Jak si v nárazových testech vedou obytné vozy? Z těchto záběrů mrazí

O nárazových testech obytných vozů se tolik nemluví a bezpečnost těchto vozidel není veřejností ani experty tolik sledována. Jistá švédská agentura se tak rozhodla zjistit, jak si v tomto hledisku „domky na kolech“ vlastně vedou.

Švédská státní agentura Trafikverket, s rozsáhlým zaměřením na dopravu v zemi, se po několika nedávných fatálních nehodách obytných vozů rozhodla provést vlastní nárazové zkoušky vybraných modelů a zjistit, jak si tento typ vozidel povede při nejčastějším typu nárazu, tedy čelním střetu s malým přesahem.

Trafikverket chtěl tímto mimo jiné upozornit, že na nárazové zkoušky obytných vozů se v dnešní době neberou takové ohledy jako v případě osobních aut. Do testu pak agentura zařadila dva typy obytných vozů – první byl model postavený na základě užitkového rámu a kabiny od Fiatu Ducato s dodatečnou obytnou částí, druhým byl kompletní „motorhome“ s vlastním rámem a integrovanou kabinou od jediného výrobce.

Němci ukázali, jak lze levně proměnit každou dodávku na plnohodnotný obytňák

Němci ukázali, jak lze levně proměnit každou dodávku na plnohodnotný obytňák

Zkoušky se tedy nezaměřovaly ani tak na jednotlivé modely na trhu, ale obecné předvedení bezpečnostních schopností těchto typů vozidel. A lze pouze říct, že oba obytné vozy se nepředvedly ve zrovna lichotivém světle. Video níže je sice bez titulků, ale záběry nárazových testů jsou docela vypovídající.

Obě vozidla najela do bariéry částí přídě v rychlosti 64 km/h a na palubě byly připoutány figuríny znázorňující řidiče, pasažéra na místě spolujezdce a dvojici dětí za nimi. U testu částečně integrovaného obytného vozu (rám a kabina Fiat) došli experti z Trafikverket k závěru, že minimálně řidič by tento střet pravděpodobně nepřežil.     

Euro NCAP: Jedna hvězda pro nový Jeep Wrangler, nula hvězd pro Fiat Panda

Euro NCAP: Jedna hvězda pro nový Jeep Wrangler, nula hvězd pro Fiat Panda

Kompletní „motorhome“ poté dopadl ještě hůře. Karoserie vozu a rám obytné části se doslova oddělili od podvozku vozidla. Tento test ukázal, jak může být konstrukce některých obytných vozů křehká, navíc, když výrobce použije k výrobě rámu obytné části dřevo. Znepokojující je nakonec i záběr na figuríny dětí, na které se po nárazu řítí utržený stůl, u něhož jsou připoutány.

Experti pak zmiňují, že neupevněné předměty v kabině obytného vozu jsou samostatným rizikem, na které by si měli majitelé vozidel dávat při jízdě pozor. Trafikverket v tuto chvíli jedná mimo jiné s organizací Euro NCAP na častějších a rozsáhlejších testech obytných vozů, čímž by rovněž zatlačil na samotné výrobce, aby na trh přiváděli bezpečnější modely.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 62 příspěvků