Jak snadno a rychle snížit spotřebu svého auta o litr? Rady od expertů

Přinášíme zásady pro úspornou jízdu od přeborníků v soutěžích Ecorallye i od rakouského rekordmana Gerharda Plattnera.

Přes šedesát korun každý týden, tedy zhruba 250 Kč za měsíc. Tolik můžete díky následujícím radám ušetřit, pokud využíváte svůj vůz každý víkend na cesty na zhruba sto kilometrů vzdálenou chalupu či chatu. Pokud jezdíte častěji a dále, tak samozřejmě ještě více.

Právě trasy, které dobře známe, jsou podle odborníků na úspornou jízdu vhodné na výuku úsporného stylu jízdy. Nejde přitom o šetření za každou cenu, kdy se takový vůz stává brzdou provozu, jedná se o styl jízdy, kdy se dojezdový čas během zmíněné vzdálenosti bude lišit maximálně v řádu minut.

Při psaní následujících rad jsme čerpali z našich rozhovorů s vývojovými pracovníky mladoboleslavské Škody Markem Tribulou a Martinem Kadlecem, kteří jsou několikanásobnými vítězi soutěže Škoda Economy Run a nyní se podílejí na jejím organizování. Cenné poznatky přidal i rakouský novinář, cestovatel a rekordman v kategorii úsporná jízda Gerhard Plattner. Ten tvrdí, že v silách každého řidiče je v běžném provozu jezdit se spotřebou, jaká je uvedena v technických údajích vozu. Tribula s Kadlecem zase věří, že při dodržování následujících zásad lze původně šestilitrovou spotřebu rodinného auta snížit okamžitě o litr až litr a půl.

1. Předvídejte a soustřeďte se.

Ten, kdo jezdí takzvaně nalepený na nárazníku auta před sebou, musí přespříliš často brzdit a znovu akcelerovat. Lepší je mít výhled tak, abyste třeba mohli dojet k semaforu na několik set metrů vzdálené křižovatce s vyřazenou rychlostí. Také  ten, kdo si za jízdy čte zprávy či e-maily, stěží dokáže jezdit plynule, a tudíž úsporně. Totéž platí samozřejmě i při jízdách mimo město. K blížící se zatáčce nebo rychlostnímu omezení je vhodné dojet tak, abychom nemuseli získanou kinetickou energii mařit v brzdách. Pokud za sjezdem z kopce následuje stoupání, hodí se ještě před terénním zlomem zrychlit, abychom nahoru vyjeli ideálně na pětku či na šestku.

Škoda Octavia 1.0 TSI: Výkon i spotřeba lepší než u 1.2 TSI a 1.4 TSI G-TEC

Škoda Octavia 1.0 TSI: Výkon i spotřeba lepší než u 1.2 TSI a 1.4 TSI G-TEC

2. Využívejte vysoké rychlostní stupně

Snažte se co nejvíce využívat nejvyšší převodový stupeň. Pokud to není možné, například v prudkém kopci, podřaďte, prudce přidejte plyn, a snažte se co nejdříve znovu zařadit vysokou rychlost. Pořádné sešlápnutí plynového pedálu je důležité, právě tak nejvíce využijete energii z paliva.

3. Zvolněte

Při rychlostech nad osmdesát kilometrů v hodině už do hodnoty spotřeby důrazně vstupuje aerodynamický odpor. Je tedy vhodné mimo dálnice přiliš tuto rychlost nepřesahovat, na dálnici je pak dobré zvolnit zhruba na tempo 110 kilometrů v hodině. Zrychlení na 120 přinese zvýšení spotřeby o litr, stotřicítka o další.

4. Mějte auto v řádném stavu a umyté

Zvlněné brzdové kotouče, ale hlavně podhuštěné pneumatiky, se na spotřebě projeví v řádu celých desetin litru. Také není úplně vhodné šetřit za každou cenu na palivu. Nekvalitní se může podepsat na stavu motoru, který pak nepracuje ideálně a spotřeba se logicky zvyšuje. Na druhou stranu, myslet si, že superprémiová paliva budou mít na spotřebu nějak zásadně pozitivní vliv, je také scestné. Kvalitní motorový olej ve správném množství, stejně tak jako dostatečně nabitý akumulátor, se ale vyplatí.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Umytí auta pak prospěje ke snížení aerodynamického odporu. Samozřejmě ne nějak dramaticky, ale u těch aut, které předtím jezdily s hroudami bláta nalepenými v podbězích a na prazích, to už vliv má.

5. Nezatěžujte motor a auto zbytečně

Pokud, třeba omylem, necháte zapnuté po celou dobu jízdy zapnuté vyhřívání sedačky spolujezdce, a k tomu třeba ještě vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, bude alternátor více zatěžovat motor a spotřeba se zvýší. Totéž samozřejmě platí o kompresoru klimatizace. Ovšem pozor, v létě je z hlediska spotřeby lepší jezdit se zapnutou klimatizací, než si za jízdy větrat okénky.

Taktéž je dobré se porozhlédnout po interiéru a zbytečné věci vyndat. Nyní už zřejmě nebudeme potřebovat sadu zimních řetězů, nejspíše ani lopatku na sníh. I nosiče na lyže už sundejte ze střechy nebo vyndejte z kufru.

Na fotoreportáž z uplynulého ročníku Škoda Economy Run se můžete podívat zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků