Jak snadno a rychle snížit spotřebu svého auta o litr? Rady od expertů

115 komentářů

Robin Hudec
8. listopadu • 14:51

Díky za tipy, osobně mi tu trochu chybí zmínky o systémech LPG (např: http://www.levnelpg.cz/systemy-lpg/... ) které jsou, dle mého, výrazným řešením vysoké spotřeby.

jmatus
7. března • 14:11

Napsal rakouský trouba. Auto si většinou nikdo nekupuje na šetření, ale na ježdění. Btw jsou to rady jak rychle odrovnat motor a potom už se dá opravdu bez auta šetřit!

Honza M.
7. března • 17:09

O moderních motorech nic nevíte a o tom Rakušanovi také ne. Běžte si plkat do hospody, tam vás možná budou brát vážně.

Darko
7. března • 12:07

Pokud chcete usetrit,kupte si Prius (jedno jakou generaci).po meste za 4,5 a mimo mesto 5,5 l/ 100 km.Na toyotackem foru majitele Priusa resi maximalne kam nejsal dojeli a jakou znacku zarovek koupit.Poruchovost nic,udrzba nic.Jestli nekdo vyleze z argumentem ze tomu odejdou po case baterky,verte ze ta ma zivotnost celeho vozu ( cca 400 tis km) a neni ji nutno menit celou,pouze spatne clanky v cene par tisicovek

xmarek
7. března • 11:38

Za čas jsem zjistil, že kdo spoří má za tři roky úplné: https://goo.gl/iKiiV3... A když už se rozhodnu "šetřit" tak není lepší optimalizovat to kam jezdím zbytečně a pak si užít jízdu, než jen čumět na spotřebu? Takže raději budu sedět v A8 s vysmátými buchtami než být chudáček v miniautu. Pochopitelně i vy si můžete SorryJako vybrat. -D
Citát: "Raději budu 5 minut králem, než celý život otrokem" Marek Xara:

mpolan
7. března • 13:09

A nakonec jsi větší otrok, než všichni ti, kterým se vysmíváš... To je blbé, co, králi?

Quebe
7. března • 7:56

Já bych to zjednodušil tak, že nízká spotřeba je hlavně o předvídání a s ní spojenou plynulou jízdou. Rychlost se pak volí tak, aby člověk nebyl brzdou provozu. Po okreskách nejčastěji jezdím 100, po dálnicích 120 tacho. Takovou rychlostí téměř nikoho nezdržuju a mám rozumnou spotřebu. Ve finále bývám v cíli často i rychleji, než brzda-plyn spěchači, kteří neumí číst provoz, jenom tupě hňápou na plyn v domnění, jak jim to strašně časově pomůže a neustále zůstávají trčet za kamiony, na semaforech, v pomalejších pruzích. Jako bonus jim to žere o třetinu víc...

trent
22. března • 11:13

Ale jo, dá se s tím souhlasit, ale s tím, že téměř nikoho nebrzdíte už nikoliv. Mě třeba na dálnicích obecně vadí, že jet plynule 130 tacho se dá jen ráno o víkendu. Jinak v vlevo 140+ a vpravo 110 - 120... Nic mezi tím. A k tomu se pak přidá neochota v "leváků" přibrzdit a nechat vás v klidu předjet. Ostatně, když se tu vytahovalo to Rakousko, tak právě tam se mi ještě nestalo, že by mě "levák" problikával a lepil se mi na zadní nárazník. Naopak mě probliknutím vyzval, abych mohl v klidu předjet.

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 22:04

Jo, tak to jste vy, další z těch, co brzdí v pravém pruhu na dálnici nás, co jedeme předpisových 130-132 na tempomat... tak to pěkně děkujeme, do škarpy s váma! Člověk chce jet podle předpisů a aby furt někoho "předjížděl" rychlostí, která je na dálnici dovolená...

Quebe
24. března • 21:56

Nějak jsem si nevšiml povinnosti, jet na dálnici maximální povolenou rychlostí. Tak laskavě zklidni hormon, vyhoď blinkr, předjeď mě levým pruhem a buď rád, že jsi potkal někoho, kdo ví, že se jezdí vpravo.

ibiza
7. března • 7:17

dlohododoby prumer spotreby mam 4,8l/100km benzinu (seat)

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 22:02

A rozjet se s tím autem už jeste zkoušel? :-D

defender110
7. března • 6:44

Bože můj ,hezká teorie . V denním provozu téměř neaplikovatelná. To jde tak někde v sobotu v maloměstě. Předvídat a dojíždět k semaforu, hezké a pravdivé , ale když se před vás během pozvolného dojíždění nacpe nějaký trotl co strašně spěchá, a pak na zelené stojí, pak se řvaním gum vyrazí a tak se to opakuje. Pak je naprosto mimo mísu nějaké dojiždění, lidi kličkují a myškují aby "ušetřili" cca 2 min a vy furt dupete na brzdy, pak něco spořte. TEORIE ! nic víc, alespoň ve větších městech.

mpolan
7. března • 7:12

Nejen ve městě. To se děje i na mimoměstských silnicích a i bez semaforů.

Kuk Vykuk
7. března • 1:12

Kupte si aspoň Prius, pálení energie v brzdách místo její rekuperace a ukládání do baterky pro další rozjezd je největší blbost. Taky jízda v autech s mizerným odporem vzduchu je pěknej nesmysl. Prius má odpor jen 0,25 a spousta novejch aut má daleko víc, takže prostě propálíte víc na prorážení vzduchu kůli konstrukčnímu handikapu danýmu výrobcem. Třeba Kia Soul má trestuhodných 0,35.

Kuk Vykuk
7. března • 1:26

Tydlety ekosoutěže podporují jen falešný dojem, že s obyčejnými spalováky můžete opravdu ušetřit a že má smysl je vyrábět. Skutečné řešení je však vyladěný hybrid, což nabízí jen Toyota. Prius je dost napálený, ale maj levnější verze v podobě Aurisu či Yarisu které jsou dostupné. Toyotu moc nemusím, ale jejich hybridní technologie jsou prostě nevychytanější, ostatní to jen lepí z různejch agregátů aby taky měli něco v nabídce.

concept
6. března • 20:38

No tak vazne nevim co tu nektery obhajujou pomalou jizdu .... Jako by nestacilo v jakym stavu jsou silnice na ktery prispivame ....Jestli chcete setrit ,tak si nekupujte auta .... a neotravujte ty ,kteri se potrebuji nekam vcas dostat ...Obhajovat jizdu 70 na 90ce ? Jste normalni ? Na 90ce se da vetsinou jet 120 . Jen vocas jede pod limitem o 5 a vice km . Ten se pak vazne rovna prekazce na silnici a on nedodrzuje plynulost silnicniho provozu ....

Honza M.
7. března • 17:06

On asi autor článku předpokládá, že čtenář je aspoň trochu inteligentní na to, aby zvážil, co se hodí a kdy. Na víceproudé silnici provoz nebrzdím, tak můžu jet třeba padesátkou. I když se potřebujete někam včas dostat, nemáte co jet na devadesátce 120 km/h.

Hlinda
6. března • 19:56

3. Zvolněte - 80km/h a více se už projevuje na zvýšené spotřebě kvůli aerodynamice. Doporučit uvedenou rychlost nepřekračovat?
Aha tak proto vznikají kolony na silnicích za šetřílkem co jede tacho 80.

pacho
6. března • 18:51

dobrý "barometer" jazdného štýlu, sú brzdy. Niekomu nevydržia ani 20tkm, niekto v pohode 100tkm.

Antiautomat
7. března • 8:16

100% pravda.

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 21:57

S tím nemůžu na 100% souhlasit. Strašně moc záleží na tom, jak jsou brzdy kvalitní a jejich charakteristika. Může to být materiál, který rychle ubývá a při stejném stylu jízdy na jedněch nekvalitních nalítáte 40 tisíc, na druhých třeba 100k... Já jsem takhle svoje zadní kotouče odjezdil ani ne po 60k km. Přitom originál vydržely přes 110k km.
Přední kupuji vždy vrtané a u těch pro změnu hodně mizí destičky, ale to je prostě daň za skvělý brzdný účinek a charakter struhadla.

Antiautomat
8. března • 7:54

Samozrejme ze sa mysli vzdy porovnatelny pripad, mal som za to ze to akosi same osebe vyplyva z podstaty a logiky veci. Inak moja byvala felda 1.6 muselo byt super extra kvalitne auto pretoze pri 300.000 mala kotuce povodne. Druha, ktora v rodine este ostala, ma 150.000 a detto. Dve jednotkove oktavky to iste. Kotuce som na nich este nemenil. Ano, tri zo styroch aut maju kotuce len vpredu, ale to uz asi o niecom vypoveda.

Vladik
6. března • 17:26

Spoustě lidí by hodně pomohlo kdyby sundávali zahrádky ze střechy, to dost zvyšuje odpor, někde jsem četl až o 5%.

mates
6. března • 18:04

naposledy jsem videl na strese nejakyho auta zahradku asi tak pred 10 lety, asi zijes nekde jinde

mpolan
6. března • 19:33

Tak zkus vylézt z baráku i na ulici. Nejrůznější zahrádky vídám pravidelně na pracovních autech typu Scudo, Logan MCV, Dokker a podobně.
Mnohé střešní nosiče na kola už k zahrádce nemají daleko. Znám i lidi, kteří dovedou celoročně jezdit s boxem na střeše, ačkoli v něm nic nevozí. To už vůbec nedovedu pochopit.

AdamX
6. března • 15:57

Jinými slovy: "Jezděte tím nejnudnějším možným způsobem a pro jistotu povypínejte všechny ty drahé vychytávky, za které jste si při koupi vozu připláceli desetiticíce korun.".Netvrdím, že mají lidi jezdit jako hovada "brzda-plyn" a ohrožovali všechny okolo, ale kdybych se měl řídit těmito asketickými radami, tak budu raději jezdit MHD a ušetřím ještě více, než abych za volantem chcípnul nudou nebo se v létě potil jako prase a v zimě mrznul...

kosto
6. března • 13:29

1. Ak potrebujem ist autom = nemam cas sledovat spotrebu (nevravim, ze idem na plny plyn, ale zase urcite nechcem ist menej ako 130km/h po dialnici).2. Ak chcem sledovat spotrebu = nepotrebujem ist autom = nulova spotreba! :)A v clanku mi chyba prave ta najdolezitejsia rada: rozmyslite si, ci auto naozaj potrebujete pouzit.

Quebe
7. března • 8:12

Tak ti uvedu příklad, který ti ten tvůj černobílý svět rozbije.Jezdím denně autem cca 150 km, s hlavním podílem dálnice. Cestování mi v průměru trvá 2 hodiny. Alternativa v podobě MHD by trvala 4,5 hodiny, což je nepřijatelné, ergo autem jet potřebuju. Pokud pojedu město 50, okresky 100 a dálnici 120 místo 130, ztratím v průměru 4.5 minuty na celou cestu, což je prakticky neznatelné. Z 1:55:30 se stane oněch 2:00:00. Zato na spotřebě měsíčně ušetřím něco málo nad tisícovku, což je poměreně hezká úspora za cenu neznatelného prodloužení jízdní doby.Chápeme?

kosto
7. března • 11:05

Tych 130km na dialnici bolo samozrejme myslene nadnesene.Chcel som tym povedat, ze sa nemam cas vyslovene flakat. Co vpodstate tiez priznavas, kedze na okreskach jazdis rychlejsie nez je MPR.Inak v mojom pripade casto znamena rychlost 130km/h oproti 120km/h usetrenych cca. 30minut na jednej jazde.

dpcstb
8. března • 19:10

juj ty sa nemas cas flakat. svet by padol keby si niekam dosiel o 5min neskor?

Quebe
7. března • 13:10

Jako jasně, ale prostě jsem jenom chtěl říct, že to není jenom buď spěchám a jedu autem a nebo mám času dost a můžu se flákat kdovíjak dlouho MHD.

Jarek
6. března • 13:26

A taky pomůže trochu "přečipovat" motor. Mě po té u dieslu 2,2l klesla při stejném stylu jízdy a stejných trasách spotřeba v dlouhodobém průměru o 0,5 - 0,6 litru. A zároveň auto jelo lépe tzv. odspodu.

Antiautomat
6. března • 13:14

...mam konstrukcne postarsi atmo benzinak /na zlost vyrobcom spolahlivy/, pri pokojnej jazde 4&5 radim pri 2500, cim padnu otacky na 2000: dva najvyssie kvalty pod tuto hranicu nepustam, asi nie je tazke uhadnut preco. Ak treba, s medziplynom podradim presne do otacok. Inak staci jazdit predvidavo. Ak sa niekto prilis lepi a nemam ho kam a ako bezpecne pustit, davam nohu z plynu dolu. Predsa len, pri mensej rychlosti to ma ten blb sancu skor zabrzdit: ked nema rozum on, musi ho mat niekto iny. Olej menim nekompromisne kazdych 15.ooo km, nastastie mam taky motor, kde je ho dost /ktorekolvek auto s menej ako 4l by som n-e-k-u-p-o-v-a-l pretoze tou sa hovori nedostatocna napln/. Jazda plny plyn-plna brzda usporna ani setrna a ani ovela rychlejsia nebude. Brzdim obcas motorom, niekedy si s medziplynom podradim aj o dva, napriklad ked sa kotulam k retarderu. Toto mi napriklad po presadnuti z mojho auta velmi dobre neslo na Focuse 1.0EB, ten ma ten brzdiaci ucinok predsa len mensi /plus nato dlhsie sprevodovanie na vyssie rychlosti a musel som si zvyknut/. A propos, prilis tazke prevody spotrebe neprospievaju, prave naopak. Este jednu a podstatnu vec tam zabudli: pneumatiky, menovite druh, nahustenie a stav, ktore moze spotrebu a bezpecnost zasadne ovplyvnit. Ja ich drzim jemne (velmi jemne) prehustene, vyrobca pre polo-nalozene auto predpisuje ak sa dobre pamatam 200/220, ja tam mam 210-230 (tu zalezi aj od toho ake pneu to su). No a praktiky ako riedky olej, papundekel na maske, vsetko z auta vyhadzane, takmer sucha nadrz a galusky natlakovane na xyz atmosfer, to su praktiky vyrobcov. Tie spotreby nemaju s realitou nic.

jirka
6. března • 15:42

S jakou realitou nemají nic? S tou Vaší? A co realita moje a Pepíka?
Nějak se norma stanovit musela a reflektuje téměř nejnižší spotřebu, za jakou jde s daným autem jet. Já umím jet s oběma svými auty za normovanou spotřebu... Ano, tu městskou v našem větším městě moc nedávám, to je na zelenou vlnu nebo noční provoz. Ale mimo město se do normované pro mimoměsto vejdu (s 90-95 tacho, takže tak 85-90 skutečně, a jedu s okolním provozem, nepředjíždím když nemusím a skoro nepoužívám brzdy, dojíždím na rychlost, na kterou auto ujede pořádej kus za "nulu").

Davefull1
6. března • 12:09

Takže nejdřív píšete že šetřící auto se nestane brzdou provozu, a u 3. bodu doporučujete jezdit mimo obec 80 a na dálnici 110. Tak nevim jestli si děláte prdeI nebo co, ale každýho co takhle šetří a přitom zdržuje několik aut za sebou, bych nejradši vytáhl a za každej kilometr pod limit bych ho kopl do prdeIe.

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 21:50

+1

Honza M.
7. března • 16:58

Jestli neumíte předjet vozidlo na dálnici či víceproudé silnici, už raději nesedejte za volant. Co když dojedete kamion, to se rovnou poděláte?

Davefull1
8. března • 11:41

Opravdu jsi musel napsat pič0vinu, jen abys něco napsal, nebo je to myšlený vážně? Už jsi zažil že na dvouproudé silnici se předjížděli dva kamiony a to trvalo třeba tři minuty protože jeden jede 80 a druhej 82, nebo ještě hůř když, předjíždí několik kamionů najednou a prostě auta za sebou nepustí. Příště se alespoň na vteřinu zamysli než něco napíšeš.

Ivo
6. března • 19:57

Projedu celým Rakouskem a nikoho nepořebuju předjíždět, protože na dálnici jedou všichni (ti v levém pruhu určitě) 135 a mimo obec 105. Přejedu hranice a za Znojmem tuny ubožáků plazících se 70 ( mají na tachometru 80) a za nima kolona. V GB by Vás vykázali z dálnice (smrtelně vážně) v Německu nebo Rakousku dostanete pokutu za zdržování provozu (smrtelně vážně), U nás se podobní chudáci chlubí jak "bezpečně" jednou a tuny spoluubožáků jim tleskají. Ten, kdo není schopen jet po silnici první třídy 90, patří do autoškoly a rozhodně ne na silnici.

Ivan
7. března • 12:47

Nějaký divný, teď jsem projel rakouskem dálnice 120kmh tempomat a nejpomalejší z osobáků jsem rozhodně nebyl. A na Landstrasse potkávám dost lidí co jedou klidně 70kmh a pokuty také nedostávají. Za 70 kmh na B či L rozhodně pokutu nedostanete. Stejně tak v D na dálnici jezdí lidi v Masserati klidně v pravém pruhu svých 110kmh a nikomu to divný nepřijde. Rozdíl je v tom že ten rychlejší , nad 130, si u nás myslí že pomalejší mu musí dát přednost. V D či A ví že on je ten rychlejší a nebezpečnější a musí dávat bacha a pokud to je možné toho pomalejšího nechá v klidu předjet. Také nehoda v rychlosti nad 130 v německu znamená zavinění 50/50
.
Podotýkám že v A a D najezdím kolem 30.000km/rok.
(Wer auf der Autobahn besonders schnell fährt, muss selbst bei einem unverschuldeten Unfall mit einer Mithaftung rechnen. Z rozsudku Zemského soudu Koblenz

Ludek_II
6. března • 21:15

Tady neni Rakousko ani GB. Naprosto vazne.

Mansart
7. března • 8:41

Sice není, ale zdržování silničního provozu je přestupek. Jediné místo, kde zdržování podle zákona není je obec.

Antiautomat
6. března • 13:17

...a co tak ho radsej bez divokych gestikulacii, kluckovania, trubenia a blikania, v klude predbehnut? Ja jazdim predpisovo, v tolerancii +10kmh tacho.

Davefull1
6. března • 14:19

A nemyslíš že když by to šlo předjet, tak bych to udělal. Ale nejhorší je když jeden jede 80 a druhej šetří o trochu mín, a předjíždí ho 85, a zaclání v levým pruhu i když za sebou vidí auta který by chtěli jet o něco rychleji.

Joe Doe
6. března • 16:02

" zaclání v levým pruhu i když za sebou vidí auta který by chtěli jet o něco rychleji."Sorry, ale ten clovek ma pravo predbiehat rychlostou 85 km/h ak je to bezpecne a neohrozi seba ani ostatnych. Ako vodic ma povinnost prisposobit rychlost stavu vozidla, seba, stavu cesty, pocasiu atd.Ty si povinny to strpiet - zaroven nemas pravo hodnotit, a uz vobec nie trestat, preco ide niekto rychlostou 85 km/h v useku, kde je povolena 90-tka. Aj keby isiel 70 km/h, tak to nikto nemoze hodnotit ako obmedzenie.Ak toto nechapes, nepatris za volant.

a
7. března • 0:44

Bohužel, zdržovač nemá právo předjíždět rychlostí 85 km/h a zdržovat ty za sebou. Naopak je povinen uhnout a rychlejší nechat jet. Udělejte si v tom pořádek! Nebo nelezte do provozu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Antiautomat
7. března • 8:13

Situacia nie je taka jednoducha. Tak napriklad uvazujme usek, kde je dajme tomu MPR 80kmh, suvisla rada aut, lavy ide o nieco rychlejsie. Aj keby chcel, nema Ti KAM uhnut. Este horsie, ak sa necha znervoznit nejakym takymto nervakom za sebou a v dobrom umysle to zarazi a nacpe sa do praveho, ktory ide pomalsie. Staci ak v tom momente ten, za koho sa nacpe, zabrzdi. V tomto pripade vznika priamo a hned nebezpecna situacia a takto vznikaju zdanlivo na bezproblemovom useku a za plynulej premavky nehody. A moze za to prave ten, ktory si bezdovodne vynucuje akesi *prednostne* pravo, za toto ma byt pokuta. Toto je casty problem, ktory u nas vidim. Pokial mam tu moznost /bezpecne/, spravim to, ze uhnem a hned ako takyto ..... prejde /len aby za par metrov zase zacal brzdit, zaradim sa zasa zanho a sledujem aky je to blb. Kolko situacii na par km dokaze vyrobit, je niekedy az neuveritelne. No a potom pride zjazd, prva krizovatka a stretneme sa na cervenej. Ina situacia je, ak je prazdno a dotycny ide systemom *ignore* - takyto sposobuje situacie tiez. Zase na druhej strane, treba aj rozmyslat: moze tam byt vodic-zaciatocnik, moze byt ze o 100metrov odbocuje dolava a ide podla navi pretoze to nepozna apod. Alebo, jednoducho je v meste a dodrzuje MPR. Je slusnostou rychlejsieho pustit, ale nie povinnostou. Skratka jazdit treba hlavou.

Quebe
7. března • 8:03

Jakože má předjíždění přerušit, začít brzdit, aby mu předjížděné auto, jedoucí 80 km/h, poodjelo a uhnout? Obávám se, že to by nerváci vzadu už vůbec nevydýchali :-DKrom toho, 85 km/h na povolené 90 těžko lze kvalifikovat jako zdržování.

Ludek_II
6. března • 12:52

Dobra zprava je,ze tve agresivni sklony jdou lecit :-P

mpolan
6. března • 11:26

Jediný výsledek takového ježdění je naprosté znechucení z řízení auta...

jirka
6. března • 15:32

Matěji Hollane, ty o spotřebě radši nic nepiš...

mpolan
6. března • 15:47

Kdo je Matěj Hollan? :-O

Pavel
12. března • 16:22

Náměstek primátora Brna za Žít Brno odpovědný za dopravu. Proslul nejen prosazováním cyklistiky a omezováním osobních aut v Brně, ale také najetím 60 tis. km se služebním autem za rok se spotřebou jako Ferrari v Le Mans.

Joe Doe
6. března • 13:11

Nauc sa jazdit.Dodrzovanie bezpecnej vzdialenosti ti pokazi soferovanie?

mpolan
6. března • 15:46

Že ty si vždycky umíš vybrat jednu věc z celého článku a zbytek ignorovat...

Joe Doe
6. března • 15:56

Vyberam si vzdy vec, ktora poukaze na absurdnost prispevku diskutera.

mpolan
6. března • 16:39

Tak to jsi skutečně vybral hodně velkou blbost. Protože ano, dodržování bezpečné vzdálenosti mi skutečně tu radost zkazí. V našich podmínkách se totiž do takové mezery okamžitě cpou nedočkaví spěchavci, najdou se i experti, kteří tam vjedou z vedlejší. Výsledkem je to, že musím stále znovu a znovu vytvářet ten bezpečný odstup a po půlhodině jízdy jsem z toho skutečně otrávený.
Já se vůbec nedivím, že tolik lidí volá po autonomních autech, odpadne jim všechno tohle zbytečné starání a stresování s rozestupy a rychlostmi...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
John Doe
8. března • 7:14

Chlapce zlaty, ty fakt za volant nepatris. Nemas na to.

Neurotic
6. března • 11:18

Ajaj to bude na silnicích zase vypadat až další šetřílci pojedou 80...

Tomáš
6. března • 11:02

s tím řazením vyšších stupňů je to dvousečný. Někdo nemá cit a jede v otáčkách, kdy motor klepe a nevadí mu to. Jenže odděláš spojku a setrvák = cca 12-15 000Kč. Takže ušetřím 250Kč měsíčně a koupím si novou spojku.

jtdm2
6. března • 11:14

Osobne by som moc neveril ani tym "preradovacim asistentom".
Rec je o setreni paliva a nie o setreni motora. Podla predstav vyrobcu ma clovek ukrutne setrit na palive a po 5r kupi u nich nove auto takze spojkovu sadu nemusi riesit.

Antiautomat
6. března • 13:25

Tam neusetris ani palivo ani motor. Staci pri podtocenom motore potreba jemne zrychlit alebo vyjst mensie stupanie a spotreba prudko leti hore. Staci si to odskusat. Motor ma pracovat v optimalnych otackach. Preto napriklad striktne odmietam dnesne automaticke prevodovky. Ano, da sa radit 'manualne', ale mam to rad plne pod kontrolou, napriklad efektivne brzdenie motorom vzhladom na okazmitu dopravnu situaciu, tak ako si to predstavujem, nedokaze zatial ani jeden. No a ze pravidelne podtacany motor je pozvanka do servisu, to uz snad rozvadzat netreba. O nejakom hyper-aktivnom start-stope, ktory tu myslim nespominaju (chvalabohu) detto, tam ma zaujima jedine to, kde sa to da /podla moznosti/, trvale vypnut.

Marek45
8. března • 1:36

No jo, ale jak mám dostat do nové X5 manuální převodovku?

jirka
6. března • 15:30

Jakmile polechtám plyn, tak mi rádce radí podřadit. Hodně vysoké kvalty radí řadit jen při ustálené rychlosti. Všiml jsem si toho i u ostatních výrobců, vlastně jsem ještě neviděl rádce, co by radil podtáčet při zrychlování. Nevím, kam na to pořád chodíte.

Antiautomat
7. března • 7:52

Problem je, ze sa radi nahor pri prilis nizkych otackach. Hned nato pride potreba zrychlit a treba ist zase dolu. Hned nato hore a tak dokola. To je praca pre x-stupnovy automat a nie manual (teda pokial si to nejdeme uzit na okresku, a napriklad na nej je ten *poradca* uplne na h.vno). To by sa jeden uradil k smrti, motor bude tak ci tak podtoceny a kedze medziplyn je dnes coraz vzacnejsia zrucnost, je to po 100.000 zrele na repas. Radenie len a len podla okamzitej zataze je to iste riesenie ako slepec s palickou v kybli. Ked sa kotulam v rozmedzi 50-80 (tacho, beha to medzi 2000-2500), drzim tam stvorku, ktora poberie uplne vsetko. Zrychli, pribrzdi, podrzi. Inak by som stale behal medzi 4-5. Najvyssi tam hodim (pri 80 aby to padlo zase na 2000) na rovine az vtedy, ked mam prehlad ze sa na nej aj nejaky cas poveziem.

Radmen
6. března • 10:49

Takže když jsem se svojí jedničkovou Fabií 1.9 TDI jel po D1 do Prahy za nějakých 5,1l rychlostí 140 km/h tacho, znamená to, že při 120 km/h bych jel za 3 litry? A když pojedu nejnižší povolenou rychlostí na dálnici, tzn. 80 km/h, tak se mi bude nafta v nádrži dokonce vytvářet!
Na druhou stranu, teď o víkendu jsem zkoušel na motorce po D1, jedna cesta "rychlejší", zpáteční předpisová a rozdíl žádný, respektive možná tak 0,2l/100.
Asi využívám nějaké zvláštní motorizace.

3m3
6. března • 22:58

A to ja mam z D1 jinou zkusenost.
Ct vecer v 18:00 z Chodova stylem co to da a dojezd do Brna s prumernou kolem 13l/100.
Usetreny cas cca 10minut.
Patek odpoledne cesta zpet s tempomatem na 135 tacho za krasnych 8,6l.A o 10minut pozdeji.
Provoz po celou dobu srovnatelny.Takze uspora jde.
Btw nejezdim s TDi,Volvo V70 T5.

USA
6. března • 17:41

jiste jsi jel celou dobu 140, resp. jsi mel 140 prumer a spotřebu 5.1
neplacej nesmysly

Takurcite
7. března • 9:51

To jste nevedel, ze TDI je (podivuhodne jen v CR), zkratka oznacujici perpetuum mobile?
Domnivam se, ze pri 110 km/h mu to zere kolem 3,5l. Ale co! V CR spis pod 3.

bzzz
6. března • 10:34

Patek odpoledne/podvecer, Praha nebo Brno, D1 nebo jiny odpovidajici preplneny tankodrom... a ted se ukazte, usporni ridici.

Honza M.
7. března • 16:53

Ono to chce také používat zdravý rozum - když je špička, tak nepojedu po Praze autem, pokud to není nutné. Máte tam metro.

bzzz
8. března • 12:23

Po Praze v drtive vetsine pripadu mhd nebo taxi. Ale nejak se o vikendech z/do Prahy dostat musim (dokud to cela rodina nezvladne alespon obcas pohodlne verejnou), psal jsem o D1 atp.

Nornik
6. března • 10:14

Jestli nekdo hlida kazdou korunu, tak at proste jezdi min a ten cas, ktery by venoval rizeni at venuje praci ... ve vlaku treba i neco udelam, v aute jen ridim apod.Napriklad cas vyletu za nakupy se da vyresit objednavkou potravin do domu apod.Jezdit podle tech rad znamena byt trestany jizdou jako takovou.

MOJE JMÉNO
6. března • 9:45

Ten bod č.2 má být fór ? Nebo to prudké přidání plynu v kopci je fakt myšleno vážně ? Tak tomu fakt nerozumím. :-(

kix
6. března • 17:33

ano také jezdím tímto stylem, právě naopak zvlášt u benzínu je lehké akcelerování úplně k ničemu, jednak to nejede a jednak to ve výsledku sežere víc benzínu... motor má nejlepší spotřebu při své nejlepší účinnosti, jinak přijde spousta dodané energie (paliva) nazmar

Lord Owl
6. března • 11:23

zrovna podle tohoto pravidla jezdím. tj. před kopcem a někdy i na začátku kopce zrychluju.
Tím se skutečně rychleji dostanu na řazení vyššího stupně, tj. kopec vyjedu ve finále na 5tku nebo 4ku. Fabiatici tam nahoře musí tlačit 3ku, nebo dají 4-5, ale brzdí celý kopec za nima.

Kankunen
6. března • 9:51

Je to logické, čím rychleji jedeš, tak jedeš kratší dobu a tím kratší dobu spotřebováváš PHM.:-D

moje jméno
6. března • 18:51

Zastávám názor, že před údolíčkem, do kterého sjíždím se vyplatí mírně rozjet i nad povolenou rychlost a protikopec vyjet s trvale klesající rychlostí až k horizontu. Nicméně když mi v cestě stojí např. táhlý kopec "babák" (u Jičína), tak nastavím tempomat na 100km a celý kopec vyjedu se spotřebou 11,5L/100km. Když tam mám 130, tak jsem nahoře o cca 10sekund dříve se spotřebou 18L/100km. Opravdu nechápu, kde je ta úspora. Jen pro info : trvalou spotřebu mám po celou dobu provozu pod údajem výrobce.

Pavel
12. března • 16:12

Především musíte být na silnici sám, respektive v koloně se to dost blbě aplikuje. U nás když to roztočíte z kopce tak Vás číhající cajti změří a úspora nastane hned jak dostanete složenku. :-D

Moik
7. března • 12:46

Když je někdo takovej blázen na spotřebu, jak já, tak by ještě přidal:
1. naučte se projíždět zatáčky - na začátku na kraji, na vrcholu uprostřed a na konci zase na kraji - tak je zatáčka míň prudká. Pokud je silnice přehledná, jedu po celé její šíři, pokud není, tak ve svém pruhu. Získáte minuty i litry2. moderní auta mají plyn tak blbě, že po sešlápnutí třeba 10% plynu přidají 50% výkonu. Když pak jede běžný řidič, tak má omylem přidáno o 5mm plynu víc, než by bylo potřeba, auto zrychluje o 1km/h, což není poznat, ale žere klidně o 10l víc (okamžitě). Zkuste si schválně někde na to dát bacha, udělá to hodně.3. vyřazování na N... to jsou dlouhé diskuze, ale když budete vyřazovat v místech, kde potřebujete doplachtit dál nebo auto udrží rychlost samo a nebudete vyřazovat v místech, kde potřebujete dobrzdit, ušetříte další x deci. Při sjezdu na dálnici prvně vyřadit a pak zase zařadit...Já jezdím běžnou rychlostí(55-110-145), ale hra se spotřebou mě zase baví víc, jak vytáčení motoru. Dík snaze o plynulost jedu po okresce vyšším průměrem, než jsem jezdíval, když mi bylo 20 :-)

Roman
7. března • 20:13

3. bod je naprosta kravina. Tohle platilo u starych aut pred 20ti lety. Ted to funguje tak ze kdyz pustit plyn se zarazenou rychlosti, tak palivo neni dodavano (nebo velmi malo (tj. max 2l/100km)) a motor je roztacen setrvacnosti od kol. Kdyz vyradis na neutral tak otacky motoru padnou, sice te nic nezpomaluje, ale motor musi dodavat palivo pro udrzeni motoru v chodu a to muze delat v prepoctu i 8-10l/100km. Dam ti primo priklad v mem aute. Alfa Romeo 159 1.9 JTD (common-rail). Jizda z kopce se zarazenou rychlosti, sice pomalu zpomaluji ale aktualni spotreba ukazuje 2l protoze je to minimum na pocitadle kvuli vetsi presnosti. Dam neutral a aktualni spotreba leti nahoru na 6l

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Johny
9. března • 12:02

Plácáš nesmysly, spotřeba na volnoběh se pohybuje kolem litru za hodinu dle objemu motoru. Vyřazování je vhodné, pokud nepotřebuji výrazně zpomalovat a chci maximálně využít setrvačnosti. Při brzdění motorem je sice přívod paliva uzavřen,ale vozidlo zpomaluje víc, tudíž na zrychlení na původní rychlost musím přidat dříve plyn, než při plachtění, takže suma sumárum v tomto směru to vyjde pěšky nebo za vozem.

T
8. března • 10:35

Kravina to samozřejmě není. To ti tak jenom příjde kvůli tvému omezenému vnímání světa. Zapomínáš na vnitřní tření motoru. Ten motor se při zařazené rychlosti netočí "zadarmo" ale za cenu ztráty kinetické energie auta. Tření v motoru je větší, když při zařazené rychlosti má třeba z kopce na dálníci 3000 ot. než na neutrál 800 ot. Tedy je výhodnější ten neutrál, protože celková ztráta je menší. To samozřejmě neplatí za situace, kdy chceš zpomalovat (například dojezd ke křižovatce atd.)

Honza
8. března • 9:19

Já Vám nevím, na neutrál má motor konstatní spotřebu za čas, odhadem tak 1-2l/h, takže ano, při 10km/h může mít i 8-10l/100km, ale při 100km/h je to jen 0,8-1l/100km. Navíc při 100km/h, pokud nejde o prudký kopec, Vás motor bude brzdit, tedy zpomalovat, zatímco na neutrál si můžete udržet rychlost. Jak píšou v článku, chce to předvídat a znát své auto.

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 21:44

Já mám Renault Laguna II 1.9 dCi (taky common-rail) a při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí spotřeba ukazuje přesně 0/100. Do válců se nerozprašuje ani kapička paliva. A když vyřadím, tak je spotřeba někde na 0.8 litrech za hodinu. Přepočítávat spotřebu na litry / 100km při zařazeném neutrálu je hloupost.

dpcstb
8. března • 17:43

ale zas ked mas zaradenu rychlost, tak viac spomalujes a cim viac spomalis, tym potom budes musiet viac pridat. takze podla mna je to jedno

Ivan
7. března • 12:14

Úspora je rovných 6,5l/100km. Cas tam nehraje roli, ten kopec je stále stejně dlouhý a spotřeba udávána na km. Ne motohodiny.

MOJE JMÉNO
7. března • 13:01

To mám opravdu brát vážně? To by ale znamenalo, že když ten kopec v délce 100km budu vyjíždět rychlostí 130km/h ta ušetřím oproti tomu, když pojedu 110km/h? Tzn, že když po rovné dálnici pojedu místo 110km rychlostí 130km tak jedu úsporněji? Hmmmm....:-O

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ivan
7. března • 14:22

Někde jsem něco takového napsal?
Uspora je pochopitelně u delšího času při rychlosti 110. tam je ta úspora paliva. Čas nehraje při spotřebě v l/100km žádnou roli. Jelikož na 100km .

Kankunen
6. března • 9:40

A mi dělá větší radost , když ti koníci pořádně zařehtají. Cesta musí ubíhat a ne být trápením, jak ušetřit. A třeba vézt plechovky české dvanáctky je zároveň velké šetření a zároveň vysoký chuťový standard.

mates
6. března • 9:35

tyjo to jsou clanky jak z zena.cz anebo blesku, cim dal horsi....
Cili radte podle kecalka razeni co tam sviti, petku v 50 a sestku v 60 (alespon tak to ukazuje me), skoda ze motor nema nozicky aby takovehoto ridice poradne rovnou nakopal tam kam si zaslouzi...
Proste motor nepodtacet, spis jej obcas zahraty na trojku poslat chvilkove ke 4 tisicum at se vypali bordel, mit nafoukany kola, dat obcas do benzinu nejakej VIF apod. co rozpousti necistoty a procisti vstrikovace, menit palivovy filtr po 30 tisicich, a klidne i vzduchac, menit olej po jednom roce ci 15 tisicich, a ten motor by nemel mit zadny problem.

s
8. března • 19:45

Raději olej i všechny filtry měnit po 15 000 km nebo roce, podle toho co nastane dříve. Motor vám jistě poděkuje a odvděčí se dlouhou a spolehlivou službou. Jinak máte samozřejmě pravdu.

k22
6. března • 10:25

CVVT to nevadí, nebo si myslíš, že konstruktéři jsou tací mamlasové aby rádce radil jak zničit motor? Jen i v takových otáčkách musí běžet lehce (nesmí být zatěžován např. akcelerací apod.)

Honza M.
6. března • 10:48

Motor kamionu točí třeba 1000 otáček při 80km rychlosti. Nízké otáčky moderním motorům nevadí.

Neurotic
6. března • 11:15

Motor lodi točí 600 otáček takže ten kamion točí taky zbytečně moc :-D

jtdm2
6. března • 11:11

Motor kamionu ma jeden valec tak objemny ako cely motor bezneho osobaku.
Maximum byva cca 2000-2500 ot., tak jasne ze 1000 ot. mu nevadi - a tak to bol i pred 40 rokmi.
Pod urcitymi otackami motor dost vibruje a je otazne jak si s tym dlhodobo poradi nielen motor ale i dvojhmota a prevodovka.
Je ale pravda ze u starych benzinakov sa stalo ze zacali klepat pri moc nizkych otackach, to uz nehrozi.

eLzyx
6. března • 9:32

když se snažím, jezdím za 8, když na to kašlu, tak za 12. Tak jakýpak litr? :-D

Víťa
6. března • 9:21

Zdravím, jezdím v podstatě podle uvedených rad (25 km cesta do práce, kterou člověk zná po paměti a nemá smysl zde spěchat) a se starším atmosférickým benzinovým dvoulitrem jezdím kolem 7 litrů, na delší vzdálenost se bez přemáhání dostanu na 6,5 - chce to fakt jen trochu předvídat ...
PS: a brzda provozu fakt nejsem

Hoax
6. března • 17:11

Ja mam 6,8 so svojim 1,2 vti neoturbenom trojvalceku a to sa s nim neser... :)

Ron.Jeremy
6. března • 23:42

Možná kdybys srovnal klidnou jízdu svého auta s půlkou motoru s kolegou, na kterého odpovídáš, zjistil bys, že zatímco ty se "s tím neser...", on ve skutečnosti a i uvnitř auta pocitově klidnou jízdou jede rychleji. ;-)

k.ik
6. března • 9:16

v mém případě by šlo spotřebu snížit o několik deci, ale mě taková úsporná jízda prostě nebaví

Ivo
6. března • 9:02

to jsou teda rady, ....:-/

Honza M.
6. března • 10:49

To jsou fajn rady, ten člověk jel třeba s dieselovou Ibizou pod 3l/100 km.

s
8. března • 19:43

No jak se to vezme. Jenže ta spotřeba je sice krásná, ale v reálu takřka nemožná. Jezdí se s přehuštěnými pneumatikami, bez klimatizace, rádia, bez větrání pokud možno konstantní rychlostí 60-80 km v hodině. I když je fakt, že pokud člověk zná dobře trasu po které jede, tak může hodně vyřazovat a nemusí zbytečně brzdit v obcích.

Honza M.
6. března • 11:19
Pavel
12. března • 16:06

Nikdo nepopírá, že toho dosáhl. Ovšem to jel ve dvě v noci nebo v sobotu. Zkuste na našich silnicích dodržovat ty rady ve špičce.

sokar
6. března • 8:56

Zkuste si někdy jet na spotřebu když je dojezd 20km a nejbližší pumpa 30km a pak tam svítí dojezd 0. Nebo prostě podle pravidel v článku jeďte 50km - to člověka úplně vyšťaví.

Pavel
12. března • 16:03

Jel jsem tak kdysi dávno se Š120 z Jeseníků do Brna v neděli za socíku. Pumpy zavřené a navíc zamrzlý zámek od nádrže a takový fičák, že klíč ohřátý zapalovačem uvniř neměl šanci. Jenže to byl tenkrát téměř nulový provoz. Dnes jedete v koloně rychlostí, kterou nemůžete ovlivnit a většina těch rad jsou hraběcí. Jedině si můžete umýt auto a vypnout větrák topení což má větší vliv na rotaci zeměkoule než na Vaši spotřebu.

Petr Maleček (dj.kure)
7. března • 21:36

Nemám problém jet třeba ještě 50km, když je na dojezdu 0 :-D ... rezerva je velká

Davefull1
8. března • 11:55

To neděláš dobře, při prázdný nádrži se nasává bordel ze dna nádrže, sice by to měl zachytit filtr, ale když ne, tak tě to na vstřikách vyjde hodně draho. A až ti to jednou k benzince nevyjde, tak zavzdušníš systém, a to už nestačí jen dolejt palivo.

Johny
9. března • 11:52

Kolega takhle občas dojížděl nádrž u firemního vozu a do roka odešlo palivové čerpadlo za 12000, protože se zničilo nasávaným humusem s usazenou vodou ze dna. A to se Bobe vyplatí ! :-P

Jirka
9. března • 18:32

A nebylo by lepší pořídit ve firmě svéprávný auta? Tipnul bych si, že jednalo o něco koncernového, nebo Ford.
I tak je to celé blábol. Zamyslete se, odkud se čerpá palivo z nádrže? Ze dna. Nebo máte nějaké speciální vozidlo s plovoucím nasávacím košem a čerpáte palivo z hladiny?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jiří Kopinec
14. března • 6:33

Jak vypadá "svéprávný" auto? To jako autonomní? Nebo jak? A s tím čerpáním z nádrže...doporučuji drobný test doma s vanou plnou vody - nasypte do ní trochu třeba písku...a pozorujte, kdy písek (stejně tak třeba vlasy, atd.) v největším množství se dostane do odpadu - ano, kupodivu když už je vana de facto prázdná (pro teoretické vysvětlení stačí základní škola). A to nemluvím o tom, že problém je i zavzdušnění.

Jiří Kopinec
14. března • 6:12

Jak vypadá "svéprávný" auto? To jako autonomní? Nebo jak? A s tím čerpáním z nádrže...doporučuji drobný test doma s vanou plnou vody - nasypte do ní trochu třeba písku...a pozorujte, kdy písek (stejně tak třeba vlasy, atd.) v největším množství se dostane do odpadu - ano, kupodivu když už je vana de facto prázdná (pro teoretické vysvětlení stačí základní škola).

Doporučujeme

Články odjinud