s dalším rozvojem optimalizace vnitřního spalování a řídící elektroniky.

Technologický úspěch ve snižování škodlivých emisí zvýrazňuje již od roku 2001 provedená předčasná certifikace normy EU 4 všech osobních vozů Mercedes-Benz poháněných benzínovými motory. Šestiválcové agregáty stuttgartské automobilky patří již dnes k ekologicky nejpřijatelnějším motorům své třídy. To nedávno potvrdil i americký úřad pro ochranu životního prostředí EPA (U.S. Environmental Protection Agency), který uskutečnil náročný test s řadou modelů Třídy E a M. Při měření kvality výfukových plynů se množství škodlivých složek všech vidlicových šestiválců pohybovalo hluboko pod přísnými limity vozu s ultra nízkými emisemi – ULEV (Ultra Low Emission Vehicles), srovnatelnými s limitními hodnotami evropské normy EU 4. Modely E 320 a ML 320 vykázaly vůbec nejlepší výsledky ze všech automobilů, které  EPA kdy ve svých praktických testech naměřila.

Čistší paliva pro snížení škodlivých emisí

Aby bylo možné docílit další pokrok v motorové technice a ten také celosvětově využít, angažuje se DaimlerChrysler v prosazování vhodnějších paliv. Moderní motory mohou totiž svůj potenciál plně uplatnit pouze při použití vysokovýkonných paliv. Z celosvětového hlediska se kvalita používaných paliv výrazně liší. V některých zemích má nafta například nízké cetanové číslo (i o hodně nižší než 50) a má vysoký obsah síry. To vede k vyšším emisím a neumožňuje použití moderních systémů vstřikování paliva a dodatečné čištění spalin.

DaimlerChrysler hodlá vylepšenými vlastnostmi nafty rozvíjet zatím nevyužitý potenciál, od kterého i California Air Resource Board očekává, že povede k dramatickému snížení škodlivých emisí. Moderní naftové motory a jejich kvalitnější palivo by podle odhadů mohly v USA snížit spotřebu asi o 35 procent a o 20 procent omezit emise CO2.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Optimalizace spalovacích motorů, menší spotřeba, čistší paliva
  2. Zemní plyn, biogenní paliva, hybridní pohon, palivové články
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků