Jak Škoda začínala v Indii? Prohlédněte si dobové fotky z montáže staré Octavie

Na indickém trhu působí Škoda už 20 let. Značka se tak ohlíží na své začátky, které vedly až k dnešní pozici lídra v rámci koncernu VW.

Příchod nového a pro indický trh výhradně navrženého SUV od Škody je vlastně skvěle načasovaný. Odhalení zatím stále maskovaného Kushaqu se dočkáme někdy v březnu, skvěle ale zapadá do letos dvacetiletého výročí české značky v Indii. S hrstkou dobových fotek nám tak Škoda připomíná, jak na tamním trhu začínala.

Dobývat indický trh se Škoda vydala v roce 2001, kdy zde začala dovážet první generaci novodobé Octavie. Jednalo se o takzvanou SKD0 montáž, tedy v podstatě finální kompletaci dovezeného hotového vozu. Indické celní předpisy si nicméně rychle vyžádaly změnu strategie a nutnost zavést v Indii vlastní výrobu s postupně se zvyšujícím podílem místních zdrojů. Úkolu se v roce 2002 zhostil Marek Jancák, v současnosti vedoucí výroby celé automobilky.

Škoda láká na další malé SUV. Indický Kushaq nabídne vskutku slušnou výbavu

Škoda láká na další malé SUV. Indický Kushaq nabídne vskutku slušnou výbavu

„Zatímco dnes se manažeři dostávají do Ruska, Číny nebo Indie poměrně běžně, tehdy to byla mnohem exotičtější záležitost. Navíc jsme byli v Indii první značkou z celého koncernu Volkswagen a tak jsme si tam připadali jako robinsoni. Ani jiné evropské značky tehdy neprovozovaly v Indii výrobu v takovém měřítku jako my,“ uvedl k průkopnickým začátkům Jancák.

Příprava výroby v Indii začala hned na dvou frontách. Škoda totiž rozjela projekt přípravy své současné továrny v Aurangábádu, tehdy v nově vznikající průmyslové zóně. Zároveň ale potřebovala rychle zajistit montáž vozů tak, aby nenastaly výpadky v dodávkách na indický trh do doby, než bude kompletní továrna hotová. Všechno vyřešilo pronajmutí dalších hal, původně pro výrobu transformátorů, kde značka rozjela plnohodnotnou montáž.

Levnou Škodu Vision IN budou vegani milovat. Design šokuje, ale co technika?

Levnou Škodu Vision IN budou vegani milovat. Design šokuje, ale co technika?

Start v Indii byl obtížný i proto, že plánovaná kapacita asi 10.000 vozů ročně byla už na tehdejší poměry celkových kapacit automobilky relativně nízká, a tak si musel manažer v domácí centrále mnohdy pečlivě se svými požadavky prošlapávat cestičku. Navíc ani komunikace na takovou vzdálenost nebyla před dvaceti lety zdaleka tak snadná jako dnes.

Po základním zajištění výroby a dodávek z Mladé Boleslavi i od místních subdodavatelů mohl konečně závod v Aurangábádu začít přijímat kontejnery se sestavami automobilů. „Kontejner je na cestě šest týdnů, k tomu je potřeba přidat nějaký čas na plánování, balení. Každá chybička se vymstí: buď na chybějící díl čekáte nejméně šest týdnů, nebo ho dopravíte draze letecky,“ zdůvodňuje Jancák nutnost pečlivého plánování.

Tohle je nejlevnější Škoda Fabia, kterou si dnes zadáte do výroby. Jiná volba není

Tohle je nejlevnější Škoda Fabia, kterou si dnes zadáte do výroby. Jiná volba není

Oddělení logistiky to ale podle něj zvládlo skvěle. „Nikdy jsme nemuseli ve výrobě čekat. Logistika je dodnes naše velká chlouba. Nakonec se od naší logistiky učí celý automobilový průmysl, například v efektivitě balení součástek do přepravního kontejneru,“ říká Jancák a poukazuje na umění logistiků naskládat do jednoho prodlouženého kontejneru čtyři karoserie a k nim určené díly pro výrobu vozu.

Po usazení Škody v Indii rozšířila značka nabídku o Fabii či Rapid, zatímco dnes najdete v indickém portfoliu už i Superb, Karoq a Kodiaq. Vozy pro tamní trh pak musí splňovat specifické nároky indických zákazníků. Základem jsou zdánlivé „drobnosti“, třeba zesílený klakson, silnější autobaterie, upravené světlomety nebo změněná konstrukce spojky, odolnější pneumatiky či přizpůsobení motorů tamní kvalitě paliv.

Škoda Rapid Convertible byla nejdražší lidové auto v ČSSR. Stála více než dům!

Škoda Rapid Convertible byla nejdražší lidové auto v ČSSR. Stála více než dům!

Časem začalo být jasnější, že místní nároky ideálně splní model vyvinutý specificky pro indický trh. V roce 2018 tak odstartoval projekt India 2.0, v rámci něhož Škoda převzala veškeré aktivity koncernu VW v Indii a začala pracovat na tvorbě auta výhradně navrženého dle tamních požadavků zákazníků. Z toho důvodu značka otevřela v Púně i vývojové centrum a vlastní designové studio. Ještě rozsáhlejším způsobem se pak na vzniku vozů, tedy i novém Kushaqu, podílejí i místní dodavatelé materiálů.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků